Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22-06-2018, 11:33   #1
Rland
ScanFlyer Silver

Default Talentløs boarding, eller helt vanlig...?

For et par dager siden reiste jeg fra CPH til STR - Stuttgart.
Da boarding skulle starte ble det opplyst at flyet ved gate hadde tekniske problemer og at crew, bagasje, catering og passasjerer skulle flyttes til en annen maskin. Det skulle komme buss til gate A14 og hente oss.
En stund etter planlagt avgangstid kom så 2 busser og boarding til den første bussen startet etter vanlig prioritering hos SAS --- de prioriterte passasjerene først ombord og sist ut av bussen...
Den første bussen ble fylt og fylt og fylt og til slutt overfylt, før den kjørte til flyet. Utenfor bussen telte jeg til 8 passasjerer som sto igjen, og det var disse 8 som kom med buss nr 2.

Finnes det en logisk forklaring på en så talentløs boarding? All sunn fornuft skulle tilsi at den første bussen kjørte når omtrent halvparten av passasjerene var ombord, slik at disse kunne komme ombord på flyet og bidra til å korte inn på forsinkelsen.

Nå sto buss nummer 1 unødvendig lenge ved gate, noe som førte til at ombordstigning begynte minst 10 unødvendige minutter for sent, og lite effektivt med en full CRJ 900
Rland is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2018, 16:42   #2
Tjab
Upgrade me....

Default Re: Talentløs boarding, eller helt vanlig...?

Saueflokker uten gjeter har en tendens til å slite....

Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2018, 17:27   #3
Swashbuckler
ScanFlyer Blue

Swashbuckler's Avatar

Dette er standard ved busstransport ved CPH. Ikke spør meg hvorfor de gjør det sånn. Vi får konsekvent 2 busser uansett om flyet er fullt eller halvfullt, og buss nummer to har gjerne et sted mellom 1 og 3 passasjerer.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2018, 18:32   #4
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Skal ikke forsvare hvordan de gør det i CPH, men det er Københavns Lufthavne, der står for busserne og ikke SAS...
SAS har boardet og hmmmm...ja en gate agent der nok ikke lige har tænkt tanken om prioritets boarding helt igennem..
Hilsen Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2018, 19:52   #5
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det kan være forhold som du ikke så også. f.eks. at crew eller fly iikke ville være klare for boarding innen et bestemt tidspunkt pgs forsinkelse inn. Da sender man ikke bussen før det er klart. Hvis den er 'overfull' - vel da skulle man kanskje dirigert folket til den andre bussen litt tidligere.

Har dog sett priority boarding på buss flere ganger - ikke alltid like vellykket, men kan være f.eks. en uerfaren agent i gaten.

På store fly sender man dog gjerne første buss kun med business og prioritypax ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 22-06-2018, 19:55   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Skal ikke forsvare hvordan de gør det i CPH, men det er Københavns Lufthavne, der står for busserne og ikke SAS...
SAS har boardet og hmmmm...ja en gate agent der nok ikke lige har tænkt tanken om prioritets boarding helt igennem..
Hilsen Ole

For passasjerene er det irrelevant da han er kunde hos SAS. Og det er også SAS sin jobb å ha avtaler som regulerer slikt med sine underleverandører
Old 23-06-2018, 09:07   #7
Rland
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det kan være forhold som du ikke så også. f.eks. at crew eller fly iikke ville være klare for boarding innen et bestemt tidspunkt pgs forsinkelse inn. Da sender man ikke bussen før det er klart. Hvis den er 'overfull' - vel da skulle man kanskje dirigert folket til den andre bussen litt tidligere.

Har dog sett priority boarding på buss flere ganger - ikke alltid like vellykket, men kan være f.eks. en uerfaren agent i gaten.

På store fly sender man dog gjerne første buss kun med business og prioritypax ...
Det var ikke hensynet til prioritets-passasjerer som er mitt hovedpunkt her.
Av erfaring vurderer jeg hvor jeg skal plassere meg i bussen for å unngå å bli først inn - sist ut.

Ved gate ble vi informert om at crew og catering allerede var ombord i flyet, og at vi kun ventet på at bussene skulle komme og hente oss.
I den situasjonen mener jeg at det er rett og slett mangel på praktisk organisering å ikke sende avgårde den første bussen når godt og vel halvparten av passasjerene er ombord i bussen og dermed få en raskere og mer effektiv boarding av flyet.

Flyet sto parkert for seg selv helt vest på teknisk område, så det var ikke snakk om å vente på et innkommende fly
Old 23-06-2018, 10:58   #8
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Hilsen Ole
Nja, mine utallige bussturer i WAW til både LOT og SAS tilsier at de prioritets boarder som beskrevet, fyller opp bussen maks, med prio og oss dødelige, utfra antall pax så vet de jo om alt går i en buss eller ei.
Så sender de gjerne en buss nr2 om det trengs, les trege pax til gate eller overfylt buss nr1.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2018, 11:00   #9
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Av erfaring vurderer jeg hvor jeg skal plassere meg i bussen for å unngå å bli først inn - sist ut.
Jeg venter utfor bussen til det kun er plass ved døren, sist inn, først ut
krølle is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2018, 11:06   #10
Edvard
一期一会

Edvard's Avatar

Hvordan vet du at du står på riktig side av bussen for exit til flyet?
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2018, 07:50   #11
Rland
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Edvard View Post
Hvordan vet du at du står på riktig side av bussen for exit til flyet?
plassering i bussen er ikke helt opplagt, men noen steder vet jeg om bussen kommer inn bakfra eller foran fra. Prøver også å observere, som nå i Stuttgart på returen der bussveien var foran flyet.
Eller jeg plasserer meg midt mellom dørene, da er du uansett blant de første ut av bussen
Old 24-06-2018, 10:42   #12
mann78
ScanFlyer Blue

Best å stå ved dørene ja. Eller midt mellom. Vet aldri hvilke side bussen legger til flyet. I noen busser er det jo egen sone for biz også. Uten at det hjelper når alle går ut samtidig.
mann78 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules