Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-06-2011, 16:59   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Norwegian Norwegian legger ned på Rygge

Norwegian har lagt ut billetter til vinterprogrammet (oppstart 30. oktober 2011) fra alle sine store destinasjoner med ett unntak - Rygge. Jeg håper virkelig ikke at Norwegian legger ned trafikken sin på Rygge, men om ikke selskapet legger ut billetter i løpet av den kommende tiden, kan mye tyde på at selskapet gir seg på flyplassen de i sin tid var eneste operatør på.

Etter forrige vinterprogram ble Rygge lagt ned som egen base og gjenværende destinasjoner ble Bergen, Stavanger, Alicante, Antalya, Malaga, Nice og Trondheim.

Selskapet har totalt sett startet og lagt ned mellom 20 og 30 ruter på Rygge.
Old 27-06-2011, 17:19   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Legger Norwegian ned på Rygge?

Det vil i såfall ikke være overaskende, men synd for Rygge som da like gjerne kan døpes om til Ryanairport Moss

Men dette viser isåfall problemene til både Rygge og Norwegian.

På utenriksrutene klarer ikke Norwegian konkurere mot Ryanair. Kjosern er blitt for godt vant etter normalt å ha kjempet mot pris med SAS, noe som de fleste ser ikke er verdens vanskeligste oppgave. Det har man allerede tydelig sett, da selv om noen få ruter gjennstår så har de i prinsippet gitt opp utenrikssatningen allerede.

Men så kommer problemet til Rygge. Det er strengt tatt ikke noe behov for flyplassen, og hjemmemarkedet er rett og slett for lite. Det ser man ved at Rygge i stor grad har tiltrukket seg "billig-billig" trafikken rundt Oslofjorden, som tidligere tilhørte Torp, men at man har visst at lokalmarkedet Østfold er for lite, og at OSL ligger for nærme. Her har Torp en fordel ved at den ligger langt nok unna Oslo til at den har et eget og stort nok forretningsmarked fra Drammen til Kragerø. Det ser man klart gjennom Widerøe og KLM sine ruter, hvorde har et godt insentiv til å satse, imotsetning til fra Rygge hvor f.eks Widerøe (SAS) og KLM i stor grad kun ville endt opp med å stjele passasjerer fra seg selv, skulle de starte opp.

På innenriks er det sikkert et marked fra Rygge, men problemet her er at det er for lite til typiske 737 operasjoner. Hvilket man ser når man leser om belegget til Norwegian på sine ruter fra Rygge

Jeg klarer ikke se hvilke selskaper Rygge skal kunne tiltrekke seg i fremtiden, utenom endel chartertrafikk, og det vil heller ikke være overaskende hvis Norwegian nå trekker seg ut.....også får ledelsen på Rygge forbrede seg på å bli r****rt av en viss Ire i tiden fremover
Old 27-06-2011, 17:33   #3
tiemand
ScanFlyer Blue

RSL har hatt alle muligheter til å forhindre dette.

De har valgt Ryanair.

De hadde muligheten til å gi Norwegian de samme betingelser men valgte bort Norwegian.

Spar dere for diskusjonen om hvorvidt det er slik eller ikke med mindre dere har sett de aktuelle kontraktene, de er svært klare og konkrete.
tiemand is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2011, 19:49   #4
imm
ScanFlyer Crusty

Sandefjord Lufthavn har flere ganger vært ute i media og sagt det er dialog mellom de og Norwegian. Det bygges for tiden ut oppstillingsplass på innland for å ha plass til større fly enn det Widerøe har. Det gjør nok ikke SL uten at det er grunn til det.

Norwegian var alene på Rygge før Ryanair kom dit. De hadde alle muligheter til å gå inn med så mye kapasitet de ville. Ryanair har satset stort på Rygge. Virkelig stort. Det kunne Norwegian gjort også. Både før og etter Ryanair kom
dit. og jeg tror det ville bli godt mottatt av ledelsen på Rygge om Norwegian kom med en like stor satsing som Ryanair.
Old 27-06-2011, 20:17   #5
BU662
critical mind

BU662's Avatar

RYG sitt ledelse har solgt seg til FR til en helt vannvittig pris. Det gjorde de i hap om store volumer. Norwegian har begynt med en annen strategi pa RYG, men det er selvsagt en stygg overraskelse dersom man far en ny konkurrent som har betydelig bedre betingelser enn man selv. Dermed skaper RYG sin ledelse inntrykk at NAX har gjennom sine avgifter co-finansert oppstarten av FR.

