![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 397
|
![]()
Det er jo en del som prater om å få lengre rullebaner for tiden, jeg tenker spesielt på ny flyplass i Hammerfest, og også forlengelse av BNN. Og så virker det som om man tenker at man skal dimensjonere etter å ta ned (og ikke minst opp) B737-800.
Men da lurer jeg på: Hvis man ikke satset på B737-800, men tenkte først og fremst på hva som skal til for å gjøre det mulig for en CRJ900 eller A318 å fly til OSL, hvor mye mindre kostbar ville da utbyggingen bli? Ville det hjelpe for å få kostnadene såpass lave at man kunne få utbyggingene i gang? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,515
|
![]()
Du ville trenge omtrent samme banelengde uansett hvilken flytype du velger innen den 'klassen' ... Det er ikke størrelsen på flyet som betyr noe. men motorkraft vs. vektratio.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Bombardier lover kortere banelengde på C100/C300. Frem til da er det få jets som har noe å hente i forhold til 733 ,734 og 736
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]()
Rullebanelengden (TORA/TODA) er bare en av parameterne i regnestykket. Terrenget rundt har vel så mye å si for å få climb-out og approach-minima for en funksjonell flyplass. Et prakteksempel er Kjevik, der man forsåvidt ikke har store problemer med å forlenge rullebanen. Men terrenget rundt forhindrer allikevel at dette er noen vits i.
Jeg kan ikke detaljene, bare vet at sånn er det. Kanskje noen her med litt PANS-OPS-bakgrunn kan utdype? Om terrenget er noen begrensende faktor på ENHF aner jeg ihvertfall ingenting om, men såvidt jeg husker er det ubehagelig høyt terreng i øst-enden, stemmer ikke det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Man kan jo satse på Avro!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Og de helt nyeste har startet på sitt 10. år
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Gammelt ja, ingen tvil.
Men som 4-motors fly har det en del fordeler når det er snakk om høyt terreng i området rundt flyplassen. Det var også grunnen til at Mesaba og Air Wisconsin brukte de såpass lenge, de ville fly med fulle fly til ASE. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
|
![]()
Hammerfest fikk 20 mill til rådighet fra byens rike legemiddeldame i USA. Resten skulle byen sponse. Det klarte de ikke å ordne, så legemiddeldamen trakk pengene tilbake. Hun ville gjerne lande med sin bissjet på Hammerfest istedet for Alta.
CRJ900 er cat D fly, dvs har landingshastighet på høyde med jagerfly. Den har allerede problemer på Kjevik på en vinterdag. Avro må vel etter Kjoserns betrakning være et skikkelig "søpplafly"! Det er noen som jobber seriøst med en ny, lang bane i Mo i Rana. Last edited by Kua; 21-07-2010 at 12:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Rullebaner ved norske flyplasser | TFC1 | Flyhistorisk forum | 3 | 18-03-2019 22:25 |
Litt live fra Cockpit ved motorfeil A340 | sail4fun | Flyteknisk forum | 9 | 19-10-2014 21:49 |
Rullebanen på Evenes kan bli kortere | LN-KRF | Flyforum | 1 | 30-10-2011 19:07 |
Litt aktiviteter fra en solfyllt mandag ved Tromsø Lufthavn | LN-DAG | Bilder & foto | 15 | 13-02-2010 05:40 |
Litt OT: Bokostnader ved ARN | BSSW | Flyforum | 22 | 13-02-2008 17:49 |