Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-01-2011, 14:20   #1
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Widerøe Dash 8-100 - hva blir etterfølgeren?

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Dash 8 har jo vært en bærebjelke i flåten til WF ganske lenge nå. Kan det være at de rett og slett begynner å bli slitne.

Som vi vet og har diskutert før så er det veldig få maskiner som er funnet passende til å være en fremtidig erstatter.
Helt klart en anna diskusjon, men hva er det som er aktuelle kandidater??

Er det slik at det må være en turboprop, eller kan det bli små "jetter" av no slag?!


---
MOD NOTE: Splittet fra http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=79366
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison

Last edited by Discus; 10-01-2011 at 19:09.
kekker is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 15:02   #2
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
Default Re: Widerøe-maskin med problemer

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Helt klart en anna diskusjon, men hva er det som er aktuelle kandidater??

Er det slik at det må være en turboprop, eller kan det bli små "jetter" av no slag?!
I praksis er det ingen andre alternativer til kortbaneoperasjonene enn Dash8-103. Eneste mulighet vil være å få Bombardier til å produsere nye av disse.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 16:28   #3
salmon-air
ScanFlyer Silver
 
salmon-air's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 563
Default Re: Widerøe-maskin med problemer

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
I praksis er det ingen andre alternativer til kortbaneoperasjonene enn Dash8-103. Eneste mulighet vil være å få Bombardier til å produsere nye av disse.
Etter hva jeg har hørt så kommer Bombardier ALDRI til å åpne produksjonslinjen av 100 serien igjen.
WF fikk vel sjangsen til å bestille nye fly for noen år siden da Bombardier skulle legge ned linjen, men SAS sa nei..
Rett meg gjærne om jeg tar feil?

I så fall er det jo en av tidenes dårligste avgjørelser. WF har hatt tilnærmet monopol i årevis på kortbane, nettopp fordi kun WF har matriellet til å operere 800m baner.
Den "edge`en " fjernet SAS glatt. (Om det jeg har hørt stemmer da)
salmon-air is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 17:06   #4
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Widerøe-maskin med problemer

Quote:
Originally Posted by salmon-air View Post
Etter hva jeg har hørt så kommer Bombardier ALDRI til å åpne produksjonslinjen av 100 serien igjen.
WF fikk vel sjangsen til å bestille nye fly for noen år siden da Bombardier skulle legge ned linjen, men SAS sa nei..
Rett meg gjærne om jeg tar feil?
Akkurat den versjonen har jeg ikke hørt tidligere, men det finnes mange versjoner og varianter Man bestiller uansett ikke nye fly hvis man ikke har behov for nye fly, spesielt ikke når flytypen hverken er videreutviklet eller effektivisert i forhold til eksisterende flåte, og sånn sett ville ikke kjøp av nye fly gitt noen økonomiske besparelser på samme måte som f.eks. innføring av 737-800 vs. -300 hos DY. Så å kalle det tidenes dårligste beslutning er kanskje litt enkelt for oss sofaslitere om man ikke sitter på alle detaljer

De første 100-flyene til WF har fortsatt ikke gått helt ut på tid/sykluser, og sånn sett ville det nok også vært dyrt om man skulle fått Bombardier til å opprettholde en produksjonslinje for å vente på den dagen WF faktisk måtte trenge nye fly. Tar jeg ikke feil skal den første 100-maskinen til WF inn til "life extension" først nå i år, og deretter er det vel nye 10-15 år i tjeneste.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 17:20   #5
salmon-air
ScanFlyer Silver
 
salmon-air's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 563
Default Re: Widerøe-maskin med problemer

Jojo, men life extension på gammelt matriell er vel neppe det optimale? Du ser da hva som skjer nå. Det er jo en "hendelse" nesten hver uke med dashene. Du må jo være enig i at WF hadde hvert tjent med å få nye fly?
WF ville jo fornye flåten men SK sa nei. Selv om WF tjener penger som eff! og nok vil fortsette med det.
Skulle det komme en ny flytype som kan erstatte 100 serien så kan jo i teorien alle opperer dem på lik linje. Da har plutselig ikke WF noen fordel med tanke på årevis med erfaringer gjort med dashèn.
salmon-air is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 17:32   #6
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,645
Default Re: Widerøe-maskin med problemer

Quote:
Originally Posted by salmon-air View Post
Jojo, men life extension på gammelt matriell er vel neppe det optimale?
Du får si det til LH der life extension på bla. 737 er et viktig tema for tiden Du vet like godt som andre her at det er ingenting som er optimalt i denne bransjen og det meste er et kompromiss.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 23:03   #7
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Widerøe-maskin med problemer

Quote:
Originally Posted by salmon-air View Post
Jojo, men life extension på gammelt matriell er vel neppe det optimale? Du ser da hva som skjer nå. Det er jo en "hendelse" nesten hver uke med dashene.
Akkurat den blir vel litt for enkel? Man må også se på hvor mye snag (tekniske problemer) det er hos WF i forhold til hos andre operatører av Dash8. WF har flere år blitt kåret til den Dash8-operatøren med best driftskvalitet uavhengig av alder på flypark. Epler må sammenlignes med epler, og ikke med pærer. Men selvfølgelig, en nyere flypark kunne kanskje gitt færre problemer. Samtidig er det mye økonomi oppi det hele som nok hverken du eller jeg har noe grunnlag til å bedømme...og godt er vel det


Quote:
Originally Posted by salmon-air View Post
Skulle det komme en ny flytype som kan erstatte 100 serien så kan jo i teorien alle opperer dem på lik linje. Da har plutselig ikke WF noen fordel med tanke på årevis med erfaringer gjort med dashèn.
Alle kan vel i dag operere 100 på lik linje med WF hvis de ønsker....? Jeg skjønner hva du mener, men likevel ikke helt
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 15:23   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,602
Default Re: Widerøe-maskin med problemer

Det er ingen aktuelle kandidater, så derfor skal alle individer gjennom et omfattende program for å klare 'en generasjon' til.

Alle operatører og flytyper har slike problemer innimellom, men media synes å være veldig på hugget når det gjelder slike ting, så derfor havner det fort på forsiden.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 17:43   #9
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: Widerøe-maskin med problemer

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er ingen aktuelle kandidater, så derfor skal alle individer gjennom et omfattende program for å klare 'en generasjon' til.
Siden vi allerede har sporet litt av - det eneste reelle alternativet til -100 på kortbanenettet er vel egentlig par-tre hundre meter mer med asfalt.

(Og den debatten har vi jo hatt et par ganger allerede..)
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 18:37   #10
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Widerøe-maskin med problemer

Quote:
Originally Posted by Cedlind View Post
Siden vi allerede har sporet litt av - det eneste reelle alternativet til -100 på kortbanenettet er vel egentlig par-tre hundre meter mer med asfalt.

(Og den debatten har vi jo hatt et par ganger allerede..)
Nei, mer asfalt løser ingen verdens ting på mange av kortbaneflyplassene, da det er terrenget rundt som gjør at større fly ikke kan operere der .. omtrent uansett hvor lang rullebane man fikk bygget.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 19:04   #11
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Widerøe-maskin med problemer

Lenger RWY vil i enkelte tilfeller føre til at det kreves en NOE brattere utklatring. Dette gjelder spesielt for flyplasser med utklatring nær/over fjell, master (Vigra?) etc. Veldig kort fortalt.
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 20:52   #12
77W
Lima November
 
77W's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 354
Default Re: Widerøe-maskin med problemer

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
Lenger RWY vil i enkelte tilfeller føre til at det kreves en NOE brattere utklatring. Dette gjelder spesielt for flyplasser med utklatring nær/over fjell, master (Vigra?) etc. Veldig kort fortalt.
Du er jammen meg god om du klarer å fly på et fjell fra Vigra, det er hav i alle retninger. Men du har rett i at man fly på fjell i nærheten ja. Nærmeste fjell tror jeg blir Brattvågen? Rett meg her om jeg har feil, dere lokale sjeler.
77W is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 17:57   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,602
Default Re: Widerøe-maskin med problemer

Det er et annet budsjett, så det går ikke ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 20:13   #14
B767
ScanFlyer Gold
 
B767's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,660
Default Re: Dash 8-100 - hva blir etterfølgeren?

hmm hvor gamle er de 100 serien hos Widerøe nå? eg trokke de er sååå gamle nå, eg kan godt tro den flytypen kan klare å leve ganske lenge som opp til over 30 år.. mange fly lever lenge...
__________________
01.7.12 OSL-SVG DY544 B737
29.8.12 SVG-FRA LH875 B737-500
29.8.12 FRA-VIE LH1242 A320
01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300
01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700
07.9.12 SVG-OSL DY B738
09.9.12 OSL-SVG DY B733(?)
B767 is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 20:46   #15
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,290
Default Re: Dash 8-100 - hva blir etterfølgeren?

