![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg tok FR8904 fra SXF til RYG 25.6. Flyet skulle gå fra RYG kl. 14.05, men ble forsinket til kl. 23.50, dvs. en forsinkelse på 9.45. Jeg har krevd erstatning på EUR 250 per pax som jeg har krav på etter EU-reglene (forsinkelse over 3 timer på en strekning under 1500 km). Ryanair nekter å betale og påstår at forsinkelsen skyldes forhold utenfor deres kontroll. Årsaken til forsinkelsen var visstnok noen tekniske problemer. Er det noen som vet noe mer konkret om årsaken og om det forsinkede flyet sto på RYG eller ikke var kommet dit før det fikk problemer?
Last edited by Toffen; 01-07-2011 at 22:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg har nå omsider fått en forklaring fra Ryanair på de tekniske problemene. De skyldtes at en "baggage loader" kolliderte med flyet under lossing av bagasje, slik at det ble en skade på flykroppen. Ryanair hevder at dette var en hendelse helt utenfor deres kontroll og nekter derfor fortsatt å betale erstatning etter EU261/2004. Er det noen som kjenner detaljene rundt denne kollisjonen?
Vedlagt er "Technical Log Book". |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
at your service!
|
![]()
Dette kan FR umogleg ha forutsett, og dermed er dei utan skuld i dette.
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Quote:
Bakkeskader på fly er uansett såpass vanlig at det neppe kan defineres som en uforutsett hendelse.... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
at your service!
|
![]()
Men det er jo ikkje FR som har gjort feilen, det er handlingselskapet!
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Vel, da får FR ta det opp med handlingselskapet etterpå. For passasjerene er det liekgyldig hvem som handler flyselskapet
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det er ett fett - de er selskapets representanter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
at your service!
|
![]()
Nei, men FR kan ikkje forutsjå at bakkemannskapa er uheldige og køyrer inn i eit fly, og dermed gjer at det må sjekkast av teknikarar.
For å snu det på hovudet korleis meiner du at FR kunne ha unngått denne kollisjonen?
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Mener du at bakkemannskapene er uheldige når de kjører inn i et fly, eller er de uforsiktige/uaktsomme? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Og da vet du utmerket godt at selv SAS fly har blitt påkjørt og at SAS IKKE har blitt erstatningsplikte iht EU rettighetene for passasjerer når det er enten dly / cnl. For ikke å snakke om oil el fuel lekkasje..))
Dette er en skade Ryanair absolutt ikke kunne forutse, og derfor er heller ikke erstatningsplikte. Synes det er helt utrolig at dere her inne kan begynne å anklage FR for at noen er så uheldig å kjøre inn i ett av deres mange fly.. SVETHO |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Hahaha, ja jeg kan ikke annet enn å le av det du skriver her. Jeg har vært med på å handle Ryanair i snart 13 år, og jeg kan med hånda på hjertet si at vi ikke skvises mer av de enn av andre på en turnaround. Å velge det billigste anbudet er vel rett så normalt, og noe sikkert både Ryanair og andre gjør. Ryanair har en turnaround tid på 25 minutter, og det har vel etterhvert andre flyselskap klart å komme ned til også, så vidt jeg vet. For eksempel SAS. Så å si at Ryanair skviser handlingselskapet så hardt, ja det må du begrunne bedre.
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Å enig med deg her IMM, hva et handlingselskap tar for jobben og hvor de eventuelt tjener penger er en sak, men å si at de skviser handlingagentene tviler jeg sterkt på ja. Tror heller de er harde forhandlere med flyplassene de flyr på. Det er jo også slik at de ønsker minst mulig handling for å holde prisen nede, men dette er ikke noe skvis. Det resulterer kun i at handlingagenten trenger færre folk for å snu en Ryanair maskin. Men det er alikevel slik at de betaler denne handlingagenten for å utføre en tjeneste på sine fly, og er dermed ansvarlig for passasjerene som skal fly med dem. Har lagt ved et par linker tidligere i tråden, og det er mange flere om man søker litt, om rettspraksis rundt dette fra Europa og andre steder, om man øsnker å lese litt om dette. Ha en god natt, plikten kaller, ut å fly tidlig, forhåpentligvis uten å bli påkjørt hehe. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fikk e-post fra Flyklagenemnda i dag om at de anbefaler Ryanair å betale ut EUR 250 per passasjer. Da gjenstår det bare å se om Ryanair retter seg etter nemndas anbefaling. Det blir jo "spennende".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
at your service!
|
![]()
Men kjære deg: Om det er SGS, Norport ,Menziez ,Widerøe eller Ryanair sjøl vsom har handlingansvaret, så kan vel ikkje nokon ta høgde for at slikt kan skje?
Skal dei ha eit fly ståande i reserve på kvar flyplass?
![]() |
#18 |
at your service!
|
![]()
Men Someone: Dersom du står og ventar på grønt lys, og vert påkjørt - så er det din feil at du vert forsinka?
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Nå omfattes ikke min punktlighet av EU sine regler for luftfarten som sier man har krav på kompensasjon etter en viss tid hvis det skjer en hendelse som er innenfor flyselskapenes kontroll......og lasting av flyet må sies å tilhøre under dette
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
at your service!
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
DY kutter SXF-SVG & SXF-TRD - [avkreftet] | BU662 | Flyforum | 10 | 01-09-2014 23:37 |
Norwegian starter RYG-ALC og RYG-AGP | Trdfly | Flyforum | 14 | 16-07-2012 06:02 |
OSL-AYT-TXL-SXF-RYG | Hpkris | TripReports | 5 | 27-05-2011 15:50 |
RYG-ZAD-RYG En reise med Europas svindler | baselutvann | TripReports | 15 | 04-08-2010 22:33 |
DY2850 RYG-SXF 08.05 | JonF | Register- og ATC-Forum | 1 | 08-05-2009 10:17 |