![]() |
|
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Fikk dagen overrasekelse...........
Ser nå at SAS Sverige bruker nå Proffice Aviation. Er dette virkelige SAS. Proffice Aviation skal nå rekruttere kabinpersonale for Norwegian og SAS. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Skal Proffice da være _rekrutteringsbyrå_ eller skal de leie ut folk til SAS?
![]() |
#3 |
Newcomer
|
![]()
Som jeg har forstått så er det begge deler ...................Det er pågrunn av SAS sparer mye penger av å leie fra rekrutteringsbyrå............Tror det kommer til å bli mye mer av det i fremtiden nå.
![]() http://www.flygtorget.se/Platsannons...aljer/?Id=2165 |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Newcomer
|
![]()
Info:
Info ang tim vikarier STO BASEN 150 kr/h i lön + traktamente 20 st ska tas in nu under våren och det är endast tidigare anställda som har företrädesrätt ca 80 st kommer behövas under sommaren då ska man jobba 100% under ca 8 veckor man är endast timsanställd lönen räknas off block tid dvs när planet backar ut till on block då planet parkerat krav på att arbeta tors-sönd eller fre-månd varannan vecka (liknande cph upplägg) Fick den infon tidigare från basledningen, rätta mig om jag har fel. Dessutom är man inte SAS anställd utan via proffice. Last edited by Ek_Osl; 23-02-2011 at 16:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Det er snakk om den svenske utgaven av ressurspoolen/sommerfuglene her i Norge. Om de leies inn på timesbasis direkte eller via spiller egentlig ingen rolle så lenge det er snakk om midlertidige stillinger
Og de svenske kabinansatte har jo også klaget på for lite sommerferie tidligere. Men denne ordninge med innleie om sommeren gjør at de fast ansatte før noen ekstra feriedager når de nettopp ønsker det. En win-win spør du meg ![]() Lønnen er jo også høyere enn hva svenskene får for å skrelle bananer i Oslo ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hmmm. Er det lovlige lønnsbetingelser da? :-o
Lønn skal vel strengt tatt regnes for all den tid du ikke har fri, men er tilgjengelig for arbeidsgiver. At du får lønn først når flyet pushes fra gate blir vel feil? Ingen fagforeninger som slår ned på dette da? 150 kroner pr time er vel dessuten ganske lavt for kabinpersonale?! Selv om det er div tillegg. Aner man sosial dumping? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Lønn fra blokktid til blokktid kan umulig stemme.
Arbeidet starter jo lenge før. Crew briefing, forberedelser før boarding, boarding og vente på å pushe. Skal dette gjøres gratis? Nei, dette må være feil!
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det er mange selskaper som bare lønner for bloikktid, ja .... Vet ikke hvor vanlig det er i Europa, men her borte er det svært utstrakt. Crewet som crashet i Buffalo (Colgan) ble lønnet slik. Jenta var syk, men fløy likevel fordi hun da ville få lønn og hotellrom på stoppen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Mange selskaper i Europa lønner også block-off til block-on, så ikke veldig unormalt. Kontraktene hos DY (Finnland) både i cockpit og kabin kjører noe av det samme opplegg sies det. Man skal passe seg for å skrike om sosial dumping så fort det er snakk om midlertidig ansatte og vikarer, selv om det mest ideelle selvsagt vil være fast ansattelse.
Last edited by TCAS; 23-02-2011 at 19:03. Reason: noe av det |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Er man på jobb og utfører tjenester for arbeidsgiver, så er man på jobb! Slik jeg har forstått så er det bestemmelser på hvor lange og mange ubetalte opphold det kan være i arbeidet i løpet av arbeidsdagen. Hovedregelen er vel at lunsjpause på 30 minutter ikke skal betales for av arbeidsgiver. I alle jobber jeg har hatt, bortsett fra de provisjonsbaserte, så har vi selvfølgelig hatt betalt når vi var på jobb og stod til disposisjon for arbeidsgiver. Og får vi pålegg om å gjrøe noe i lunsjpausen, så vips, regnes den også som arbeidstid. Sosial dumping kan være så mangt. Men all pålegg og forventning om arbeid, som ikke blir betalt for, er med på å undergrave redelige forhold i arbeidslivet! 150 kroner timen er jo heller ikke noen spesielt bra lønn. Hva blir da den reelle lønnen, dersom man ikke får lønn før flyet går fra gate? 100 kroner timen? :-o Da er det jo nesten bedre å sitte i kassa på Rimi. De er ihvertfall redelige nok til å betale for den tiden man faktisk er i arbeid! Noe annet er at reell arbeidstid ikke kommer med i statistikkene derosm det kun kommer med den tiden flyet ikke er ved gate. Kjapt vil jeg tro at med reell flytid Oslo-Tromsø på ca 4 timer tur/retur, så får man bare betalt for de 4 timene flyet ikke står ved gate? Mens det i realiteten tar 5,5 timer medregnet av/på-lasting etc... Hmmmm.... Er fagforeningene virkelig med på slik avlønning? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Jeg ville i alle fall ikke følt meg spesielt bekvem med at en eventuell sommervikar for meg skulle ha helt andre lønns- og arbeidsforhold enn jeg selv har, så fremt at man gjør samme jobben. Synes man dette er greit så kunne man jo erstatte en enda større del av de faste ansatte med vikarer. Dette kunne da være studenter som jobber på timebasis. Kanskje flyvertinner i større grad kan blir rekruttert blant studenter? Når man først godtar prinsippet så vil jo det være lett for SAS å innføre også dette på andre tider enn om sommeren. Dagens studenter jobber jo hele året. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Quote:
