Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-01-2016, 16:25   #181
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Det er så tullete at jeg ikke kan få sagt det nok og særlig nå som USA faktisk har ingått en avtale. Jaja mine penger er nok bedre brukt andre steder.

For et sted mellom 99% og 99,9% av alle nordmenn så er det jo i praksis ingen endring. Og av de det gjelder for så spør det uansett hvor mange som har/hadde tenk seg til USA.
Old 23-01-2016, 17:25   #182
eql1zr
ScanFlyer Silver

eql1zr's Avatar

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Etter hva jeg kan forstå av det som er skrevet der er det bare de med dobbelt statsborderskap knyttet til Iran, Irak, Sudan og Syria som vil få sin ESTA trukket tilbake (revoked). Men da tolker jeg det også dithen at personer med (f.eks.) Norsk statsborgerskap (uten dobbelt statsborgerskap) og som har ESTA allerede vil kunne benytte sin allerede gyldige ESTA selv om de har besøkt en (eller flere) av de fire landene etter 1. mars 2011...
Men i tillegg så står det at man ikke er berettiget til å reise eller å bli slippet inn i USA under VWP om man har vært i noen av disse landene. Og om man har godkjent ESTA så reiser man under VWP..
Quote:
Under the Act, travelers in the following categories are no longer eligible to travel or be admitted to the United States under the Visa Waiver Program (VWP):
  • Nationals of VWP countries who have traveled to or been present in Iran, Iraq, Sudan, or Syria on or after March 1, 2011 (with limited exceptions for travel for diplomatic or military purposes in the service of a VWP country).
eql1zr is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2016, 18:32   #183
Gunnar
ScanFlyer Gold

Se der ja, godt med flere som leser! Man kan med andre ord få en situasjon hvor ESTA er "gyldig", men hvor man ikke har lov til å benytte seg av nevnte ESTA fordi man har besøkt et "forbudt land"... Greit å være klar over!
Old 25-01-2016, 08:30   #184
Crazydre
Newcomer

Det här är ju underbart. Min far är iranier och ska till Los Angeles på en introduktionskonferens för sitt nya jobb i mars. Det svinet (ja, han är ett svin) har läst på och gjort ESTA där han förnekar sitt dubbla medborgarskap.

Kommer vänta tills han checkat in och fått boardingkort (så han inte stoppas från att flyga) och sen direkt ringa till CBP och DHS och informera om hans bedrägeri. Så när han landar på LAX...hihihihihi!

Sen så är det ju inte underligt att ESTAt inte revokas för de som bara besökt "terrorstaterna": det registreras ju inte i systemet var du har varit, däremot om du har dubbelt medborgarskap.

Last edited by Crazydre; 25-01-2016 at 08:50.
Crazydre is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2016, 10:08   #185
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Det er bare det at visumkverna til USA er verre enn det meste man kommer borti. Ja har vært igjennom det før da jeg studerte der. Hadde det vært et "normalt " visum typ Russland eller Kina hadde jeg ikke brydd meg så mye.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2016, 12:08   #186
eql1zr
ScanFlyer Silver

eql1zr's Avatar

Quote:
Det er bare det at visumkverna til USA er verre enn det meste man kommer borti. Ja har vært igjennom det før da jeg studerte der. Hadde det vært et "normalt " visum typ Russland eller Kina hadde jeg ikke brydd meg så mye.
Fordelen med USA-visum, i motsetning til visum til Russland og Kina, er at det som regel varer ganske mye lenger. Hadde man måttet gå gjennom den prosessen hver gang man skulle til USA hadde det vært en del verre.
Old 27-01-2016, 03:22   #187
ESSA_TWR
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Crazydre View Post
Det här är ju underbart. Min far är iranier och ska till Los Angeles på en introduktionskonferens för sitt nya jobb i mars. Det svinet (ja, han är ett svin) har läst på och gjort ESTA där han förnekar sitt dubbla medborgarskap.

Kommer vänta tills han checkat in och fått boardingkort (så han inte stoppas från att flyga) och sen direkt ringa till CBP och DHS och informera om hans bedrägeri. Så när han landar på LAX...hihihihihi!

Sen så är det ju inte underligt att ESTAt inte revokas för de som bara besökt "terrorstaterna": det registreras ju inte i systemet var du har varit, däremot om du har dubbelt medborgarskap.
Du var minnsan inte snäll du...
ESSA_TWR is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2016, 11:08   #188
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Da har jeg ihvertfall knota meg igjennom DS160 skjemaet for B1/B2 visumet og bestilt avtale på ambassaden. Visstnok så er normal gyldighetstid på dette for norske statsborgere 10 år og kan overføres til nytt pass ved å ta med det gamle. Woho da gjelder det å ikke miste passet da. Slipper å tenke på ESTA i god tid fremover. Ganske kjekt egentlig.
Old 27-01-2016, 11:43   #189
eql1zr
ScanFlyer Silver

eql1zr's Avatar

Her er mer utfyllende informasjon om endringene: Visa Waiver Program Improvement and Terrorist Travel Prevention Act Frequently Asked Questions.

Quote:
What should travelers do if they did not receive a revocation email, but have travelled to Iran, Iraq, Syrian or Sudan since March 2011? Can they still travel under the VWP?

