Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-08-2009, 10:30   #1
Brandal
ScanFlyer Blue

Brandal's Avatar

Lufthansa LH vurderer å slutte med "gratis" mat & drikke på short haul

Kanskje de har blitt inspirert av BA's kutt i serveringen? Det er jo ofte slik at når en operatør kutter følger andre etter.

http://www.stern.de/reise/deutschlan...in/708165.html
Brandal is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2009, 10:33   #2
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Default Re: LH vurderer å slutte med "gratis" mat & drikke på short haul

For ikke å snakke om inspirert av SAS.

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2009, 10:53   #3
HS-TGA
ScanFlyer Blue

HS-TGA's Avatar

Jeg vil ha min Warsteiner!
HS-TGA is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2009, 11:10   #4
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Quote:
Originally Posted by HS-TGA View Post
Jeg vil ha min Warsteiner!
Den får du nok - om du blar opp 3-5EUR til den strnge damen i blått og gult.
Når LH og BA også går til det skritt å kutte "serveringen" (en liten "bolle" med ost/skinke og gratis drikke er uansett ikke stort - men hyggelig, duverden!) tar det ikke lang tid før det er standard. Nok en gang var SAS tidlig ute (LOL)

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2009, 11:33   #5
amatør
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by CK View Post
Når LH og BA også går til det skritt å kutte "serveringen" (en liten "bolle" med ost/skinke og gratis drikke er uansett ikke stort - men hyggelig, duverden!) tar det ikke lang tid før det er standard. Nok en gang var SAS tidlig ute (LOL)
Jepp, SAS var forut sin tid igjen.
amatør is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2009, 11:44   #6
Caravelle
Newcomer

Caravelle's Avatar

Quote:
Originally Posted by CK View Post
Rettelse: Den særdeles hyggelige damen!
Caravelle is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2009, 12:18   #7
HS-TGA
ScanFlyer Blue

HS-TGA's Avatar

Vet ikke helt hvorfor, men det å få en liten matbit og en øl på en flytur, gjør at jeg får et helt annet serviceinntrykk og foretrekker de selskap som tilbyr dette. Derfor jeg sette LH høyt, i motsetting til SK som er nesten som mange andre LCC i mine øyne.

Pendlet en del FBU/OSL - SVG før, og når Braathens startet med back/best fadesen sin, så var det SK for alle penga for min del. Der fikk jeg fortsatt en kopp kaffe og en matbit. Ikke minst fikk jeg og fly MD også. Så når Braathens kuttet ut serveringen, så mistet de meg som kunde.

Lurer på hva summer de sparer i det store bilde på å kutte ut et rundstykke og en liten drikke? Piss i havet vil jeg anta! Serviceinntrykket taper de nok stort på.
Old 06-08-2009, 12:30   #8
Øivind
ScanFlyer Silver

Tror neppe hverken LH eller BA taper på disse kuttene.
Hos BA får man jo fortsatt en snack og gratis drikkevarer. Og LH skal visstnok begynne med samme konseptet som SAS hadde (vet ikke om de fortsatt har det), der de som har kjøpt de billigste billettene blir plassert helt bakerst uten noen forpleining. Dvs. de dyrere economy-billettene får vel forstatt en eller annen form for servering?
Uansett, når alle de store kutter gratis mat kommer de jo ikke til å tape kunder på det.
De kommer vel med en eller annen unnskyldning om at customer feedback har vist at kundene ønsker dette bla, bla, bla... og om kort tid kommer vi til å snakke om de gode gamle dager da man faktisk FIKK mat ombord i fly uten å betale for det.
Øivind is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2009, 15:09   #9
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Øivind View Post
De kommer vel med en eller annen unnskyldning om at customer feedback har vist at kundene ønsker dette bla, bla, bla...
ja i pressemeddelelsen der kommer bliver det vel "forbedret" væk

Det er jo ihvertfald det som er sket hos SAS, BA m.fl.

Sjovt som dårligere service altid er en "forbedring" eller kundernes "ønske"

Mener forøvrigt at have hørt at SAS er igang med at lave et mere ensartet service-koncept, så der ikke vil være forskel på de forskellige lande længere.

Stod det til mig, forstår jeg simpelthen ikke at SAS ikke bare indfører kaffe/the/vand gratis på alle flyvninger på shorthaul økonomi (uanset destination, tidspunkt m.v.) og så måske byder på et par cookies. Alt derudover er BOB.

Så ville kunderne kunne gennemskue serviceoplægget og jeg er sikker på at langt hovedparten vil opleve det som en klar serviceforbedring - hvilket igen vil føre til at flere vælger SAS fremfor "højgebyrsselskaberne". Mht. salg af sandwich m.v. så er jeg også sikker på at der ikke vil blive solgt færre af dem - hvis de giver en kop kaffe væk. Måske de i virkeligheden kunne sælge flere muffins, chokolade m.v.
Old 06-08-2009, 16:15   #10
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by HS-TGA View Post
Lurer på hva summer de sparer i det store bilde på å kutte ut et rundstykke og en liten drikke? Piss i havet vil jeg anta! Serviceinntrykket taper de nok stort på.
Spørsmålet er ikke hvor mye det koster - spørsmålet er hvor mye man kan tjene på buy-on-board?

