![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Norwegian har lagt ut billetter til vinterprogrammet (oppstart 30. oktober 2011) fra alle sine store destinasjoner med ett unntak - Rygge. Jeg håper virkelig ikke at Norwegian legger ned trafikken sin på Rygge, men om ikke selskapet legger ut billetter i løpet av den kommende tiden, kan mye tyde på at selskapet gir seg på flyplassen de i sin tid var eneste operatør på.
Etter forrige vinterprogram ble Rygge lagt ned som egen base og gjenværende destinasjoner ble Bergen, Stavanger, Alicante, Antalya, Malaga, Nice og Trondheim. Selskapet har totalt sett startet og lagt ned mellom 20 og 30 ruter på Rygge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,194
|
![]()
Det vil i såfall ikke være overaskende, men synd for Rygge som da like gjerne kan døpes om til Ryanairport Moss
Men dette viser isåfall problemene til både Rygge og Norwegian. På utenriksrutene klarer ikke Norwegian konkurere mot Ryanair. Kjosern er blitt for godt vant etter normalt å ha kjempet mot pris med SAS, noe som de fleste ser ikke er verdens vanskeligste oppgave. Det har man allerede tydelig sett, da selv om noen få ruter gjennstår så har de i prinsippet gitt opp utenrikssatningen allerede. Men så kommer problemet til Rygge. Det er strengt tatt ikke noe behov for flyplassen, og hjemmemarkedet er rett og slett for lite. Det ser man ved at Rygge i stor grad har tiltrukket seg "billig-billig" trafikken rundt Oslofjorden, som tidligere tilhørte Torp, men at man har visst at lokalmarkedet Østfold er for lite, og at OSL ligger for nærme. Her har Torp en fordel ved at den ligger langt nok unna Oslo til at den har et eget og stort nok forretningsmarked fra Drammen til Kragerø. Det ser man klart gjennom Widerøe og KLM sine ruter, hvorde har et godt insentiv til å satse, imotsetning til fra Rygge hvor f.eks Widerøe (SAS) og KLM i stor grad kun ville endt opp med å stjele passasjerer fra seg selv, skulle de starte opp. På innenriks er det sikkert et marked fra Rygge, men problemet her er at det er for lite til typiske 737 operasjoner. Hvilket man ser når man leser om belegget til Norwegian på sine ruter fra Rygge Jeg klarer ikke se hvilke selskaper Rygge skal kunne tiltrekke seg i fremtiden, utenom endel chartertrafikk, og det vil heller ikke være overaskende hvis Norwegian nå trekker seg ut.....også får ledelsen på Rygge forbrede seg på å bli r****rt av en viss Ire i tiden fremover |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
|
![]()
RSL har hatt alle muligheter til å forhindre dette.
De har valgt Ryanair. De hadde muligheten til å gi Norwegian de samme betingelser men valgte bort Norwegian. Spar dere for diskusjonen om hvorvidt det er slik eller ikke med mindre dere har sett de aktuelle kontraktene, de er svært klare og konkrete. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Sandefjord Lufthavn har flere ganger vært ute i media og sagt det er dialog mellom de og Norwegian. Det bygges for tiden ut oppstillingsplass på innland for å ha plass til større fly enn det Widerøe har. Det gjør nok ikke SL uten at det er grunn til det.
Norwegian var alene på Rygge før Ryanair kom dit. De hadde alle muligheter til å gå inn med så mye kapasitet de ville. Ryanair har satset stort på Rygge. Virkelig stort. Det kunne Norwegian gjort også. Både før og etter Ryanair kom dit. og jeg tror det ville bli godt mottatt av ledelsen på Rygge om Norwegian kom med en like stor satsing som Ryanair.
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
RYG sitt ledelse har solgt seg til FR til en helt vannvittig pris. Det gjorde de i hap om store volumer. Norwegian har begynt med en annen strategi pa RYG, men det er selvsagt en stygg overraskelse dersom man far en ny konkurrent som har betydelig bedre betingelser enn man selv. Dermed skaper RYG sin ledelse inntrykk at NAX har gjennom sine avgifter co-finansert oppstarten av FR.
Dersom RYG ville ha NAX pa sitt plass, sa ville de har strekked seg pa samme mate som for FR. Men det gjorde de ikke og dermed lukker NAX alt nede og jeg for min del blir ikke overrasked dersom ogsa den siste innenlandsrute forsvinner...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2011
Posts: 148
|
![]()
Da er RYG bondefanget og prisgitt FR, og kan glemme og noen gang tjene penger
på driften. Så i kjent Ryanair stil, kommer kommunen/fylket inn og gir økonomisk støtte til flyplassen fordi det er en viktig arbeidsplass og slik blir det år etter år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]() Quote:
Men leste papirutgaven av Sarpsborg Arbeiderblad på lørdag og det sa ledelsen ved RYG at de hadde en avtale med DY . De så det slik at DY ikke var ferdig med vinterprog for kommende år og var ikke redd de skulle trekke seg ut. Men er jo ikke sikkert at DY følger avtalen med RYG. Time will show. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,905
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]()
Avinor eier ikke Rygge, og Norwegian har jo flere ganger gått ut i media og sagt at de vil ha samme betingelser på Rygge som Ryanair. Tror ikke de har samme betingelser.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,905
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem Last edited by dc-8-63; 27-06-2011 at 21:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
|
![]()
Er vel først og fremst overskuddet av tax-freesalget DY har murret over.
Eneste avgiften Avinor krever inn i denne sammenhengen er underveisavgiften, og DEN er i hvert fall lik for alle.
