![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tenkte jeg ville legge denne rapporten ut, da det kanskje vil føre til at flere velger å fly den korteste ruten, noe som vil øke muligheten til at det kommer direkteruter fra Norge, som jeg igjen kan bære nytte av.
Siden jeg har brukt Finnair 3 ganger bare siden jul, tenkte jeg det var på tide å prøve noe nytt, de begynner også å bli litt overlegene, og mye fulle fly, og høye priser. Rent flyteknisk banker Aeroflot det meste jeg har prøvd. De hadde de beste og nyeste flyene. Prisen for hele turen tur retur var 14 000 kr + avgifter, eller ca 15 500,- kr. på Business klass. Inkludert for du en personlig kontakt med personer i Aeroflot Norge du bare kan drømme om hos Finnair, eller KLM. De ringer deg opp, om det skulle være noe. Det kostet også kun 850 kr å endre billetten. Jeg har allerede konventer til Aeroflot, jeg kommer til å bruke disse konsekvent fremover. Jeg vil også spå at nettopp Aeroflot kommer til å bli megastore på Asia trafikk i fremtiden. russerne kommer til å ønske få en del av overflyvningstrafikken ned til Moskva og andre byer i Russland, dette sammen med konkurransefortrinn i forhold til overflyvningsavgifter, gjør at jeg spår Aeroflot som en av de største innen 5 - 10 år. For å si noe negativt, var engelskkunnskapene til en del av personalet på veien til Kina tragisk dårlig. Det var nesten komisk å høre på. Jeg vil påstå at selv en femåring har lært seg bedre engelsk, etter første dag på skolen. Kapteinen glemte også å skru av fest setebelte lyset etter turbulens, huff håper ikke det er mye annet han glemmer der fremme. Fra Oslo til Moskva var det en A319 men 2 + 2 konfigurasjon på business klass, noe som gjør at flyturen til huben også meget behagelig. Maten var utsøkt, selv sammenlignet med mat nede på bakken, var maten utsøkt. Helt fantastisk nivå, mye bedre en Finnair. foreksempel et utsøkt reke / sjømat smørbrød til frokost, norsk laks, selvfølgelig. Flybytte i Moskva var faktisk ekstremt enkelt, da jeg var den eneste int. transfer passasjeren, noe som gjorde køen veldig liten. Og etter kun 1 time på Sheremet, var det klart for ombordstigning på Airbus A330-200, et spell nytt fly, med den flotteste business klass kabinen jeg har flydd til nå. Gøy å se at Innovasjon Norge har satt inn en 10 helsiders annonse med Visit Norway i hovedbladet til Aeroflot. Vel fremme på Pudong int. flyplass i Shanghai gikk turen videre på noe som sette Tysk motorvei standard tilbake til steinalderen. Dette er en såkalt elvated road, en ca 10 meter høy " drammenbru" med 4 felt og bred skulder. Denne går ca 200 km innover i landet mot Hangzhou, og går helt utenom Shanghai sentrum. Noe som gjør kjøretiden fra byer som Jiaxing til flyplassen raskere en fra Shanghai sentrum, selv om Jiaxing ligger mer en dobbelt så langt borte. Dette er hva man kan kalle målrettet infrastruktur, kan kanskje sammenlignes med heiser i skyskrapere, noen går fra 1 - 20, og andre fra direkte til toppen. Veien er omtrent tom for biler, da vanlige kinesere fremdeles ikke har oppdaget veien !. Veien er bare en av 100 vis av massive infrastruktur prosjekter i det siste i Kina, og er sikkert ikke blant topp 50 engang ! Vel fremme i Kina, fikk jeg igjen min t- skjorte jeg hadde glemt fra foregående tur. Jeg kan vel påstå at en Biltema skjorte aldri har fått bedre behandling i historien. Et litt typisk bilde av hvilke surrealistiske blandinger av nytt og gammelt, du så ofte opplever i Kina. Hva med rødvin med isbiter, ganske normalt i Kina. Tilbake gikk turen med samme flytype, litt morsomt av vi måtte ta trappen ut av et så stort fly, første gang for meg. Men tror det var et unntak. Dessverre gikk det ikke bra forbindelser videre samme kveld fra Moskva til Oslo, alternativet er en natt i Moskva, eller videre med et annet flyselskap, noe Aeroflot Norge kan hjelpe med. Håper det kommer bedre forbindelser snart. Ellers skrev de kun ut billetten til Moskva i Shanghai, ( noe de ikke gjør med Finnair, der de skriver ut 2 billetter helt frem til Oslo), noe som medførte at alle passasjerene måtte stå i en over 1 time lang kø i Moskva for å få nye billetter videre, før vi kom inn i transitt område. En del av passasjerene var tydelig oppgitte. Konklusjon: ikke mye å lure på i forhold til pris, men russerne har fremdeles litt å lære for de er helt i mål. Tror den nye terminal D blir et viktig vendepunkt for russerne.
