![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
54 SAS-ansatte MISTER JOBBEN
Publisert: 05.11.05 54 flyteknikere og annet flyteknisk personell i SAS Braathens mister jobben på Gardermoen. Flere av arbeidsoppgavene til SAS tekniske hovedbase overføres til utlandet. Direktør Per Stokke i SAS Technical Services (STS) bekrefter at 54 ansatte på Gardermoen blir overflødige. Han betegner nedtrappingen i den tekniske staben som "kapasitetstilpasning". Får etterlønn – Det ser ikke ut som om noen vil bli oppsagt. Mange har benyttet seg av tilbud om etterlønn, mens andre har funnet nye jobber andre steder, sier direktør Per Stokke som mener overskuddet på arbeidskraft er et resultat av et tett samarbeide mellom SAS og Braathens. – Nå er vi i ferd med å oppnå de innsparingene og den effekten vi hadde håpet på helt uten oppsigelser. Prosjektet skal etter planen avsluttes 1. januar, men slik det ser ut akkurat nå vil de 54 stillingene som er definert som overtallige på Gardermoen være borte før årsskiftet. 54 overtallige Rune Thuv, leder i Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO), deler ikke SAS Braathens-ledelsens glede over at det nå blir 54 overtallige stillinger på Gardermoen. – De ansatte føler stor frustrasjon. Mange føler seg nærmest presset ut av konsernet. De har funnet ut at arbeidssituasjonen i SAS Braathens er så utrygg at de velger å ta annet arbeide, sier Rune Thuv som legger til at han er svært betenkt over at SAS nå kan styre deler av flyvedlikeholdet akkurat slik de vil. – En del av det tunge vedlikeholdet vi har hatt på Gardermoen skal nå utføres i Sverige, Danmark og Italia. Dermed blir det ledig kapasitet, men for de ansatte fører det til at arbeidsdagen bli utrygg. Mange selskap Rune Thuv og NFO mener at det først og fremst er oppsplittingen av SAS Braathens i flere selskap som har ført til en ny og utrygg arbeidssituasjon. – Mange arbeidsoppgaver på Gardermoen er overført til baser i land som Sverige, Danmark og Italia. Slik har det vært helt siden 2002, og i NFO har vi forsøkt å strekke oss langt for å være med på de innsparingstiltakene som er foreslått. Nå er imidlertid frustrasjonen stor, og derfor er det også mange som velger å slutte. – Men mange velger også sluttpakke? – Det er riktig, og årsaken er igjen en usikker framtid på Gardermoen. Vi ser stadig at vedlikeholdsoppdrag forsvinner til andre baser. Da er det enkelt å påstå at det blir gjennomført en kapasitetstilpasning. For de ansatte betyr det i klartekst en utrygg arbeidsdag og en usikker framtid, sier Rune Thuv i Norsk Flytekniker Organisasjon. De ansatte føler stor frustrasjon. Mange føler seg nærmest presset ut av konsernet. fra NFO.no / http://www.rb.no/lokale_nyheter/article1812172.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 291
|
![]()
Nå igjen! blir aldri SAS ferdig med dette. Mener de nå har drevet med oppsigelser jevnlig i snart 5 år. Ville det ikke være en fordel å bli ferdig med organisasjonen en gang for alle istedenfor å til stadighet ”pirke i ugrodde sår”. Hvordan skal de kunne drive forretningen på en god måte fremover når man til stadighet starter denne form for uro. Hvem blir neste gruppering? Call Centeret, SGS, Cargo … enda flere fra STS? Når man står utenifra og ser inn virker det som om ”turn around” prosjektet ikke har så konkrete mål som selskapet har prøvd å gi inntrykk av! Er fremdriften i prosjektet tilfeldig? Eller har man startet et nytt turn around prosjekt?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,362
|
![]()
Alternativet hadde kanskje vært å sparke for mange i første omgang?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]()
Jeg synes virkelig synd på de SAS ansatte som må gå gjennom dette gang på gang. De har en mørk skygge hengende over seg konstant.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
|
![]()
Ikke bare SAS-ansatte .. slik er desverre hverdagen i mesteparten av bransjen om dagen ...
Hilsen En Ekspert ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,362
|
![]()
Eller hva med bankene på 90-tallet... De kom alltid med varsel om nedbemanning rett før jul K-Kassen gjorde det 5 år på rad!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Spør de som jobber på Fornebu i dag hvor trygge de føler seg i Telenor
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
|
![]()
Hvis en er på utkikk etter trygghet i dagens arbeidsliv er det vel det offentlige sterkt å anbefale ..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2005
Posts: 301
|
![]()
Med det offentlige går jeg ut ifra at du mener en statlig arbeidsplass? for kommunene er slett ikke en trygg arbeidsplass i dag! de blir kanskje litt tryggere hvis vår nye kommunalminister får det som hun vil på de rødgrønnes statsbudsjett...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]() Quote:
Dette er ikke nødvendigvis noen ulempe synes jeg, da arbeidsstokken blir både mer fleksible og får en bredere erfaringsbase. Det at SAS nå fortsetter å redusere er vel ikke nødvendigvis en ulempe for SAS, med tanke på at det nok er mange gamle strukturer som henger igjen som ikke nødvendigvise er trimmet for dagens behov. Om vi nå ser på dette i et makroperspektiv, så har det vel aldri vært så mange i arbeid i Norge som i dag, slik at det er jo ikke slik at folk settes helt ut av arbeidslivet når slike omstillinger skjer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banned
Join Date: Sep 2004
Posts: 676
|
![]() Quote:
Det er forlengst slutt på den tiden da folk kunne begynne i et firma og regne med at jobben var trygg helt frem til pensjonsalder! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Men hvorfor står ikke Jens og Krisitn på Gardermoen og hyler slik de gjorde i Skien?
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]()
Valgkampen er over!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,362
|
![]()
Nå er det nok til det ebste for de ansatte som eventuelt må gå at jens og kristin holder seg unna - bare se hvor flinke de var i Skien!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 217
|
![]() Quote:
Ellers vil jeg si jeg er imponert over mange innlegg i denne tråden. Det virker som det er en viss forståelse for behov for endring-tilpasning-fleksibilitet i arbeidslivet. Når det er sagt er jeg tilhenger av at arbeidsgiver i slike situasjoner søker å gjøre omstillinger smidige og levelige for de ansatte. Det skaper en masse uro og krever mye ressurser i bedriften å sparke folk ut med pakker eller regelrett oppsigelse. I mange tilfeller tror jeg bedrifter kunne tjene på å være litt mer tålmodige og la organisasjonen i større grad få tilpasse seg ved naturlig avgang. Glem heller ikke at en del av flyteknikerne som må gå er meget dyktige og har kostet kanskje millioner å kurse. Om kort tid er det behov for dem igjen, fordi det er en jevn avgang i form av pensjonering og at folk frivillig søker nye utfordringer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
42 flymekanikere mister jobben i SAS(ARN) | Dash | Flyforum | 16 | 13-06-2012 22:46 |
Pratt & Whitney - 195 ansatte mister jobben | killbox | Flyforum | 17 | 06-05-2012 22:36 |
15 mister jobben på Torp - Ryanair kutter ruter | Gulboble | Flyforum | 3 | 17-09-2010 16:38 |
Minst 200 flyteknikere mister jobben | SNSK | Flyteknisk forum | 7 | 30-07-2009 22:31 |
cph:1000 SAS-ansatte kan miste jobben | sail4fun | Flyforum | 1 | 21-04-2005 15:15 |