Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-10-2008, 21:08   #1
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
OBB 62 A319 versus 737-700 og 737-200

Om en uke eller to kommer jeg med både tripreports og omfattende reiserappporter Peru...

Men siden tripreporten er fra CUZ lurer jeg på om noen kan hjelpe meg
med et noe komplisert spørsmål...... Kommer tilbake til grunnen senere.

Hvor lang take-off distanse ( ca) trenger disse tre flytypene på en flyplass 3.300 m over havet, temp 20 C, null vind, 100 % load og skal ha airborne-time ca. 1 time med reserver etter gjeldende regler ??

Har en følelse at dette er noe Brendas kan ???

En årsak til spørsmålet er at inntil noen få år siden var det kun flyginger morgen og ettermiddag med 737-200 grunnet varmen midt på dagen. I dag
flyr LAN skytteltrafikk hele dagen med A319/318. I spørsmålet ligger selvfølgelig om 737-700 kan matche dette. Pr. i dag flys ikke 737-700 på CUZ..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2008, 21:24   #2
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: A319 versus 737-700 og 737-200

73G både matcher og overgår 319 når det gjelder TO performance.
Hvis du er ute etter spesifikk banelengde for ulike vekter og temperaturer så kan du lete litt på siden til Boeing. Tror ikke Airbus har de samme grafene tilgjengelige på nett.

Kan vel si at 73G trenger ca 4700 ft, ISA+15C, 6000ft PA og en TOW på 55 tonn.
En 732 trenger ca 7500ft, ISA+15C, 6000ft PA og en TOW på 44 tonn
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	G.JPG
Views:	273
Size:	60.1 KB
ID:	20270   Click image for larger version

Name:	200.JPG
Views:	263
Size:	74.6 KB
ID:	20271  
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 20-10-2008 at 21:56.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2008, 21:42   #3
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: A319 versus 737-700 og 737-200

Topp, men 737G mot 732, litt relativt. Tenker på altitude.......
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2008, 23:34   #4
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: A319 versus 737-700 og 737-200

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Har en følelse at dette er noe Brendas kan ???
Jeg sitter nok ikke på software for å beregne denne typen ting, så det blir bare (gu)es(s)timates for min del.

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Hvor lang take-off distanse ( ca) trenger disse tre flytypene på en flyplass 3.300 m over havet, temp 20 C, null vind, 100 % load og skal ha airborne-time ca. 1 time med reserver etter gjeldende regler ??
Det vil også komme litt an på hva 100% load er (altså avhengig av antallet pax maskinen kan ta,) og ting som lufttrykk, thrust setting og flap setting.
Men, en takeoff distance et sted rett i overkant av 6500ft vil jeg anslå for både A319 og 73G. Med en 732 snakker vi nok om ~8500ft.

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
En årsak til spørsmålet er at inntil noen få år siden var det kun flyginger morgen og ettermiddag med 737-200 grunnet varmen midt på dagen.
Ikke bare varmt, vi snakker om ca 3300meter over havet i tillegg

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
I dag flyr LAN skytteltrafikk hele dagen med A319/318. I spørsmålet ligger selvfølgelig om 737-700 kan matche dette.
Det skal ikke være mye som skiller dem.

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Tror ikke Airbus har de samme grafene tilgjengelige på nett.
Joda, men som med diverse annen info er ikke Airbus like flinke til å gjøre det tilgjengelig En finner dette her: http://www.content.airbusworld.com/S...0_AC_main.html
brendas is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2008, 23:36   #5
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: A319 versus 737-700 og 737-200

Ah, my bad. Jeg har ikke regnet med 100% load, jeg la til grunn ca 80% LF med dertil typisk ZFW.

Med linkene til Brendas ser det ut til at A319 bruker knapt 4500ft.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 22-10-2008 at 23:48.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Seating på 737-700 Karasg Småprat 7 21-11-2012 22:11
OSL Austrian 737-700 Hermann SF Spotteralerts 7 07-08-2011 11:04
Braathens 737-700(m. flag) 1/200 byttes laurenz Samlerhjørnet 0 24-07-2011 13:28
BU 737-700 på Ebay Olebno Samlerhjørnet 8 18-06-2005 09:23


All times are GMT +2. The time now is 07:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.