Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-01-2010, 16:42   #1
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
OBB 19 Skandinaviske flyplasser trafikktall for desember og 2009

Legoland er som alltid tidlig ute med en desember oppgang på 6,3%.
For året totalt ble det en nedgang på 9,7%.

Quote:
Tilsammen 137.601 passasjerer reiste over Billund lufthavn i desember 2009 - mot 129.455 samme måned året før. Det gir en økning på 6,3 prosent eller 8.146 passasjerer i forhold til desember 2008.

Tilsammen 2.299.835 passasjerer reiste over Billund Lufthavn i 2009. Det gir en nedgang på 9.7 prosent eller 247.021 passasjerer i forhold til 2008.
http://boarding.no/art.asp?id=39806
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2010, 14:33   #2
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Skandinaviske flyplasser trafikktall for desember og 2009

Rekordår i Ålborg Lufthavn
Quote:
Et rekordhøjt antal passagerer gør 2009 til det bedste år i lufthavnens historie. Helt nøjagtigt var der 1.124.028 afrejsende og ankomne passagerer i 2009. Dette er en fremgang på 7.51 procent i forhold til 2008.
http://boarding.no/art.asp?id=39823
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2010, 16:22   #3
Gsus
Newcomer
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 42
Default Re: Skandinaviske flyplasser trafikktall for desember og 2009

Quote:
Originally Posted by [url
http://boarding.no/art.asp?id=39823[/url]

Litt OT, men utrolig at det er over 40 daglige flygninger mellom København og Aalborg for drøyt 900 000 årlige passasjerer!.. Regner nesten med at SAS og Cimber bruker mindre flytyper enn Norwegian på denne ruten da?
Gsus is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 03:33   #4
Arlanda
Newcomer
 
Join Date: May 2007
Location: Stockholm
Posts: 48
Default Re: Skandinaviske flyplasser trafikktall for desember og 2009

NYO Stockholm-Skavsta +8.4% i december! http://www.skavsta.se/se/news.asp?id=288
Arlanda is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 06:51   #5
Kenneth
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 338
Default Re: Skandinaviske flyplasser trafikktall for desember og 2009

Aftenbladet skriver at passasjertallet på Sola for 2009 var noe over 3,6 millioner, ned 4,65% (ca. 175.000) fra toppåret 2008. Lufthavnsjefen sier at ingen selskap har meldt om endringer i rutetilbudet, og han håper på en liten økning i 2010.
Kenneth is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 18:08   #6
Gsus
Newcomer
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 42
Default Re: Skandinaviske flyplasser trafikktall for desember og 2009

18,1 millioner på Gardermoen i følge VG

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=586281
Gsus is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 19:58   #7
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Skandinaviske flyplasser trafikktall for desember og 2009

Det kom ikke frem i artikkelen til OSL er at passasjertallet for desember i år er 26 895 lavere enn det OSL hadde i desember 2007. Dermed var 2009 OSLs tredje beste år noen sinne, 2007 var 0,96 mill. passasjerer bedre og 2008 var 1,26 mill. bedre.

OSLs artikkel finner dere her: http://www.osl.no/osl/omoss/_presse/...&id=181-105686
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 23:29   #8
apron
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
Default Re: Skandinaviske flyplasser trafikktall for desember og 2009

..én % forskjell mellom SK og DY i markedsandel for pax.. Vil tro at SAS fortsatt tilbyr vesentlig flere seter.

"- I 2009 har vi sett at markedet er på vei opp igjen. Norwegian er blitt tilnærmet like store som SAS på Oslo Lufthavn. I desember hadde SAS 39 % av antall passasjerer og Norwegian 38 %, sier markedssjef for trafikkutvikling Knut Stabæk."

http://boarding.no/art.asp?id=39877
apron is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 11:48   #9
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Skandinaviske flyplasser trafikktall for desember og 2009

Osl 1.263.829 reisende som er opp 4,1%
__________________
Lufta er for alle!

