Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-05-2018, 22:27   #141
Tjab
Upgrade me....

Default Re: Skatt på bonuspoeng

Fiskal avgift. Ett mål. Mer penger inn til statskassen.

Ps. Hva om hele Norge da begynner med "pendling" og trekker dette fra på skatten?

Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 22:43   #142
roger
Rakettforskar

Quote:
Originally Posted by LeftSaidFred View Post
Hehe :-) Skatt av EBG for life, anyone?

Det blir jo et toegga sverd til slutt. Hvis en stakkars politiker blir tatt i å ikke betale nok skatt, så er vel ikke det innertier.

De som lager paragrafer risikerer jo å gå i fellen selv, hvis loven blir for omfattende og streng.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Får ikkje stortingsfolket EBG automatisk, eller er ikkje det tilfelle? Det må jo utløyse noko....
Old 16-05-2018, 22:49   #143
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Fiskal avgift. Ett mål. Mer penger inn til statskassen.

Ps. Hva om hele Norge da begynner med "pendling" og trekker dette fra på skatten?
Nå har dette vært skatteplikt lenge, forskjellen er at man nå pålegger arbeidsgiver å rapportere. Og strengt tatt er dette en fordel du får gjennom jobben, noe som kalles lønn. Lønn skal du skatte av.
storg is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 22:55   #144
LeftSaidFred
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Nå har dette vært skatteplikt lenge, forskjellen er at man nå pålegger arbeidsgiver å rapportere. Og strengt tatt er dette en fordel du får gjennom jobben, noe som kalles lønn. Lønn skal du skatte av.

Jeg er enig. Det er også en fordel å få EBG/D pga jobben. Bare veldig knotete å finne ut hvor mye fordelen er verdt i kroner.

LeftSaidFred is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 23:05   #145
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Jeg synes det blir litt feil å sammenligne økt kortstatus med poeng - poeng er jo en gangbar valuta som du kan kjøpe deg ferie og kaffetraktere med opptjent i jobbsammenheng. Status er vel litt mer som fordeler noe a la de som jobber i OBOS får rabatt på Color Line.

Jeg ser fremdeles ikke at dette er vanskelig, men jeg ser at det er ukomfortabelt.

Hvor mye man tjener på brød eller Kiwi-broccoli har jo ingenting med skatt å gjøre.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 23:16   #146
LeftSaidFred
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Jeg synes det blir litt feil å sammenligne økt kortstatus med poeng - poeng er jo en gangbar valuta som du kan kjøpe deg ferie og kaffetraktere med opptjent i jobbsammenheng. Status er vel litt mer som fordeler noe a la de som jobber i OBOS får rabatt på Color Line.

Jeg ser fremdeles ikke at dette er vanskelig, men jeg ser at det er ukomfortabelt.

Hvor mye man tjener på brød eller Kiwi-broccoli har jo ingenting med skatt å gjøre.

Hvorfor må det være gangbar valuta for å skatte på det?

LeftSaidFred is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 23:17   #147
Tjab
Upgrade me....

Fordel.... mæææhh...

Anyhow, tulleskatt.
Hva med de som kjører mye i jobb. Om du har fordelskort hos bensinstasjonen? Skatt der også? (Er sikkert slik)
Klippekort hos de du kjøper arb. mat fra? Skattbar fordel? Trumfkort når du kjøper lunsj?

Last edited by Tjab; 16-05-2018 at 23:21.
Old 16-05-2018, 23:19   #148
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Og det jo heller ikke alle bonussystemer der det er like vanskelig å beregne verdi. Norwegian Cashpoints er jo verdt ei krone.

Men jeg er litt spent på hvordan dette skal løses i praksis. Det vil jo være vanskelig for arbeidsgiver å holde oversikt over bonuspoengene som opptjenes, så det blir ei utfordring for regnskaps- og lønnsavdelinger rundt i landet.

At stadig mer rapportering av detaljer legges på arbeidsgiver er en trend. Skatteetaten vil at skattemeldinga (selvangivelsen) skal være riktig når de sender den ut, og da må mer rapporteres inn.
Old 16-05-2018, 23:20   #149
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Om du har fordelskort hos bensinstasjonen? Skatt der også?
Hvis du får gratis bensin til privat bruk fordi du kjører mye i jobben, så er det skattbart. Selvfølgelig.

