![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Cimber senker billettprisene med 60% på enkelte ruter for å forsvare sitt revir.
Quote:
__________________
Lufta er for alle! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
Det blir blodig, og den kampen vinner i så fall Norwegian. Rimelig sikker på det.
Sånn virker markedskreftene, den sterkeste står tilbake. Neppe plass til begge på dette markedet. Men sett fra et miljøsynspunkt (er ikke dette vi alle prater så mye om?) er det triste saker at man dumper billettprisene til fantasipriser, slik at de som egentlig ikke hadde behov for å reise, likevel gjør det. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
|
![]()
Säger bye-bye QI
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Denne tror jeg nok at Cimber taper.
Skal ikke se bortifra at øst-europeren over meg har rett... (Dessverre...)
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
Må jo indrømme at jeg er temmelig ensidig her.MEN......SAS er altså bedst på dansk
indenrigs...godt 97 % af vores indenrigs trafik 2009 afgik inden for 15 minutter. SAS er bedst på IRR, det er fastslået flere gange. senest i sidste uge. I AAL herskede totalt kaos..alt var forsinket frundet vejrforhold saomt en ILS som havde valgt at holde pause, mens det var allerværst. SAS havde også vore problemer med rebooking, men DY og QI lod deres passagerer i stikken. Ingen info om hvad der skete...QI og DY diversions til AAR, hvor AAR handling gjorde hvad de kunne. Men de kom jo også over til os gentagne for at få råd om "how to do"... Derfor VINDER SAS denne gang ganske enkelt fordi vi lever op til det, vore indenrigs passagerer orventer, nemlig punktuality... Men som jeg startede med at skrive, så er jeg ret ensidig her, men alligevel........... Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Naja Ole, dersom det stemmer som du skriver, hvorfor flyr da folked med Cimber og Norwegian?
Jeg kan bare riste med hode... Det hva Cimber gjör er rent fortvilelse. Norwegian flyr med store maskiner i peak og Cimber sprer ut sitt kapasitet utover dagen. Men pengene ligger bare i peak og ikke mellom 11.00 og 17.00... Det vil vaere klok dersom Cimber endelig kaster bort sitt falske stolt og setter seg sammen med en av sine konkurrenter for a skape en slags borgfred. Ellers blir dette en hard landin av de höyflyvende jyske flydrömmer med mange gode medarbeider som vil miste sitt job. Cimber sitt ledelse har en finansielt forpliktelse overfor sine aksjonaerer a mere deres kapital, men de har ogsa en sosial forpliktelse overfor sine ansatte. Jeg har inntrykk at de har glemt begge. Aldri för har jeg sett ledere som trekker ut nödvendig besluttninger sa lenge pga av misforstatt stolt. Det finnes ingen annn grunn. A spille poker med de store uten i minst 2 ess i arm er rent harakiri og fordunser ikke bare verdier av aksjonaerer, men setter ogsa mange arbeidsplasser - inkludert ledelsens egne - pa spill.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]() Quote:
Hilsen Ole Last edited by LN-MOW; 05-01-2010 at 04:02. Reason: fikset quote |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
Norwegian flyver danskerne med på indenrigsflyvningerne fordi de dumper priserne. Jeg tror ikke der er mange danskere der ville vælge et nyt udenlandsk lavprisselskab, som første valg. Men da DY har dumpet priserne til langt under hvad en togbillet koster, så bliver de valgt til for at spare penge. Jeg har en del familie samt venner i Jylland, som bruger indenrigsfly rigtig meget - og ingen af dem vælger DY "frivilligt", da de alle som en synes det er et langt dårlige produkt end både Cimber og SAS. Lange køer ved check-in, ekstra gebyrer for bagage og ikke engang en kop kaffe ombord som på de andre - heller i BOB. Derudover er deres erfaringer, at DY meget ofte har forsinkelser, som de ikke oplever hos de andre. Når det så er sagt, så ender de alligevel med at booke DY en gang imellem - når prisforskellen er meget stor. F.eks. får vi besøg i den kommende weekende og her koster en returbillet hos DY kun 348 kroner - booket 1 uge før afrejse. Så for at svare dit spørgsmål, så tror jeg de fleste danskere flyver med DY fordi de dumper priserne til langt under kostpris, men hvis prisniveauet er nogenlunde ens blandt SAS, Cimber og Norwegian - så er jeg overbevist om at langt hovedparten ville vælge SAS som første prioritet, Cimber som anden og Norwegian til sidst. I KRP ser vi allerede det samme, at DY dumper priserne til langt under kostpris og måske de får held til at presse QI ud. Personligt håber jeg det ikke - for det vil være et stort tab for Midtjylland og specielt erhverslivet, at blive efterladt med et lavpris selskab uden reelle connectionmuligheder. Desværre tænker kunderne også meget kortsigtet hvis de kan spare et par hundrede kroner - så vi må jo se hvad der sker. I sidste ende er det jo kunderne der bestemmer.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
Jeg kjenner dessverre ikke Cimber særlig godt. De to gangene jeg skulle fly deres CRJ fra Billund, fikk vi "teknik" og delays. Ellers oppfattet jeg produktet som godt, med hyggelig service ombord.
