![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Legoland er som alltid tidlig ute med en desember oppgang på 6,3%.
For året totalt ble det en nedgang på 9,7%. Quote:
__________________
Lufta er for alle! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Rekordår i Ålborg Lufthavn
Quote:
__________________
Lufta er for alle! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Newcomer
Join Date: Nov 2007
Posts: 42
|
![]() Quote:
Litt OT, men utrolig at det er over 40 daglige flygninger mellom København og Aalborg for drøyt 900 000 årlige passasjerer!.. Regner nesten med at SAS og Cimber bruker mindre flytyper enn Norwegian på denne ruten da? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
Join Date: May 2007
Location: Stockholm
Posts: 48
|
![]()
NYO Stockholm-Skavsta +8.4% i december! http://www.skavsta.se/se/news.asp?id=288
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 338
|
![]()
Aftenbladet skriver at passasjertallet på Sola for 2009 var noe over 3,6 millioner, ned 4,65% (ca. 175.000) fra toppåret 2008. Lufthavnsjefen sier at ingen selskap har meldt om endringer i rutetilbudet, og han håper på en liten økning i 2010.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Newcomer
Join Date: Nov 2007
Posts: 42
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Det kom ikke frem i artikkelen til OSL er at passasjertallet for desember i år er 26 895 lavere enn det OSL hadde i desember 2007. Dermed var 2009 OSLs tredje beste år noen sinne, 2007 var 0,96 mill. passasjerer bedre og 2008 var 1,26 mill. bedre.
OSLs artikkel finner dere her: http://www.osl.no/osl/omoss/_presse/...&id=181-105686
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
|
![]()
..én % forskjell mellom SK og DY i markedsandel for pax.. Vil tro at SAS fortsatt tilbyr vesentlig flere seter.
"- I 2009 har vi sett at markedet er på vei opp igjen. Norwegian er blitt tilnærmet like store som SAS på Oslo Lufthavn. I desember hadde SAS 39 % av antall passasjerer og Norwegian 38 %, sier markedssjef for trafikkutvikling Knut Stabæk." http://boarding.no/art.asp?id=39877 |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Osl 1.263.829 reisende som er opp 4,1%
__________________
Lufta er for alle! Last edited by MartinL; 08-01-2010 at 11:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Stockholm Arlanda er fortsatt på fallet og ender på 1.180.474 som er en nedgang på -2%.
Utrikes 876 638 -2% Europatrafik 737 117 -2 % Övriga världen 139 521 -4% Inrikes 303 836 -1% Arlanda endte på 16.064.071 reisende for 2009, noe som er en nedgang på 11%.
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,218
|
![]()
Det med antall flere seter hos SAS er jeg ikke så sikker på Apron. Husk DY har 18 737-800, og nei ikke alle ut fra OSL, men ofte er mange av dem der, mens SK har jo en salig blanding av alt fra -400 til -800'er
Men noen kan sikkert gi et bedre svar på dette ![]()
__________________
I´ve been Teslified ![]() Last edited by ENGM RAMP; 08-01-2010 at 14:46. Reason: noe falt ut :) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
![]() Det er her snakk om seter og siden SAS har lavere kabinfaktor og i tillegg flyr flere passasjerer enn DY, så må nødvendigvis selvsagt SAS ha flere ledige seter enn DY. Vil tro at aprons positive spinn på det med "Vil tro at SAS fortsatt tilbyr vesentlig flere seter" skapet mer forvirring enn oppklaring. Egentlig er jo dette negativt for SAS - de greier ikke å fylle setene på de flightene de har. Og alt dette er uavhengig av om det er 737-500 eller 737-800. ![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,218
|
![]()
Og OSL sine tall for 2009:
Quote:
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,218
|
![]()
Vidvanke? Igjen? Jeg?
![]() Makan ![]()
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Siden SAS var bragt på banen, så kan en ut tallene til OSL og DY finne indikasjoner på at SAS (DK/NO/SE/IC) fremdeles har negative tall - sannsynlig noe under -5% sammenlignet med desember 2008, mens tallene for SAS Group innenlands i Norge ligger an til et lite pluss-tall mellom 0% og 2%. Da var prognosen der - vite får vi først 12. januar.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]() Quote:
SAS har mistet 1.6 millioner reisende bare fra Osl (i følge standby.dk). Det er 1.6 millioner reisende som blir svært kostbare å vinne tilbake!