Fly your dreams. Last edited by basejumper; 05-06-2010 at 08:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Newcomer
|
![]()
super report, kjekt å høre litt om de russiske selskapene
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Takk for spennende rapport. Hvordan var service, mat og underholdning om bord? Aeroflot var jo et veldig populært selskap mellom Europa og Asia for 20 år siden, fløy selv til Bangladesh med Aeroflot da jeg var liten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Underholdningen på TV var litt spinkel, men det som var der, var ganske bra som : Avatar, osv. Men savner dokumentarer filmer osv. Som den på KLM, "The great global warming swindle"
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Herlig! Interessant å lese, og spennende med bildene - bare
de klarer å forandre farge snart på setene (de orange) så blir det enda bedre!
![]() |
#6 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
Herlig rapport! Aeroflot har definitivt større potensiale enn Finnair og det er fristende å prøve de en gang. Angående heisene i Kina så var mitt kontor på 40 Wall Street i 63 etg og de første 29 etasjene går fra venstre inngang, resten til høyre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg tror Aeroflot bør kopiere Finnairs forretningskonsept, da det var relativt spinkel belegg, særlig på returen var det ganske glissent om bord. Men de har et stort potensiale. Vel å merke ligger ikke Moskva i en perfekt bane fra Skandinavia, da byen ligger litt langt sør, siden alle fly til Asia må ta samme luftbro over Mongolia, må de fly opp i samme bane som hos Finnair, og dermed blir flyturen ca en halv time lengre, en med Finnair fra Oslo. Men de ligger jo perfekt plassert i forhold til sentral Europa, der de fleste menneskene bor.
Fly your dreams. Last edited by basejumper; 05-06-2010 at 08:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Veldig interessant rapport. Aeroflot har tatt gigantsteg på servicesiden de siste årene, men som du skriver - de mangler fortsatt litt, spesielt på bakken.
Om de blir noe mer enn et 'nisjeselskap' i fremtiden er vanskelig å spå .. men hvis de fortsetter å forbedre produktet sitt og samtidig plasserer seg lavt prismessig, burde de ihvertfall kunne grave seg en stor nisje. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Tusen takk for flott rapport. Nå er vel tiden kommet for å endre holdning. For mange år siden lovet jeg meg selv om ikke fly SU, men nå er jeg på gli..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Jeg kan underskrive på at SU er et bra selvskap å fly med. Har dog kun prøvd de i C, og skal fly med de i C igjen på mandag, men de har absolutt et konkuransedyktig produkt sammenlignet med mange andre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Veldig fin report!
Håper selv at det skal bli bedre flyruter mellom Norge og Russland og det med bilettene kan virke ganske så irriterende. Alt i alt virker det som om russerne kan å gi service og jeg ser selv frem til (med stor glede) å reise med dem en gang i fremtiden. For å kunne peke litt på de engelskkunskapene der du påstår at en 5åring har bedre kunnskaper så tviler jeg sterkt på dette når det kommer til det norske folket. Rent stategisk er nordmenn elendige i engelsk (ikke tolk det slik at jeg forsvarer det faktumet at mange flyverter/-vertinner ikke kan englesk, noe som er et must om man skal jobbe internasjonalt..), men syns at sammenligninga var ganske upassende. Når det kommer til turbulens er det ikke noen regler (som jeg har hørt om, men det kan jo såklart være at det finnes en del) som sier at de skal skrues på under turbuelens. Etter det jeg har forstått så tror jeg kapteinen skur på det signalet når han/hun mener at det trengs og turbulensen kan fremme skader hos personell eller passasjerer (type kaffe som søles +++). Dette er forsåvidt kanske så pirkete og det virker som at du tvinger dette frem bare for å kunne gi reportasjen et litt større "drøftingspreg".
