![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
|
![]()
Jeg søkte litt rundt her på forumet etter andre reportasjer fra Island, men fant ikke så mange. Litt rart synes jeg, for sagaøya i nord er en virkelig fantastisk plass. Utgangspunktet er som følger: 19 geofag-studenter på tredjeåret VGS som skal på tur med pittelit faglig innhold, men mest for å ha det artig. Et fellesbudsjett på 5500 pr. hode skal dekke reise, utflukter, overnatting og det nødvendigste av mat. Stramt, men helt OK.
Mobilen begynte å lage liv, og jeg kunne med trøtte øyne konstantere at jeg var våken klokken 04:30. Ned å hive i seg i dusjen, på med klær, bælme ned litt mat og raske med seg det viktigste før det var ut i bilen. Fem minutter senere stod jeg parkert på Kvernberget, og tuslet ned i terminalen. Hadde godt med tid til SK2302 skulle ta oss ned til OSL klokken 06:35, men vi var ei såpas stor gruppe at vi tenkte det var greit å være tidlig ute. Bagasjen ble sjekket inn hele veien til Island, og alt annet gikk greit. Turen ned til Oslo var ikke spesielt begivenhetsrik, men et helvete med fly gjorde at vi måtte parkere på utenriks, og bli busset bort til innenrikspiren. En rask tur gjennom transfer, og vi befant oss tilbake i utenrikspiren. Tiden på Gardermoen gikk mest med på å slappe av, prate skit og se på folk som gikk fram og tilbake. Boarding av SK4787 gjennom gate 38 startet klokken 09:30, og det var en av Braathens’ gamle 737-400ere som skulle få æren av å frakte oss nordvestover. Heller ikke denne flyturen var det så mye å si om. Bladde litt i siste Fri Flyt, før jeg sovnet. Jeg våknet akkurat idet vi begynte å fly over land igjen, nærmere bestemt over Reykjanes. Det islandske månelandskapet viste seg for oss for første gang. ![]() Reykjanes med elveløp, og noe som ser ut som orienterte innsjøer? En myk landing og kort taksetur senere befant vi oss inne i Leifur Erikson-terminalen ved Keflavík lufthavn. Bagasjen lå allerede på båndet når vi hadde rukket å komme oss til farangurheimtar, eller bagasjehallen. Vi hadde på forhånd planlagt å få med oss de to viktigste turistfellene på Island – Den blå lagune, og utflukten den gylne sirkel. Ettersom lagunen ligger 20 minutter fra Keflavík valgte vi å bli busset rett dit etter ankomst. De 13 kilometerne til Grindavík som anlegget ligger ved gikk radig, og vi var klare til å hoppe uti etter et raskt skift og dusj. Vannet i lagunen er spillvann fra et geotermisk kraftverk som ligger like ved, og holder konstant rundt 40 grader. Svovellukta merkes for å si det mildt, men det å ligge å flyte rundt mellom lavaformasjoner i lyseblått varmt vann med ei kald pils er en fantastisk opplevelse, spesielt etter en nokså lang tur nordover. Flotte fasiliteter er det også. Anlegget er moderne og flott, og huser både spa, restauranter og et knipe butikker. ![]() Badedelen av lagunen, med Svartsengi geotermale kraftverk i bakgrunnen. Vannet blir hentet opp fra 200 til 400 meter under bakken, og holder en temperatur på 250 grader og oppover. Deler av overskuddsvannet som driver turbinene i kraftverket blir fraktet til badeanlegget. Vi hadde to timer til rådighet i lagunen, og det var egentlig lenge nok. Du er ganske rosin på hender og føtter på den tid, og vi var ivrige etter å oppleve mer av Island. De 35 kilometerne til Reykjavík gikk også radig unna. Jeg hadde forventet meg krøtterstier av Nordmørsk klasse her oppe, men i stedet var det snorbeine firefelts veier med 90-soner omtrent hele veien. Jeg ble sittende å se utover månelandskapet med mosegrodde vulkansteiner og myr hele veien til vi nærmet oss byen. Ikke et tre å se. ![]() Vanskelig å gro ting på Island. Landskapet har vært mer eller mindre uforandret i lang lang tid, og det kan ta mange år for denne mosen å i det hele tatt spre seg noen centimeter på den ufruktbare grunnen. Vi nærmet oss Reykjavík, og gjorde hoppet av bussen på hotellet. Jeg nevnte tidligere at vi hadde et noe strengt budsjett på