![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Flyet til den legendariske forfatteren og flygeren Antoine De Saint-Exupéry (bl.a. skrev han "Den lille prinsen") ble som mange vet funnet i havet utenfor Marseille i 2004. Flyet var en fotorekognoserings-variant av P-38 Lightning, og det ble visst slått fast (utfra reg.nr.) at det virkelig var det flyet han brukte.
Spørsmålet mitt er om flyet ble tatt på land, evt. til et museum? Jeg har søkt en del på nettet uten å finne noe svar. Enkelte mener at flyet ble senket igjen fordi det var en slags krigsgrav (ref. sunkne skip), men piloten var ikke i flyet da det ble funnet, så det holder vel kanskje ikke det som argument. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Ja, men flyet var spredt ud over havbunden, trukket frem og tilbage i mange år af bl.a. fisketrawl, så det er kun dele af flyet der er bjerget. Se den franske hjemmeside Aéro-Re.L.I.C. (er på engelsk)
http://www.aero-relic.org/English/F-...exuperyf5b.htm /T |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Se, der var det jo en fyldig omtale. Tusen takk for hurtig tilbakemelding!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Doodlebugger
|
![]()
Hei,
Når jeg var på MAE i Paris var deler av flyet utstilt der. Se web siden deres: http://www.museeairespace.fr/votre-v...t-exupery.html Eders Knut Erik |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Flott at franskmennene tar vare på dette og hedrer mannen. Takk for link!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Saint Maartens | TobyAllan | Reiseforum | 54 | 30-08-2024 23:14 |
Saint Barthelémy | RJon | Bilder & foto | 12 | 28-06-2017 06:54 |
Callsign Saint; opprinnelsen? | ENBO | Flyhistorisk forum | 1 | 23-04-2016 00:27 |
Land som ikke liker stempel fra andre land i passet? | robertaas | Småprat | 36 | 24-02-2016 07:54 |
13 ganger så farlig å fly i fattige land | ENGM 911 | Flyforum | 10 | 04-09-2010 17:22 |