Upcoming flights: 14.03.09 SK809 OSL - LHR SAS B736 14.03.09 SQ321 LHR - SIN Sinpagore Airlines A380 15.03.09 SQ221 SIN - SYD Singapore Airlines A380 01.04.09 SQ232 SYD - SIN Singapore Airlines B744 01.04.09 SQ322 SIN - LHR Singapore Airlines A380 02.04.09 SK806 LHR - OSL SAS B738 |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
(mulig han som lekte at han kunne Engelsk, var en dårlig vikar som ble ansatt i siste liten, mulig det var litt dumt å la han snakke i høyttaleren) Ellers så ligger de største problemene i Russland på det menneskelige plan, og da først og fremst korrupsjon. Det har vært tilfeller der politiet på flyplasser har sluppet inn kriminelle lommetyver, mot betaling. På den måte får politiet også mer å gjøre, da de må ta seg av alle menneskene som har blitt robbet. Men man kan si at denne ukulturen, blir som regel fjernet den dagen det ligger mer penger i å beholde passasjerer, osv. Så man kan si at Russland står i et veiskille, der korrupsjon holder på å bli utryddet av friske markedskrefter. Telenor saken er jo et annet godt eksempel, tapet som Russland ville fått som følge av et dårlige rykte et ran av Telenor ville gitt, var større en den gevinsten det ville vært å robbe de, og dermed vant markedskreftene.
Fly your dreams. Last edited by basejumper; 07-06-2010 at 18:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er det noen andre flyselskaper i europa, som har skikkelige business seter i A320 eller 737 maskiner etc. Skal ha en biz tur i høst med LH men regner med de bare har standardseter med blokkert midtsete. Reiste med Aeroflot Januar, og Business setene var veldig fristende.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Flott tripreport! Aeroflot blir bedre og bedre med tiden. Det er absolutt ikke noen grunn til å ikke velge de om ikke transfertiden blir for lang på SVO.
Dessverre har det blitt vanskeligere å f.eks reise til BKK med SU, da de kuttet og endret avgangstidene fra OSL. Upraktisk! Nå er det bare mulighet til å reise til BKK om man reiser via ARN med SAS-codeshare. Det gjelder også mange andre destinasjoner. Disse kan heller ikke bookes via aeroflot.com, men bare via Aeroflot Oslo pr telefon. Kilde: aeroflot.no |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ja , jeg brukte stort sett magefølelsen for å tippe på hva som kommer, men man kan jo også bare se på ordrebøkene, og der har Aeroflot bestilt 22 x Airbus A350 og 22 x Boeing 787-8, sammenlignet med Finnairs 18 widebody, eller Europas største Lufthansas 34 x widebodys. Så det er ingen tvil om at Aeroflot blir et selskap å regne med i fremtiden, og da særlig til Asia. I tillegg er jo Russland i likhet med Asia et vekstland, i motsetting til Vest Europa.
Blir det mange nok av oss nordmenn som reiser med de, kan det jo hende de setter inne en kvelds avgang, og da blir det jo mye bedre transfer.
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
For å balansere denne meget bra rapporten, kan jeg helle litt malurt i begeret.