fellesutgiftene, så derfor hjalp det på med billig overnatting. Hotel Cabín ligger ca 10-15 minutter gange fra Reykjavík sentrum (eller 2 minutter med taxi, de kjører som noen tullinger hele gjengen) tok 350 kr pr. hode pr. natt på dobbeltrom inkludert frokost. Hotellet var helt kurant, med restaurant og bar, og et godt valg dersom man er på budsjettferie. Rommene var ikke de største jeg har sett, men til den prisen var de mer enn gode nok. Resten av dagen gikk med til å utforske Reykjavík. Byen går jo for å være verdens største småby. I utstrekning på størrelse med Barcelona, men med en brøkdel av innbyggerne. Kanskje like greit, når man tenker på hva disse islendingene driver å fiser rundt med i sentrumsgatene. Tror aldri jeg har sett så mange Land Cruisere på en gang som her oppe. Helt vilt. ![]() Arctic Trucks var godt representert i sentrumsgatene. Artig variant med påstripset spade. Hallgrímskirkja midt i byen var et spektakulært syn. Et utrolig stilig byggverk som virkelig skiller seg ut fra resten av byen med fargerike Kristiansund/Bodø-lignende hus. Orgelet i kirka er i seg selv verdt et besøk. Det var en sinnsvak størrelse på det, og jeg stusset litt på hvordan det er å sitte inne i bygget når man fyrer i gang monsteret. ![]() ![]() Kirka og orgelet. Sjekk størrelsesforholdet mot døra... Etter en god middag og mye tusling gikk vi tilbake til hotellet. Det ble tidligkveld den kvelden, vi skulle jo opp i otta for å få med oss mer av denne fantastiske øya. Dag 2 var satt av til den gylne sirkel – en busstur på 8 timer som går fra Reykjavík og rundt store deler av Reykjanes -halvøya. Jeg må ærlig innrømme at jeg var skeptisk til 8 timer i buss, men skepsisen skulle vise seg å være grunnløs. Rundturen er rett og slett fantastisk, og bare må oppleves! ![]() Den gylne sirkel. Avgang fra hotellet 09:00, og kursen ble rettet mot Þingvellir nasjonalpark og Þingvallavatn. I nasjonalparken finner man den gamle tingplassen Þingvellir, som var åsted for islendernes første allting i år 930, da øya ble samlet under en og samme lovgivende ”republikk”. Tinget ligger i en kontinentalsprekk som tatt ut fra en av Ringenes herre-filmene. Her avrettet man også kjettere og hekser, samtidig som det fungerte som en domplass. ![]() Tingstedet. Hvorfor akkurat dette stedet ble valgt vites ikke, men akkustikken "her inne" gjør at man kan stå å snakke normalt, og bli hørt langs hele sprekken. Herfra kan man også se utover Þingvallavatn – Islands største innsjø, som flyter mellom den amerikanske og euroasiatiske kontinentalplata. ![]() Þingvallavatn. Legg merke til lavaformasjonene i forgrunnen. Neste post på programmet var Gullfossen. Dessverre var ikke sola framme så mye når vi var der oppe, slik at vi fikk sett gullfargen i fossen når den lyser opp sedimentene Hvítá-elva har dratt med seg. Men likevel var det et utrolig skue. Vår guide for dagen, Kallí kunne fortelle at det tidlig på 1900-tallet var snakk om å bygge ut fossen for energiproduksjon. Men takket være et sta kvinnemenneske, som truet med å hive seg ned i den ble det ikke noe av. Turistindustrien på øya kan være henne evig takknemlig. ![]() Gullfossen. Det første fallet er 11 meter, det andre 21 meter. Vannføringen om sommeren er på 140 kbm./sek. Neste stopp var den jeg hadde gledet meg mest til – Geysirområdet. Noe inspirert av denne hadde vi pakket med oss en haug risposer, men måtte svelge skuffelsen over at det ikke var lov å kaste ting ned i krateret. Men litt om hvordan det hele fungerer, som er litt artig for en geofagstudent: Vannet i bunnen av geysiren holder en temperatur godt over kokepunktet (ca. 120 grader), men koker ikke på grunn av tyngden på vannet over. Likevel vil dette vannet bli presset oppover på grunn av tettheten, og ved et punkt settes det i gang en kjedereaksjon, hvor trykket ovenfra synker, noe som fører til at vannet plutselig koker og blir til damp. Dette presser mer nesten kokende vann oppover, hvor effekten økes. Til slutt skyter blandingen av kokende vann og damp i været. Helt sinnsykt stilig, og i geysiren Strokkur skjer dette hvert 2. til 8. minutt. ![]() Strokkur har utbrudd. Noe som kanskje var vel så interessant var at dette var deler av marken vi gikk på: http://www.youtube.com/watch?v=RMKzhZHsNP0
