Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-01-2011, 18:46   #1
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Cimber Cimber Air - hvilken vei går det?

Er der nogen der har nogen viden om QI skal bestille eller har i sinde at bestille
nye fly ???
Tænker her især på deres CRJ....De er urgamle og efterhånden teknisk set gode, men alligevel....QI kunne trænge til erstatning i form af CRJ 700 eller -900.
Økonomisk er QI vel ikke det mest velfunderede( hvem er det!!! ), men et fremstød med nye fly kunne måske hjælpe..

Hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2011, 19:02   #2
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: Cimber Air

Tror QI i første omgang koncentrerer sig om de fly de har og at få indtjeningen hevet op på dem

Som det ser ud nu har de vel ikke kapital til at se på nye - og vel egentligt heller ikke behov.

CRJ200 komplimenterer SK's CRJ900 og af den grund får QI nogle ruter fra SK. Er der behov for større fly flyver SK disse ruter selv og hvis det er i QI regi, så har de 737 at sætte ind ved peak. Taget i betragtning hvor lille en flåde QI har, så har de vel egentligt fly i mange størrelser (ATR42, ATR72, CRJ200, 737) og er dækket meget godt ind.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2011, 19:38   #3
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: Cimber Air

Jeg tvivler på at Cimber i deres nuværende situation går og tænker på at bestille nye fly - det handler om overlevelse på den korte bane hvor der er andre prioriteter...
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2011, 12:36   #4
Spacetime
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
Cimber Det telles for Cimber Air nå

Quote:
Både danske og europeiske luftfartanalytikere hevder nå at klokkene er i ferd med å ringe inn til et siste farvel overfor flyselskapet Cimber Sterling.
Les mer her:http://www.hangar.no/index.php/permalink/49425.html

Last edited by LN-AØR; 22-03-2011 at 15:23. Reason: Ingress
Spacetime is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2011, 12:42   #5
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Det telles for Cimber Air nå

Quote:
Originally Posted by Spacetime View Post
http://www.hangar.no/index.php/permalink/49425.html

Klokkene ringer for Cimber Sterling

Både danske og europeiske luftfartanalytikere hevder nå at klokkene er i ferd med å ringe inn til et siste farvel overfor flyselskapet Cimber Sterling.

Selskapet kunne i forrige uke fremlegge et forventet årsregnskap som vill gi et underskudd på mellom 125 og 145 millioner danske kroner.

Flyselskapet har inngått avtale med et internasjonalt kapitalfond, GEM Global Yield Fund om 300 millioner danske kroner i friks kapital over de neste tre årene. Dette skal skje i form av utstedelse av aksjer i flyselskapet.

Nå advarer danske og europeiske luftfartanalytikere at selskapet kun har kjøpt seg tid og at klokkene er ved å ringe for en siste reise.

I følge regnskapene henger selskapet nå i en så tynn tråd at om det ikke blir gjort ekstreme tiltak vil det ikke holde med den friske kapitalen. Selskapet må selge flere fly og omstrukturere driften drastisk.

Cimber Sterling har sitt største problem i at det meste de tar i blir til gråstein og ikke gull heter det i følge danske medier. Flyselskapet tjener ikke penger på sine 737 operasjoner og det hjelper lite at ledelsen lover bot og bedring.

I 2010 kom selskapet ut med et underskudd på 97 millioner danske kroner, og mangler direkte kapital på 300 millioner for å overleve.

Selskapet startet med en egenkapital på 279,9 millioner danske kroner, ved årsskiftet til 2011 var denne krympet ned til 57,5 millioner kroner.

Cimber Sterling skylder sine dårlige resultat på askeskyene og at selskapet har fått uforutsett mye ekstra vedlikehold på sine fly.
Chokeret, nej egentlig ikke....
Det er nu at QI skal skille sig af med deres B737 ops, hvis de skal overleve
hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2011, 13:01   #6
Jan
ScanFlyer Gold
 
Jan's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
Default Re: Cimber Air

De sku tage at nøjes med intraskandinavisk flyvning med ATR !,
men det er nok ikke så let uden at mellemlande med en betalingsstandsning.

