![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er en artikkel om utbyggingen på Sola i dagens Aftenblad. 18. desember åpner den nye innenriksterminalen på 2000 kvadratmeter. Denne vil bli utvidet ytterligere i 2010 med 1700 kvadratmeter publikumsareal, og den totale lengden på den nye terminalen blir 280 meter.
Utvidelsen av utenriksterminalen er startet, og vil være ferdig i løpet av 2009. Bygget og parkeringsområdet dimmensjoneres for store fly, og flyginger til land utenfor Schengen-området. Total lengde på hele flyterminalen blir 680 meter. |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Hvor mange passasjerer blir SVG da dimensjonert for årlig etter ferdig utvidelse?
#3 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Det står også at "Bane 18-36 er 60 m bred og således den eneste i landet som vil kunne godkjennes for kode F-fly, eksempelvis den nye Airbus 380." ?? Kart fase 1 viser hvordan det blir når de pågående utbyggingene er ferdig. http://www.avinor.no/lufthavn/stavan.../91_Masterplan |
|
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]() Quote:
✈ Gamle fly bråker best ✈ Last edited by ENGM 911; 10-12-2008 at 08:51. |
|
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Bare en liten digresjon...masterplanen er på 55MB
![]() ![]()
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Betyr dette at vi snart får se en lounge på Stavanger lufthavn, Sola? ;-)
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
På tide, jeg skjemmes over å ha den overfylte byggeplassen som flyplass i oljehovedstaden. Det er trangt ikke ikke mye trivelig, blir godt å få ferdig utvidelsen.
Ang lounge, er det noen som husker EuroClass loungen på SVG i gamle dager på utenriks? Husker jeg fikk være med faderen der noen ganger, det synes jeg var ganske gromt. Mørkeblå lenestoler og så mye brus jeg klarte å drikke (gratis!) hehe. |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() Quote:
Nå er det en ny generasjon med forretningsreisende og innenlands har stort sett ikke folk tid til å sitte i lounger idag. De fleste planlegger å møte til avgangstid og ellers bruke tiden hjemme eller på jobb. Jeg har ikke sett behovet for å bruke lounge innenlands på mer enn 10 år. Det gjelder mange andre også. |
|
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Etter ankomst fra OSL med SK4045 igår kveld tok jeg en kjapp runde i den nye terminal delen.
For meg som storbruker av den lokale lufthavnen så forlengelsen grei ut. De nye butikkene har ingen interesse for meg , men kanskje for andre. For innbarkete sørvestlendinger tåler vi å gå til/fra fly i vind og regn. Det har vi gjort i mange tiår tidligere uten å ta skade av det. |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Sjekk artikkel på http://www.aftenbladet.no/lokalt/959...og_hotell.html
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Spennende, ser ut til at de er litt raskere i Stavanger enn i Bergen som også trenger en utvidelse... Jeg trodde deler av utenriksområdet i dag var relativt nytt, jeg? Mener i alle fall å huske at det hadde nye broer.
|
![]() |
![]() |
#14 |
Eurobonus Diamond
|
![]()
Deler av utenriksterminalen på Sola er ny ja, ble åpnet for et par år siden, men den var vel allerede for liten på åpningsdagen.
Last edited by LN-RRA; 10-12-2008 at 12:12. |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Ny terminal ? Eller bare utvidelse av den som står der i dag, og forfaller ???
|
![]() |
![]() |
#17 |
Newcomer
|
![]()
Slik ser den nye innenriksterminalen på Sola ut. Ser ut som det er fin utsikt til flyene.
Bilder på aftenbladet.no http://www.aftenbladet.no/bildegalle...icle963503.ece |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]()
Syns ikke noe om denne nye delen av terminalen. Det er jo å gå tilbake i tid dette her. Liker ikke terminal uten broer og at passasjerene er på bakkenivå. Er jo heller ikke mulighet for pre-boarding.
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Endelig har Sola blitt en skikkelig flyplass og fått en barnebutikk med dyre leker som ingen liker.. Den nye terminalen er et steg tilbake i tid, men samtidig er vel bedre enn sprengt kapasitet?
|
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
De skal ha handlingkosnader skåret inn til beinet. Forlengelsen av innenriksterminalen er laget med tanke på LCC operasjoner. Investeringene til Avinor er gjort med innspill fra brukerne. |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Trafikkvekst og utbygging på Sola | SVG | Flyforum | 103 | 07-09-2018 09:55 |
LN-RRJ var på Sola nettopp ?? | Lennart | Register- og ATC-Forum | 1 | 07-07-2013 21:06 |
Tilbake til fremtiden? Stavanger Sola | EB | Flyforum | 4 | 28-12-2008 10:33 |
Mystiske fly på Sola var fangetransporter | Airwolf | Flyforum | 7 | 19-03-2006 19:20 |