Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-07-2010, 22:53   #1
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

OBB 19 Ich bin ein Berliner - med DY og AB til Berlin!

Introduksjon
Dette er en trip-report som skal ta for seg segmentene KRS-OSL-TXL-OSL med to forskjellige lavprisselskap. Med to forskjellige selskap, kommer det forskjellige konsepter inn som service nivå, on-time performance, inntrykk av kabinen, med mer, men dette skal jeg gå nærmere inn på i beskrivelsen av de forskjellige segmentene.

Da jeg gikk på skole i Nebraska som utvekslingselev i 2008, var det en jente fra Berlin som også var utvekslingselev på skolen. Vi bestemte oss derfor for en liten reunion “exchange” i form av at jeg dro til henne en halv uke, og hun kom til meg en halv uke. AirBerlin falt valget på.

Billetten OSL-TXL ble booket gjennom airberlin.com i midten av april, da det nest største tyske flyselskapet hadde en voldsom kampanje (eventuelt feilprising – ikke vet jeg!) Det endte opp med billetter til €1 hver vei, pluss avgifter. Totalt kom billetten min mellom den norske og tyske hovedstaden på 494 NOK.

Som “tilbringertjeneste” valgte jeg å booke morgenflighten til DY fra KRS til OSL, gjennom norwegian.no. Når jeg skal ut og reise fra landets hovedflyplass har jeg et lite problem, og det er at reisetiden min til OSL, sjeldent kommer under 4 timer fra når jeg løper ut ytterdøren i Arendal. En enkeltbillett for en student med Sørlandsekspressen er på 220,-, samt flybussen til OSL er på 70,- Med nogenlunde basic hoderegning skulle det bli 290,-. Når jeg sjeldent har noe å tjene på å ta bussen, tidsmessig, falt valget på å bestille min første tur med Norwegian til den nette sum av 289,01. Selv om det betød at jeg måtte vente litt på OSL, gjør ikke det stort for en flygæærn jente som meg! Det å sitte på en café på en flyplass, og bare slappe av og kikke på alle menneskene som stresser avgårde, er faktisk ganske kos, tro det eller ei. “Hvor skal alle sammen?” “Tenk hvor mange tilbud vi i Norge kan benytte oss av ut i verden!”

Jeg lot mitt Canon EOS 350D ligge hjemme, til fordel for mitt nye Canon Ixus 100IS som ble kjøpt inn en liten uke før avreise. Det får bare være at kvaliteten på bildene er litt mer lunken av den grunn.

Nuvel, nok tørrprat, her kommer det dere sikkert er mest spente på – en reiseskildring av to lavprisselskap i Europa.

Pre-departure

I og med at DY-flighten min tirsdag 13.juli hadde avgangstid 0925, fant jeg det lurt å pakke kvelden i forveien. Det var meldt godt over 30 grader i Berlin hele uken, så jeg pakket lett. På tirsdagsmorgen dro jeg avgårde mot KRS, ca 0730, og var på plass på flyplassen en time senere (takket være en god og nylig utbygd E-18). Der fikk jeg sjekket inn det ene kolliet jeg hadde bestilt på norwegian.no i forveien (50NOK) og valgt meg sete på en av de tre automatene KRS har og tilby. Det var liten kø, og jeg fikk også droppet bagen min relativt kjapt. Fikk sagt hade til mamma, som skulle ta bilen min hjem igjen (så jeg slapp å betale for parkering – trossalt, jeg var på lavprisferie!) Jeg gikk gjennom security, ikke lange køen å snakke om. Men jeg erges litt over mangelen på informasjon i forkant av beep'ern, særlig for de som ikke er så reisevandte og ikke vet at for eksempel beltet må av.
Kom meg dog greit gjennom, og benyttet meg av matmonopolet 7/11 har på KRS. Det ble VG, Mozellbrus og en rekebaguett.

Flight DY373 - 13.juli 2010
KRS-OSL
Individ: LN-KKG
Boeing 737-300
Sete: 2A

Boarding startet 09.21 (4 minutter før oppsatt rutetid), men da jeg etterhvert kom meg ombord, fant jeg ut at det var en som skulle pre-boarde (hun hadde en førerhund i alle fall) som ikke dukket opp med det første. Litt venting, men det gjorde ikke så mye. Endelig på plass i setet mitt 2A, fant sikkert han i 1A at knærne mine fungerte fint som massasje for ryggen hans. HERREGUD så trangt.