Nu har de taget en økonomisk spændetrøje på de ikke kan få af igen.
Stor fin børsnotering, men aktierne er værdiløse og udvandes endnu
mere med aftalen med GEM (rart man ikke har aktier her).

Det er tydeligt at QI ikke formår at fylde 737,
med loadfactor på rundt 60% bliver der aldrig ballance i det
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry).
Jan is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2011, 18:25   #7
tiemand
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
Default Re: Cimber Air

Cimber kan ikke "skille seg av" med sine 737 med mindre de betaler store penger for å bli kvitt de og de pengene har de definitivt ikke.

Konkurs og restart med ATR eneste farbare vei ser det ut til.
tiemand is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2011, 21:53   #8
Fysikeren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
Default Re: Cimber Air

Quote:
Originally Posted by tiemand View Post
Cimber kan ikke "skille seg av" med sine 737 med mindre de betaler store penger for å bli kvitt de og de pengene har de definitivt ikke.

Konkurs og restart med ATR eneste farbare vei ser det ut til.
Kan ikke lade være med at tænke på, at vi nok har lidt rigeligt små selskaber i DK. En løs tanke kunne være at slå Cimber, Sun-Air og DAT sammen, selvom ikke alle er helt ude over kanten. Kunne måske give en stærkere profil med et "Danish Airlines" med et godt fokus på Jylland.

Lars
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2011, 22:23   #9
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Cimber Air

Quote:
Originally Posted by tiemand View Post
Cimber kan ikke "skille seg av" med sine 737 med mindre de betaler store penger for å bli kvitt de og de pengene har de definitivt ikke.

Konkurs og restart med ATR eneste farbare vei ser det ut til.
Tja, de kan jo vente til den punktum hvor de lease-avtaler blir faulty, pga for fa egetkapital-kvote.

Men du har sikkert rett, dersom man snakker om pax, sa har Cimber ikke nok penger for en medgift. Og hvilked operatör vil ta over de rutene utifra BLL som gar head-to-head mot FR?!?
Likevel har Cimber en del assets som har verdi. Slots som de kan leie/"selge".

En ting er likevel ikke helt utenkelig. Nemelig at QI velger a omlegge sin 737 produksjon som en wet-lease for en annen operator. SAS har jo flymangel og Cimber en litt lavere kostnads-basis.

For Cimber vil sann en wet-lease avtale vaere den eneste vei a unnga en styrt konkurs av selskap / deler av selskap. De rett og slett blör penger og de har absolutt ingen ide hvordan man kan stoppe dette med dagens forretningsmodell
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2011, 22:27   #10
jewer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: CPH
Posts: 125
Default Re: Cimber Air

Umiddelbart virker det på mig, som om at de typiske feriedestinationer er dækket meget godt ind af Cimber, Norwegian og Ryanair sammen med charterselskaberne som Thomas Cook, Jettime etc. ud af Jylland.

Destinationer ud af Jylland er tilstede, de er måske bare spredt lidt for meget mellem Aalborg og Billund og tildels Århus.

Jeg håber vitterligt ikke at det kommer til en konkurs hos cimber, i værste fald tror jeg ikke der går mange dage før ATR operationen er hurtigt oppe at køre i en eller anden form for ny kostellation af ejere. Det må siges at være et meget godt produkt de har på indenrigs markedet.

