![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hvilket flyselskap er best bak gardinen på langrutene?
Dette er jo en veldig subjektiv vurdering, men hvilke selskap har dere god erfaring med? Mine kriterier er blant annet benplass, service, AVOD, setekonfigurasjon, fordelsprogram og rett og slett hvilken følelse jeg sitter igjen med etter mange timer ombord... Selv har jeg best erfaring med Air NZ og Malaysia Airlines (Selv om jeg ikke liker MH's 2+5+2 konfigurasjon på 777. Har selv sittet midt i 5 seter'n og da føler man seg ganske inneklemt.) God erfaring med Thai og Qantas, Lufthansa greit nok. Finnair faller litt igjennom med sine gamle MD11, 340 er sikkert bedre. Synes BA har litt "stiff upper lip", Air France laber service og KLM trangt (selv om det er lenge siden jeg fløy KLM sist). SAS IC har jeg ikke hatt gleden av å prøve, og skulle gjerne ha prøvd Emirates, Singapore og Etihad også. Amerikanske selskaper her jeg ikke forsøkt, og helt ærlig er det ikke noe som frister så voldsomt heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Joa, men hva er vel moroa med et forum dersom en kun skal være objektiv? Og siden det ikke finnes en "fasit" som er opplest og vedtatt så kan det kan være morsomt å lese andre sine (subjektive) erfaringer med diverse selskaper, slik at man kan få inspirasjon til å prøve noe nytt neste gang...
Dag Viking: Joda, skjønner hva du mener, men faktisk kan jeg kose meg bak gardina med et ok sete, AVOD, litt servering og gjerne et spennende reisemål som venter når en går ut av flyet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg tror hva som er best bak gardina varierer veldig med hvilke fly man flyr med. Nye fly er ofte bra utstyrt, også bakerst, men gamle fly tar det ofte lang tid før blir oppgradert.
Jeg skal fly med NWA sin A330 fra AMS til seattle, og der ser det veldig lovende ut. AVOD og PC-strøm (i fremste delen av økonomi). Dessuten kan man velge seter på NWA sine sider, under "My reservations", alle seter kan ikke velges, men for øyeblikket sitter jeg alene på en 2-seter som har pc-strøm:-) Skal til Hawaii, og var egentlig booket med KLM sin 747 til SFO, som hverken har personlig TV eller annet morro. Trip report kommer i slutten av Okt... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Best?`
Minst ille mener du vel.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
TG Økonomiklasse er fortsatt veldig bra. 34" i pitch, gode seter, meget servinceinnstillt og trivelig crew. Standarden på mat og drikke synes jeg også er god, man serverer på skikkelige fat med ordentlig bestikk og drikke helles direkte fra flasker!
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Air France anbefales iallefall ikke.
Lufhansa synes jeg heller ikke er noe særlig. BA, Virgin Atlantic og Singapore Airlines er helt greie, men heller ikke mer. Er enig i at TG er bra. Men økonomi er økonomi, og på en 11 timers tur blir det ikke behagelig med mindre du har et sete som kan legges helt flatt, altså minimum businessclass. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Er det noe bak den gardina?? :P
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Av de jeg har flydd langt (CO, SK og LH), må jeg faktisk si SK.. Selv om SK ikke lar deg velge mat (kun ett alternativ), og filmen ikke kan stoppes og spoles, så tror jeg den beste langdistanseopplevelsen jeg har hatt, var med SK.. Ekstremt hyggelig crew, samt at de var rause med både vann, sjokolade, og polarbrød (nesten et tredje måltid!) underveise fra CPH til SEA.. Det er hvertfall der jeg sitter igjen med best inntrykk etterpå.. Men generelt sett, er de vel ganske jevne..
Last edited by Martin; 03-10-2008 at 01:32. Reason: never mind..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jadda, det er mer behagelig på business. Men hva er poenget med å kommentere det når trådstarter spør om hva som er best "bak gardina"?!?
