![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Den danske regering fremlægger i dag sin strategi for den fremtidige udvikling af luftfart i Danmark.
http://www.business.dk/transport/lae...dansk-luftfart Kastrup Lufthavn foreslår, at der etableres en fond, som skal medvirke til at sætte gang i indenrigsflyvningen. Regeringens egne ideer har jeg endnu ikke kunnet finde. SAS er også ude med støtte til projektet: Et 40 turs pendlerkort på ruterne mellem København og Aarhus/Billund bliver halveret i pris: http://www.business.dk/transport/sas...enker-priserne RETTELSE: Arbejdet med at udforme strategien starter i dag. Jeg troede faktisk, at selve planen skulle lanceres, da der har været talt om dette tiltag siden efteråret 2015. Last edited by EvakCPH; 18-01-2016 at 15:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Snakk om kontrast sammenlignet med hva som skjer i Norge og innføring av passasjeravgift for å begrense flytrafikken
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det vigtigste CPH kan gøre er at genåbne T1 for indenrigs og så forbedre forholdene væsentligt....
Som jeg ser det, er en af de eneste grunde at det er flyttet til T3, at ALLE PAX skal ind igennem den forbandede taxfree shop...Det samme er tilfælde i både BLL og AAL, og lur mig...kommer nok også i AAR....Det er nok også det samme i andre lufthavne i Skandinavien.... Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Hvor meget sprut og hvor mange cigaretter må man købe i tax-free , når man flyver CPH-BLL ??? ![]() I øvrigt er jeg ganske enig med Ole: Indenrigsterminalen skulle aldrig have været lukket! Last edited by oy-viv; 19-01-2016 at 14:12. Reason: corr. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
SÅ vidt jeg husker, så var SAS og Norwegian blandt initiativtagerne til sammenlægningen. DAT og Alsie Express var til gengæld imod.
Har vi tal på, hvor stor en del af indenrigspassagererne, som transfererer? For disse må det smidigere flyskifte i Kastrup jo være en stor fordel. Derudover har vi alle fritidspassagererne, som nok primært rejser på især Aalborg- og Rønne-ruterne. Tilbage har vi de forretningsrejsende, som skal til møde rundt omkring i Danmark og til aller sidst har vi kernen af de indenrigsrejsende: pendlerne. Der er altså adskillige segmenter med meget forskellige behov, der skal dækkes. For at kunne konkludere, hvorvidt sammenlægningen skader flere end den gavner, er vi nødt til at kende de forskellige segmenters andel af den samlede indenrigstrafik. For transfer er sammenlægningen en fordel, for fritidsrejsende tror jeg ikke ændringen betyder det store (de har nok været vant til at gå fra tog/metro/bus og ud til Terminal 1, som jo også tager en del tid). For de forretningsrejsende i Danmark er tid en vigtig faktor og produktet er dermed forringet. For pendlerne er produktet i høj grad forringet, da usikkerheden angående sikkerhedstjekket i Kastrups ventetid tilfører en stor gene. Lufthavnen siger selvfølgelig, at x antal passagerer er igennem lufthavnen inden for 5 min, mens x antal maks er igennem inden for 15 min, men som pendler ved du jo aldrig, om det netop er i dag, at kontrollen vil tage 15 min og derfor vil du hver eneste dag måtte tillægge din rejse x antal min for at minimere usikkerheden. Jeg tror helt klart at fortsættelsen med pendlerspor i sikkerhedskontrollen er vejen frem. Desuden ville CPH klargøre over for pendlerne, hvordan man lettest kommer igennem terminalen og ud til flyene. Allerede i dag er det jo muligt at undgå taxfree-området, hvis bare man kender smutvejene. For at højne kundetilfredsheden bør CPH nok gøre det mere synligt, at det altså er muligt at undvige dette købsmekka. På den måde vælger den rejsende selv, om han/hun ønsker denne tillægsoplevelse. Successen af sammenlægningen kan måles på flere parametre: kundetilfredshed, ventetid i sikkerhedskontrollen, antal indenrigspassagerer og antal transfererende indenrigspassagerer. Derudover er der også lufthavnens omsætning, flyselskabernes udgifter til operationer og så videre. Ikke alle parametre er tilgængelige for os. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det er rigtigt, vi mangler informationer! Alligevel vil jeg påstå, at andelen af transferpax på CPH skal være stor, før flytningen kan retfærdiggøres! Og nu spørger jeg måske dumt, men ..