Jesper
jewer is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2011, 22:33   #11
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Cimber Air

Hvordan ser vi så at QI går konkurs ??? vil det ske " som lyn fra en klar himmel" eller vil det komme snigende. . Måske vil et af tegnene være at QI skiller deres B737 ops fra, hvis det kan lade sig gøre .Jeg har et lidt ambivalent forhold til en konkurs.Den ene siger, jamen så gå da konkurs og den anden et håb om overlevelse.
Som jeg ser det lige nu, er det alt afgørende om de får tilført de DKK.300 mill. som der er snak om. Der er dog mig bekendt hæftet nogle endog meget afgørende betingelser ved, og dem er jeg ikke så bekendt med, men spørgsmålet er så om QI vil gå med til det, eller om de har noget valg. Jeg er desværre ikke bekendt med dagens aktiekurs. Spørgsmålet er vel også hvad de nuværende storaktionærer siger tll den nuværende situation. Vil de skyde yderligere kapital ind, hvis den nuværende situation kun tyder på en ting, nemlig konkurs, eller hvis den evt. kommende storaktionær kræver at få magten fuldkommen ??
Den kommende tid bliver nok alt afgørende for QI, måske vil vi se nye ruter, idet nye ruter åbnes for at skabe en form for Cash-flow....Time will show.
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden

Last edited by sk931; 24-03-2011 at 22:36.
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2011, 22:35   #12
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Cimber Air

Ole, det koster dyrt a lykke 737ops na, för sommeren starter, siden du ma overföre de berörte pax til andre aktörer. Og disse aktörer tar seg betalt for dette... Hva vil Cimber betale med? Gjeld?!?
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2011, 22:40   #13
jewer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: CPH
Posts: 125
Default Re: Cimber Air

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Ole, det koster dyrt a lykke 737ops na, för sommeren starter, siden du ma overföre de berörte pax til andre aktörer. Og disse aktörer tar seg betalt for dette... Hva vil Cimber betale med? Gjeld?!?
Helt enig.

Øget rejselyst og flere pax, faldende oliepriser og finansieringen af de 300 mio. er vel den eneste mulighed for reel overlevelse?
jewer is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2011, 22:54   #14
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Cimber Air

Quote:
Originally Posted by jewer View Post
Helt enig.

Øget rejselyst og flere pax, faldende oliepriser og finansieringen af de 300 mio. er vel den eneste mulighed for reel overlevelse?
Cimber hadde sine sjanser. Flere ganger.

Jeg har mange ganger henvist til faktum at de blör penger pa sine 737 ops, og jeg har ogsa skrivet at Management har en ansvar overfor selskapet, aksjonaerer og sine ansatte.

Ledelsen i Cimber har vaert blinde for de facts som de la pa bordet. De har vented og ignorert disse, tvert imot, de har ogsa drömt a utvide enda mere med nok en 737 til.
De hadde sjanser a fa til en slags "borgfreden" med sine konkurrenter pa en lovlig mate, de har ikke nytted dette. De rett og slett ble for stolte og drömte om en dansk "easyjet" utvikling. Og de har - med fullt intensjon - ignorert virkeligheten.

Na finner de seg i en situasjon hvor man ikke kommer seg elegant ut. Man kan ikke kvitte seg i Mars med 737-ops sin, siden det ikke finnes nok ledige seter hos de andre aktörer slik at man kan overförer sine pax. Man kan ikke tilbake-betale penger, fordi de er brent for lengt, og man har ikke nok finansielt fett a overleve til hösten. De 300 Mio. er ikke nok a redde Cimber, det bare tar litt mer tid för denne penger er ogsa brent.

Den eneste utvei er en styrt konkurs. Dersom 737ops ligger under et eget AOC, sa vil man kunne la dette AOC og dette datterselskap ga konk uten at ATR/CRJ flygninger lider. Ellers ser vi nok en dansk flykonkurs. Dessverre er den totalt unödvendig, og det er ledelsen i Cimber som ma ta fult ansvar for dette.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2011, 23:04   #15
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Cimber Air

Richard,,,hvor lang tid giver du dem ????
Jeg tror at hvis QI ikke får tilført pengene meget meget snart, vil de ikke have råd til lønninger, betaling af leases, afgifter fuel o.l.
OG det er jo nok rigtigt, at de penge de har i kassen ifm betaling af bookede rejser forlængst er brugt til andre formål...
Men selvom ønskescenariet er at skille deres B737 ops fra til et nyt selskab og lade det gå konkurs, vil det vel volde store problemer for deres image....og det kan de helt sikkert ikke leve med, så jeg tror også at en total konkurs kommer inde længe
Hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2011, 08:46   #16
Jan
ScanFlyer Gold
 