__________________
meep meep ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]()
Herre Gud så mange ganger dette tydeligvis må gjentas for utrolig tungnemme forumdeltagere:
http://forum.flyprat.no/showpost.php...5&postcount=28 Og da gjentar jeg, for gud vet hvilken gang her på forumet, at avgiftene på Rygge fastsettes av Samferdselsdepartementet, og kreves inn til lufthavneier, som er Luftforsvaret, ikke RSL, og er de samme avgiftene for alle flyselskap. Takstregulativet for Moss Lufthavn Rygge er offentlige og finnes bla.a på www.ryg.no
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,504
|
![]()
Jeg ser helt klart hvorfor Ryanair lykkes og ikke Norwegian. Ryanair opererer smart - lave frekvenser i marginale markeder .. de lokker inn flertallet med billigbilletter og fyller opp med bedre betalende. Denne strategien funker på obskure destinasjoner som Pula, Verbier og Bojchinovci. Siden Rygge ligger nærmere Oslo, fanger man lettere opp kunder fra det området. Norwegian satser mer trasisjonelt og må i stor grad konkurrere med seg selv, og de har vel etterhvert innsett at det ikke nytter uten økonomisk hjelp. Innenriks fungerer ikke Ryanairs taktikk, og det er vel derfor de ikke har prøvd seg. De vet at innenriksmarkedet trenger frekvenser - og det kan aldri bli lønnsomt på Rygge pga nærheten til OSL.
Jeg tror faktisk at det hadde gitt bedre resultat for DY å flytte over fjorden og satse på det lokale markedet som nevnes lenger opp. Da slipper de å konkurrere med seg selv i samme grad som de gjør i dag. Men innenriks bør de holde seg unna - de har ikke materiell til å drive lønnsomt fra et så lite marked som krever frekvenser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Det er mange faktorer som gjør at Ryanair lykkes. Du nevner noe.
En annen faktor er at Ryanair frakter utlendinger til Norge, og Noedmenn ut i Europa. Jeg antar at det er flest nordmenn på Norwegian. Jeg skulle likt å vite hvor mange italienere som kommer til Norge med FR hvert år. Det er ikke få! Imm Quote:
__________________
Life is Brutale |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,504
|
![]()
Du har helt rett i det. Ryanair har et helt annet grep om dette markedet. Og for mange av disse er Ryanair det eneste non-stop tilbudet, noe som gjør disse 'obskure' rutene attraktive for befolkningen i 'andre enden' også.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
|
![]()
Hvorfor kan dere med såpass skråsikkerhet si at Ryanair har sådan suksess på Rygge?Mange flighter og 4-5 fly, ja det vet vi, men vi vet vel svært lite om fyllingsgrader og yield. Ryanair har mye penger og kan holde på lenge med tap hvis de har bestemt seg for å bli. O'Leary er nok rimelig irritert på Norwegian og vil beskytte sitt nyvunnede revir på Rygge til kreftene ebber ut.
Mitt inntrykk er at det er langt ifra imponerende belegg på de Ryanair flightene, og med 100 kroner biletten blir det ikke mye til overs. Taxfree og parkering, ja men det skal altså dekke flyplass drift og enda gi til flyselskapet? Aldri i verden om det blir nok. Det er forstålig at Norwegian forsvinner fra Rygge. På Rygge konkurerer de med sine egne ruter fra Gardermoen og risikerer bare å forsyne Ryanair med kunder fra Bergen og Trondheim. Bedre for Norwegian da å flytte til Torp og la Rygge og Ryanair seile sin egen sjø. Torp har mer potensiale også for innenriks nettopp fordi det ligger lenger fra Oslo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]() Quote:
Last edited by Boeing_fan; 27-06-2011 at 23:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Location: Knapstad Østfold
Posts: 178
|
![]() Quote:
Skal du skjønne prisstrukturen til Ryanair anbefaler jeg deg å følge med på en destinasjon en dato. Start ca 3 måneder i forveien. De starter " billig " øker prisen etterhvert for deretter ved ledig kapasitet " dumpe " prisen i gjen. Er vel ikke mange flyselskaper i Europa som leverer overskudd i den klassen Ryanair gjør. At Norwegian blir borte fra Rygge, tja tiden vil vise, men jeg har litt vondt for å tro det. Nå har jo City Airline etablert seg på Stavanger og da er det vel ikke umulig at de også kan overta Bergen og Trondheim. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Belegget på Rygge har jeg ingen forutsetninger for å uttale meg om. Men Ryanair leker ikke butikk, og jeg tror neppe de ville utvide såpass mye som de gjør hvis de taper penger. Ryanair liker røde tall svært dårlig.
Hva Norwegians passasjerer gjør etter å ha flydd fra Bergen er vel uvesentlig for DY. Om de skal på møte i Moss eller med Ryanair til Bergamo... Så lenge Norwegian har de på sin rute fra Beegen. På Torp vil Norwegian møte konkurranse fra Widerøe, KLM, Wizzair og Ryanair. Er det bedre enn å møte Ryanair på Rygge? Imm Quote:
__________________
Life is Brutale |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
DY legger ned Rygge-basen | Ek_Osl | Flyforum | 74 | 02-02-2011 08:11 |
Norwegian er misforøyde med Rygge (splittet fra DY legger ned RYG-TOS) | Mugnas | Flyforum | 16 | 28-09-2010 21:27 |
Ryanair legger ned Rygge-Skavsta | FlightDeck | Flyforum | 8 | 06-06-2010 13:50 |
Norwegian legger ned Rygge-Krakow | FlightDeck | Flyforum | 1 | 15-02-2009 00:22 |
Norwegian legger ned ruter fra Rygge | FlightDeck | Flyforum | 21 | 31-10-2008 09:05 |