Dersom RYG ville ha NAX pa sitt plass, sa ville de har strekked seg pa samme mate som for FR. Men det gjorde de ikke og dermed lukker NAX alt nede og jeg for min del blir ikke overrasked dersom ogsa den siste innenlandsrute forsvinner...
Old 27-06-2011, 20:34   #6
FBUMAN1
ScanFlyer Blue

OBB 19 Re: Legger Norwegian ned på Rygge?

Da er RYG bondefanget og prisgitt FR, og kan glemme og noen gang tjene penger
på driften.
Så i kjent Ryanair stil, kommer kommunen/fylket inn og gir økonomisk støtte til
flyplassen fordi det er en viktig arbeidsplass og slik blir det år etter år.
FBUMAN1 is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2011, 20:43   #7
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Originally Posted by FBUMAN1 View Post
Da er RYG bondefanget og prisgitt FR, og kan glemme og noen gang tjene penger
på driften.
Rygge har som mål å tjene penger fra neste år, så jeg synes vi skal gi dem en sjanse før vi dømmer.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2011, 20:48   #8
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Rygge har som mål å tjene penger fra neste år, så jeg synes vi skal gi dem en sjanse før vi dømmer.
Er ikke lett å skrive noe om RYG her uten at alt er negativ som vanlig.

Men leste papirutgaven av Sarpsborg Arbeiderblad på lørdag og det sa ledelsen ved RYG at de hadde en avtale med DY . De så det slik at DY ikke var ferdig med vinterprog for kommende år og var ikke redd de skulle trekke seg ut.

Men er jo ikke sikkert at DY følger avtalen med RYG.

Time will show.
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2011, 20:56   #9
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
RYG sitt ledelse har solgt seg til FR til en helt vannvittig pris. Det gjorde de i hap om store volumer. Norwegian har begynt med en annen strategi pa RYG, men det er selvsagt en stygg overraskelse dersom man far en ny konkurrent som har betydelig bedre betingelser enn man selv. Dermed skaper RYG sin ledelse inntrykk at NAX har gjennom sine avgifter co-finansert oppstarten av FR.

Dersom RYG ville ha NAX pa sitt plass, sa ville de har strekked seg pa samme mate som for FR. Men det gjorde de ikke og dermed lukker NAX alt nede og jeg for min del blir ikke overrasked dersom ogsa den siste innenlandsrute forsvinner...
Såvidt jeg har forstått er betingelsene de samme for DY og FR - de er vel fastsatt av Avinor ? - når det er sagt så er det vel ingen stor hemmelighet at det flyter noe tilbake til Ryanair - vel ikke bare noe men veldig mye noe og ikke nødvendigvis flyter det fra Rygge Flyplassen
Old 27-06-2011, 20:58   #10
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Såvidt jeg har forstått er betingelsene de samme for DY og FR - de er vel fastsatt av Avinor ?
Avinor eier ikke Rygge, og Norwegian har jo flere ganger gått ut i media og sagt at de vil ha samme betingelser på Rygge som Ryanair. Tror ikke de har samme betingelser.
Old 27-06-2011, 21:00   #11
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Avinor eier ikke Rygge, og Norwegian har jo flere ganger gått ut i media og sagt at de vil ha samme betingelser på Rygge som Ryanair. Tror ikke de har samme betingelser.
Jeg vet at Avinor ikke eier Rygge, men det gjør ikke RSL heller, det er Forsvaret som eier Rygge - RSL har ansvaret for driver Terminalen og avgiftene (landings avgifter) settes og innkreves av Samferdsels Departmentent. Mulig har RSL montert en P-Automat fra Q-Park ved de forskjellige Parking stands airside - og gir FR frikort der, men de "store" avgiftene er like for FR og Dy (og andre som måtte finne frem)

Last edited by dc-8-63; 27-06-2011 at 21:08.
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 27-06-2011, 21:15   #12
rymle
ScanFlyer Silver

