![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]() Quote:
Er det slik at det må være en turboprop, eller kan det bli små "jetter" av no slag?! --- MOD NOTE: Splittet fra http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=79366
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison Last edited by Discus; 10-01-2011 at 19:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
|
![]()
I praksis er det ingen andre alternativer til kortbaneoperasjonene enn Dash8-103. Eneste mulighet vil være å få Bombardier til å produsere nye av disse.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 563
|
![]() Quote:
WF fikk vel sjangsen til å bestille nye fly for noen år siden da Bombardier skulle legge ned linjen, men SAS sa nei.. ![]() Rett meg gjærne om jeg tar feil? I så fall er det jo en av tidenes dårligste avgjørelser. WF har hatt tilnærmet monopol i årevis på kortbane, nettopp fordi kun WF har matriellet til å operere 800m baner. Den "edge`en " fjernet SAS glatt. (Om det jeg har hørt stemmer da) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
![]() ![]() De første 100-flyene til WF har fortsatt ikke gått helt ut på tid/sykluser, og sånn sett ville det nok også vært dyrt om man skulle fått Bombardier til å opprettholde en produksjonslinje for å vente på den dagen WF faktisk måtte trenge nye fly. Tar jeg ikke feil skal den første 100-maskinen til WF inn til "life extension" først nå i år, og deretter er det vel nye 10-15 år i tjeneste. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 563
|
![]()
Jojo, men life extension på gammelt matriell er vel neppe det optimale? Du ser da hva som skjer nå. Det er jo en "hendelse" nesten hver uke med dashene. Du må jo være enig i at WF hadde hvert tjent med å få nye fly?
WF ville jo fornye flåten men SK sa nei. Selv om WF tjener penger som eff! og nok vil fortsette med det. Skulle det komme en ny flytype som kan erstatte 100 serien så kan jo i teorien alle opperer dem på lik linje. Da har plutselig ikke WF noen fordel med tanke på årevis med erfaringer gjort med dashèn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,645
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
![]() ![]() Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,602
|
![]()
Det er ingen aktuelle kandidater, så derfor skal alle individer gjennom et omfattende program for å klare 'en generasjon' til.
Alle operatører og flytyper har slike problemer innimellom, men media synes å være veldig på hugget når det gjelder slike ting, så derfor havner det fort på forsiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]() Quote:
(Og den debatten har vi jo hatt et par ganger allerede..) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Nei, mer asfalt løser ingen verdens ting på mange av kortbaneflyplassene, da det er terrenget rundt som gjør at større fly ikke kan operere der .. omtrent uansett hvor lang rullebane man fikk bygget.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Lenger RWY vil i enkelte tilfeller føre til at det kreves en NOE brattere utklatring. Dette gjelder spesielt for flyplasser med utklatring nær/over fjell, master (Vigra?) etc. Veldig kort fortalt.
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Lima November
Join Date: Jul 2010
Posts: 354
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,602
|
![]()
Det er et annet budsjett, så det går ikke ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,660
|
![]()
hmm hvor gamle er de 100 serien hos Widerøe nå? eg trokke de er sååå gamle nå, eg kan godt tro den flytypen kan klare å leve ganske lenge som opp til over 30 år.. mange fly lever lenge...
__________________
01.7.12 OSL-SVG DY544 B737 29.8.12 SVG-FRA LH875 B737-500 29.8.12 FRA-VIE LH1242 A320 01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300 01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700 07.9.12 SVG-OSL DY B738 09.9.12 OSL-SVG DY B733(?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,290
|
![]()
Dash 8-100'erne er for det meste bygget i 93-95, noen i 90-91 ref http://www.scanair.no/wideroe.html
Synes ikke -100erne bærer preg av å være gamle, da vil jeg heller si -300'erne som BSSW la ut bilde av så eldre og mer slitt ut, selv om mange er av en yngre alder (opp mot 1999). |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
|
![]()
Alder har ikke så mye å si når det gjelder fly, det er først og fremst antallet avgangs- og landingssykluser som avgjør hvor lenge maskinene kan fly. Et fly sertifiseres så vidt jeg forstår for et visst antall sykluser (=en avgang og en landing) men kan oppgraderes og/eller resertifiseres for flere sykluser senere.
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]()
- LN-WIA, C/N 359, levert 21/05-1993 til WIF
. . . LN-WIO, C/N 417, levert 08/12-1995 til WIF - LN-WIP, C/N 239, levert 30/10-1990 til Tyrolean. 14/03-1996 til WIF - LN-WIR, C/N 273, levert 30/04-1991 til Rheintal/Austrian . Til WIF 05/12-1996 - LN-WIS, C/N 247, levert 10/12-1990 til American West Air Line. Til WIF 16/08-1999 - LN-WIT, C/N 310, levert 16/12-1991 til Tyrolean Air. Til WIF 10/03-08 - LN-WIU, C/N 378, levert 28/04-1994 til US Air Ex/Piedmont Air Line. Til WIF 20/12-09 Vidar |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2006
Posts: 540
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]()
Nei den hadde sin siste landing på Båtsfjord Lufthavn 14/6-2001.
http://www.aibn.no/luftfart/rapporter/2003-42?ref=1713
__________________
Mad dog... |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Det stemmer det. Jeg tok den likevel med fordi den har hørt med til flåten, og er av de maskiner som WIF har kjøpt brukt. Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Widerøe Dash 8 1:100 | laurenz | Samlerhjørnet | 1 | 21-04-2020 15:00 |
Dash 8-100 Ground Spoiler | kekker | Flyteknisk forum | 3 | 09-01-2018 14:13 |
Produksjonsår for WFs Dash-8-100 | Halvorsn | Flyforum | 7 | 10-04-2013 20:54 |
Andre RYG - Dash 8-100 28/4 | Glenn | Spotteralerts | 0 | 27-04-2012 14:59 |
Norwegians rute nr. 100 - hva blir det? | litt-amatør | Flyforum | 65 | 11-06-2007 14:24 |