hvis folk har gennemgående billet, så findes der vel også (tilgængelige?) statistikker over det! Eller hur? Jeg lurer på, hvordan SK vil booste indenrigstrafikken under de nuværende forhold! Forretningsrejsende og pendlere vil hurtigt ind- og ud af lufthavnen. Det er bestemt ikke et incitament at vente 20-25 min. i security, som jeg gjorde forleden (OK, worst case scenario) og butikker/cafeer etc. er ikke ikke være andet end distraktioner! Læg dertil de længere gå-afstande til gaten! Lad os holde AAL uden for diskussionen og spørge, hvor attraktivt det nye tiltag er for BLL ?? Især i den østlige del af oplandet er det hurtigere at tage lyntoget til København. Situationen i AAR kender jeg ikke, men det kan Ole sikkert sige noget begavet om! viv |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Som jeg skrev, så tror jeg primært at fritidsrejsende rejser på Aalborg- og Bornholms-ruterne. Karup-ruten har nok også en hel del. Aarhus, Billund og Sønderborg tror jeg dog primært er transfer og forretning. Dit spørgsmål med hensyn til Billund, så tror jeg at andelen af rejsende UDEN videre forbindelse ud i verden vil blive negativt påvirket af sammenlægningen, men i forvejen tror jeg langt de fleste af disse point-to-point rejsende i Danmark tager bil/tog til/fra hovedstaden/provinsen og dem som rent faktisk tager flyet, gør det fordi de kan lide det, ikke fordi de sparer særlig meget tid. Det er eksempelvis folk, som er aktive i fly-fora og andre mærkelige steder
![]() ..så egentlig tror jeg at det styrker SAS' produkt fra Billund, at deres transferpassagerer kan komme hurtigt videre fra København. Det må styrke produktet i forhold til Amsterdam, Frankfurt og den nye Heathrow-rute. Det er vel også derfor, at SAS har støttet sammenlægningen. ..men som sagt ville lidt indsigt i indenrigspassagerernes vaner hjælpe til at vurdere, hvorledes det her var en god ide for CPH. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Hvis man bor i Nordjylland og skal til et møde i CPH - eller omvendt - så er er flyet den bedste løsning! CPH -AAL er højfrekvent, og der må være en grund til at SK og DY flyver vinge mod vinge i rush-hours! Det er næsten det samme mønster som på SVG - BGO ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Last edited by EvakCPH; 20-01-2016 at 01:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Tak for din uddybning, jeg er helt med !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det er vel ikke overraskende at de kommer med det forslag. Det er vel heller ikke overraskende at de gerne ser, at det er andre der skal betale for at styrke sig selv. Det ville heller ikke overraske mig at det vil lykkes, da det ville styrke nogle respirator lufthavne i det jyske (Karup Århus og Sønderborg) det ville give dem noget kunstigt åndedræt, alle 3 lufthavne der ligger tæt på mange venstre ministers bopæl.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det bliver spændende at se, hvilken betydning arbejdet med en ny lufthavn i Aarhus får i den forbindelse. Er vel ikke ganske irrelevant om Aarhus vil flytte lufthavnen til en placering længere mod øst.
Problemet er bare, at den strategi nok ikke kigger langt nok ud i fremtiden, og dermed ikke tager højde for eller stilling til en evt. flytning, selvom det kan have grundlæggende betydning for fremtiden på dette område. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() Spøg til side, Aarhus Kommune og en eller anden initiativgruppe jeg ikke lige husker navnet på, har fået lavet de første indledende undersøgelser af en ny lufthavn, og er gået videre med de næste. Såvidt jeg husker er der flertal i Aarhus Kommune (dog ikke just enstemmigt) for at arbejde videre med en flytning af lufthavnen til Thomasminde. Når jeg så tænker mig om, så bør man egentlig også lige have i tankerne, at der er en timeplan for jernbanen på vej. Med den kan rejsetiden til med tog til byerne i oplandet for Karup og Sønderborg til København komme under tre timer, hvilket vel kan true de to lufthavne? Tager man højde for det i strategien? Last edited by Fysikeren; 20-01-2016 at 10:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Da SK931 (Ole) og jeg var unge og smukke og arbejdede på CPH
( ![]() ![]() RNN, ODE, AAL, TED (Thisted), KRP, STA (Stauning), BLL, EBJ, SKS (Skrydstrup) og SGD. Det var dengang DANAIR stod for driften, og det var dengang, da Storebæltsbroen kun var et fantasifoster! Billetpriserne var også forholdsvis højere end i dag. Det var selvfølgelig dømt til at mislykkes med så mange indenrigsruter, og flere pakkede da også snart sammen! Så kom Storebæltsbroen i 1998; den tog livet af ODE og forkortede den landbårne rejsetid mellem Jylland og hovedstaden.! AAL var mindre påvirket, da den alligevel ligger halvvejs i Norge! Nuvel, lad os se, hvad der sker og - ikke mindst - om man kan lære af historien, især nu, hvor nogle af forudsætningerne har ændret sig! Last edited by oy-viv; 20-01-2016 at 11:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ryanair har været i København endnu en gang.
Denne gang for at give sin mening om den nye strategi for luftfart i Danmark: http://www.check-in.dk/transportmini...eg-af-ryanair/ “Ministeren mødtes med Ryanair for at høre deres synspunkter på den nye luftfartsstrategi, der er under udarbejdelse,” bekræfter en pressemedarbejder fra Transport- og Bygningsministeriet til CHECK-IN.dk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nytt initiativ fra steppene i sør Skandinavia:
Quote:
Og de lokker med tilgang til 100 millioner forbrukere: Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kastrup og fremtidige udvidelser | Fysikeren | Flyforum | 3 | 20-12-2011 11:35 |
SAS: Fremtidige IC-fly | Fysikeren | Flyforum | 77 | 06-06-2011 01:43 |
Transavia får dansk salgsteam - desuden dansk AOC på vej | PP | Flyforum | 9 | 28-01-2009 21:51 |
Norwegians fremtidige planer | sukram | Flyforum | 23 | 27-04-2008 00:37 |
1980-tallets fremtidige fly | Flight0017 | Flyforum | 11 | 22-06-2005 14:00 |