![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
Air Traffic Controller
|
![]()
Mange piloter som kommer til oss, vil gjerne ta av 5 minutter før en gitt CTOT. Mange har også liten forståelse for hvorfor de ikke får det.
Følgende står skrevet i CFMU Handbook, annex 8: Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Min erfaring er at mange av mine kollegaer ikke er klar over hvordan reglene er. Det skal sies at mange steder virker det som om ATC ikke tar det så tungt med håndhevingen av regelverket heller.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Jeg er fullstendig klar over at dette praktiseres forskjellig. Noe som jo er uheldig. Selv lærte jeg på skolen, at vi kunne være fleksible, så lenge vi holdt oss innenfor 15 minutters-vinduet. Men det er egentlig feil.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
En kan jo snu på dette og si at i mange tilfeller vil faktisk ATC oppgi "earliest ariborne time" og gi "push and start" i henhold til det. Dette er ihvertfall veldig vanlig på mange av flyplassene jeg frekventerer.
Når det er sagt kan en gå til Spania hvor ATC har deres pågående "aksjoner" eller hva det nå er hvor "directs" ikke gis, ei heller andre høyder enn den som er i flightplan men hvis de trenger noen til å forandre høyde p.g.a. at alle plutselig møtes på samme punkt så er det plutselig ikke noe problem?! Så på toppen av det blir det plutselig slot restrictions i Seville (ganske vanlig for Malaga (LEMG/AGP)) flyginger p.g.a. luftromsbegrensninger...det gjør at en mister noe av troverdigheten til hele systemet og det hele ser ut til å funke en vei, ATC til fly men ikke andre veien? Når det er sagt er det kanskje ikke rettferdig å sammenligne Spania med resten da det er mildt sagt en egen verden der... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Nå er det vel også slik at ved enroute slot så skal man kunne passere -5/+10 mins .. derfor blir det litt forvirrende at man ikke har samme tolerence på CTOT. Eller tar jeg feil?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Air Traffic Controller
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
(om du ikke snakker om noe rart jeg ikke har hørt om..) (så snakker man også om slot'er for å starte ruter til "fulle" flyplasser, men det er noe helt annet)
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS Last edited by STARSHIP 2; 08-05-2011 at 20:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Selv gir jeg (og de fleste av kollegaene mine vil jeg tro) som oftest "earliest airborne time" og gir t/o clearance ca. 6 min før aktuell CTOT. Kjenner også til regelverket som sier at dersom det er mulig skal man sende avgårde på CTOT, men ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Men det er jo ikke riktig THNP. CFMU handbook forteller at man skal vente til CTOT, om du ikke har god grunn til å slippe flyet tidligere.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Det ender jo opp med at både piloter og ATC bruker bufferen utilsiktet. Meg selv inkludert (Når du har ett rutefly, som skal heeelt ned til OSL og det er 3min til CTOT, ja da lar man den jo gå… Dessverre).
meep meep ![]() Last edited by rymle; 08-05-2011 at 19:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Resultatet er at slot-reguleringer blir mindre effektive/nøyaktige.. Det blir en slags sabotasje av systemet, i det lange løp vil kanskje kapasitetstall settes lavere enn det man idèelt ville satt og den "totale forsinkelsen" blir større.
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Ved min enhet, har vi blitt "strengere". Og vi må nok tåle en del kommentarer. Om systemet er bra nok, kan jo også diskuteres. Piloter kan jo bare gi på litt ekstra, for å ta igjen det "tapte". Og da er vi like langt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Min opplevelse er som for mange andre her: det gis nesten konsekvent anledning til å gå fem minutter tidligere, både på kontrollerte og ukontrollerte plasser. Og ja; kunnskapen rundt dette blant endel flygende er dårlig, og man oppfatter -5 minutter som en slags rettighet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Air Traffic Controller
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Min erfaring er at Evenes er den eneste flyplassen som sitter og ruger på disse fem minuttene. Med den følge at vi setter høyere kostindeks for å prøve og nå igjen disse minuttene enroute. Ankommer så OSL på tilnærmet same tid men har da svidd av 3-400 kg unødvendig drivstoff.....
Og dette skjer i et land der det knapt nok er flytrafikk sammenliknet med den trafikken vii oppplever ute i Europa hver dag. De andre flyplassene i Norge er stort sett fleksible og sender flyene de lovlige fem minutter før. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Men er det riktig å sette høyere fart for å ta igjen tiden? Nei sier jeg
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Og når du da går på CTOT og kommer til dest. og de ber deg "increase speed to save track miles" så synes du det funker bra??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
|
![]()
catocontrol:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Air Traffic Controller
|
![]() Quote:
At Evenes er de eneste som gjør dette, høres ikke sansynlig ut. Vi følger bare regelverket, samt en forespørsel fra flow-manager, om å skjerpe inn bruken av Slot-window. Det sitter tross alt en kollega i andre enden, som antageligvis har hendene fulle av trafikk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Som kunde av systemet, er jeg litt skremt av enkelte av holdningene her - de grenser til kundeforakt. Men det viser vel egentlig forskjellen mellom det private og det offentlige - hos oss er kunden kongen, hos det offentlige et nødvendig onde .... (Ja, jeg vet Avinor er 'prviat', men holdningene ser ut til å leve godt)
Systemet er antikvarisk og utdatert, men det blir ikke bedre når man ikke engang klarer å håndheve egne bestemmelser uniformt .. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Window Shades - hva er gjeldende norm? | RSL | Småprat | 29 | 02-07-2014 15:00 |
Window Shades | TG923 | Flyteknisk forum | 13 | 30-11-2009 14:57 |
Slot-tider | Blubird | Flyforum | 7 | 03-03-2008 11:25 |
FLOW vs SLOT | sail4fun | Flyforum | 4 | 09-10-2005 15:15 |