![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
I dag har jeg lyst på rødvin...kanskje ikke det sunneste utsagnet klokken 07:40 - men la gå!
Allesverloren Cabernet Sauvignon 2006 kommer fra en av mine favorittvingårder og de har flere fantastiske røde til slags på Vinmonopolet i Norge (også Systembolaget selger disse - til en litt hyggeligere pris) Ukens Scanvin koster NOK 139,90 og passer godt til retter av/med storfe, lam eller vilt. Nesten lilla i farge med smak av alt fra solbær via tobakk til tjære... Resultatet er tross dette meget godt! God helg - god vin! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Har sett meg ut Touriga Nacional til lørdagen, men det hadde kanskje vært bedre med CS. Men men, man får drikke det man har bestemt seg for. Allesverloren er bra, de har flere varianter, og er lett å huske når man går på polet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Allesverloren er aldri feil :-) Sør-Afrika har masse god vi og vi får jo bare litt av det her på polet. Jeg fikk nesten tårer i øyene da jeg var i Sør-Afrika ifjor og var ute på middag. Først og fremst var utvalget fantastisk...og prisene var meget hyggelige. Vi var på en fin restaurant og der begynte en flaske rødvin på 65-70 kroner. Så jeg tok "helt av" og bestilte en vin som var midt på treet til 140 kroner
![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Har du testet den jeg skal ha. Ifølge Merete Bø (DN og Bagatelle) kan den være "plump"...... Den vinen til 140 kr var sikkert verd pengene :-). Det er nok mange gode som ikke kommer til Norge. Men da kan man jo bare hente dem selv !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg tror ikke jeg har hatt Touriga Nacional enda. Det er nok Shiraz'en deres som det har gått mest av for min del. Når det gjelder å hente med seg vi selv: jeg sto på en vingård i Sør-Afrika og smakte på vin og jeg spurte om prisen. Jeg fikk oppgitt at det var snakk om 200-300 hundre kroner og jeg sa at det var altfor mye for en flaske vin. Da så damen overrasket på meg og sa "Det er ikke prisen for en flaske men for en kasse"
![]() ![]()
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Det er transporten som er dyr. Avgiften per flaske er vel rundt 35kr, så på en god og dyr vin så er det nesten neglisjerbart. Jeg har hentet endel kasser med med vin i København for fattern gjennom tidene, og tatt det på bil til Norge og tollen har da vært fort gjort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Når det gjelder vin...Vinklubben RØLP som jeg har startet skal ha møte ikveld og da blir det fokus på Shiraz/Syrah. Så da er det bare å følge med på http://vinklubben-rolp.blogspot.com/
![]()
![]() |
#8 | |
FinalCall.travel/no
|
![]() Quote:
![]() Hadde det ikke vært bedre å skifte navn til "Vinklubben Korka"?? ![]() Her blir det Raimat Abadia i glasset i aften! Like godt hver gang!! BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
hehe..RØLP står for Rødvin og Øl Lindrer alle Plager....formålet var å ha et useriøst navn så ikke folk tar vinsmakingen altfor seriøst. Hovedformålet er jo bare å samle venner, smake på litt vin og ha det koselig sammen :-)
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
"Smake litt på vin" - eller "smake på vin"... "drikke vin"... mange nyanser i det norske språket for å drikke.
Mer klassisk er jo "et glass vin til maten".... Enig med den godeste partisekretær Kolberg her: Hva er dette for slags fjas? Man drikker da mer enn ett glass vin til god mat? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Kom med rapport om Touriga Nacional.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Utrolig hvilke "smaker" vinkjennere kommer frem til...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Touriga Nacional - lilla farge, smaker også sånn - litt plommeaktig, ørlite eik. Funket meget bra til en biff med kraftig tilbehør (rødvinssas, sopp, løk). Dog er det nok Tinta Barocca jeg kommer til å gå for neste gang, av de to jeg har smakt fra Allesverloren. Og med alle de viner som finnes i verden, er det neppe slik at jeg kommer til å kjøpe inn Toriga Nacional mer. Kunne sikkert ha vunnet seg på litt lagring.
Her er for øvrig hele batteriet samlet: http://www.dn.no/vinguiden/article15...ece?jgo=c1_re_ Maten, som lovet i god morgen tråden: Ytrefilet fra Kiwi - 14.90 for 150 gram x 2. Vel, vel. Det har vel hendt en gang at jeg har spist like seig ytrefilet. Brukt som ukens kulinariske høydepunkt, altså lørdag kveld, holder dette IKKE mål. Men som en enkel fredagsrett eller hverdagsmiddag - ok. Kjøpte to pakker til som skal ligge et par uker, så får vi se om de blir noe mørere... Hvorfor i all verden er det så vanskelig å få noenlunde mør biff i Norge? Ytrefilet er da mør alle andre steder i verden? Last edited by AirbusTrond; 07-02-2009 at 20:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Men har Kiwi det beste utvalget? Kjøper aldri biff eller fisk fra Rema, Rimi, Kiwi eller Prix - de har jo ikke ferskvare/fiskedisk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
FinalCall.travel/no
|
![]() Quote:
BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nei, jeg kjøper alltid biff på Meny, og det skal jeg fortsette med. Men dette var altså GoHelg-tilbudet (ny kampanje fra nyttår) fra Kiwi som jeg av nysgjerrighet ville teste 14.90 for 150 gram biff er jo ekstremt billig. Men det hjelper jo ikke når det knapt er spiselig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Et tips er å kjøpe den fisken som er på tilbud, da er det gjerne ferske leveranser og ikke minst høy omsetning. Problemer er da snarere at de er utsolgt..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Enig med Bizflyer - men den eneste alternativ til fiskediskene i Osloområdet er Kjell Inge Røkke og sjarken hans ved Rådhuset.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
Eller den ukjente og sjenerte på Lysaker Brygge
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Scanvin # 45 i 2009 på scanair.no - afrikansk rødt! | EB | Flyforum | 5 | 08-11-2009 09:46 |
Scanvin # 4 i 2009 | EB | Flyforum | 2 | 25-01-2009 08:23 |
Scanvin # 3 i 2009 | EB | Flyforum | 0 | 15-01-2009 07:01 |
Scanvin # 2 i 2009 | EB | Flyforum | 3 | 08-01-2009 21:09 |
Ukens ScanVin er tilbake: Rødt fra Sør Afrika | EB | Flyforum | 22 | 21-08-2008 20:39 |