Last edited by MartinL; 08-01-2010 at 11:59.
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 11:50   #10
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Skandinaviske flyplasser trafikktall for desember og 2009

Stockholm Arlanda er fortsatt på fallet og ender på 1.180.474 som er en nedgang på -2%.

Utrikes 876 638 -2%
Europatrafik 737 117 -2 %
Övriga världen 139 521 -4%
Inrikes 303 836 -1%

Arlanda endte på 16.064.071 reisende for 2009, noe som er en nedgang på 11%.
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 12:03   #11
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,218
Default Re: Skandinaviske flyplasser trafikktall for desember og 2009

Det med antall flere seter hos SAS er jeg ikke så sikker på Apron. Husk DY har 18 737-800, og nei ikke alle ut fra OSL, men ofte er mange av dem der, mens SK har jo en salig blanding av alt fra -400 til -800'er

Men noen kan sikkert gi et bedre svar på dette
__________________
I´ve been Teslified

Last edited by ENGM RAMP; 08-01-2010 at 14:46. Reason: noe falt ut :)
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 14:38   #12
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Skandinaviske flyplasser trafikktall for desember og 2009

Quote:
Originally Posted by ENGM RAMP View Post
Det med antall flere seter hos SAS er jeg ikke så sikker på Apron. Husk DY har 18 737-800, og nei ikke alle ut fra OSL, men ofte er mange av dem der, mens SK har jo en salig blandi til -800'er

Men noen kan sikkert gi et bedre svar på dette
Nå er du litt på videvanke igjen Morten.
Det er her snakk om seter og siden SAS har lavere kabinfaktor og i tillegg flyr flere passasjerer enn DY, så må nødvendigvis selvsagt SAS ha flere ledige seter enn DY. Vil tro at aprons positive spinn på det med "Vil tro at SAS fortsatt tilbyr vesentlig flere seter" skapet mer forvirring enn oppklaring. Egentlig er jo dette negativt for SAS - de greier ikke å fylle setene på de flightene de har. Og alt dette er uavhengig av om det er 737-500 eller 737-800.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 12:08   #13
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,218
Default Re: Skandinaviske flyplasser trafikktall for desember og 2009

Og OSL sine tall for 2009:

Quote:
Totalt 18.087.722 passagerer brugte Gardermoen i 2009. Det er 1.256.737 færre end i 2008. Nedgangen er størst på udlandet med 892.949 eller 8,6%. Indenrigs er nedgangen 363.797 eller 4%. Antallet af operationer blev reduceret med 19.408 eller 8,4%.
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 14:47   #14
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,218
Default Re: Skandinaviske flyplasser trafikktall for desember og 2009

Vidvanke? Igjen? Jeg?

Makan
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 15:09   #15
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Skandinaviske flyplasser trafikktall for desember og 2009

Siden SAS var bragt på banen, så kan en ut tallene til OSL og DY finne indikasjoner på at SAS (DK/NO/SE/IC) fremdeles har negative tall - sannsynlig noe under -5% sammenlignet med desember 2008, mens tallene for SAS Group innenlands i Norge ligger an til et lite pluss-tall mellom 0% og 2%. Da var prognosen der - vite får vi først 12. januar.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2010, 21:51   #16
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Skandinaviske flyplasser trafikktall for desember og 2009

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Siden SAS var bragt på banen, så kan en ut tallene til OSL og DY finne indikasjoner på at SAS (DK/NO/SE/IC) fremdeles har negative tall - sannsynlig noe under -5% sammenlignet med desember 2008, mens tallene for SAS Group innenlands i Norge ligger an til et lite pluss-tall mellom 0% og 2%. Da var prognosen der - vite får vi først 12. januar.
Som nevnt i en annen tråd, så representerer en eventuell oppgang på 2% for innland svært lite om man ser dette opp mot fallet det sammenlignes mot.
SAS har mistet 1.6 millioner reisende bare fra Osl (i følge standby.dk).