Det var jaggu godt jeg bare skulle tilbringe omlag 40 minutter i setet, som var estimert flytid fra flight deck før avgang. Avgangen gikk forøvrig mot sørvest denne tirsdagsmorgenen, omtrent 15 minutter for sent, om jeg ikke husker helt feil. Det førte til at vi mistet vår opprinnelige landingstid og vi ble sendt på en liten runde over Hedemarken. Vi landet litt før 1030 så vidt jeg husker.
Forøvrig var kabinfaktoren litt over 80%.

Fikk hentet bagasjen min og var ute i ankomsthallen ikke lenge etter.

Dessverre åpner ikke airberlin check-in før 120 minutter før departure, noe som betød en del tid å slå i hjel. Men siden denne tiden skulle ihjelslåes på en flyplass, hadde jeg ikke uten videre problemer med å få tiden til å gå! Gikk en liten tur ute foran avgangshallen for litt frisk luft. Det var lett duskregn i luften, men det gjorde meg ingenting. Det var godt å kjøle seg ned før Berlin og dets 35 grader senere på dagen. Spiste og drakk meg mett på cafeen i avgangshallen. Etterhvert nærmet det seg 2 timer til avgang, og jeg kunne få sjekket inn.

Flight AB8243 - 13.juli 2010
OSL-TXL
Individ: D-AGEP
Boeing 737-700
Sete 6D

På monitorene i avgangshallen på OSL skulle jeg se hvor AirBerlin hadde checkin. Det var så vidt jeg fikk med meg ingen automater som var tilgjengelige for check-in. Men den monitoren som viste hvor jeg skulle sjekke inn, viste først check-in “øy” D, deretter B, og sååå etter mye om og men - “øy” H. Fikk omsider sjekket inn, men det var bare en skranke åpen, samt en skranke for topbonus silver og goldmembers, noe som bidro til at det ble en 10-15 minutters venting på å få slengt baggen på båndet. Det greie med AirBerlin er at man ved check-in bare viser ID og de finner deg i billettsystemet. Veldig kjekt og effektivt system, synes jeg.

Kom meg gjennom sikkerhetskontrollen litt over klokken halv 2, fikk jeg gjort unna litt shopping i Duty Free (litt norsk melkesjokolade til familien jeg skulle bo hos i Berlin, blandt annet) Gaten var 44, så jeg satt meg ned på en benk og leste litt i nyheter på mobilen, og kikket ut på tarmac. På nabogaten var TF-FIR parkert og pushet og var klar for take-off, retning Sagaöen like før boarding begynte for mitt vedkomne.

AB har boarding by rows, så radene 26-12 boarder først. Siden jeg hadde sete 6D, boardet jeg nærmere slutten. Kabinen til AB er lys, men med noen kjedelig, lysegrå skinnseter. Behagelige var setene, dog. Det var også godt med benplass og knyttnevetesten ble bestått (selv er jeg 173 på strømpelessen, sånn circa)

Vi var litt sene ut, omlag 10 minutter forsinket. Avgang var fra østre bane mot syd, og så snart vi var oppe i marsjhøyde begynte serveringen, og underholdningen ombord. Headset kunne kjøpes for €3/stk, et tilbud jeg takket høflig nei til. På en så kort tur, klarer jeg meg fint uten lydsporene til Mr.Bean og Donald Duck, som var seriene som ble vist. Mot slutten av flyturen, var det et kart på de nedfellbare skjermene i taket, som viste litt vitale fakta for en flygeek, som lokasjon, hastighet osv.

Serveringen på denne flyvningen var faktisk ganske god. Vi fikk gratis non-alcoholic drikke, og en snack, hvor man kunne velge mellom et søtt og et salt alternativ. Det søte alternativet var en Snickers bar, mens det salte var en Wasa sandwich med kremost. Jeg valgte Wasa'en, men var ikke spesielt sulten. Allikevel setter jeg pris på noe å tygge på under flyturen, eventuelt ekstra vomfyll. En kopp te og et glass vann slukket tørsten min nedover mot kontinentet. Alt i alt, en helt OK servering, jeg var i alle fall fornøyd.

Ca 16.40 satte de der fremme kjerrens hjul hardt ned på tysk grunn. Det bråkte noe helt vilt, og jeg var nesten sikker på at noe galt skulle skje. Har vært med på mange harde landinger før, og mindre harde også, for den saks skyld, men denne landingen utmerket seg altså. Men det gikk bra, altså. Vi kom på en bussgate, som betød at vi måtte ut en trapp, gå 10 meter på tarmac i syk varme, gnu oss sammen i en svett buss, og bli busset (I kid you not) ca 50 meter til dørene hvor bagasjebåndene var på innsiden. Yeye, nok om unødvendig busstransport av mennesker for i dag

Fikk baggen min, og gikk ut gjennom customs. På utsiden satt “tyskern min” og ventet på meg. Jeg var klar, tyskern min var klar – men var Berlin klar for en jente på lavprisferie?

Last edited by Cecilie; 21-07-2010 at 23:27.
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2010, 22:54   #2
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Default Re: Ich bin ein Berliner - med DY og AB til Berlin!

Berlin
I og med at dette er et reisebrev fra en tur til Berlin, føler jeg det er naturlig å ha med litt destinasjonsbilder. Dette var min første (og garantert ikke siste) tur til den tyske hovedstaden. Jeg legger ved noen bilder av litt turistattraksjoner, m.m, for å gi de av dere som har til gode å være turister i Berlin, noen tips til hva dere kan gjøre. Nå var jeg så priviligert at jeg fikk bo hos en tysk familie, noe som personlig gjorde at jeg fikk et bedre innblikk i dagliglivet, selv om det bare var 4 dager i løpet av juli. Følgelig har jeg heller kleint med hotellanbefalinger, men om du tenker å ta turen til Berlin finnes det sikkert flere sider på nettet, og for såvidt tråder her på forumet, som belyser det temaet.

Brandenburger Tor

Holocaust Memorial

Der Reichstag

Berliner Dom und TV-Tower

Undertegnede oppe i kuppelen av Berliner Dom, utsikt mot TV-tower.

Undertegnede ved East Side Gallery ved Ostbahnhof.

Returen
Etter noen flotte og varme dager i Berlin og nabofylket Brandenburg for en dukkert i en innsjø, med temperaturer godt over 30 grader om dagen, og 20 om natten, var dagen for returen kommet.
Vi dro “hjemmefra” rundt halv 11, flyet vårt gikk 12.50. “Vi” og “vårt” - fordi nå skulle tyskern min bli med meg til kalde Norge! Det var traffic jam på autobahn, så det som til vanlig skulle ta en halvtime, tok det dobbelte denne fredagsformiddagen. Vel fremme på stygge Tegel fikk vi i oss hver vår frapp fra Starbucks, fikk sjekket inn og kommet oss gjennom security. Det var ikke noe nevneverdig av kø noen av stedene. Tegel er virkelig ingen estetisk nytelse....
Innom duty free en kjapp tur, samt litt souvenirer til familie og venner fra en liten butikk hvor damen ikke skjønte engelsk, var interessant nok. Etter litt venting begynte boarding, og det var en traske-ut-til-flytrappen-gate i dag. D-AGEP stod nok en gang og ventet på meg, med sitt ikke helt up-to-date livery.

Flight AB8242 - 16.juli 2010
TXL-OSL
D-AGEP
Boeing 737-700
Sete: 11E

Midtsete er aldri en favoritt, men denne dagen var det greit. Sidekvinnen i D-setet flyttet seg tilbake til 12D som var ledig (og exit row) etter takeoff. Jeg valgte dog å sitte i E-setet, for der kunne man lettest se den nedfellbareskjermen. Da serveringen begynte flyttet jeg meg til D-setet, forresten, men når man uansett har et ledig sete ved siden av seg, spiller det liten rolle om det er midtgang eller “the bitch seat in the middle” man har plassert stumpen sin på.

Etter en liten tur over Mjøsa, gikk vi inn for landing på vestre bane. Det var en litt bumpy decent, men ikke mer enn det må være, synes jeg.
Vi måtte vente en stund ved bagasjeutleveringen før baggene våre kom på båndet, men det var greit nok. Når en reiser sammen går tiden fortere, så da gjorde det ikke noe for oss å sitte 10-15 minutter på en benk ved bagage claim og kjatre litt. Nuvel, baggene våre kom etter hvert, og etter en kjapp tur innom Duty Free once again for å fylle opp kvota, bar det ut i ankomsthallen for å veksle litt euro til norske kroner, og kjøpe billett med flybussen. Vi tok 15.40 bussen fra OSL, og hadde god tid på oss i Oslo, hvor vi gjorde unna litt sightseeing som Karl Johansgt, Stortinget, Slottet og Aker Brygge, før en kjapp middag på TGIFridays. Vi tok deretter Sørlandsekspressen til Arendal og var begge enige om at det hadde vært en fin tur!

Oppsummering
Norwegian og AirBerlin opererer i to forskjellige lavprisverdener. Selv om DY373 er den eneste Norwegian-ruta jeg har flydd, har jeg inntrykk av at selskapet er mest opptatt av å frakte folk fra A til B, uten for mye krimskrams utenom. Dette er i og for seg bra, for særlig folk som meg selv (studenter og andre med stramme budsjett) er det veldig bra at vi kan reise for en billig penge. Når det er sakt, er AirBerlin er veldig bra selskap, nesten som et nettverksselskap å regne. 20Kg bagasje er inkludert i billetten, gratis servering ombord, man blir ikke tynt sammen som i ei sildtønne, og setene er faktisk veldig gode! Jeg har ingen betenkligheter med å benytte meg av AB i fremtiden, kanskje også på long haul om sjansen byr seg – vi får se.

Men jeg er godt fornøyd med begge selskap, DY leverer ikke noe mer enn forventet, så jeg går ikke akkurat skuffet ut av flyet på OSL (men kanskje litt lettet over at nedre halvdel av kroppen har fått i gang blodsirkulasjonen igjen) fordi jeg forventer ikke noe særlig mer av DY enn en ekspressbuss, som var mine alternativ for reisen.

For drøye 800NOK føler jeg at jeg har fått mye for pengene. Opplevelsene i Berlin var interessante, spesielt siden jeg er det jeg vil kalle relativt samfunnsengasjert Hvis noen av dere som aldri har reist med lavprisselskap før, kan jeg si at jeg selv har vært skeptisk lenge, men jeg synes ikke AB er noe typisk DY/FR *host*... Men nå er det vel en gang forskjell på low cost og low service...

Håper denne rapporten falt i smak! :-) Takk for meg!

Last edited by Cecilie; 21-07-2010 at 23:28.
Old 21-07-2010, 23:33   #3
pgaa
ScanFlyer Molded

Flott rapport, den falt i smak den..
Old 22-07-2010, 00:02   #4
Stian
ScanFlyer Gold

Flyr AB kun med 737 på OSL nå?
I begynnelsen var det jo fast A320.
Stian is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2010, 00:11   #5
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Tror de er fast med 320 på søndager?
Old 22-07-2010, 00:52   #6
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Det greie med AirBerlin er at man ved check-in bare viser ID og de finner deg i billettsystemet. Veldig kjekt og effektivt system, synes jeg.
Sånn virker nok de fleste systemene! :-)

Fin rapport - utelukker ikke egen test av AB!
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2010, 09:13   #7
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Takker for kommentarene!

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Sånn virker nok de fleste systemene! :-)

Fin rapport - utelukker ikke egen test av AB!
Hei! Ja, men min oppfatning er at de fleste selskaper "krever" å se billett ved innsjekk? Eventuelt en booking reference? AB er et billettløst selskap, hvor kun ID er nødvendig, i alle fall!
Old 22-07-2010, 15:46   #8
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Skyteam View Post

Hei! Ja, men min oppfatning er at de fleste selskaper "krever" å se billett ved innsjekk?
'Alle' har elektroniske billetter idag, men det er som regel raskest for agenten å lete frem passasjeren hvis man har flightnummeret også. Så der hjelper f.eks. bookingbekreftelse.

Men når man sitter og kun sjekker inn en flight, er det litt enklere.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2010, 00:59   #9
DyRayBan
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Skyteam View Post
.....fordi jeg forventer ikke noe særlig mer av DY enn en ekspressbuss, som var mine alternativ for reisen.
Savnet litt om bussturen og da....

Hilsen tidligere sjåfør på sørlandsekspressen og nå flyvert hos DY....

En del, for å si det sånn.....
DyRayBan is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2010, 04:44   #10
T.A.K
ScanFlyer Blue

Norwegian Re: Ich bin ein Berliner - med DY og AB til Berlin!

Kjempeflott rapport. Ga meg litt inspirasjon til å vurdere om jeg skal mekke i hop en egen trip report etter hvert. Blir vel i gjennomsnitt en 6 turer ut av landet i året så burde jo være mulig.
Med mindre AB starter Berlin-Bergen får jeg neppe flydd dem da DY flyr direkte. Mitt inntrykk av DY er at de gamle 300 maskinene er mindre kjekke å fly så er til gjengjeld de nyeste 800 maskinene faktisk ganske komfortable og flotte å fly med. Men dette er jo opp til alle og enhver å gjøre seg opp sin mening om. Uansett, en flott rapport. Bare å komme med mer :-)
T.A.K is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2010, 10:31   #11
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Quote:
Originally Posted by DyRayBan View Post
Savnet litt om bussturen og da....

Hilsen tidligere sjåfør på sørlandsekspressen og nå flyvert hos DY....
Hei! Men jeg tok ikke Sørlandsekspressen (jeg hadde tatt rute 190 + flybuss om jeg ikke hadde tatt DY373!

Neste flytur blir i oktober, i business class med et ikke-nettverksselskap, så da har jo spranget mellom to trip reports plutselig blitt litt stort. I det ene øyeblikket lavpris, og den neste flyturen i business. De som venter, får se!
Old 22-07-2010, 01:15   #12
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Flott rapport dette her, veldig fint skrevet og veldig fine bilder
Gleder meg til å lese flere rapporter fra deg Skyteam

Forøvrig ser jeg at AB har byttet fra A319 til B737 på Oslo-ruta.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2010, 07:36   #13
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Takk for utmerket rapport !! AB er absolutt en positiv opplevelse, spesielt med de nyeste setene (ikke de gamle du hadde på utreise), som vel er de samme DY får på sine fly. Enig med observasjonen om at DY er mer transport. Litt skuffende dog at AB bare hadde sjokolade og knekkebrød som servering, en liten brødbit er å foretrekke, synes jeg. Men man kan jo bestille varmmat om man er sulten. Berlin er alltid en favoritt, og jeg har som mål å ha en årlig tidlig vårtur dit.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2010, 07:58   #14
Harald Oanes
ScanFlyer Silver

Takk for en ryddig og fin rapport, og at jeg akkurat hadde lukket min bestilling til Berlin var jo et merkelig sammentreff :-) . Vi har jo ikke AB her i provinsen, SørVestlandet that is, så det blir da med SAS via Køben.
Og så var jeg veldig glad også for bilder fra selve destinasjonen med påfølgende info...

hei å hå

H
Old 22-07-2010, 09:30   #15
Spantax
ScanFlyer Virgin

Spantax's Avatar

Takk for flott rapport og fine bilder. Nå fikk jeg enda mer lyst å dra til Berlin, så det må nok ordnes til neste år. Og da skal AB definitivt prøves.
Old 22-07-2010, 10:18   #16
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Flot rapport. AirBerlin er et rigtig godt selskab på kortruter - og endnu bedre med A320...

Langruter med AB kan jeg dog ikke anbefales dig at prøve - det er en helt anden kvalitet:

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=56337
Old 23-07-2010, 21:47   #17
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Takk for flott rapport med gode bilder!
Old 23-07-2010, 21:53   #18
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Tusen takk, kom med mere .. Bare kunne vi få deg og Polaris på Scanair-treff snart ?? Da bør vel dere bestemme dato og gutta bare må følge etter... Vil bli morsomt...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2010, 21:52   #19
Polaris
Free Luigi

Skal ikke se bort i fra at vi får til noe i September en gang, men det blir ikke lenger enn Oslo... Husk at vi er studenter begge to

Knallrapport!!! Fikk litt lyst å prøve Air Berlin jeg da.. Mff mff, så mange reisemål, så lite tid(penger).
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2010, 21:51   #20
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Ordet för denna rapport är *LIKE*
Savipix is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules