Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-10-2008, 16:58   #1
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Norwegian Elendig kundehåndtering av Norwegian

Det fleste her på forumet vet nok at mitt hjerte banker ekstra hardt for Norwegian. Et selskap jeg virkelig har sett opp til i alle år.
Hjertet vil nok fortsatt banke, men jeg må si at jeg er mektig provosert over hvordan jeg blir behandlet som kunde. Ikke fordi jeg forventer å bli behandlet annerledes, men fordi jeg som kunde skal kunne oppleve å bli tatt på alvor når henvendelsen fremprovoseres av selskapet selv.

Case:

Jobben skal med Norwegian i høst. Da vi kjøpte billettene for en måned siden, var avgangstidene og ankomstidene helt utmerket. Valget falt derfor på den bestemte destinasjonen fordi flytidene passet vårt behov.

En måned senere får vi beksjed om at avgangene er endret. For oss er dette kritisk da turen ikke er gjennomførbar. Litt søk på nettet viser at en destinasjon som tidligere ikke var aktuell på grunn av dårlige avgangstider, nå står med de samme tidene som turen vi bestilte en måned tidligere. Jeg ser det derfor naturlig å konfrontere Norwegian med å få byttet destinasjon.

Nå vet jeg fra tidligere at det er et stort problem at Norwegian bytter avgangstider forholdsvis ofte. Det er neppe noe de gjør av glede, men det burde da i så fall vises ydmykelse ovenfor de passasjerer som har bestilt reise på de berørte avgangene.

Jeg har lest regelverket ved billettkjøp hos Norwegian nøye og regner meg for over middels oppegående når jeg bestiller billetter fordi jeg er svært luftfarts interessert.
Det overrasker meg derfor stort at man ikke tillater å bytte destinasjon når det i betingelsene man godkjenner, ikke står noe om at destinasjonen er låst, om selskapet endrer avgangstidene.
Vel villig til å betale for et eventuelt mellomlegg blir jeg overrasket av å måtte diskutere med ikke mindre enn med 7 ulike kundebehandlere i over 40 minutter uten at jeg kommer noen vei.

Her er svaret jeg ikke godkjente at jeg fikk hos de ulike avdelingene noe som førte meg rundt halve telefonsystemet på Fornebu.
”Vi kan dessverre ikke endre din booking til en annen destinasjon”

Jeg har som kunde ingen problemer med å godkjenne et slik svar dersom det står beskrevet i betingelsene jeg godkjenner at destinasjonen ikke kan endres når Norwegian bytter avgangstider.
Problemet er derimot at dette ikke står spesifisert i betingelsene man må godkjenne som passasjer ved booking.

Fra Regler og Vilkår (som må godkjennes før man får fullført sin booking)

Norwegian tar forbehold om ruteendringer. Alle endringer i tidspunkt for reisen meddeles via telefonnummer oppgitt i reservasjonen, eller via e-post adressen lagt inn i reservasjonen. Dersom ruteendringen er på mer enn 30 minutter vil vi tilby gratis endring eller refusjon av din bestilling.


Her står det tydelig at endringer vil/kan inntreffe, men det står ingen ting om at endringen kun gjelder på destinasjonen man har kjøpt.

Jeg ble i samtalene vist lengre og lengre ut i vilkårene. Til slutt avsluttet den 7 kontaktpersonen jeg snakket med at endringer i avgangstider går under følgende:

12.2. Kanselleringer
I sjeldne tilfeller kan en plassreservasjon være kansellert fordi flyavgangen ikke opererer av en annen grunn enn såkalt force majeure. I slike tilfeller kvalifiserer passasjeren til en av følgende valgmuligheter:

- Å overføre plassen fritt til hvilken som helst annen av Norwegians avganger til det samme bestemmelsesstedet (samme strekning) innen en tre måneders periode, samtidig med at man også anmoder om fri overførsel av retur reisen.

- Å kansellere setet mot full refusjon på den kansellerte strekningen, samt evt. returstrekning/påfølgende strekninger med Norwegian.

I tillegg kan du ha rett til bl.a. kompensasjon etter retningslinjene for nektet ombordstigning, kansellering og forsinkelse. Disse er tilgjengelig på flyplassen eller ved henvendelse til oss. Se passasjerrettigheter ved uregelmessigheter link Viser forøvrig til gjeldende lovverk, fastsatt gjennom EU-forordningen nr. 261/2004.
Norwegians forpliktelser kan være begrenset eller bortfalle i de tilfeller der en hendelse er forårsaket av ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak var truffet.


