![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Vet ikke om denne har vaert oppe foer:
A Boeing 757-200 chartered by Air Niamey (Niger), performing a Hajj flight from Garoua (Cameroon) to Jeddah (Saudi Arabia) with 307 passengers, was taxiing towards the runway, when the left main gear collapsed reportedly causing the airplane to drop onto its left engine. The pilgrims on board panicked and were evacuated. No injuries have been reported. http://avherald.com/h?article=410bec7f&opt=1 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Dette MÅ jo være feil. 752 er vel sertifikert for maks 224 passasjerer, vel?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
OSL Slave
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
|
![]()
En hel haug med infants da eller ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
OK, min feil. 234 er maks. 753 tar maks 289, så fortsatt var det vel folksomt ombord...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Denne saken er diskutert på PPrune:
http://www.pprune.org/rumours-news/3...-collapse.html Med forbheold om det sedvanlige kvalitetesnivået der så virker det jo som at dette ikke er helt umulig, gitt disse tilstandene med flygging rundt Hajj. -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
|
![]()
Uansett så ville ikke jeg vært ombord i en 757 med 300+ mennesker...
__________________
ThomAAs Flying the Norwegian way ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
At der en en "smule" overload er jo ikke noe nytt i denne bransjen.
![]() Da TAM Airbusen crashet i Sao Paulo så fant de vel ut at det var 12 pax mer ombord en det var seter i flyet. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,118
|
![]() Quote:
Hvor har du det fra? Ifølge offisielle tall var det 181 passasjerer og en besetning på 6 ombord på den TAM-flygningen som kræsjet i Sao Paulo. A320 har vel maks setekapasitet på 180 seter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
De offisielle tall var 189 ja, men "sikre kilder" påstår fremmdeles at det var oveer 200 mennensker ombord i flyet. Dette er gjenngitt i flere diskusjonsforum og i lokale medier, men kan selvsagt aldri bli bekrftet av TAM eller myndighetene som faktisk lot maskinen ta av , ikke med overload, men med for mange ombord.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,429
|
![]()
Cra-a-a-ap!
Local Cameroon Media reported, that Cameroon's Civil Aviation Authority had granted special permission to transport 307 passengers on that plane far beyond its normal seat/passenger capacity, but well within its structural w Forøvrig en gammel kjenning .... ex ATA. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,429
|
![]()
Jo nettop!!! Bildet er oversendt Havarikommisjonen i Kamerun.
.. Nei, maskinen er en av de som gikk til VIM etter at ATA gikk i Ch.11 i 2004. Reg var N526AT. Her skuet en natt i 2004 på SEA. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
En ting er at de holder seg innenfor flyets vektbegrensninger, selv med så mange folk ombord.
En annen ting er hvordan det er å evakuere så mange mennesker på kort tid. Det vil jeg neppe tro går så veldig greit. Max antall mennesker godkjent for flytypen, har ikke med begrensing av vekt å gjøre.
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,429
|
![]()
Forøvrig må man huske at dette er folk uten bagasje, så vektene er neppe noe problem. Inntil de skal hjem med hver sin vannkanne ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Rykter skal ha det at det ikke har vært utført knyttenevetest ombord, grunnet at det ikke var plass til en knytteneve til ombord.
![]() -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Airborne
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
|
![]()
Og hva skal de ellers bruke hattehyllene til? Får sikkert plass til et par der..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 566
|
![]()
Er disse historiene om passasjerer med medbrakte gasskomfyrer sanne? (før i tiden?) Fascinerende greier.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,429
|
![]()
Det har forekommet. Disse er de originale uvaskede massene ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,429
|
![]()
Her er en litt annen versjon av hendelsesforløpet .. saken er et stykke ned på siden.
The aircraft was about on take-off run near decision speed (V1) when the crew received indication about an engine problem which prompted them to cancel the take-off. The aircraft came to a safe stop with maximum braking before the end of the runway but due to excessive braking heat at least two tires of the main gear blew up or deflated. Flames erupted briefly in the wheel wells before airport fire service exinguished arrived at the scene. All passengers were evacuate without serious injuries. The 757 was later removed to the tarmac where it is awaiting repairs. At the time of the incident, the aircraft carried out a Hadj flight carrying muslim pilgrims stranded at Goroka to Saudi Arabia. It is understood that the numbers of passengers on board exceeded the number of available seats, a practice that was exceptionally granted by Cameroon Civil Aviation Authority because the flight was oirginaly planned with a larger Boeing 747. http://www.jacdec.de/news/news.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Se der ja! De haandterer equipment change paa strak arm i Afrika. Fra 747 til 757, no sweat. Vi bryter'em inn
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
C-172 gear up landing | krølle | Bilder & foto | 3 | 05-12-2011 18:16 |
Helge-quiz - B777 landing gear | Discus | Flyteknisk forum | 13 | 26-02-2011 12:47 |
Landing Gear ved lowpass flyving | Robin882 | Flyteknisk forum | 13 | 22-10-2010 21:19 |
Pax hoppet ut av LH 747 under taxi! | CK | Flyforum | 9 | 03-03-2005 17:25 |