![]() |
|
![]() |
#1 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Heisann!
Satt her og lurte på om SAS opererte fly med både First, business og turistklasse? Vet at SAS hadde First class, men hadde vært interessert i å høre noe om når dette ble avsluttet, hvordan servicen og setene var her, ja egentlig er alt av interesse! Noen som kan hjelpe? BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
First Class forsvant vel med introduksjonen av EuroClass (senere Business Class) på 1980-tallet. Selv fløy jeg aldri 1st Class med SK, men etter det jeg har sett var vel sittekomforten dårligere enn dagens Business Class, men kaviarfaktoren var vel desto høyere. Litt vanskelig å sammenligne 1980-tallets 1st Class med dagens egentlig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
First Class på 8'ern var flott den. Seter og beinplass holdt i massevis selv om 340'en nok er bedre. I gammle dager kunne man faktisk nyde en cognac og sigar etter et gedigent måltid.
![]()
![]() |
#4 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Er det virkelig ingen som sitter inne med noe mer informasjon og/eller dokumentasjon på dette? Finnes det noe på internett om dette?
BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
SAS museet på Gardermoen bør vite mye om det. Spør etter Karl Sandberg, han vet alt!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Husker godt at det var First Class på 747 og DC-10... Med beige seter som man kalte Sleeperette. Så var det vel gaver fra Royal Copenhagen til alle pax. First class på intercont forsvant med innføringen av First Business Class - senere EuroClass.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Mener å huske at First class eksisterte en periode etter at First business class var innført.
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
First Class opphører på europanettet fra 1. november 1981,samme dag ble EuroClass innført.På langrutene var det nok First Class enda noen år,husker ikke helt hvor lenge.
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Såvidt jeg husker fortsatte First class på B-747 og DC-10 etter at Business class var innført, og så lenge SAS hadde disse flytypene. Det var noenlunde bra belegg. First class på Europa derimot var sparsomt belagt og naturlig å avslutte.
![]()
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ja First Class forsvant med DC-10'n. 767 som overtok (i 1989 tror jeg) har aldrig hatt First Class i SAS configurasjon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Ja, på den tiden jeg begynte å pugge tidtabeller i begynnelsen av 80 tallet var det tre klasser på DC10 og 747. DC8 hadde bare to klasser. På DC10 og 747 var det First class, First business class og turistklasse. På DC8 var det business class og turistklasse. Jeg vet ikke hvorfor forretningsklassen ble kalt first business på DC10 og 747 og bare business på DC8.
Har ikke noe veldig presis tidsangivelse av når de begynte og sluttet med de forskjellige klasser. Det jeg imidlertid husker ganske godt var at SAS laget en skrytebrosjye like etter at de ble kåret til Airline of the Year i 1984. Der var klassene som nevnt over beskrevet i tillegg til euroclass på europaruteen.
![]() |
#13 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Oi! Er det noen samlere der ute som sitter på en kopi av denne skrytebrosjyren? Den hadde det vært interessant å se!!
Skrytebrosjyrer for andre flyselskapers first class, både nu-dags og retro er av interesse også! Gi lyd! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Jeg har noen liggende for Qantas fra 90 tallet. Jeg hadde også for KLM fra 80 tallet, men om de eksisterer i rotet mitt ennå vet jeg ikke. Samme status er det for den SAS brosjyren. Det kan tenkes det finnes i en kasse i kneveggen eller i en kasse hos mine foreldre i Bergen. Får kanskje lete litt ved en passende anledning
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Hadde man ikke Turist, business og First Class og når First Class forsvant kom oppgraderingen til First Business? En tid hadde og også DC10`ern Work/Sleep Class i den fremre kabinen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Er nok riktig det du skriver... DC-8`er n fikk forøvrig ikke First Business eller EuroClass - men fløy med noe de kalte Business Class hvor midtsetet alltid var ledig...
Til slutt var det Lufthansa som fikk rettens dom på at SAS måtte bytte navn fra First Business til EuroClass også på langrutene... |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Det er korrekt at SAS First Class forsvant med DC-10, jeg hadde gleden av aa fly en av de siste turene med DC-10 paa First Class CPH-LAX.....med "Sleeperette" som EB skriver. Mener aa huske at det var First Class paa rad 1-2, saa kom det 3 rader med First Business Class, som ble omdoept etter Lufthansa's krav til Business Class. Saa var det et Galley....og saa 5-6 rader til med Business Class.....First Class hadde stoerre stoler, mere ben plass. De 2 gangene jeg floey SAS First Class (CPH-LAX og CPH-ANC-NRT), var det en utrolig service.....om man ville var det service hele tiden......og forskjellene var mere ekslusive retter, vin etc....Det gikk i Russisks Caviar, Hummer og Indrefilet.....allt servert paa individuelle tallerkner....det ble laget Champagne Sorbet og som EB skriver, gjestene fikk ogsaa et spesiallaget Kosta Boda glass som presang....
Jeg mener at DC-10 forsvant i 1990-91, og dermed forsvant ogsaa First Class....
![]() |
#20 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
DC10'en forsvant offisielt fra SAS den 30. april 1991 med flyvningen NRT-ANC-CPH. Det var LN-RKC som utførte flyvningen. Boeing 747 forsvant (som passasjerfly) fra SAS 17. mai 1987 med flyvningen JFK-CPH. Det betyr nok at First class forsvant som produkt 30. april 1991. Opplysningene er hentet fra Åke Hall sin bok Luftens Vikingar.
Mye interessant stoff i Hall sin bok. Fant også ut at siste DC8 flyvning i SAS regi var den 22. januar 1988 på ruten SFJ-CPH. Det var Torodd Viking (DC8-63) som utførte denne.
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Langtur: First Class (LX), Business Class (LH/LX), Economy Extra (SK) og 1-Class (WN) | ILS2 | TripReports | 20 | 27-05-2013 23:02 |
Service SAS vs. Aegean. | Twin Otter | Reiseforum | 4 | 28-04-2012 17:34 |
First Class Lufthansa og United, inkl domestic Premium Service JFK-SFO | Hawkboy | TripReports | 43 | 07-09-2010 22:01 |
SAS Bagasje-service ! | linium | Flyforum | 4 | 26-10-2007 12:27 |
SAS relanserer service | imm | Flyforum | 40 | 09-09-2007 04:12 |