Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-10-2005, 22:35   #1
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default FLOW vs SLOT

Noen tårnfulger som kan forklare FLOW ?

/G
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2005, 22:44   #2
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: FLOW vs SLOT

Her er en fin ppt som forklarer ting på en enkel måte angående oppbyggingen av trafikksystemet i US
http://sdg.lcs.mit.edu/workshop/atc_overview_nn.ppt
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2005, 00:40   #3
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Re: FLOW vs SLOT

Æh... den enkle forklaringen:

- Man bestemmer en rate den enkelte ATC-enhet kan klare i løpet av f.eks en time. Det finnes mange mange faktorer som spiller inn. Eksempler er at man har militærøvelse som reduserer kapasiteten på en kontrollsentral, man har kanskje dårlig vær på gardermoen som krever større separasjon mellom flyene på innflyging. Man kan ha redusert de-icing mulighet som gjør at man ikke får flyene av gårde så fort man ønsker.
ATC-enheten melder inn hvor mange fly de kan behandle til en spesialenhet i Eurocontrol som behandler alle ruteflyginger innen Europa. De flightplaner som ligger inne blir da gitt spesifikke avgangstidpunkt slik at de vil være på et bestemt sted på en bestemt tid gitt at de følger den flightplanen de har meldt inn.
Det avgangstidspunktet flyet får oppgitt kalles slot, offisielt CTOT. Man har et vindu på 5 minutter før og 10 minutter etter, men de fem minuttene er ment å brukes kun der trafikkale forhold krever det. Det vil si at disse "tilhører" ATC mens de 10 minuttene etter "tilhører" flyselskapet. Legg merke til tøddlene.
Hvis man ikke klarer å ta av innenfor det oppgitte vinduet må man be om ny tid ved å melde inn ny forventet avgangstid. Dette bør da gjøres så tidlig som mulig, hvis ikke risikerer den enkelt flyging å havne laaaangt bak i køen.

Hvis forklaringen ikke er tilstrekkelig kan jeg prøve igjen jeg. Bare si fra.

EDIT: Når det gjelder FLOW er det en betegnelse på at man har innført et "slot-regime" som regulerer trafikken.

Kyrre
Tårner.
atck is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2005, 03:54   #4
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Re: FLOW vs SLOT

og slide 30+31 viser hvorfor Bay Area er et nyttig område å drive flight training
OMW is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2005, 15:15   #5
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: FLOW vs SLOT

Takker for verdifull info.

G
sail4fun is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Slot-tider Blubird Flyforum 7 03-03-2008 11:25
LHR T5- So calm, you'll just flow through Stian Flyforum 4 29-01-2008 12:10


All times are GMT +2. The time now is 21:25.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.