Det er 1.6 millioner reisende som blir svært kostbare å vinne tilbake!
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2010, 15:03   #17
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: Skandinaviske flyplasser trafikktall for desember og 2009

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Det er 1.6 millioner reisende som blir svært kostbare å vinne tilbake!
Du får det att låta som om samtliga 1,6 miljoner passagerare övergivit SAS till fördel för andra flygbolag, men riktigt så illa är det ju inte. Att människor flyger mindre i en lågkonjunktur har inget med SAS affärsstrategi att göra.

Sen är jag nog inte riktigt överrens med dig om att det behöver vara så kostsamt att vinna tillbaka passagerare som försvunnit. Exempelvis privatresenärer får väl generellt betraktas som flyktiga kunder som inte är så svåra att återvinna.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2010, 15:36   #18
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Skandinaviske flyplasser trafikktall for desember og 2009

Quote:
Originally Posted by jikswoboB View Post
Sen är jag nog inte riktigt överrens med dig om att det behöver vara så kostsamt att vinna tillbaka passagerare som försvunnit. Exempelvis privatresenärer får väl generellt betraktas som flyktiga kunder som inte är så svåra att återvinna.

Ja vi får håpe du har rett i det. Men jeg er redd det ikke er fullt så enkelt. Og i et fallende marked, er det to aktører som har vokst formidabelt, og det er SAS sine to konkurrenter. I tillegg har Wizzair faktisk også vokst ganske bra i året/årene som har gått. De er riktig nok ikke SAS sin største trussel, men jeg skulle tro at de tar en og annen kunde fra SAS de også. I tillegg gjør de det vanskelig for SAS å starte opp disse rutene, som går med fulle fly hele veien.
Enkelt å ta tilbake det tapte? Javel, så sett i gang da.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2010, 16:53   #19
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Skandinaviske flyplasser trafikktall for desember og 2009

Quote:
Originally Posted by jikswoboB View Post
Du får det att låta som om samtliga 1,6 miljoner passagerare övergivit SAS till fördel för andra flygbolag, men riktigt så illa är det ju inte. Att människor flyger mindre i en lågkonjunktur har inget med SAS affärsstrategi att göra.
Utfordingen til SAS er at tilbakegangen fra Osl er større fra Osl enn den generelle tilbakegangen for flyplassen. SAS mistet altså ikke bare kunder fordi færre fløy, men forde kundene også valgte andre selskap fremfor SAS.

Så kan man spørre seg hvordan andre selskap har fått til en formidabel vekst i en tid da det er en nedgang. Norwegian er i samme tid nesten opp 800.000 reisende fra Osl. Mye av dette kan forklares med at andre selskap har lansert nye ruter, økt frekvens og kraftig markedsføring, men det er jo ikke en unskyldning for SAS sin kraftige tilbakegang. Derimot er det en forklaring på hvorfor de har falt såpass mye. De samme mulighetene til vekst har jo SAS hatt på lik linje med andre selskap.


Quote:
Originally Posted by jikswoboB View Post
Sen är jag nog inte riktigt överrens med dig om att det behöver vara så kostsamt att vinna tillbaka passagerare som försvunnit. Exempelvis privatresenärer får väl generellt betraktas som flyktiga kunder som inte är så svåra att återvinna.
Jeg kan forsåvidt forstå hvorfor du skriver dette, men jeg mener du peker på en feil tankegang som desverre har preget SAS i alt for mange år.
Etter min mening har selskapet undervurdere kundens lojalitet. Det er feil å tro at en kunde ikke er lojal bare fordi de reiser på billige billetter med andre selskap. Når KLM, Norwegian og andre har fosset inn gjennom åpne dører, har alltid SAS reagert når det er for sent og aktøren har skaffet seg et solid markedsgrunnlag. SAS sitt reaksjonsmønster ovenfor nye utfordringer i markedet mener jeg bærer preg av å til tider å ha undervurdert kundens lojalitet eller mangelen på sådan!

