Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-12-2006, 18:28   #1
LTH
ScanFlyer Molded

LTH's Avatar

Default TRD rekord idag! Pax nr 3 000 000 passert!!!

Ja i dag er det kakespising på Værnes. Aldri har så mange som 3 mill. reist over TRD. Man antar at totalt vil 3,2 mill. ha reist over lufthavnen når året er omme. :clap :clap :clap

TV Adressa

Old 06-12-2006, 18:35   #2
Jens W
ScanFlyer Crusty

Default Re: TRD rekord idag! Pax nr 3 000 000 passert!!!

Hoho! *feire med enda en julebrus*
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2006, 19:00   #3
LTH
ScanFlyer Molded

LTH's Avatar

Quote:
Originally posted by Cedlind

Hoho! *feire med enda en julebrus*
Ja! -Tror jeg tar meg en *julebrus* jeg og...
Old 06-12-2006, 19:08   #4
SAJblue
ScanFlyer Blue

SAJblue's Avatar

Jeg skal hjelpe til med nok en turretur TRD-TOS før årsskiftet^^
SAJblue is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2006, 20:14   #5
ThomAAs
ScanFlyer Molded

ThomAAs's Avatar

Kaster meg på bølgen å tar en tur med DY til TRD nå på fredag
Old 06-12-2006, 23:07   #6
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Svært gledelige nyheter og nå venter juletrafikken Jeg bidro til statistikken i dag med min reise fra TRF.
Old 07-12-2006, 07:48   #7
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Da får man gratulere TRD! Dette viser jo også at vekst på OSL kommer resten av landet til gode. Samtidig har vel de mange nye utenlandsrutene bidratt her.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2006, 09:19   #8
enml
ScanFlyer Gold

enml's Avatar

Quote:
Originally posted by JetBlue

Dette viser jo også at vekst på OSL kommer resten av landet til gode.
Hmmm... den henger jeg ikke helt med på. Kan du forklare?:-p
enml is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2006, 09:56   #9
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Quote:
Originally posted by enml

Quote:

Dette viser jo også at vekst på OSL kommer resten av landet til gode.
Hmmm... den henger jeg ikke helt med på. Kan du forklare?:-p
Jo, i og med at OSL har svært stor trafikk til resten av landet, så vil økning på OSL også automatisk generere økning her. Av de 3.000.000 som nettopp har passert TRD, så er vel ca 1.000.000 bare fra til/fra OSL.

Og i år har OSL betydelig økning, også innenlands.
Old 07-12-2006, 10:29   #10
enml
ScanFlyer Gold

enml's Avatar

Jeg er ikke helt med på den der JetBlue. Kan jo hende at det er omvendt, at stor vekst ellers i landet kommer OSL til gode da... Et par eksempel på det er jo KSU og MOL. KSU og MOL har fin økning pga aktiviteter skapt i Kristiansund og Molde og ikke fordi OSL øker.
Old 07-12-2006, 12:31   #11
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Helt klart at lokal vekst også betyr noe, men så lenge OSL alene står for 46% av alle passasjerer på norske flyplasser, så et dette volumet nok til å bidra i vesentlig grad også i resten av landet. Det som slår ut lokalt er bl.a. nye utenlandsruter, og dem er det jo blitt ganske mange av etterhvert.

Ikke så lenge siden lufthavnsjefen på Flesland uttrykte at han gledet seg over den kraftige veksten på OSL fordi den kommer resten av landet til gode.
Old 07-12-2006, 13:14   #12
SAJblue
ScanFlyer Blue

SAJblue's Avatar

Quote:

Helt klart at lokal vekst også betyr noe, men så lenge OSL alene står for 46% av alle passasjerer på norske flyplasser, så et dette volumet nok til å bidra i vesentlig grad også i resten av landet. Det som slår ut lokalt er bl.a. nye utenlandsruter, og dem er det jo blitt ganske mange av etterhvert.

Ikke så lenge siden lufthavnsjefen på Flesland uttrykte at han gledet seg over den kraftige veksten på OSL fordi den kommer resten av landet til gode.
Spørsmålet er om folk drar til oslo, eller fra oslo. Selv drar jeg alltid til oslo, og selvsagt tilbake igjen. Det vil derfor være et definisjonsspørsmål om hvilken flyplass som genererer flytraffikken^^

edit: ved nærmere ettertanke vil jeg heller si at det er flyselskapene som genererer økningen^^
SAJblue is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2006, 14:08   #13
enml
ScanFlyer Gold

enml's Avatar

Quote:
Originally posted by SAJblue

Quote:

Spørsmålet er om folk drar til oslo, eller fra oslo. Selv drar jeg alltid til oslo, og selvsagt tilbake igjen. Det vil derfor være et definisjonsspørsmål om hvilken flyplass som genererer flytraffikken^^

edit: ved nærmere ettertanke vil jeg heller si at det er flyselskapene som genererer økningen^^
Jepp. Drar du til eller fra? Thats the question! Jeg vil si at hvis du drar TIL Oslo så er det Oslo som genererer trafikken. Fordi Oslo har et produkt du må dit for å få (et produkt kan da være et møte, en kjæreste, en bil osv osv). Drar du FRA så blir det omvent.