Personlig er jeg ikke imponert over de harde Lufthansa-smørbrødene, og ofte kan man få bedre mat om bord i et fly om man betaler litt. Jeg tror uansett løsningen bør være en slags hybrid - med gratis mineralvann, kaffe og te - og en liten snacks. Så kan man kjøpe mat og alkohol.
Old 06-08-2009, 12:47   #11
HS-TGA
ScanFlyer Blue

HS-TGA's Avatar

Jo da, jeg antar at dette blir en standard som nesten alle innfører etterhvert, men det er dog trist.
Old 06-08-2009, 12:59   #12
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Vel, fortsatt har jo flertallet av selskaper gratis mat og drikke til alle. Det er jo ingenting som tyder på at BA skal kutte ut mer enn sandwichen etter frokost, og jeg synes det virker rart hvis LH kutter helt ut.

Å dele opp serveringen i økonomi etter hvor mange som har de billigste billettene er jo helt klart interessant, men er det gjennomførbart? SAS har jo ikke ønsket/villet det og det ender fort opp med at mange som har betalt dyrt for economy-billetten sin ikke får noe heller. Ser også for meg en del diskusjoner; jeg har betalt mer enn han for billetten osv...
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2009, 13:01   #13
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Å dele opp serveringen i økonomi etter hvor mange som har de billigste billettene er jo helt klart interessant, men er det gjennomførbart? SAS har jo ikke ønsket/villet det og det ender fort opp med at mange som har betalt dyrt for economy-billetten sin ikke får noe heller. Ser også for meg en del diskusjoner; jeg har betalt mer enn han for billetten osv...
Tja - SAS har jo economy extra...lukter LH på noe av det samme? Håper ikke det.

Old 06-08-2009, 14:08   #14
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Får lyst til å banne. Akkurat denne ølflaska og vinen, samt den lille matbiten, er akkurat det som er prikken over i-en ift LCC. Litt pussig av LH å kutte dette, når Air Berlin fortsatt severer en gratis matbit. Så det er jo ikke slik at alle har kuttet dette. Kunne vært morsomt om DY innførte gratis mat nå...
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2009, 14:17   #15
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by AirbusTero View Post
Får lyst til å banne. Akkurat denne ølflaska og vinen, samt den lille matbiten, er akkurat det som er prikken over i-en ift LCC. Litt pussig av LH å kutte dette, når Air Berlin fortsatt severer en gratis matbit. Så det er jo ikke slik at alle har kuttet dette. Kunne vært morsomt om DY innførte gratis mat nå...
Det kan vel faktisk Kjos være lur nok til å gjøre.. Tror mange setter umåtelig pris på denne lille oppmerksomheten.

Vi fikk et Spanair for SAS fly til Nice engang når vi hadde booket SAS, og ble gledelig overrasket over BM, pils og peanøtter.. Det blir fort en helt annen start på ferien (selv om det bare er å vippe opp et kort fra lommen)

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2009, 14:35   #16
KrisFlyer
ScanFlyer Blue

SAS Re: LH vurderer å slutte med "gratis" mat & drikke på short haul

Det jeg ikke skjønner, er hvorfor SAS serverer gratis kaffe/te og frokost på innlands i Norge, mens de ikke serverer noe som helst på flyvninger ut til Europa! Jeg mener at SAS ville gjort lurt i å servere kaffe/te og mineralvann på alle sine flyvninger. Sandwichen man får på Lufthansa/BA er ikke et stort tap etter min mening, men ved å servere litt drikke opprettholder man fortsatt et visst servicenivå og image i forhold til lavprisselskapene.
KrisFlyer is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2009, 14:13   #17
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Nå er det vel foreløpig kun et forslag slik jeg leser det og ikke noe som er vedtatt
Old 06-08-2009, 14:48   #18
HS-TGA
ScanFlyer Blue

HS-TGA's Avatar

SAS er vel en av få som tar seg betalt for drikke utenom maten på IC også? Ikke det at jeg drikker så mye ombord på ic, men det er fint å få et glass vin eller en Cognac når en føler for det på en lang flyreise, uten å måtte begynner å dra opp kortet osv. Men, dette blir litt OT.
Old 06-08-2009, 18:54   #19
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Jeg har hvilepuls. Lufthansa har ikke bestemt seg for noe som helst enda.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2009, 19:51   #20
gardkarlsen
ScanFlyer Silver

gardkarlsen's Avatar

Hei

Jeg var på et Lufthansa info møte i april/mai og en av de tingene som de dro frem flere ganger var matserveringen og at det var gratis. Men de må selvfølgelig justere de også som alle andre for å spare penger så på den korte turen mellom f.eks. Stavanger og Frankfurt skal jeg fint klare meg uten smørbrødet.
Reply

Posting Rules