SAS later jo til å ha forstått at kundemassen ikke er så lojal som det de selv later til å tro (tilbakegangen viser jo dette). SAS kjører en glitrende kampanje med sin 0,- strategi der de reisende blir minnet om fordelene med å benytte selskapet. Crewet minner eksisterende kunder om at de har gjort et godt SAS ved å velge SAS. Men igjen kommer dette for sent slik som alle andre ganger.
Kampanjen er kommet frem som et resultat av at konkurrentene har blitt for betydlige. SAS lanserte ingen slike kampanjer for å unngå at konkurrenten skulle bli et problem. Når punktligheten til Norwegian lå på 57% for året som helhet i 2007, gjorde SAS ingen ting med å fortelle markedet at de er overlegene på punktlighet. Når Norwegian innførte ekstra tjenester ved kjøp av billetter, tok det SAS flere år på å fortelle de reisende at de hadde andre fordeler å tilby. Dette er bare noe av det jeg mener er signaler om at SAS i liten grad er i forkant av utfordringene de står ovenfor!

Kostnaden ved å vinne tilbake kunder vil være enorm og er ikke akkurat et ukjent fenomen innen markedsføring. Har SAS virkelig tid og penger til dette når vi igjen later til å stå fremfor en ny oppsving?

Hva om vi om fra sommeren har en ny aktør på norsk innenriks?
Neppe trolig, men de siste 5 årene har vist hvor utforutsigbar denne bransjen er og da hjelper det ikke å ha den responstiden SAS til nå har vist.
Det hjelper ikke å reise seg etter et fall når alle andre rekker å løpe i forvegen å spenne ben på deg underveis!
__________________
Lufta er for alle!

Last edited by MartinL; 09-01-2010 at 16:55.
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2010, 21:41   #20
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: Skandinaviske flyplasser trafikktall for desember og 2009

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Utfordingen til SAS er at tilbakegangen fra Osl er større fra Osl enn den generelle tilbakegangen for flyplassen. SAS mistet altså ikke bare kunder fordi færre fløy, men forde kundene også valgte andre selskap fremfor SAS.
Min invändning var att du fick det att låta som om 1,6 miljoner passagerare lämnat SAS för andra konkurenter. Vissa har övergivit SAS för konkurenten, andra har helt enkelt stannat hemma.

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Så kan man spørre seg hvordan andre selskap har fått til en formidabel vekst i en tid da det er en nedgang. Norwegian er i samme tid nesten opp 800.000 reisende fra Osl. Mye av dette kan forklares med at andre selskap har lansert nye ruter, økt frekvens og kraftig markedsføring, men det er jo ikke en unskyldning for SAS sin kraftige tilbakegang. Derimot er det en forklaring på hvorfor de har falt såpass mye. De samme mulighetene til vekst har jo SAS hatt på lik linje med andre selskap.
Ekonomi är lite av ett nullsummespel och jag tror att SAS gör klokt i att fokusera på att bli lönsamt istället för försvara marknadsandelar. Som påpekats redan gör man nog bättre utan vissa typer av kunder. Tjänar man inga pengar på att transportera passagerare till vissa destinationer är det kanske lika bra att överlåta jobbet till en konkurrent istället.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Skandinaviske trafikktall desember 2017 RIBRO Flyforum 17 14-01-2018 15:27
Skandinaviske trafikktall juli Someone Flyforum 13 15-08-2016 08:59
Skandinaviske trafikktall Juli Cockpitview Flyforum 6 12-08-2015 10:46
Skandinaviske Trafikktall for desember LN-AFG Flyforum 24 20-01-2014 16:01
Skandinaviske flyplasser for januar 2010 MartinL Flyforum 28 11-02-2010 12:09


All times are GMT +2. The time now is 01:12.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.