Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-11-2009, 08:24   #1
Harald Oanes
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2009
Location: RSY
Posts: 973
Default Hvor skal "luften" ende opp...?

Mitt andre store interesseområde er skipsfart, en bransje som har vært store nedganger til del, med nedleggelser av den ene utenlands-linje etter den andre (i Stavanger har vi mistet flere, og for første gang på 150 år er vi uten Englands-båt...). I den bransjen skyldes det på at folk i dag flyr i stedet for å reise med båt. Flyreiser er blitt vesentlig mer tilgjengelig for de store masser, enn for bare få år siden. Da jeg reiste til kontoret vårt i Spania med fly første gang i 2001 (jeg har kjørt expr.buss til Spania i mange år...), betalte jeg nesten 8000,- kr t/r Alicante, i dag kan jeg hvis jeg planlegger, klare den samme reise for tusenlappen...
Vi ser store fusjoner/fusjonsplaner blant tunge aktører i bransjen, vi ser store solide selskaper, med lange røtter og tradisjoner, sliter ræva av seg og viser røde tall år etter år. Er det slik at vi kommer til å ende opp med bare Easy Jet`s og Ryanair`s og dets like, som stjeler, stjeler og stjeler pax fra de store aktørene, som jo stadig slår seg sammen...?

Skipsfarten mister pax til luftfarten, hvem går disse til da - er det bare til lavprisselskapene? Jeg ser jo på dette forum at der finnes ekspertise på de fleste områder, også økonomisk. Hvordan ser dere for dere luftfarten om 10 til 20 år? Ender vi opp med 2-3 store Europeiske flyselskap, 2-3 store Amerikanske, hva med de Asiatiske - blir fusjonene like store der, hva med Afrika og Sør Amerika, som vi ellers hører litt lite om...? Eller blir hele luften fylt med billigreiser som om flyet virkelig ble en Air Buss...?

Egentlig spørsmål uten reelle svar, men morsomt med tanker om fremtiden...

hei å hå

H.
__________________
Eg har ingen signature...
Harald Oanes is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2009, 13:02   #2
S. Holberg
ScanFlyer Gold
 
S. Holberg's Avatar
 
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
Default Re: Hvor skal "luften" ende opp...?

Hmm...
Noen smarte tanker du har her Harald!
Sånn som du sier her så har jo skipsfart mistet en del pax til fly i de siste år.
Verden har jo blitt så stresset vettu..

Har ikke noe stort å delta med i debatten, men har ett lite arguement.
Jeg vil ikke at man kun skal ha sånne super-LCCer, og ingen nettverksselskap.
Jeg vil ha litt komfort og det skal være godt å reise med fly. Man skal ikke stå i flyet, betale for å gå på dass, og få reklame i ørene hvert 5. min!

Men ja, luftfarten har tatt mye fra skipsfart, og man ser på vendepunktet når 707 kom.
Da ble det sikkelige trans-atlantiske flygninger, og amerikabåtene forsvant.

Synd men sant..

Sindre
Skips- og fly interesert
__________________
-S. Holberg
S. Holberg is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2009, 14:22   #3
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
Default Re: Hvor skal "luften" ende opp...?

Hvis man ser litt tilbake i tid er jo f.eks. dagens SAS for et lavprisselskap å regne, om man sammenlikner med hva det kostet å fly i riktig, riktig gode gamle dager. Med andre ord har prisene stadig gått nedover og dagens aktører som er drivere innenfor lavpris- og lavkost er da spydspissen på denne utviklingen. Samtidig kan man jo da si at modellen LH, BA, SAS, AF, m.fl., drev etter for 15 år siden er på vei ut på lik linje med at 60-årenes måte å reise på forsvant ut tidligere.

Begrepene lavpris og lavkost er til dels blitt utvannet, men jeg er personlig ganske sikker på at det vil bli stadig vanskeligere for de gamle og veletablerte. Hadde ikke disse hatt langdistanse-nettverket å lene seg på hadde kanskje flesteparten ligget med brukket rygg allerede?

En trøst er at det alltid vil oppstå tilbydere av produkter det finnes betalingvilje og marked for. Ergo ser jeg ikke for meg at vi skal behøve å frykte for å få tutet ørene fulle av Ryanair-melodier og blir sår på øynene av grell gulfarge hver gang vi skal ut og fly i fremtiden. Det vil alltid være en masse i markedet blant passasjerene som ønsker en annen måte å reise på enn hva Ryanair og Easy kan tilby, da vil det også eksistere tilbydere av dette.

Det var mine 2...
Blubird is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
"Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden -Sindre Reiseforum 138 15-10-2018 11:35
Hvor bør en 15-åring dra hvis hun kunne reise "hvor som helst" med bestemora? blazius Reiseforum 17 19-05-2016 23:17
"Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden (2015) Fred Reiseforum 31 24-11-2015 11:47
Hvor "sikker" er flytypen satt opp hos sas.no? Polaris Register- og ATC-Forum 7 11-12-2009 22:16


All times are GMT +2. The time now is 06:56.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.