Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-10-2008, 13:46   #1
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,613
Default Kompensasjon ved større forsinkelser

Jeg fløy med et lavprisselskap (ikke Ryanair) og jeg ble ti timer forsinket p.g.a. tekniske problemer. Selskapet leide til slutt inn et annet fly. dette burde de ha gjort langt tidligere ettersom det var åpenbart at med flere fly med tekniske problemer ikke ville være i stand til å fly innen rimelig tid. Informasjonen som ble gitt var svært mangelfull. Jeg ble nødt til å ta taxi fra flyplassen ved ankomst for å rekke frem til sentrum før siste metro gikk. Jeg skrev til selskapet å bad om å få dette dekket ettersom forsinkelsen var svært lang og selskapets service var under enhver kritikk. De nekter å etterkomme kravet og henviser bare til masse svada. Er man fullstendig prisgitt selskapets goodwill for å få refudnert slikt. EU - regler omfatter ikke dette, men er det noen praksis/regler på dette ellers?
__________________
Upcoming flights:
MAI WAW-NYO W6 321, ARN-WAW LO E90, WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 03-10-2008, 13:48   #2
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
Default Re: Kompensasjon ved større forsinkelser

One of the advantages of "no-frills-airlines"....

Du burde ha krav på dette, men troligvis vil du aldri få noe som helst fra de.
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2008, 13:51   #3
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,613
Default Re: Kompensasjon ved større forsinkelser

Jeg tror ikke det heller, men på flyplassen sa de, send alle krav til selskapet, uten å opplyse at de ikke dekker noe. Det burde være en brekkstang. Jeg har reiseforsikring, men jeg vil heller at selskapet betaler, da jeg ikke finner meg i så håpløs oppførsel. Egentlig er Ryanair bedre enn mange andre lavprisselskaper, de har sjelden forsinkelser.
__________________
Upcoming flights:
MAI WAW-NYO W6 321, ARN-WAW LO E90, WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 03-10-2008, 13:54   #4
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
Default Re: Kompensasjon ved større forsinkelser

Det er vel også noe som er praktisk for flyplasspesonalet: "Ta det med flyselskapet".
Da slipper de å hjelpe til!
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2008, 13:57   #5
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,613
Default Re: Kompensasjon ved større forsinkelser

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Det er vel også noe som er praktisk for flyplasspesonalet: "Ta det med flyselskapet".
Da slipper de å hjelpe til!
Sant, men slike utsagn forplikter. det ble til og med delt ut kort med adresser for hvor man skulle rette krav. Da kan ikke, etter min mening, selskapet komme etterpå å si vi innvilger ikke noe som helst. Men personalet på flyplassen var vel redd for å lynsjes av en rasende mengde passasjerer om du sa at ingenting dekkes.
__________________
Upcoming flights:
MAI WAW-NYO W6 321, ARN-WAW LO E90, WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 03-10-2008, 13:59   #6
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
Default Re: Kompensasjon ved større forsinkelser

Enig - dersom de deler ut kontaktinformasjon så forplikter det!
Men det er nesten en kamp som du (dessverre) kommer til å tape. Dersom du flyr fra Norge så har du forbrukerrådet, men det er langt værre i andre land.
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2008, 14:03   #7
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Kompensasjon ved større forsinkelser

Personalet på flyplassen kan selvfølgelig ikke ta avgjørelser på krav der og da, det har dem ingen myndighet til. Det synes jeg ikke er rart eller opprørende, men jeg skjønne at det er irriterende.

EU-reglene, som ikke er så altomfattende som mange tror og heller ikke så enkle å tyde, skal gjelde alle flyvninger enten fra et EU-land eller fra et tredje land til et EU-land om det er med et EU-flyselskap. Finnes ingenting i teksten som unntar LCCer fra loven.

For å illustrerer at reglene ikke er skrevet på en veldig tydelig måte så kan jeg nevne at jeg har et 16 sider langt dokument der et advokatfirma ("Specialists in Air Law") prøver å tolke og forklare en del av reglene. Og man finner ordene "unclear" og "not clearly specified" en del steder...
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2008, 14:22   #8
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,613
Default Re: Kompensasjon ved større forsinkelser

Quote:
Originally Posted by The Ticketor View Post
Personalet på flyplassen kan selvfølgelig ikke ta avgjørelser på krav der og da, det har dem ingen myndighet til. Det synes jeg ikke er rart eller opprørende, men jeg skjønne at det er irriterende.

EU-reglene, som ikke er så altomfattende som mange tror og heller ikke så enkle å tyde, skal gjelde alle flyvninger enten fra et EU-land eller fra et tredje land til et EU-land om det er med et EU-flyselskap. Finnes ingenting i teksten som unntar LCCer fra loven.

For å illustrerer at reglene ikke er skrevet på en veldig tydelig måte så kan jeg nevne at jeg har et 16 sider langt dokument der et advokatfirma ("Specialists in Air Law") prøver å tolke og forklare en del av reglene. Og man finner ordene "unclear" og "not clearly specified" en del steder...
Jeg sier heller ikke at personalet på flyplassen skal avgjøre krav, men direkte gal informasjon kan de heller ikke gi. EU-reglene gjelder som du sier for alle. Det ble delt ut en matbong, men nr. 2 måtte man mase seg til ved å gå ut av sikkerhetsområdet. Jeg komemr til å kontakte Forbrukerrådet om ikke selskapet gir seg.
__________________
Upcoming flights:
MAI WAW-NYO W6 321, ARN-WAW LO E90, WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 03-10-2008, 14:24   #9
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
Default Re: Kompensasjon ved større forsinkelser

Gjør det - og kom tilbake med info her hva som blir utfallet. Intressant!

Hvilken strekning / flyselskap var det du (til slutt) fløy med?
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2008, 14:30   #10
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,613
Default Re: Kompensasjon ved større forsinkelser

Jeg velger å la selskapets navn være usagt, men det var fra OSL.
__________________
Upcoming flights:
MAI WAW-NYO W6 321, ARN-WAW LO E90, WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 03-10-2008, 14:31   #11
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
Default Re: Kompensasjon ved større forsinkelser

Uansett - keep us posted! :-)
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2008, 17:03   #12
Shadow
OSL Slave
 
Shadow's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
Default Re: Kompensasjon ved større forsinkelser

Ta et søk her inne etter en annens kamp mot Ryanair for refundering av utgifter, han gikk til et slags "søksmål" uten at det kosta de store utgiftene ....
__________________

Next flight(s):Tja, si det du
Shadow is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2008, 17:57   #13
Maltwhisky
ScanFlyer Blue
 
Maltwhisky's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: TRD
Posts: 493
Default Re: Kompensasjon ved større forsinkelser

Selskapet Euclaim nevnes i en Dagbla-artikkel i dag.
Maltwhisky is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2008, 09:25   #14
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,613
Default Re: Kompensasjon ved større forsinkelser

Jeg henter opp denne tråden igjen. Selskapet var Sterling og ettersom selskapet nå har gått til de evige jaktmarker er jeg faktisk litt overrasket over at jeg fikk noen penger i det hele tatt. I forrige uke kom det inn noen penger på min konto som kompensasjon for ekstra måltider på Gardermoen, vil jeg tro. Taxi o.l. dekket de ikke. Jeg vet ikke detaljene, ettersom jeg ikke har mottatt noe brev ennå, og sikkert aldri får det p.g.a. den oppståtte situasjonen. Sterling synes sikkert jeg var kunden fra helvete som aldri gav seg, så deres siste stikk var å la meg betale gebyrene for bankoverførselen fra Danmark, jeg må nesten le. Det er synd på selskapets ansatte, men når et selskap opererer på denne måten er det ikke rart det går som det gikk.
__________________
Upcoming flights:
MAI WAW-NYO W6 321, ARN-WAW LO E90, WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ny EU-dom om kompensasjon ved forsinkelser kimpe Småprat 12 29-06-2019 22:27
Thomas Cook om kompensasjon ved forsinkelser Cockpitview Småprat 0 16-02-2015 15:26
Kompensasjon ved forsinkelse? Skipskatta Småprat 9 11-11-2012 21:23
Kompensasjon ved forsinkelse A-380 Reiseforum 8 09-12-2009 07:39
Qantas får $77m i kompensasjon for A380-forsinkelser... Trety Flyforum 0 18-08-2006 09:58


All times are GMT +2. The time now is 16:47.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.