Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 14-09-2010, 11:37   #1
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

OBB 8 Snart bare halal mat å få ombord ?

Snur litt på titlen fra DN , men det er altså GG som skal tilpasse produksjonen til muslimsk matskikk.

Quote:
– Hvis jeg produserer alt etter halalstandard, så ensretter jeg produksjonen og reduserer kostnadene. Jeg er ikke drevet av sosiale eller religiøse hensyn, sier administrerende direktør Guy Dubois til Financial Times.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv...T.mc_id=dn_rss
sail4fun is offline  
Old 14-09-2010, 11:40   #2
S. Holberg
ScanFlyer Gold

S. Holberg's Avatar

Default Re: Halal-kjøtt på SAS og BA

Hmmm....sorry hvis noen føler seg litt støtt her, men jeg er veldig skeptisk igrunn.
Old 14-09-2010, 11:40   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Snart bare halal mat å få ombord ?

Hvis Gate Gourmet skal begynne med det bør SAS bytte leverandør. Denne formen for snikislamisering og religiøs tvang (uansett religion) vil ihvertfall jeg ha meg frabedt!

Last edited by Someone; 14-09-2010 at 12:24.
Someone is online now  
Old 14-09-2010, 12:04   #4
Egenes
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Denne formen for snikislamisering vil ihvertfall jeg ha meg frabedt!
Usmaklig. Norske gårder brukte mye den måten å slakte på før i tiden.

Syns det er flott at de vurderer andre måter å spare penger på, og i tillegg ta hensyn til Islam. (Dog ekskluderer de enkelte).
Egenes is offline  
Old 14-09-2010, 13:11   #5
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Hvis Gate Gourmet skal begynne med det bør SAS bytte leverandør. Denne formen for snikislamisering og religiøs tvang (uansett religion) vil ihvertfall jeg ha meg frabedt!
Sier meg enig med det siterte innlegget. Nå er jeg kraftig lei av å bli påtvunget islam og muslimenes skikker. Dersom maten SAS selger ombord er halal oppfordrer jeg alle til å boikotte å kjøpe maten ombord.

Nå blir tilogmed luftfarten snikislamisert!

Last edited by Boeing_fan; 14-09-2010 at 13:18.
Boeing_fan is offline  
Old 14-09-2010, 11:40   #6
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Air Baltic skrev i sitt magasin at de pga flere ruter østover nå kuttet ut svinekjøtt om bord. Ikke det at jeg mener at man må ha svinekjøtt om bord, men hvis man har tradisjonelle retter man ønsker å servere om bord, er det synd at dette blir stoppet av slike hensyn.
AirbusTrond is offline  
Old 14-09-2010, 11:52   #7
Egenes
ScanFlyer Gold

Av ren undring: Hvorfor det Sindre?
Egenes is offline  
Old 14-09-2010, 12:18   #8
Halvorsn
ScanFlyer Molded

Halvorsn's Avatar

Quote:
Originally Posted by Egenes View Post
Av ren undring: Hvorfor det Sindre?
ja det lurer jeg også på
Old 14-09-2010, 11:56   #9
WF-380
ScanFlyer Gold

WF-380's Avatar

Til lags åt alle kan ingen gjera. SAS bør være klar over at hinduer ikke kan spise rituelt slaktete dyr. Selv styrer jeg også unna halal så langt det er mulig.
WF-380 is offline  
Old 14-09-2010, 11:58   #10
123asd
ScanFlyer Blue

Høres artig ut, håper de er flinke til å gjør maten god.
123asd is offline  
Old 14-09-2010, 12:14   #11
view
ScanFlyer Gold

Dette var jo en litt mangelfull artikkel i VG, jeg leste den som stod på trykk i Financial Times sist fredag som VG har basert seg på her.

Det omhandlet at Gate Gourmet vurderer å gjøre om sitt hovedkjøkken på Heathrow til halalkjøkken. I dag har de et mindre halalkjøkken ved siden av, og de ønsker å gjøre det motatt og produsere hovedsaklig halal på Heathrow.

Det er kostnadene som driver denne tankegangen, da det er dyrt å drive halal ved siden av. Det er f.eks ikke lov å benytte vaskemidler med alkohol. Industrivaskemaskinene de bruker må derfor tømmes og desinfiseres når de har vasket utstyr fra produksjon av vestlige måltider, som kan ta opp til 4 timer.

Halal maten må også lagres seperat, og slik det er så har Heathrow en stadig økende andel halal måltider.

Han avslutter: Gategroup’s Mr Dubois said: “Today, halal food is a special meal, but I can see a time where pork chops are the special meal and all the rest is common.”

Er dette relevant for SAS da, får de catering på LHR? I alle tilfeller snakkes det kun on Heathrow, og det gjelder kun Gate Gourmet. Ikke LSG Skychefs eller andre leverandører.
view is offline  
Old 14-09-2010, 12:18   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Men hadde ikke det enkleste vært å slutte å ta hensyn til all mulig tro og overtro? Vi lever tross alt i 2010.......eller så bør vi ateister også begynne å bli tatt (spesial-) hensyn til etter å ha levd undertrykt i tusenvis av år under diverse religiøse regimer?
Someone is online now  
Old 14-09-2010, 12:36   #13
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Men hadde ikke det enkleste vært å slutte å ta hensyn til all mulig tro og overtro? Vi lever tross alt i 2010.......eller så bør vi ateister også begynne å bli tatt (spesial-) hensyn til etter å ha levd undertrykt i tusenvis av år under diverse religiøse regimer?
hvor er "LIKE" knappen
sail4fun is offline  
Old 14-09-2010, 12:32   #14
Polaris
Free Luigi

Hvorfor skulle guten ikke være skeptisk? Jeg synes jeg så at de nedi core-islam-land hadde tilpasset seg like mye etter oss som vi gjør mot dem.

Mon tro om de har reinkjøtt på Ethiad. Tror dere de hadde innført det om jeg stod og bæste i media i Emiratene? Hehehe. Spesielt med bakgrunn som jente

Lettlurt, er min første tanke. Om det realisme blir'e full boikott fra meg.
Polaris is offline  
Old 14-09-2010, 13:02   #15
Mchansern
ScanFlyer Blue

Hørte akkurat en uttalelse fra SAS ang. dette. De sier at halal blir uaktuelt på deres flyvninger og at de skal fortsette med "norsk kost" som før.
Mchansern is offline  
Old 14-09-2010, 13:11   #16
RSL
ScanFlyer Silver

Hvis noe slikt vikrelig blir en realitet, vil dette bety en enorm innskrenkning i de indigriensene cateringfirmaene kan bruke. Uten tvil vil dette føre til et dårligere produkt.
RSL is offline  
Old 14-09-2010, 13:30   #17
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by RSL View Post
Hvis noe slikt vikrelig blir en realitet, vil dette bety en enorm innskrenkning i de indigriensene cateringfirmaene kan bruke. Uten tvil vil dette føre til et dårligere produkt.
Kanskje, men sannsynligvis ikke. Svin kan nødvendigvis ikke brukes, og det er jo ei merkbar begrensninger, sammen med alkoholdige varer, så slikt rødvinsaus kan vel være et problem. Bortsett fra det, så er jo ikke kravene til halalmat veldig strenge, så det begrenser jo mye mindre enn for eksempel kosher.
Old 14-09-2010, 13:15   #18
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Men jeg har ikke hørt deg syte voldsomt over at du påvirkes av snik-veganisering bare fordi det er ved mange norske resturanter serveres en salat ved siden av biffen din?

Quote:
Originally Posted by WF-380 View Post
Til lags åt alle kan ingen gjera. SAS bør være klar over at hinduer ikke kan spise rituelt slaktete dyr. Selv styrer jeg også unna halal så langt det er mulig.
Styrer du unna en god bit hjort som stammer fra ritualet om at en haug mannfolk i disse tider må bevise sin manndom med å ligge i skauen og skyte hjort? Det er etter hvert like mye rituale som Birkebeinerrittet.

Quote:
Originally Posted by Mchansern View Post
Hørte akkurat en uttalelse fra SAS ang. dette. De sier at halal blir uaktuelt på deres flyvninger og at de skal fortsette med "norsk kost" som før.
Kan du forklare hva som gjør at mat ikke kan være begge deler samtidig? Litt som Someone sin biff med salat antakelig kan være "en helt god middag", og samtidig "påvirket av veganere"?

Quote:
Nei, det du beviser nå er at du er like mye en fobisk skroting med å senke deg til deres nivå og gjøre et problem av dette. Hadde du vært halvt opplyst så hadde du vel innsett at nøyaktig hvem som slaktet og hvordan det er slaktet gjør vel fint lite til at dette er et måltid som smaker mindre bra?

-A
Utflyttet is offline  
Old 14-09-2010, 13:21   #19
RSL
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
...nøyaktig hvem som slaktet og hvordan det er slaktet gjør vel fint lite til at dette er et måltid som smaker mindre bra?
Det er i alle fall utrolig mange hensyn som må tas for at et måltid skal klassifiseres som halal. Det dreier seg ikke kun om slaktemetode. Mange retter kan ikke lenger lages. Man kan for eksemel ikke bruke Jarlsberg og Norvegiaost lenger, de er ikke halal.
RSL is offline  
Old 14-09-2010, 13:36   #20
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by RSL View Post
Det er i alle fall utrolig mange hensyn som må tas for at et måltid skal klassifiseres som halal. Det dreier seg ikke kun om slaktemetode. Mange retter kan ikke lenger lages. Man kan for eksemel ikke bruke Jarlsberg og Norvegiaost lenger, de er ikke halal.
Sett mye Jarlsberg på BA fra London i det siste?

Skulle ikke forundre meg om veldig mye av de råvarene som brukes allerede er halal, for å forenkle innkjøp og rutiner både for det vanlige kjøkkenet, vegetarisk og andre dietter.
Closed Thread

Posting Rules