Dash 8-100'erne er for det meste bygget i 93-95, noen i 90-91 ref http://www.scanair.no/wideroe.html

Synes ikke -100erne bærer preg av å være gamle, da vil jeg heller si -300'erne som BSSW la ut bilde av så eldre og mer slitt ut, selv om mange er av en yngre alder (opp mot 1999).
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 20:49   #16
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
Default Re: Dash 8-100 - hva blir etterfølgeren?

Quote:
Originally Posted by B767 View Post
hmm hvor gamle er de 100 serien hos Widerøe nå? eg trokke de er sååå gamle nå, eg kan godt tro den flytypen kan klare å leve ganske lenge som opp til over 30 år.. mange fly lever lenge...
Alder har ikke så mye å si når det gjelder fly, det er først og fremst antallet avgangs- og landingssykluser som avgjør hvor lenge maskinene kan fly. Et fly sertifiseres så vidt jeg forstår for et visst antall sykluser (=en avgang og en landing) men kan oppgraderes og/eller resertifiseres for flere sykluser senere.
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 20:59   #17
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Dash 8-100 - hva blir etterfølgeren?

- LN-WIA, C/N 359, levert 21/05-1993 til WIF
.
.
. LN-WIO, C/N 417, levert 08/12-1995 til WIF
- LN-WIP, C/N 239, levert 30/10-1990 til Tyrolean. 14/03-1996 til WIF
- LN-WIR, C/N 273, levert 30/04-1991 til Rheintal/Austrian . Til WIF 05/12-1996
- LN-WIS, C/N 247, levert 10/12-1990 til American West Air Line. Til WIF 16/08-1999
- LN-WIT, C/N 310, levert 16/12-1991 til Tyrolean Air. Til WIF 10/03-08
- LN-WIU, C/N 378, levert 28/04-1994 til US Air Ex/Piedmont Air Line. Til WIF 20/12-09




Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 22:04   #18
Spanair
ScanFlyer Silver
 
Spanair's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 540
Default Re: Dash 8-100 - hva blir etterfølgeren?

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post

- LN-WIS, C/N 247, levert 10/12-1990 til American West Air Line. Til WIF 16/08-1999

Vidar
Er dette en maskin som går lenger da? Kan ikke huske å ha sett denne
__________________
Spanair is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 22:11   #19
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Dash 8-100 - hva blir etterfølgeren?

Nei den hadde sin siste landing på Båtsfjord Lufthavn 14/6-2001.
http://www.aibn.no/luftfart/rapporter/2003-42?ref=1713
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 22:24   #20
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Dash 8-100 - hva blir etterfølgeren?

Quote:
Originally Posted by LN-MEH View Post
Nei den hadde sin siste landing på Båtsfjord Lufthavn 14/6-2001.
http://www.aibn.no/luftfart/rapporter/2003-42?ref=1713

Det stemmer det. Jeg tok den likevel med fordi den har hørt med til flåten, og er av de maskiner som WIF har kjøpt brukt.



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Widerøe Dash 8 1:100 laurenz Samlerhjørnet 1 21-04-2020 15:00
Dash 8-100 Ground Spoiler kekker Flyteknisk forum 3 09-01-2018 14:13
Produksjonsår for WFs Dash-8-100 Halvorsn Flyforum 7 10-04-2013 20:54
Andre RYG - Dash 8-100 28/4 Glenn Spotteralerts 0 27-04-2012 14:59
Norwegians rute nr. 100 - hva blir det? litt-amatør Flyforum 65 11-06-2007 14:24


All times are GMT +2. The time now is 05:32.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.