__________________
Lufta er for alle! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]() Quote:
Sen är jag nog inte riktigt överrens med dig om att det behöver vara så kostsamt att vinna tillbaka passagerare som försvunnit. Exempelvis privatresenärer får väl generellt betraktas som flyktiga kunder som inte är så svåra att återvinna. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
Ja vi får håpe du har rett i det. Men jeg er redd det ikke er fullt så enkelt. Og i et fallende marked, er det to aktører som har vokst formidabelt, og det er SAS sine to konkurrenter. I tillegg har Wizzair faktisk også vokst ganske bra i året/årene som har gått. De er riktig nok ikke SAS sin største trussel, men jeg skulle tro at de tar en og annen kunde fra SAS de også. I tillegg gjør de det vanskelig for SAS å starte opp disse rutene, som går med fulle fly hele veien. Enkelt å ta tilbake det tapte? Javel, så sett i gang da.
__________________
Life is Brutale |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]() Quote:
Så kan man spørre seg hvordan andre selskap har fått til en formidabel vekst i en tid da det er en nedgang. Norwegian er i samme tid nesten opp 800.000 reisende fra Osl. Mye av dette kan forklares med at andre selskap har lansert nye ruter, økt frekvens og kraftig markedsføring, men det er jo ikke en unskyldning for SAS sin kraftige tilbakegang. Derimot er det en forklaring på hvorfor de har falt såpass mye. De samme mulighetene til vekst har jo SAS hatt på lik linje med andre selskap. Quote:
Etter min mening har selskapet undervurdere kundens lojalitet. Det er feil å tro at en kunde ikke er lojal bare fordi de reiser på billige billetter med andre selskap. Når KLM, Norwegian og andre har fosset inn gjennom åpne dører, har alltid SAS reagert når det er for sent og aktøren har skaffet seg et solid markedsgrunnlag. SAS sitt reaksjonsmønster ovenfor nye utfordringer i markedet mener jeg bærer preg av å til tider å ha undervurdert kundens lojalitet eller mangelen på sådan! SAS later jo til å ha forstått at kundemassen ikke er så lojal som det de selv later til å tro (tilbakegangen viser jo dette). SAS kjører en glitrende kampanje med sin 0,- strategi der de reisende blir minnet om fordelene med å benytte selskapet. Crewet minner eksisterende kunder om at de har gjort et godt SAS ved å velge SAS. Men igjen kommer dette for sent slik som alle andre ganger. Kampanjen er kommet frem som et resultat av at konkurrentene har blitt for betydlige. SAS lanserte ingen slike kampanjer for å unngå at konkurrenten skulle bli et problem. Når punktligheten til Norwegian lå på 57% for året som helhet i 2007, gjorde SAS ingen ting med å fortelle markedet at de er overlegene på punktlighet. Når Norwegian innførte ekstra tjenester ved kjøp av billetter, tok det SAS flere år på å fortelle de reisende at de hadde andre fordeler å tilby. Dette er bare noe av det jeg mener er signaler om at SAS i liten grad er i forkant av utfordringene de står ovenfor! Kostnaden ved å vinne tilbake kunder vil være enorm og er ikke akkurat et ukjent fenomen innen markedsføring. Har SAS virkelig tid og penger til dette når vi igjen later til å stå fremfor en ny oppsving? Hva om vi om fra sommeren har en ny aktør på norsk innenriks? Neppe trolig, men de siste 5 årene har vist hvor utforutsigbar denne bransjen er og da hjelper det ikke å ha den responstiden SAS til nå har vist. Det hjelper ikke å reise seg etter et fall når alle andre rekker å løpe i forvegen å spenne ben på deg underveis!
__________________
Lufta er for alle! Last edited by MartinL; 09-01-2010 at 16:55. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Skandinaviske trafikktall desember 2017 | RIBRO | Flyforum | 17 | 14-01-2018 15:27 |
Skandinaviske trafikktall juli | Someone | Flyforum | 13 | 15-08-2016 08:59 |
Skandinaviske trafikktall Juli | Cockpitview | Flyforum | 6 | 12-08-2015 10:46 |
Skandinaviske Trafikktall for desember | LN-AFG | Flyforum | 24 | 20-01-2014 16:01 |
Skandinaviske flyplasser for januar 2010 | MartinL | Flyforum | 28 | 11-02-2010 12:09 |