Dersom jeg hadde først ved/etter utbetaling, fått greie på at jeg kun fikk betalt for den tiden flyet var i bevegelse, så tror jeg det ville blitt advokatmat rimelig kjapt. Man må som arbeidstaker, kunne regne med, at man faktisk får betalt for den tiden man er på jobb og står tilgjengelig. Da regner jeg selvfølgelig med at man også har fri på utestasjon etc. Og at man like selvfølgelig ikke får betalt i denne fritiden. Selvfølgelig skal ikke pr time man sover på hotell mellom vakter, heller ikke betales for. Men, for å ta sammenligning med tidligere bransjer jeg jobbet i. I det øyeblikket det skjer endringer, og jeg blir opringt på min fritid og må komme på jobb! Da går timestaksameteret med en eneste gang etter at jeg har lagt på og drar mot jobb igjen! Fritid er fritid, og beslaglegger arbeidsgiver arbedstakerens fritid, så skal han selvfølgelig betale for det! Det overrasker meg stort dersom flyselskapenes vanligvis så sterke fagforeninger ikke har klart å få til dette, og/eller håndhever det strengt. Det er jo vanlig i mange andre bransjer. Noe står i arbeidsmiljøloven. Andre ting går vel mer på praksis og avtaler. Men, ihvertfall, så skal man ha betalt som arbeidstid, dersom man ikke fritt kan disponere tiden og forlate arbeidsplassen! Jrf aml § 10.9 første ledd http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
pst , det gjelder ansettelse i .se..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Nå er det farlig å dra inn FR - men imm - betaler ikke de også etter blokktid?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det vet jeg ikke noe om, men det høres da urimelig ut at man skal gjøre det. Hva om man blir stående med passasjerer ombord et par timer (teknisk for eksempel), så sender folk i land, og venter og så går et par timer senere. Da har man jobbet gratis en halv dag da. Er det virkelig vanlig i Europa å ha det slik? Det var i så fall nytt for meg.
![]() |
#18 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Sånn er'e. Når du hører en pilots si sin timelønn, må du ofte ta i betrakting at det ikke inkluderer tid tilbrakt på bakken.
Her e ret eksempel på en stillingsannonse fra Air Wisconsin .. de garanterer en minimumslønn - ikke alle gjør det. Men selv med 1000 timer på ett år, som er lovpålagt maks tillatt, tjener de ikke mer enn 37.500. Flyr de 750, som er mer normalt, sitter de med 28.125, som tilsvarer knappe 160.000 kroner etter dagens kurs. Og mange får langt færre timer enn dette. http://www.pilotjobupdate.com/jobs/a...150-positions/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
MOW, tror du tok i litt med den lønna di hos Air Wisconsin. Første året er det $25.27 /block hour...
Vet ikke hvor utbredt det er i Europa, men det er iallefall ikke så vanlig som i USA. Kjenner til noen selskap som har en svært lav grunnlønn og deretter en egen sats for flytimer opp til 75t om måneden, de timene som er over 75t i en måned har en høyere sats, og over 90t enda høyere. I måneder med ferie får man utbetalt tilsvarende et fiktivt antall med timer som ligger atskillig under det man får om man flyr normalt. Noen får også betalt i forhold til de timene som er planlagt at man skal fly. Om man flyr mindre får man likevel de timene man var planlagt å fly betalt og om man flyr mere får man en ekstra utbetaling. Det samme gjelder gjerne for arbeidstid. Finnes etterhvert mange varianter... |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Nå skal vi ikke gå for langt OT, men det finnes flere type kontrakter man kan jobbe på som pilot i de selskapene som stort sett baserer seg på kontraktspiloter. Noen kontrakter baseres på grunnlønn med et gitt tillegg pr. sektor (eller block-off til block-on) hvor lønnen stiger/synker med antall sektorer pr. måned/år. Andre kontrakter har ingen grunnlønn, men får kun betalt pr. sektor eller block-off til block-on. Og noen baseres kun fastlønn, selv om det nok er unormalt. Det er ikke uvanlig at den enkelte pilot kan velge type kontrakt selv etter hva man selv tror vil være mest lønnsomt, og dermed selv styre noe av den økonomiske risikoen.
Hva de gjør i FR kjenner jeg ikke så godt til, men tidligere hadde man flere type kontrakter. Nå mener jeg alt standardisert gjennom Brooksfield (eller hva det heter) med grunnlønn + tillegg pr. sektor. Står noe om betingelser det her: http://www.pilotjobsnetwork.com/jobs/Ryanair |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian + SAS Norge = sant | EB | Reiseforum | 20 | 03-11-2008 16:34 |
SAS + Norwegian = Sant ? | MountainDew | Flyforum | 6 | 24-03-2008 11:43 |
HK avtale innført i Proffice Aviation | MountainDew | Flyforum | 40 | 05-02-2007 00:39 |
Cityairline + SAS = sant | MartinL | Flyforum | 18 | 30-12-2005 07:31 |
SAS + Volvo = sant | EB | Flyforum | 5 | 29-11-2005 20:57 |