Siste stopp for oss geologiinteresserte på rundturen var Kerið eksplosjonskrater. Kerið er en kratersjø som hører til Islandsk vestlige vulkanske sone, som er et resultat av landbevegelser over en hotspot. Det at Island faktisk ligger på en hotspot er for øvrig relativt ny viten, så hvordan man så på dette før vet jeg ikke. Kalderaen er mer eller mindre intakt. Dette viser jo bare hvor mektig naturen kan være. ![]() Eksplosjonskrateret. Den mineralrike bergrunnen her nede gjør at kratersjøen ser veldig dyp ut med en akvamarin farge, men dybden er likevel bare på rundt 14 meter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
|
![]()
Så var det tilbake til hotellet etter en vel utført tur. Resten av dagen gikk med til å utforske mer av Reykjavík. Jeg klarte ikke helt å bli fortrolig med valutaen der oppe, men regnet meg fram til at mat, klær og transport var nokså billig. 1200 gærningpenger for en seksing pils er ikke dumt, og beløper seg fort på 60 norske. For øvrig – det at det finns planer blant EU-motstanderne der oppe å forhandle med Norge om å innføre den norske kronen som gangbar valuta på Island er nytt for meg. Men det hadde jo kanskje vært litt stilig?
På dag 3 gikk turen til universitetet i Reykjavík, hvor vi fikk høre et interessant foredrag om Islands geologi, samt en del dommedagsprofetier om hva som vil skje dersom Katla får et utbrudd. Så å si alle gangene Eyjafjallajökull har hatt utbrudd tidligere har det nemlig blitt fulgt av et utbrudd av Katla noe senere. Eyjafjallajökull ligger jo under en bre, og som vi husker gav dette store problemer for flytrafikken i forhold til utbruddet, ettersom is fører til at lavaen stivner raskt og fragmenteres til glass som spres med asken og ødelegger flymotorer. Isen som dekket kraterområdet over Eyjafjallajökull smeltet unna på få dager. Isbreen over Katla er mange ganger så stor, og vil føre til katastrofale problemer. Etter foredraget gikk turen til reykjavíkernes største kjøpesenter – Kringlan. Deretter skulle vi teste utelivet i verdens største småby som også innfridde, det til tross for Europas strengeste alkohollovgivning, i hvert fall når det kommer til aldersbestemmelser. Dag 4 var hjemreisedag. Ingenting spesielt og si egentlig. Fikk litt Kvernberget-følelse når jeg kom til flyplassen, hvor det fort var et par timer mellom avgangene. Stor og romslig er i alle fall Leifur Erikson-terminalen, med lite folk og gode fasiliteter. Det er mer enn hva jeg kan si om Gardermoen, hvor det var et sant helvette med mennesker, forsinkelser og grinete tryner på grunn av det nye innflygningssytemet. Men vi skulle hjem, og avgang til KSU gikk fra gate 14 klokken 18:30 – en drøy time forsinka. Konklusjonen er som følger: 3 dager på denne utrolige plassen er ikke nok. Jeg skal tilbake. Opplevde Island nærmest som et utopia med herlige og flotte mennesker, god og billig mat og drikke, fantastisk natur og et helt enormt vilt landskap. Som sagt – du trenger mer enn 3 dager for å få med deg alt, men du verden for noen fantastiske 3 dager det var! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2011
Posts: 310
|
![]()
Bra reklame for Island
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,459
|
![]()
Flott rapport! Jeg har stort sett de samme minnene fra min tur i juni 2010... :-)
__________________
Mvh Lars Tore Haugan |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,612
|
![]()
Flott rapport fra Island. Et spennende land. Bortsett fra et nylig stopp på Keflavik er det fire år siden jeg var der. Det var før finanskrisen slo til. Prisene virker høyere nå, da den islandske kronen har falt betydelig i verdi, men for utlendinger er det billigere.