Quote:
Klippekort hos de du kjøper arb. mat fra? Skattbar fordel?
Hvis en leverandør du kjøper mat fra på jobben lover deg gratis catering i en konfirmasjon om du kjøper mat til jobben for over en million, så er det skattbart. Selvfølgelig. (Og sannsynligvis straffbar korrupsjon, vel å merke.)

Last edited by gustavf; 16-05-2018 at 23:23.
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 23:22   #150
Tjab
Upgrade me....

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Hvis du får gratis bensin til privat bruk fordi du kjører mye i jobben, så er det skattbart. Selvfølgelig.
Typ. 30 øre litern...

Old 16-05-2018, 23:22   #151
roger
Rakettforskar

Quote:
Og det jo heller ikke alle bonussystemer der det er like vanskelig å beregne verdi. Norwegian Cashpoints er jo verdt ei krone.

Men jeg er litt spent på hvordan dette skal løses i praksis. Det vil jo være vanskelig for arbeidsgiver å holde oversikt over bonuspoengene som opptjenes, så det blir ei utfordring for regnskaps- og lønnsavdelinger rundt i landet.

At stadig mer rapportering av detaljer legges på arbeidsgiver er en trend. Skatteetaten vil at skattemeldinga (selvangivelsen) skal være riktig når de sender den ut, og da må mer rapporteres inn.
Vil anta at dette er eit tapsprosjekt for alle andre enn Siv.
Old 16-05-2018, 23:28   #152
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Typ. 30 øre litern...
Nei, det er en rabattavtale. Det er ikke direkte sammenlignbart. Det er heller ikke skattbart at arbeidsgiveren din har en rabattavtale hos et flyselskap, som du også kan bruke privat.

EDIT: Det er et tydelig forbehold som jeg ikke var klar over. Eller atterhald, for å bruke samme språkdrakt:
Quote:
Vidare omfattar skatteplikta rabattar o.l. frå andre tredjepartar som arbeidsgjevar forhandlar fram eller på annan måte gjer tilgjengeleg for dei tilsette, når rabattane er større
enn det dei tilsette kunne fått utan arbeidsforholdet. Det er ikkje ein føresetnad for skatteplikt at arbeidsgjevar kompenserer tredjeparten økonomisk eller på annan måte.
Usikker på hvordan dette tolkes i praksis, for eksempel på ansattrabatter eller nevnte fly- og bensinrabatt.

Last edited by gustavf; 16-05-2018 at 23:35. Reason: Jeg hadde ikke full oversikt, ser jerg.
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 23:30   #153
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Vil anta at dette er eit tapsprosjekt for alle andre enn Siv.
Samfunnet tjener ganske solid på at selvangivelsen ikke lenger er 4 sider papir og 12 timers jobb. At noe av den forenklinga fører til ekstrakostnader andre steder er ikke overraskende.
Old 16-05-2018, 23:32   #154
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

For de som ikke vil lese Nettavisen som siterer Fri Fagbevegelse som har intervjuet noen som mener noe om et uferdig regelverk, så kilden til alt dette på denne adressen:
https://www.statsbudsjettet.no/uploa...pdf/prop86.pdf

Fra side 11 og utover står det om naturalytelser. Høringsdokumentene fra i fjor høst finnes på https://www.skatteetaten.no/rettskil...aturalytelser/
Old 16-05-2018, 23:38   #155
Tjab
Upgrade me....

Quote:
Nei, det er en rabattavtale. Det er ikke direkte sammenlignbart. Det er heller ikke skattbart at arbeidsgiveren din har en rabattavtale hos et flyselskap, som du også kan bruke privat.
Men du får jo en fordel. Spesielt i forhold til de som ikke bruker så mye drivstoff at de kan få så gode rabatter.
Du får jo den samme km godtgjørelsen på mindre utgift. Ergo en fordel.

Old 17-05-2018, 06:47   #156
roger
Rakettforskar

Ingen tvil om det. Men det ikkje korleis det å få innføre dette hjelp å korte ned skattemeldinga.
Old 17-05-2018, 06:57   #157
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Men du får jo en fordel. Spesielt i forhold til de som ikke bruker så mye drivstoff at de kan få så gode rabatter.