Er vel først og fremst overskuddet av tax-freesalget DY har murret over.
Eneste avgiften Avinor krever inn i denne sammenhengen er underveisavgiften, og DEN er i hvert fall lik for alle.
Old 27-06-2011, 21:20   #13
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Herre Gud så mange ganger dette tydeligvis må gjentas for utrolig tungnemme forumdeltagere:

http://forum.flyprat.no/showpost.php...5&postcount=28

Og da gjentar jeg, for gud vet hvilken gang her på forumet, at avgiftene på Rygge fastsettes av Samferdselsdepartementet, og kreves inn til lufthavneier, som er Luftforsvaret, ikke RSL, og er de samme avgiftene for alle flyselskap. Takstregulativet for Moss Lufthavn Rygge er offentlige og finnes bla.a på www.ryg.no
Old 27-06-2011, 21:27   #14
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Jeg ser helt klart hvorfor Ryanair lykkes og ikke Norwegian. Ryanair opererer smart - lave frekvenser i marginale markeder .. de lokker inn flertallet med billigbilletter og fyller opp med bedre betalende. Denne strategien funker på obskure destinasjoner som Pula, Verbier og Bojchinovci. Siden Rygge ligger nærmere Oslo, fanger man lettere opp kunder fra det området. Norwegian satser mer trasisjonelt og må i stor grad konkurrere med seg selv, og de har vel etterhvert innsett at det ikke nytter uten økonomisk hjelp. Innenriks fungerer ikke Ryanairs taktikk, og det er vel derfor de ikke har prøvd seg. De vet at innenriksmarkedet trenger frekvenser - og det kan aldri bli lønnsomt på Rygge pga nærheten til OSL.

Jeg tror faktisk at det hadde gitt bedre resultat for DY å flytte over fjorden og satse på det lokale markedet som nevnes lenger opp. Da slipper de å konkurrere med seg selv i samme grad som de gjør i dag. Men innenriks bør de holde seg unna - de har ikke materiell til å drive lønnsomt fra et så lite marked som krever frekvenser.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2011, 21:54   #15
imm
ScanFlyer Crusty

Det er mange faktorer som gjør at Ryanair lykkes. Du nevner noe.
En annen faktor er at Ryanair frakter utlendinger til Norge, og Noedmenn ut i Europa. Jeg antar at det er flest nordmenn på Norwegian.

Jeg skulle likt å vite hvor mange italienere som kommer til Norge med FR hvert år. Det er ikke få!

Imm

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Jeg ser helt klart hvorfor Ryanair lykkes og ikke Norwegian. Ryanair opererer smart - lave frekvenser i marginale markeder .. de lokker inn flertallet med billigbillette og fyller opp med bedre betalende. Denne strategien funker på obskure destinasjoner som Pula, Verbier og Bojchinovci. Siden Rygge ligger nærmere Oslo, fanger man lettere opp kunder fra det området. Norwegian satser mer trasisjonelt og må i stor grad konkurrere med seg selv, og de har vel etterhvert innsett at det ikke nytter uten økonomisk hjelp. Innenriks fungerer ikke Ryanairs taktikk, og det er vel derfor de ikke har prøvd seg. De vet at innenriksmarkedet trenger frekvenser - og det kan aldri bli lønnsomt på Rygge pga nærheten til OSL.

Jeg tror faktisk at det hadde gitt bedre resultat for DY å flytte over fjorden og satse på det lokale markedet som nevnes lenger opp. Da slipper de å konkurrere med seg selv i samme grad som de gjør i dag. Men innenriks bør de holde seg unna - de har ikke materiell til å drive lønnsomt fra et så lite marked som krever frekvenser.
Old 27-06-2011, 22:01   #16
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by imm View Post
En annen faktor er at Ryanair frakter utlendinger til Norge,
Du har helt rett i det. Ryanair har et helt annet grep om dette markedet. Og for mange av disse er Ryanair det eneste non-stop tilbudet, noe som gjør disse 'obskure' rutene attraktive for befolkningen i 'andre enden' også.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2011, 22:34   #17
Spacetime
ScanFlyer Blue

Hvorfor kan dere med såpass skråsikkerhet si at Ryanair har sådan suksess på Rygge?Mange flighter og 4-5 fly, ja det vet vi, men vi vet vel svært lite om fyllingsgrader og yield. Ryanair har mye penger og kan holde på lenge med tap hvis de har bestemt seg for å bli. O'Leary er nok rimelig irritert på Norwegian og vil beskytte sitt nyvunnede revir på Rygge til kreftene ebber ut.