__________________
Upcoming flights: MAI ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
|
![]()
Takk for en fin rapport fra Island.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
|
![]()
Takk for flott Island-rapport, ikke mange av dem her
![]()
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,448
|
![]()
Reykjavik er morro! Og for et natteliv! Har vært på noen minneverdige nachspiel - som da jeg traff en norsk jente og havnet på en MC-klubb. Tilfeldigvis den kvelden den rivaliserende MC-kubben ville ha et 'oppgjør'.... Spennende ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,520
|
![]()
Flott rapport. Ta gjerne med litt mer om flyturen neste gang
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]()
Hysj, alle kan ikke få viljen sin
![]() ![]() Takk! Detta va fin lesing, jeg liker detaljpreget og alle bildene! Dere fikk ikke noe snacksy power-points om geologien fra universitet-greia på Island? Er bussturen noe alle og hvermannsen kan hive seg med på?
__________________
Spoiler mixer |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2009
Location: LHR
Posts: 897
|
![]()
Finfin og detaljert rapport!
![]() Alle kan være med på Golden Circle-turen. http://www.re.is/DayTours/Allourtour...Golden-Circle/ Jeg synes at det er bedre å leie en bil og ta turen på egenhånd. Koster egentlig ikke mye mer, og du får sååå mye større frihet. Alle attraksjonene her (utenom Blue Lagoon) er gratis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]()
Cuánto cuesta leiebil?
__________________
Spoiler mixer |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
|
![]()
Stussa litt selv på å leie bil, men det ble litt dårlig med tid. Neste gang!
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
|
![]()
Yderst interessant!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Location: Oslo
Posts: 1,534
|
![]()
Sagaøya skal garantert besøkes igjen! Kjempe flott tr.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2009
Location: LHR
Posts: 897
|
![]()
Meg og 4 venner leide denne for ett år siden http://www.geysir.is/products.php?productid=5 , og vi betalte rundt 350,- hver for to dagers leie (Golden circle turen koster rundt 500,-).
Tror dette er den billigste bilen de har: http://www.geysir.is/products.php?productid=1 Kjempefornøyd med dette leiebilfirmaet. De leverte bilnøklene på rommet vårt i hostellet vi bodde på i Reykjavik. De er også superbillige i forhold til de mer kjente firmaene som Sixt og Hertz, etc... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]()
Snasent, takk for supertips!
![]() ![]() ![]()
__________________
Spoiler mixer |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2009
Location: LHR
Posts: 897
|
![]()
I know what you mean... Har ikke lappen selv. God tur! Gleder meg til å dra tilbake i oktober.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
|
![]()
Flott rapport! Og ikke minst fristende!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
avsluttet
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
|
![]()
Jeg også var på en liten minitur her om dagen med noen kollegaer. Bestemte meg så fort jeg ankom lagunen at dette måtte kone+barn være med på! Opplevelsen med å komme ut i piskende iskald duskregn med sterk vind - og så komme ned i det deilige bassenget... Fantastisk landskap. Neste gang må jeg leie bil og være der flere dager.
....neinei, hva er det jeg sier; kona kan jo ikke bli med, for hu har jo flyskrekk jo. Eneste flyet hu setter seg på er kun charter til syden ... (!) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Island, Reykjavik m.v. (reisetråd) | SQ 777 | Reiseforum | 41 | 11-08-2018 22:39 |
Reykjavik/Island | darkcho | Reiseforum | 10 | 20-08-2013 18:31 |
FI Trondheim-Reykjavik | MD11 | Flyforum | 1 | 11-06-2010 14:20 |
Reykjavik | Eriksan | TripReports | 7 | 23-10-2007 06:04 |
Reykjavik | Lennart | Flyforum | 14 | 09-11-2006 22:44 |