Jan's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
Default Re: Cimber Air

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Richard,,,hvor lang tid giver du dem ????
Jeg tror at hvis QI ikke får tilført pengene meget meget snart, vil de ikke have råd til lønninger, betaling af leases, afgifter fuel o.l.
OG det er jo nok rigtigt, at de penge de har i kassen ifm betaling af bookede rejser forlængst er brugt til andre formål...
Men selvom ønskescenariet er at skille deres B737 ops fra til et nyt selskab og lade det gå konkurs, vil det vel volde store problemer for deres image....og det kan de helt sikkert ikke leve med, så jeg tror også at en total konkurs kommer inde længe
Hilsen
Ole
Mht. Hvor længe QI holder sig ovenvande, hænger det vel en del sammen
med om kreditfaciliteten på 300 mill dkk bliver godkendt på den ekstraordinære generalforsamling ! (som afholdes hvornår ??)


Mht. Aktier er kursen ca. 2,4 dvs. den har tabt 75-80% af den oprindelige værdi (som iøvrigt blev halveret i udbudsfasen, da den oprindelige plan var at udbyde aktien til kurs 20).

Siden de kan opnå det tilbud om kredit må der være visse aktiver tilbage i QI
herunder en del ejede fly samt nogle slots som BU662 påpeger !
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry).
Jan is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2011, 09:46   #17
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Slots er jo en god handelsvare !! men selvfølgelig er slots nødvendig for at opretholde flyvning, så det vil nok være det sidste de vil sælge fra...
Hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2011, 10:17   #18
Jan
ScanFlyer Gold
 
Jan's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
Default Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Wildshot !

Hva med at afhænde 737 operationen gratis til SAS,
de skal jo alligevel bruge nogle -700, lad QI piloter flyve dem !

Betal ombookninger til andre selskaber med salg af ejede CRJ-fly !
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry).
Jan is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2011, 20:19   #19
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
Cimber Re: Cimber Air - hvilken vei går det?

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Slots er jo en god handelsvare !! men selvfølgelig er slots nødvendig for at opretholde flyvning, så det vil nok være det sidste de vil sælge fra...
Hilsen
Ole
Hvad er det for nogle slots, du mener man kan sælge? Det er vel kun LHR slots der handles for gode penge, og dem har QI da ingen af?
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2011, 21:50   #20
Spacetime
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
Default Karsten Ree. Kommer han med mer penger?

Karsten Ree, milliardær fra Jylland, reddet Cimber Sterling sist de gikk tom for penger (1.5 år siden). Nå har Karsten Ree tapt mye på Cimber, men han har tapt enga mer på Amagerbanken (800 millioner). Han solgte engang den Bå Avis til Ebay for mer enn 2 milliarder og kjempe selvtilitt.

Karsten Ree er nesten Damarks svar på Idar Vollvik. Fra lettjent milliardformue renner pengene ut som fra et badekar uten propp. Karsten Ree er tydligvis Jylland patriot. Han satser penger etter et opphetet hjerte i motsetning til Vollvik som satset etter opphetet hjerne. Vil Karsten Ree bruke resten av sine spare penger (har noen millioner igjen) på å redde Cimber Sterling eng gang til?
Spacetime is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvordan går det med Krohn Air? rampen Flyforum 6 27-07-2011 17:48
Cimber går ind på chartermarkedet Jan Flyforum 2 02-11-2010 11:48
ERA Awards går til Binter, Olympic og Cimber! LN-AFG Flyforum 0 24-09-2010 22:09
Kampflykampen: Går støyen i Bodø bare én vei? Jens W Flyforum 2 18-03-2010 14:33
Air greenland går så det griner og vil bestille nye fly MartinL Flyforum 13 14-03-2009 20:44


All times are GMT +2. The time now is 11:54.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.