Som nevnt er Aeroflot stort sett veldig bra på stadig flere ting, men de har fortsatt mye å jobbe med. På min siste tur med de i forrige uke, fikk jeg oppleve absolutt hele baksiden. På våre turer T/R VVO må vi skifte fly i SVO, og reiser også på separate billettnumre, men på felles Amadeuskode. På tur inn i Russland må uansett bagasjen taes ut for å fortolles. På denne turen fikk jeg oppleve hele pakken. Først var SAS forsinket inn til CPH grunnet dårlig vær, og mellomlanding i AAR. Dette medførte meget korte marginer, og jeg fikk beskjed om å løpe rett i gaten og få nytt boardingpass der (fikk beskjed i Bergen om at jeg ikke kunne få boardingpass hele veien til SVO der). Da jeg kom til gaten, var denne stengt, og passasjerlisten var skrevet ut. Det sto derfor to dansker med store øyne da jeg dukket opp og sa jeg ville være med. Dermed ble det en heftig trykking på tastaturet, og jeg måtte forklare at flyet var kraftig forsinket grunnet dårlig vær, og var blitt bedt om å gå rett i gaten. Denne flighten er codeshear SU/SK, og jeg hadde gjennomgående billett til SVO, så det burde ikke være noen stor bombe at jeg skulle være med videre. Uansett, så kom der etter hvert en russer og det ble litt kort diskusjon på russisk før han ba om å få se mitt pass. Dermed startet neste diskusjonen, da han sa at mitt visum var utgått (double-entry) siden det hadde to stempel. Etter en lengre diskusjon fikk jeg til slutt forklart han at de faktisk stempler visumene både på innreise og utreise, og jeg fikk aller nådigst være med. Vel ombord i de meget behagelige stolene til SU, der jeg møtte resten av mine reisekamerater, fikk jeg en flott tur til SVO, og vi hadde en god latter om turen så langt. Vel fremme til SVO begynte neste morro. Vi har drøye tre timers venting i SVO fra landing til nesten avgang. Dette er ikke mer enn det må være hvis en er uheldig, noe jeg var til gangs. Passkontrollen tok en knapp halvtime, noe som strengt tatt er helt normalt, men likevel ikke mer enn det bagasjen tar uansett, så det er helt greit. Nå kom ikke min bagasje, så jeg måtte bort til damen i "Lost and Found". Her jobbet 4 stykker, men tre av de hadde kun ansvaret for å se på og sørge for at hun fjerde ble stadig forstyrret, og minne hun på at hun måtte huske å ta et kvarters røyke- og kaffepause hver time. At det sto en kø av folk som ikke rakk sitt neste fly spilte overhode ingen rolle. Det var jo tross alt bare å komme tilbake to dager senere og hente bagasjen, evt. overnatte i Moskva til bagasjen kom. Lang historie kort, 1:45 og tre foskjellige skjemaer senere måtte jeg og en kollega bare stikke. Da var det 50 minutter til neste avgang, og vi skulle over til innenriksterminalen og sjekke inn på nytt. Dermed fikk jeg jeg aldri noen kvittering på at jeg en gang hadde vært der (hun var da akkurat i gang med sin andre kaffe- og røykepause). Det var nok med andre ord det siste jeg så til den baggen. Uansett, så rakk vi så vidt neste flyet, selv om det var knapt, og vi nesten fikk en overhøvling for å være fryktelig sen. Vi måtte jo tross alt skjønne at det ikke gikk an å komme en halvtime før for å skjekke inn... Flyturen ble også ganske så interessant. Hos Aeroflot driver de ikke med synkronisert servering, men individuell. De har 7 retters middag, og noen av disse har valgmuligheter. Du kan også velge bort retter helt. Normalt er det skjelden mer enn halvfullt i C, men denne gangen var det stinn brakke, og serveringen gikk helt i ball for de. Jeg måtte derfor plinge på de etter hvert da jeg ennå ikke hadde fått min hovedrett, og de fleste allerede var ferdig med sin dessert og hadde fått kaffe. Da de fant ut at jeg knapt var halvveis, så var det ny runde med store øyne og småflaue personer. Jaja, slikt skjer den beste. ![]() Uansett, dette var vel mest for å blåse ut min egen frustrasjon med SVO som flyplass, men også vise litt til at Aerfoflot fortsatt har mye å jobbe med for å bli en fullverdig aktør. Så lenge alt går smertefritt er de veldig bra, men prøv for all del ikke på for korte connections i SVO. Det går nesten helt sikkert åt skogen! Der er det MANGE ting som kan skjære seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk for korreksjonen. Jeg var på nippet til å vurdere Aeroflot til Asia, men jeg skjønner at de er fremdeles ikke helt klare på bakken. Og jeg antar at problemene vil potensielt bli enda større hvis man flyr economy.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fra finvær i Oslo til møkkavær i Moskva med Aeroflot | EspenRR | Bilder & foto | 3 | 27-10-2017 10:12 |
Oslo-Berlin-Miami med AirBerlin i business | joamykle | TripReports | 11 | 28-07-2011 16:01 |
Oslo Shanghai | valen | Reiseforum | 11 | 19-03-2010 22:08 |
Feil ga superbillige billetter Oslo-Shanghai | MartinL | Flyforum | 3 | 08-08-2005 19:56 |
Aeroflot med ruter fra Oslo | stakan | Flyforum | 2 | 11-12-2004 03:16 |