Norwegian har hatt en fantastisk utvikling. Hvem hadde trodd meg for fem år siden, om jeg sa at de skulle gå forbi SAS på innenriksmarkedet. De holder jevnt over lave priser, og jeg ender som regel opp med å fly DY innenriks (når jeg selv betaler billetten). Men de kan ikke konkurrere med SAS når det gjelder regularitet. Man kan mene mye om SAS, men med et høyt antall passive overføringer med SAS i jobbsammenheng, har jeg gjennom mange år lært å kjenne selskapet som solid og pålitelig, og med en standard i kabinsammenheng over DY, enn så lenge. (-300) Norwegian har til nå hatt en rimelig dårlig regularitet (on time performance), og man får litt den samme følelsen som å gå på trikken i Oslo, raskt inn, raskt ut. Og no frills.. Personlig tror jeg Cimber er dømt til å tape kampen mot DY. DY har hatt vind i seilene lenge (selv om børskursen har hatt en naturlig nedjustering i det siste), og de har et konsept som er meget bra. Fra min utkikksposisjon i charter (en ganske bekvem plass i dagens opphetede flymarked) ser man at det et DY som er den aggressive utfordrer også til oss, og ikke SAS, Cimber eller andre. Deres priser er så lave, at de er vanskelig å matche - også for dansker... Norwegian oppleves som veldrevet, og med en slim administrasjon. De har imidlertid noen triks i bakhanda, som ikke alltid oppleves som fair av konkurrentene (og som selvfølgelig er kostnadsbesparende). Jeg har tidligere nevnt ansattelsene av et større antall kabincrew, der NAV/staten dekket størstedelen av lønnen, da disse ble regnet som lærlinger... Kontraktsansatte piloter er det vel stort sett kun DY som har i Skandinavia i dag? Og i dag fikk jeg høre at de er i stand til noe som vi ikke er, fly turnaround OSL-LPA med samme crew, innenfor JAR subpart Q (ja - på en god dag, uten delays og deicing kunne man klart det, men det er for oss ikke realistisk planlegging. Men DY klarer det også tydeligvis, og det er bare å gratulere. De må være meget trette i crewet, men for firmaet er jo dette gull verd. Jeg tror på DY! Tally-Ho Last edited by Tally-Ho; 04-01-2010 at 22:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Kolding
Posts: 1,286
|
![]()
Har nu aldrig helt forstået at de er valgt at gå ind på BLL-CPH og RNN-CPH med så store maskiner, havde de eksempelvis haft noget mindre matriel så som ATR kunne jeg haft forståelse for det det.
Når de har valgt at gå efter struben på QI er jeg overbevidst om at det havde været mere effektivt at konkurrerer på QI's udenrigsruter fra Billund til eks. ARL CDG LGW NCE, her havde de haft chance for at tjene noget mønt, men det kan være det kommer senere, jeg er overbevidst om at DY åbner flere udenrigsruter fra BLL, de har meddelt at Billund fremover bliver en vigtig lufthavn for selskabet, så det er godt at der er en afløser parart til at overtage noget af deres rutenet, hvis/når QI går ned. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
På RNN ruten er det nok ikke QI DY går efter. Deres indtil videre, eneste daglige afgang
skal, så vidt jeg er orienteret afgå fra RNN kl 2120 om aften...Det er altså kun for at vise flaget, så at sige. Jeg kan kun få øje på ,at det her kommer til at ramme Bornholmstrafiken, og i sidste ende måske godstrafikken til og fra Bornholm, og Bornholm er afhængig af færgerne. Og ligeledes er der ingen off. transport, what so ever, fra lufthavnen til resten af øen. Bornholm er ikke stor, men bornholmere er et stolt folkefærd, og jeg tvivler på at Norwegian får succes med deres satsning derfra, selv med deres lave priser. De vil få store problemer med at fylde 189 pax ind i deres B737, når først dagligdagen kommer, og nyhedens interesse har lagt sig. Hvis DY vil have succes på Bornholm, og det vil de vel, så skal de altså flyve mere end denne ene afgang.. AT de kun vil flyve så sent, må være at de ikke satser helhjertet, men kun for lige at teste QI ... Økonomien spiller vel også ind...flyvetiden til RNN er trods alt max. 20 minutter... Det kan selv en B737 nok ikke tjene penge på...ej heller DY, om så crew fløj gratis- DY må nok indse, at RNN med en B737-800 er en overmatchning over for QI 6-7 daglige afgange med en økonomisk ATR. En af grundende til at vælge RNN, må være at skulle QI kollapse, ja så er de derovre Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flymilliardær går i priskrig mot Kjos | BraathensSafe1985 | Flyforum | 29 | 25-08-2015 20:58 |
Trusler mot Norwegian-fly | Hpkris | Småprat | 0 | 13-04-2012 02:40 |
Advarer mot Norwegian (DY) aksjen! | Seabee | Flyforum | 14 | 23-12-2011 15:15 |
SAS til motsøksmål mot Norwegian | snag | Flyforum | 29 | 08-04-2008 23:31 |
Norwegian mot kabinfaktor på 150 %? | LN-RKF | Flyforum | 31 | 11-07-2005 10:00 |