Du får jo den samme km godtgjørelsen på mindre utgift. Ergo en fordel.

Når det kommer til rabatter kan man for de fleste argumentere for at man kan forhandle frem like gode enten selv eller fordi man er medlem i en organisasjon, klubb eller noe slikt. Det er vel også noe slikt at når rabattene er generelle tilgjengelig for alle ansatte så utløser det heller normalt ikke skatteplikt

F.eks: Mange bedrifter har avtale på 10% rabatt på bilkjøp, men det er ikke usannsynlig å forhandle frem samme rabatten selv med pruting. Og jeg har rundt 80øre i rabatt når jeg fyller bensin, og det er ikke gjennom arbeidsgiver.

Det vil alltid være enkelte tvilstilfeller, men de er såpass uvanlige at her konstruerer du et større problem enn det her.

Men, hvordan arbeidsgiver skal holde oversikt her er vel et større problem. Nå reiser jeg knapt annet enn med tog og føtter i jobb, så for min del er dette veldig teoretisk, men arbeidsgiver aner jo ikke hva jeg har av bonuskort og slikt. Her snakkes det vel også om bonus på flyreiser? Arbeidsgiver vil jo også slite med å ha oversikt over hva ansatte tjener av poeng på å bruke egne kredittkort på diverse utlegg
Old 17-05-2018, 09:41   #158
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men, hvordan arbeidsgiver skal holde oversikt her er vel et større problem. Nå reiser jeg knapt annet enn med tog og føtter i jobb, så for min del er dette veldig teoretisk, men arbeidsgiver aner jo ikke hva jeg har av bonuskort og slikt. Her snakkes det vel også om bonus på flyreiser? Arbeidsgiver vil jo også slite med å ha oversikt over hva ansatte tjener av poeng på å bruke egne kredittkort på diverse utlegg
Kan det tenkes at det blir litt som med firmabil? En fast sats basert på noe? Vet ikke helt hva men

Tenkte på det selv. Som selvstendig lurer jeg sykt på hvordan jeg skal finne ut av mitt eget. Tjener opp i jobb og privat pluss at jeg bruker både i jobb og privat. Alt i fri miks på 4 kort, 3 allianser og 140 årlige flyturer.

Det går jo men blir innmari vrient. Så jeg tenkte at en fast sats basert på ett eller annet kriterium må være eneste mulighet. Selv om det slår urettferdig ut.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2018, 10:02   #159
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Håper bare sas kommer med en mulighet for å krysse av "Jeg ønsker bare statuspoeng" for denne reisen, for jeg vet hva min arveidsgiver vil gjøre her: Forby opptjening om det må rapporteres. Og da ryker jo seatblocken når status ikke kan registreres. Siden regjeringsmedlemmer får ebg-regner jeg ikke med at den vskal skattlegges.

At folk kjøper brød på privaten har jo ikke noe med skattlegging å gjøre.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2018, 12:16   #160
Tjab
Upgrade me....

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Kan det tenkes at det blir litt som med firmabil? En fast sats basert på noe? Vet ikke helt hva men
Høres egentlig mest fornuftig ut. 0 - 10 Ingenting, 10 - 25 så så mye gitt at du opptjener bonus osv.

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det vil alltid være enkelte tvilstilfeller, men de er såpass uvanlige at her konstruerer du et større problem enn det her.
Litt av poenget mitt også, på lik linje med at jeg mener staten her konstruerer ett problem.
Det er ingen fordel å være såppass mye borte fra familien. Strengt tatt hadde det riktige vært ett skattelette for oss reisende. Men har en følelse av at folk tror det er innmari gjevt å svime rundt, ikke kunne planlegge, være han idioten som alltid får tid til enda litt til...
For å si det slik. Skulle gjerne tatt en 8 - 16 jobb å hatt muligheten til å sykle til jobb jeg. Men alle kan ikke gjøre det.
Basert på uvitenhet om hva det innebærer, misunnelse og ett sammensurium av argumentasjon om at "joda, dette er en fordel" forsvares altså denne beskatningen.

Tøvete. (skatten & staten)

Last edited by Tjab; 17-05-2018 at 12:34.
Reply

Posting Rules