![]() |
|
|
![]() |
#1 |
Free Luigi
|
![]() ![]() Som vanlig kan det klikkes på for å få stor versjon, i god kvalitet ![]() Til de som virkelig flynerder; flyet er ett av lufttransport sine. (Bildet ble tatt på ren slump, derav mangelen på fotografisk "awesomeness". Men å få fly til å ta av sørover, samtidig som det er tydelig nordlys rett bak flyet, samtidig som det er klarvær OG du faktisk er ute... Det skal bittelitt til. Jeg har lenge fantasert om å koke sammen et skikkelig kongebilde av nordlys og en takeoff, så får vi se om jeg ikke klarer å toppe denne med et bilde UTEN svær lyskilde i midten ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Pent bilde fra Tromsø-traktene!
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
OK - da lener vi oss tilbake og venter på det ultimate Nordlys-bildet ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() http://www.airliners.net/photo/Norwa...ion/0709180/L/ http://www.airliners.net/photo/Norwa...ion/0709179/L/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Airborne
|
![]()
Meget pent! Liker alltid bildene som kommer ut av divisjon Tromsø
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tøft bilde Polaris
![]()
![]() |
#8 |
ScanFlyer Pensjonist
|
![]()
Stilig. Ser ikke ut som at mørketida setter en stopper for fly(natur) fotograferinga. (og det er KJEMPEBRA)
Trur jeg må lære meg de andre innstillingene på kamera enn den "grønne" auto innstillinga på speilrefleksen ![]() Gleder meg til å se flere "nightshot" fra deg ![]() Dag |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Nordlys er nesten en grunn alene til å flytte nord.. utrolig vakkert og fascinerende.
Håper det snart kommer et fly som tar av sørover og at det er tydelig nordlys rett bak flyet og det er klarvær og du er ute igjen uten diger lyskilde i bakgrunnen ![]() Fint bilde, takk for at du deler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Et aldeles nydelig bilde
![]()
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Digg! Nordlys-bilder er nydelige, så fortsett å prøv
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Free Luigi
|
![]()
Takk for hyggelige kommentarer
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Free Luigi
|
![]()
Begynner å komme seg, men ble bare ett forsøk da vinden var så svak at Altaflyet tok av mot nord... LN-RCN (738) til Oslo:
![]() Neste gang skal jeg ikke få med treet i underkant av bildet (klippet bort her), og bakgrunnen SKAL se ut som dette (tre skritt bort fra hvor jeg tok det første bildet): ![]() Last edited by Polaris; 24-11-2009 at 23:57. Reason: ordna horisonten på litj-bildet |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Ops Manager
|
![]()
Dette var utrolig stilig! Kan jo bare ikke bli bedre, nordlys og fly
![]()
![]() |
#15 |
ScanFlyer Pensjonist
|
![]()
Nyyyydelig.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Takk for det, LN-EIR
![]() http://www.airliners.net/photo/Norwa...ion/0709180/L/ var jo midtsidepiken i Flynytt, nr 6 / 2004 - det kan jo ha noe med at redaktøren er (1) flyinteressert, (2) interessert i nordlys og (3) fra nordnorge - akkurat som Polaris, selv om jeg tipper de ikke er enige om hvilken by som er best av Tromsø og Bodø... -Bildene du linket til, LN-EIR, er fra en serie med flere bilder. Og det jeg likte best (det var ganske flaks egentlig) er det med karlsvogna, nordlys og Orion-lysene... ![]() Resten: ![]() Landingslyset er sterkt! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() Last edited by seilfly; 25-11-2009 at 01:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Free Luigi
|
![]()
De er veldig veldig fine! Jeg søkte nemlig på nordlys på både airliners og airpics til jeg fant ut at det var for lite gode nordlysbilder og ville prøve sjæl
![]() Men jeg ser du også har fått nordlys som minner noe om en "grønn blob" - nettopp fordi man må ha lang lukkertid for å få med "en hel" landings/takeoffstripe. Problemet slik jeg ser det er at man (iallefall jeg) ønsker å "låse" bevegelsene til ett av objektene (nemlig nordlyset, slik at det ikke blir en grønn fargeklæsj på himmelen, men med struktur og bølgemønster) samtidig som man ønsker å få med all bevegelsen til et annet objekt (nemlig flyet, som man jo ønsker å få med på så mye som mulig av bildet). Så om det er mulig å få et nordlysbilde med fly slik jeg ser for meg, det er jeg ikke sikker på om går an i det hele tatt ![]() Dette bildet: http://img.photobucket.com/albums/v4...0_IMG_7794.jpg er i en klasse for seg - umulig å få til med mindre man er på en kystnær flyplass i et mindre bebygd område ![]() PS: LN-EIR, er ikke noe konkurranse om hvem som tar det fineste bildet - kun et vinterprosjekt for å se om man får et knall fly-og-nordlysbilde ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Slapp av, ingen konkurranse. Det er bare det at når noen nevner nordlys og fly i samme setning så tenker jeg med en gang på bildene til Andreas. De er meget, meget gode.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
|
![]()
Fyttigrisen, her var det mange flotte bilder !
Lurer på; lar det seg gjøre å få tilnærmet like fine bilder av Nordlyset, og samtidig få fanget selve flyet, altså at en ser at det er et fly, og ikke strømledninger eller en grein som jeg først trodde det var.. ? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Free Luigi
|
![]()
Mja. "Problemet" er å få nok lys inn til at nordlyset vises. For å få mer avgrenset tydelig nordlys som dette; http://static.foto.no/linkeddata/bil...91_640x480.jpg (ikke tatt av meg) pleier man å gå opp på ISO, så langt ned som mulig i blender og dermed ned i lukkertid - men man må allikevel "opp" i 10-13-15 sekunder. På den tiden er det ikke mye mer igjen enn ei lysstripe av flyet.
På den annen side, har man hatt et fly stående static på bakken så hadde man selvsagt fått med både fly og nordlys i sin rette form - men da må man nesten ha tilgang på bakkenivå innenfor gjerdet... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nordlys | Toby91 | Bilder & foto | 3 | 12-03-2011 16:13 |
Kaldt på Hell, ja! | atck | Bilder & foto | 10 | 08-01-2010 17:01 |
I'm on the skyway to Hell!! | Martin | TripReports | 31 | 23-02-2009 08:27 |
Vakkert nordlys... | EB | Flyforum | 0 | 02-03-2007 17:05 |