![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hei!
Vi fikk i dag permiteringsvarsel fra og med 29. mai i tillfelle streik i Avinor. Jeg finner ingeting om dette på Avinor.no og har heller ikke på hørt noe om hvor det står i denne konflikten. Noe som vet noe mer? Er faren for streik til stede? Hilsen, Laurenz |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg har også fått permitteringsvarsel, og har fått med meg at det er fare for streik, men trodde det var fra 1/6. Tviler påen eventuell streik vil bli langvarig...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jan 2005
|
![]()
Skulle vært spennende å vist mer om dette, i VG her forlenden skrev de at faren for streik var stor siden det var stor avstand mellom partene. Det er jo bare typisk når man skal ut å fly den 2. juni...
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=4704
Vi fikk også permiteringsvarsel for liten tid tilbake. Så får vi se hvordan det går, ihvertfall valgt et tidspunkt som vil ramme ganske mange. Og særlig om den blir langvarig. Fikk også note om at det er konflikt mellom WF og pilotene og STS er også i forhandlinger.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hvis det blir streik, så er det ihvertfall bra at alle skal streike på likt....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg skal fly til CPH torsdag 2/6, fra OSL
Betyr dette at det er stor fare for at den flighten ikke kommer til å gå?
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Sånn jeg forsto det så rammer det vel alle flyplasser i landet, med unntak av Torp og Stord som ikke er Avinor eid (dog blir vel disse inndirekte berørt).
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
heldigvis flyr jeg 31. mai - blir det langvarig streik får jeg kanskje utvidet ferie....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Med "Happy" billett fra Sas Braathens kan man jo bare se langt etter å endre reisen
![]() Ikke er 2 ekstra ubrukelige dager i området Evenes/Harstad aktuelt heller... Nå skal det vel sies at lønnsforhandlinger mellom disse partene de siste 5 gangene har gått til mekling og det har jo ikke vært streik før såvidt jeg kan huske. Forskjellen denne gangen er vel kanskje at klimaet mellom partene ikke er på topp fra før av så velviljen er kanskje noe mindre ![]()
![]() |
#10 |
Banned
|
![]()
Dette kan spolere min tur til Midtens Rike denne gangen..skal etter planen fly OSL-CPH-PEK 02.jun. Vi får håpe det ikke blir streik....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hehe ja, for å benytte seg av buss og tog til PEK er kanskje ikke så enkelt som til EVE for eks.
![]()
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Så lenge Torp holder seg åpen, så skal jeg alltids klare å komme meg dit med tog/buss, og ut av landet på Lørdag!...:smokin
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
eller DFDS OSlo-Kongensby |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Trafikken ved OSL forventes å gå som normalt tross streik
[27. mai 2005 kl. 11:54] LO Stat har i dag varslet plassfratredelse for 170 medlemmer ved norske lufthavner fra 0600 1. juni. Sju flyplasser omfattes av første streikeuttak. Ved Oslo Lufthavn Gardermoen er det varslet plassfratredelse for 39 medarbeidere, men til tross for dette forventer ledelsen at trafikken vil gå som normalt. Alle medlemmene ved Stavanger lufthavn Sola, Mosjøen Lufthavn, Sandane Lufthavn, Sogndal lufthavn, Ålesund Lufthavn og Sandessjøen lufthavn vil bli tatt ut i den første fasen. I tillegg har YS varslet streik ved Haugesund lufthavn. I tilfelle konflikt vil en opptrapping kunne komme raskt. Det er først og fremst uenighet rundt det økonomiske tilbudet som skaper dramatikken, men også forskjellige tolkninger rundt fjorårets protokoll er med på å forsure stemningen. Riksmeklingsmannen får nå oppgaven med å løse flokene før fristen. Det er medlemmene i Norsk Tjenestemannslag og EL & IT Forbundet innen brann, redning, vedlikehold, teknikk, renhold, AFIS-fullmektiger (tårnpersonalet på regionale og mellomstore lufthavner), ansatte på kontrollsentralene, flygelederassistenter, ingeniører og administrasjon som vil havne i konflikt i første runde. - Vi har gjort unntak for ambulanseflygning og trafikk som er nødvendig med tanke på å ikke sette liv eller helse på spill, sier LO Stats forhandlingsleder, Eivind Gran. Gran slår fast at forhandlingene med Avinor har vært svært vanskelige. En situasjon som ser ut til å bli rutine – siden det er tredje år på rad Avinor er i megling. Vi står overfor en arbeidsgiver som ser ut til å be om konflikt framfor å gå inn i reelle forhandlinger. En ting er at partene er uenig om økonomi – det er jo ikke uvanlig i et oppgjør. Men forhandlingsklimaet blir jo ikke akkurat bedre av at Avinor nekter å utbetale kompensasjon for økt arbeidstid som ble fastsatt i meklingsmannens møtebok ved hovedoppgjøret i fjor. (Pressemelding fra LO Stat) |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Å lamme Gardermoen i første fase ville vel bare skapt vannvittige protester og liten forståelse blandt nordmenn generelt, samt overhengende fare for tvungen lønnsnemd.
Taktisk smart av de streikende.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banned
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det var da meget gledlig nytt
![]()
![]() |
#18 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Skal på en rundtur til Troms neste uke, og eksaminere våre desentrale studenter. Vi starter 1. juni og det passer dårlig i forhold til streik, så da blir det nok å ta luksuslimousinen (Ascona 88 modell) og kjøre nedover. Alta og Tromsø rammes forsåvidt ikke i starten, men jeg har ikke lyst å strande i Narvik på fredagen om det blir opptrapping. Fet kjøregodtgjørelse blir det også med egen bil, så da blir det nok det.
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Forberedt på langvarig konflikt
I dag startet meglingen mellom ansatte og ledelse i Avinor. Finner ikke riksmeglingsmannen en løsning innen midnatt i morgen vil syv flyplasser stenge. http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article521367.ece
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
.. Og KLM fremskynder morgen avgangen til 0545 i tilfelle Sola blir stengt kl 0600.
http://www.boarding.no/art.asp?id=16709 |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier | KrisFlyer | Småprat | 0 | 13-04-2019 08:16 |
Streik i BA | Vede | Flyforum | 2 | 15-12-2009 01:44 |
Streik eller ikke streik i Northwest | LN-AFG | Flyforum | 0 | 25-09-2006 00:55 |