Mitt inntrykk er at det er langt ifra imponerende belegg på de Ryanair flightene, og med 100 kroner biletten blir det ikke mye til overs. Taxfree og parkering, ja men det skal altså dekke flyplass drift og enda gi til flyselskapet? Aldri i verden om det blir nok.

Det er forstålig at Norwegian forsvinner fra Rygge. På Rygge konkurerer de med sine egne ruter fra Gardermoen og risikerer bare å forsyne Ryanair med kunder fra Bergen og Trondheim. Bedre for Norwegian da å flytte til Torp og la Rygge og Ryanair seile sin egen sjø. Torp har mer potensiale også for innenriks nettopp fordi det ligger lenger fra Oslo.
Spacetime is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2011, 23:02   #18
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Ryanair Re: Legger Norwegian ned på Rygge?

Quote:
Originally Posted by Spacetime View Post
Hvorfor kan dere med såpass skråsikkerhet si at Ryanair har sådan suksess på Rygge?Mange flighter og 4-5 fly, ja det vet vi, men vi vet vel svært lite om fyllingsgrader og yield. Ryanair har mye penger og kan holde på lenge med tap hvis de har bestemt seg for å bli. O'Leary er nok rimelig irritert på Norwegian og vil beskytte sitt nyvunnede revir på Rygge til kreftene ebber ut.

Mitt inntrykk er at det er langt ifra imponerende belegg på de Ryanair flightene, og med 100 kroner biletten blir det ikke mye til overs. Taxfree og parkering, ja men det skal altså dekke flyplass drift og enda gi til flyselskapet? Aldri i verden om det blir nok.
Ryanair ekspanderer på Rygge i høyt tempo, noe som tyder på at rutene går bra, de leker faktisk ikke butikk, slik du antyder i ditt innlegg. Det er heller ikke mange billetter som selges til 100kr, gjennomsnittsprisen er MYE høyere enn det.

Last edited by Boeing_fan; 27-06-2011 at 23:11.
Old 28-06-2011, 07:55   #19
Geiraage
ScanFlyer Blue

Quote:

Det er forstålig at Norwegian forsvinner fra Rygge. På Rygge konkurerer de med sine egne ruter fra Gardermoen og risikerer bare å forsyne Ryanair med kunder fra Bergen og Trondheim. Bedre for Norwegian da å flytte til Torp og la Rygge og Ryanair seile sin egen sjø. Torp har mer potensiale også for innenriks nettopp fordi det ligger lenger fra Oslo.
Belegget på Ryanair flightene generellt skal ikke jeg si så mye om, men på de turene jeg har vært på har det bortimot vært fulle fly.
Skal du skjønne prisstrukturen til Ryanair anbefaler jeg deg å følge med på en destinasjon en dato.
Start ca 3 måneder i forveien.
De starter " billig " øker prisen etterhvert for deretter ved ledig kapasitet " dumpe " prisen i gjen.
Er vel ikke mange flyselskaper i Europa som leverer overskudd i den klassen Ryanair gjør.
At Norwegian blir borte fra Rygge, tja tiden vil vise, men jeg har litt vondt for å tro det.
Nå har jo City Airline etablert seg på Stavanger og da er det vel ikke umulig at de også kan overta Bergen og Trondheim.
Geiraage is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2011, 08:37   #20
imm
ScanFlyer Crusty

Belegget på Rygge har jeg ingen forutsetninger for å uttale meg om. Men Ryanair leker ikke butikk, og jeg tror neppe de ville utvide såpass mye som de gjør hvis de taper penger. Ryanair liker røde tall svært dårlig.

Hva Norwegians passasjerer gjør etter å ha flydd fra Bergen er vel uvesentlig for DY. Om de skal på møte i Moss eller med Ryanair til Bergamo... Så lenge Norwegian har de på sin rute fra Beegen.

På Torp vil Norwegian møte konkurranse fra Widerøe, KLM, Wizzair og Ryanair.
Er det bedre enn å møte Ryanair på Rygge?

Imm

Quote:

Posting Rules