Men så har du også alle de som "tvinges" til Oslo. Hvis jeg og 2.000 andre i løpet av 1 mnd feks skal fra MOL til TOS for å kjøpe en lysende isbjørn til å koble på telefonen, for så å reise tilbake igjen, så blir det MOL-OSL-OSL-TOS-TOS-OSL-OSL-MOL.
Tallene for dette hadde da blitt 4002 pax for MOL, 8004 pax for OSL og 4002 pax for TOS. Er det da OSL som har generert trafikken og fortjener heder og ære?
Old 07-12-2006, 14:27   #14
Egil
ScanFlyer Gold

Egil's Avatar

Okay, kan noe klargjøre dette med statistikk litt for meg som ikke er sååå opptatt av tall til daglig...

Når jeg reiser MJF-TRD-OSL, blir jeg da i statistikken til TRD regnet to ganger? Første gang når jeg lander på Værnes og andre gang når jeg letter fra Værnes?
Jeg regner med at det er slik, og at TRD tjener gode penger på all "innmating" fra kortbane, og forstår derfor også hvorfor de ikke er såååå interessert i at vi skal få fly Helgeland-Oslo, he he

Egil
Old 07-12-2006, 14:30   #15
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Man telles bare ved avreise, slik at MJF-TRD-OSL = 1pax til MJF og 1 til TRD
Old 07-12-2006, 14:41   #16
Egil
ScanFlyer Gold

Egil's Avatar

Så når TRD melder om 3 millioner pax over TRD så betyr det 3 millioner mennesker har reist fra TRD.

Mens statistikken ikke sier noe om hvor mange som har landet ved TRD?

Er det i så fall en egen statistikk, og de flyplassene som har folk i transitt, har de egen statistikk for transitpasasjerer?

Egil
Old 07-12-2006, 15:11   #17
enml
ScanFlyer Gold

enml's Avatar

Quote:
Originally posted by Someone

Man telles bare ved avreise, slik at MJF-TRD-OSL = 1pax til MJF og 1 til TRD
Nei, feil. Du telles 1 pax til MJF som avreist, så telles du 2 pax til TRD som ankommet fra MJF og så som avreist til OSL. Deretter er det en pax til OSL som ankommet. Her er du en transfer pax.

Enda værre er det med TRANSITT PAX. Vigra AES for eksempel har mange av de. Det er de som sitter i flyet på en mellomlanding. For eksempel på rutene som SAS Braathens flyr TRD-AES-AES-BGO og retur. La oss si at det er 100 pax ombord da og 50 skal fra TRD til AES og 50 skal fra TRD til BGO. Så er det 50 som skal fra AES til BGO.
Tallene blir da 100 pax TRD, 200 pax AES og 100 pax BGO hvis en regner slik enkelte ynder. Derfor skiller avinor i sine statistikker ut transitt pax og bruker det som de kaller for terminalpax, altså at en må ha gått av eller på flyet på den bestemte flyplassen. Dette for at transittpax ikke sier noe om en flyplass sin lokale produksjon, det sier kun noe om hvor mange som IKKE skal dit.
Så riktig fortalt så blir da vårt lille regnestykke 100 pax TRD, 100 pax AES og 100 pax BGO.
Old 07-12-2006, 15:18   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Hvis det stemmer er jo hele poenget med at flyplassene presenterer antall reisende meningsløs hvis de både skal telle avreisend eog ankommene og telle 1 transit pax som 2 og vil si at OSL i prinsippet bare har 8,5 millioner reisende (om ikke færre) så er du sikkert på at det stemmer.

Trodde alltid tallene som ble presentert var reisende FRA flyplassen + transfer. Noe annet vil være meningsløst
Old 07-12-2006, 15:20   #19
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Trafikktallene på våre flyplasser blir rapportert inn fra flyselskapene selv, så dette er offisielle tall.

Så er liten oppklaring, min påpekning av volumet på OSL var kun ment som en faktaopplysning, hvem som faktisk teller med på OSL har jeg ingen oppfatning av, ei heller om det skal deles ut heder og ære i sakens anledning.

Synes det er en postivt utvikling for alle landsdeler når flytrafikken utviler seg slik de lokale markedene ønsker, f. eks. i TRD
Old 07-12-2006, 15:23   #20
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Quote:
Originally posted by Someone

Hvis det stemmer er jo hele poenget med at flyplassene presenterer antall reisende meningsløs hvis de både skal telle avreisend eog ankommene og telle 1 transit pax som 2 og vil si at OSL i prinsippet bare har 8,5 millioner reisende (om ikke færre) så er du sikkert på at det stemmer.

Trodde alltid tallene som ble presentert var reisende FRA flyplassen + transfer. Noe annet vil være meningsløst
Denne praksisen gjelder overalt, og presiseres av Airports Council International når de årlige trafikktallene foreligger. Reiser du fra OSL til TRD t/r, er du én pax ut og én pax inn, totalt 2.
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules