![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,805
|
![]()
De siste par ukene har en svær kran vært i aksjon på en tomt rett ved jobb i forbindelse med bygging av et leilighetskompleks. I det samme tidsrommet har det til tider vært mye tåke, og siden kranen er maks, ja, la oss si 200 m i luftlinje, fra helipaden på det lokalesykehuset, forundrer det meg at den ikke er markert med noe som helst form for beacon. Hva er reglene rundt dette, eller er det kanskje rimeligere å publisere en NOTAM for ubelyst kran nær innflyving? Vet som sagt lite om hvordan dette foregår, og hadde satt pris på litt informasjon
![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
|
![]()
Her i Bergen er det et tilsvarende tilfelle. 4 kraner er satt opp ikke langt i fra Grønneviksøren hvor luftambulansen har sin base. Alle de har fått et rødt lys i enden av bommen, på motvekten og helt på toppen. Har ikke sett noe NOTAM på disse.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]()
Mener at alle kraner,mobile, midlertidige eller faste som skal rage over x antall meter skal meldes ifra til nærmeste flyplass/sentral. Husker ikke akkurat hvor mange meter, er noen år siden krankurset i Forsvaret var, men om jeg ikke husker så veldig feil så begynner kravet så langt med som 5 meter? Krav til lysmarkering inntreffer vel på x antall meter også.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]()
TOS har en NOTAM på en kran som står ved rullebanen, i tilfelle noen vil se...
![]()
__________________
Spoiler mixer |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,805
|
![]()
Takker for svar. Denne kranen har altså ingen beacon, men det er en kran som, ved nærmere ettertanke er en del høyere, har rødt beacon. Denne er da mye lengre unna innflyving til sykehuset, nærmere 1 km i luftlinje. Er vel som Basse-HAU påpeker her, et minimumskrav til høyde før det er nødvendig med lysmarkering.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Airborne
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
|
![]()
Yes, it is... vet ikke om det gjelder for midlertidige hindringer, men ut i fra hukommelsen sier JAA-direktivene:
Under 45 meter: Low intensity steady red light Over 45, men under 150 meter: Medium intensity flashing red Over 150 meter: High intensity flashing white Useful knowledge... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2006
Location: Bardufoss
Posts: 249
|
![]()
Forskrift om merking av luftfartshinder (BSL E 2-2)
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...1203-1384.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() Quote:
Quote:
![]() Last edited by RWY 24; 19-11-2011 at 15:14. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norge-Australia-Norge på kortest mulig tid. | Twin Otter | Reiseforum | 2 | 17-07-2010 12:54 |
Jobber flyselskapene i Norge får å få tilbake bonuspoeng i norge? | vstenhjem | Flyforum | 6 | 22-03-2010 00:54 |
SAS Norge kutter i Nord-Norge (10 %) | BU595 | Flyforum | 5 | 08-12-2008 23:36 |
Midlertidige fly til SAS | FlyHi | Flyforum | 50 | 07-12-2007 23:18 |