We recommend that affected travelers apply for a U.S. nonimmigrant visa well in advance of desired travel to minimize the chance of delays.
Det hjelper altså ikke å ha gyldig esta om en har vært i disse landene. "Delays" i dette tilfellet kan vel bety nektet innreise og at forsinkelsen består i å søke og få innvilget visum og å kjøpe ny flybillett senere?
Old 27-01-2016, 11:47   #190
eql1zr
ScanFlyer Silver

eql1zr's Avatar

Quote:
Da har jeg ihvertfall knota meg igjennom DS160 skjemaet for B1/B2 visumet og bestilt avtale på ambassaden. Visstnok så er normal gyldighetstid på dette for norske statsborgere 10 år og kan overføres til nytt pass ved å ta med det gamle. Woho da gjelder det å ikke miste passet da. Slipper å tenke på ESTA i god tid fremover. Ganske kjekt egentlig.
Kan det overføres? Jeg har tolket det sånn at en må ta med både nytt og gammelt pass (med visum) ved hver innreise om en får nytt pass.
Old 27-01-2016, 13:20   #191
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Ikke nytt ESTA annet hvert år er en sak, men er ikke immigration mye tregere om man har Visum?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2016, 13:34   #192
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Ikke nytt ESTA annet hvert år er en sak, men er ikke immigration mye tregere om man har Visum?
Neh er vel nesten akkruat samme som ESTA - har reist til USA på visum før (studentvisum) og var ikke noe tregere - men kanskje de ikke kan bruke de automatene.
Old 27-01-2016, 13:35   #193
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Visum i seg selv medfoerer ikke tregere immigrasjon, men de bakenforliggende aarsakene til at man ikke faar ESTA godkjent kan medfoere en tregere immigrasjon.
Old 27-01-2016, 14:37   #194
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Visum i seg selv medfoerer ikke tregere immigrasjon, men de bakenforliggende aarsakene til at man ikke faar ESTA godkjent kan medfoere en tregere immigrasjon.

Det kan godt hende - men jeg har uansett vært i USA mange ganger, aldri havnet i politiets søkelys verken her eller der borte og alltid holdt meg til vilkårene visumet og ESTA. Det eneste jeg nå har gjort "galt" er å ha vært en helgetur til Teheran. Iran ønsker jo nå å tiltrekke seg folk fra Vesten og som i stor grad land som kan reise igjennom VWP til USA (ESTA) nå som sanksjonene er opphevet fra FN og EU sin side. EU har protestert mot lovgivningen og det samme har iransk-amerikanske foreninger gjort i USA.

Jeg personlig har ikke hørt om noen som har blitt med i IS eller andre terrorgrupper etter å ha vært i Iran. Syria og Sudan kan man kanskje forstå (dvs Sudan er også litt rart) - så det tyder på at amerikanske myndigheter nå blander barter og snørr. Det her kommer aldri til å bli reversert uansett. Men men de frykter jo muligens for Donald Trumps popularitet.
Old 27-01-2016, 14:46   #195
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Det kan godt hende - men jeg har uansett vært i USA mange ganger, aldri havnet i politiets søkelys verken her eller der borte og alltid holdt meg til vilkårene visumet og ESTA. Det eneste jeg nå har gjort "galt" er å ha vært en helgetur til Teheran. Iran ønsker jo nå å tiltrekke seg folk fra Vesten og som i stor grad land som kan reise igjennom VWP til USA (ESTA) nå som sanksjonene er opphevet fra FN og EU sin side. EU har protestert mot lovgivningen og det samme har iransk-amerikanske foreninger gjort i USA.

Jeg personlig har ikke hørt om noen som har blitt med i IS eller andre terrorgrupper etter å ha vært i Iran. Syria og Sudan kan man kanskje forstå (dvs Sudan er også litt rart) - så det tyder på at amerikanske myndigheter nå blander barter og snørr. Det her kommer aldri til å bli reversert uansett. Men men de frykter jo muligens for Donald Trumps popularitet.

nah skrev jeg med hensikt "kan" medfoere tregere immigrasjon. En skal ogsaa huske paa at EU med Schengen ogsaa har begrensninger for US Citizens som vi i Norge ikke saa lett er klar over.
Old 27-01-2016, 14:54   #196
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Det er 90 dager sammenlagt i loepet av 180 dager.
Er noe ala det i USA også med ESTA - så akkurat den begrensingen er gjensidig.
Old 27-01-2016, 15:00   #197
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Er noe ala det i USA også med ESTA - så akkurat den begrensingen er gjensidig.
I USA kan du reise ut noen timer tel Canada og komme tilbake samme dag aa faa nye 90 dager. Du faar ikke lov aa komme tilbake til EU foer 180 Dager har passert. Og dette haandheves meget strengt uten unntak.
Old 27-01-2016, 22:20   #198
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

<mod>
Denne tråden er for USA ESTA/Visum og de som lurer på noe rundt det
Visum generelt andre steder: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=128421

Om noen plutselig mangler noe så skriv på nytt et annet sted
</mod>

Old 28-01-2016, 01:57   #199
Crazydre
Newcomer

Quote:
Man kan inte använda kioskerna och måste gå via Visitors-kön, och den är mycket långsammare. Undantaget på Torontos preclearance, där kan folk med B1, B2 eller B1/B2-visum använda kioskerna
Crazydre is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2016, 22:34   #200
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
I USA kan du reise ut noen timer tel Canada og komme tilbake samme dag aa faa nye 90 dager. Du faar ikke lov aa komme tilbake til EU foer 180 Dager har passert. Og dette haandheves meget strengt uten unntak.
Mener bestemt det er krav om utreise utover continental USA før du kan reise inn og få nye 90 dager.

Med b1/b2 visum isf esta er forøvrig standard opphold 180 dager.
JoeW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules