Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-07-2010, 23:04   #1
KjetilK
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 397
Spørsmål Besparelser ved litt kortere rullebaner?

Det er jo en del som prater om å få lengre rullebaner for tiden, jeg tenker spesielt på ny flyplass i Hammerfest, og også forlengelse av BNN. Og så virker det som om man tenker at man skal dimensjonere etter å ta ned (og ikke minst opp) B737-800.

Men da lurer jeg på: Hvis man ikke satset på B737-800, men tenkte først og fremst på hva som skal til for å gjøre det mulig for en CRJ900 eller A318 å fly til OSL, hvor mye mindre kostbar ville da utbyggingen bli?

Ville det hjelpe for å få kostnadene såpass lave at man kunne få utbyggingene i gang?
KjetilK is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2010, 23:08   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,515
Default Re: Besparelser ved litt kortere rullebaner?

Du ville trenge omtrent samme banelengde uansett hvilken flytype du velger innen den 'klassen' ... Det er ikke størrelsen på flyet som betyr noe. men motorkraft vs. vektratio.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2010, 23:13   #3
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: Besparelser ved litt kortere rullebaner?

Bombardier lover kortere banelengde på C100/C300. Frem til da er det få jets som har noe å hente i forhold til 733 ,734 og 736
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2010, 23:15   #4
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: Besparelser ved litt kortere rullebaner?

Rullebanelengden (TORA/TODA) er bare en av parameterne i regnestykket. Terrenget rundt har vel så mye å si for å få climb-out og approach-minima for en funksjonell flyplass. Et prakteksempel er Kjevik, der man forsåvidt ikke har store problemer med å forlenge rullebanen. Men terrenget rundt forhindrer allikevel at dette er noen vits i.

Jeg kan ikke detaljene, bare vet at sånn er det. Kanskje noen her med litt PANS-OPS-bakgrunn kan utdype?

Om terrenget er noen begrensende faktor på ENHF aner jeg ihvertfall ingenting om, men såvidt jeg husker er det ubehagelig høyt terreng i øst-enden, stemmer ikke det?
Wig-wag is online now   Reply With Quote
Old 21-07-2010, 02:04   #5
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Besparelser ved litt kortere rullebaner?

Man kan jo satse på Avro!
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2010, 11:56   #6
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Besparelser ved litt kortere rullebaner?

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Man kan jo satse på Avro!
Og de helt nyeste har startet på sitt 10. år
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2010, 12:27   #7
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Besparelser ved litt kortere rullebaner?

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Og de helt nyeste har startet på sitt 10. år
Gammelt ja, ingen tvil.
Men som 4-motors fly har det en del fordeler når det er snakk om høyt terreng i området rundt flyplassen. Det var også grunnen til at Mesaba og Air Wisconsin brukte de såpass lenge, de ville fly med fulle fly til ASE.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2010, 12:10   #8
Kua
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
Default Re: Besparelser ved litt kortere rullebaner?

Hammerfest fikk 20 mill til rådighet fra byens rike legemiddeldame i USA. Resten skulle byen sponse. Det klarte de ikke å ordne, så legemiddeldamen trakk pengene tilbake. Hun ville gjerne lande med sin bissjet på Hammerfest istedet for Alta.
CRJ900 er cat D fly, dvs har landingshastighet på høyde med jagerfly. Den har allerede problemer på Kjevik på en vinterdag.
Avro må vel etter Kjoserns betrakning være et skikkelig "søpplafly"!

Det er noen som jobber seriøst med en ny, lang bane i Mo i Rana.

Last edited by Kua; 21-07-2010 at 12:12.
Kua is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Rullebaner ved norske flyplasser TFC1 Flyhistorisk forum 3 18-03-2019 22:25
Litt live fra Cockpit ved motorfeil A340 sail4fun Flyteknisk forum 9 19-10-2014 21:49
Rullebanen på Evenes kan bli kortere LN-KRF Flyforum 1 30-10-2011 19:07
Litt aktiviteter fra en solfyllt mandag ved Tromsø Lufthavn LN-DAG Bilder & foto 15 13-02-2010 05:40
Litt OT: Bokostnader ved ARN BSSW Flyforum 22 13-02-2008 17:49


All times are GMT +2. The time now is 19:54.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.