Selv synes jeg SAS er bra. Lufthansa er ikke bra bak i 747. Varig MD-11 var veldig bra, men det er jo ikke lenger noe alternativ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Har hørt at Qatar skal være av de bedre også.
Deres economy er visst på linje med SK biz (dette sa en bekjent av meg, som har prøvd begge deler, vet ikke om det stemmer) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Handelsreisende
![]() Join Date: Apr 2008
|
![]()
Har flydd 3 ganger t/r Dubai med KLM, litt trangt, men ikke verre en at 6-7 timer går greit. Veldig fornøyd med servicen og maten ombord, også fornøyd med entertainment systemet.. Men så har jeg kanskje ikke noe stort sammenlikningsgrunnlag da jeg ikke har flydd samme distanse med noen andre...
![]() |
#15 |
Flyklapper
|
![]()
Jeg har dødd på turistklasse opptil flere ganger, jeg ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
He's dead, but he won't lie down...
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Har flydd både Thai, SAS og Etihad longhaul til Asia. Alle reisene i economy class og jeg må nok si at Etihad er det selskapet som har gitt meg den beste turen. Herlig AVOD system med store skjermer og knallbra innhold, god service ombord, bra mat og bra fly. Litt trangt om plassen, men jeg klarte meg da ihvertfall gjennom totalt 15 timer flytid på en dag.
Også veldig fornøyd med Thai, eneste store minuset er mangel på inflight entertainment. Det trekker en del ned for meg. Ellers er jo service i særklasse og maten helt ok. Felles for Etihad og Thai er at jeg ved begge anledninger har hatt behov for assistanse litt utenfor det dagligdagse. Begge selskaper tok dette svært seriøst og ordnet opp uten problemer. Hos SAS følte jeg meg rett og slett satt i boks på samlebånd....helt OK, intet mer og intet mindre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
På langdistanse Economy har jeg flydd SK,KL,DL,UA,NW,AF & LH.
SK: + Hyggelig crew, self service "buffet" og betaling for alkohol - Kun 1 middagsrett og mangler AVOD (Har IFE) KL: + Hyggelig crew, flink å komme rundt med drikke, supert AVOD system på A330/B777 - Mangler AVOD/IFE på 747/M11, varierende kvalitet på mat DL: + Trivelige eldre damer i kabinen - B767 er slitt i interiøret og mangler AVOD/IFE UA: + Bra og hjelpsomt bakkepersonal - Lav kvalitet på mat. IFE er ikke "on demand". AF: + God mat og ok plass til beina - Fransk NW: + Bra AVOD og service - Får litt vondt i ryggen pga noe rart med setene. LH: + Beste mat jeg har fått på økonomi - Ikke plass til beina på A330 og dårlig utvalg på AVOD systemet(330). Synes ikke det er så veldig stor forskjell på selskapene. Heller ofte mot KL for de er bra på pris og jeg vet hva jeg får. Foretrekker business på reiser over 8t (eller egentlig alltid ![]() Last edited by MountainDew; 03-10-2008 at 02:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Man må vite hva man skal gjøre med franskmenn (les f.eks. boken A year in the merde, av en forfatter som jeg ikke husker navnet på i farten). Jeg trives relativt godt i Frankrike, selv med mine begrensede franskkunnskaper (men jeg prøver...). Jeg synes nå det er andre europeere som er vanskeligere å hanskes med enn franskmenn (uten å nevne noen - men la oss utelukke de britiske øyer, for der er det bare fryd & gammen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Oslo - Stockholm T/R forran gardina på SJs X2000 | Norge Rundt På 14 Dager | TripReports | 11 | 01-11-2015 22:16 |
Finnair langt bak gardina | Fnate | TripReports | 16 | 13-07-2012 20:26 |
Kritisk til SAS' vinvalg foran gardina | AirbusTrond | Flyforum | 11 | 13-02-2010 17:42 |
Logikk bak selskapskoder | stripes | Register- og ATC-Forum | 3 | 30-10-2007 12:06 |