Jeg ble mildt sagt mektig provosert. Når ble en endring en kansellering. Om Norwegian betrakter det som en kansellering, burde man da ikke informere kunden om at avgangen man har kjøpt er kansellert og ikke endret? Det blir jo da overhode ikke riktig å referere til en kanselerings regel når man får informasjon om at flighten ikke er kansellert, men endret?


Jeg kom ikke lenger. Jeg hisset opp 7 personer hos Norwegian som overhode ikke kunne fortelle meg hvorfor dette ikke var spesifisert i vilkårene man godkjenner. Når det således ikke går frem av vilkårene, synes jeg det er særdeles merkelig av Norwegian å ikke beklage. I stede blir det gitt inntrykk av at det er meg, kunden, som er en særdeles brysom person som tar opp tema.

Nå vil ikke jeg dra opp debatten om hvem man burde fly med og ikke for å unngå dette og usaklige ting. Dette kan i teorien skje hvor som helst.

Jeg føler virkelig at dette er en problemstilling som burde løftes og diskuteres. Om et selskap låser sine reisende til den bestemte destinasjonen når det er blitt gjort en vesentlig endring i avgangstidene, burde det opplyses om dette i betingelsene man godkjenner. Når man da finner en svakhet i betingelsene, burde man heller bli applaudert og bli gitt lovnad om at betingelsene skal gjennomgås slik at de står i forhold til den praksisen selskapet opererer med.

Hilsen en vanskelig kunde….. eller er jeg det?
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2008, 17:04   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Elendig kundehåndtering av Norwegian

Jeg har hørt om flere som har fått byttet destinasjon på grunn av endringer i avgagstidene, så dette hørtes rart ut.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2008, 17:06   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,032
Default Re: Elendig kundehåndtering av Norwegian

Skal ikke si du er en vanskelig kunde, men Norwegian burde i dette tilfellet ha latt deg bytte destinasjon selv om du ikke har krav på det. Men kunne du ikke i dette tilfellet bare refundert de orginale billettene og bestilt nye på en annen destinasjon? Eller går du da utenfor budsjettet?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 01-10-2008, 17:11   #4
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Elendig kundehåndtering av Norwegian

Tenkte akkurat det samme.. Hvorfor ikke bare faa hele suppa refundert og bestill ny reise paa nettet?
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2008, 17:12   #5
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,344
Default Re: Elendig kundehåndtering av Norwegian

Du er ikke vanskelig... Men dette med bytte av tider er en utfordring. Vi tar ikke sjansen på å fly med Norwegian til Stavanger i julen - vi satser på å kjøre - endring av tid kan i mange tilfeller ødelegge en hel tur.
EB is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2008, 17:13   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
Default Re: Elendig kundehåndtering av Norwegian

Beviset! Norwegian er blitt legacy!

But seriously ... slik kan man risikere å komme ut for overalt .. virker som noen har bestemt seg for å statuere et eksempel og du ble offeret ...

Uansett .. du står jo fritt til å kansellere og få refusjon. Kan ikke noen andre selskaper fylle behovet ditt? Er dere mange, kan det lønne seg å snakke med en gruppesalgsperson i et annet selskap .. det kan være at der kan få en bra pris der ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2008, 17:16   #7
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,344
Default Re: Elendig kundehåndtering av Norwegian

Men du har kjøpt en vare til en gitt pris - en ny tilsvarende vare kan komme til å koste mye mer. Det er vel dette som MartinL ikke liker...
EB is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2008, 18:13   #8
LeftSaidFred
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 124
Default Re: Elendig kundehåndtering av Norwegian

Jeg er helt enig med MartinL. Og litt uenig med de andre som sier at du bare kan refundere. Det er prinsippet som butter skikkelig for meg. MartinL er en kunde som har kjøpt et produkt. Norwegian kan ikke levere det produktet pga produksjonsmessige hensyn som de selv har valgt å ta. Skal MartinL som kunde bli møtt med bare svada som Norwegian selv ikke klarer å forklare logisk i forhold til deres egne regler som Norwegian har skrevet?
LeftSaidFred is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2008, 18:17   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
Default Re: Elendig kundehåndtering av Norwegian

Quote:
Originally Posted by LeftSaidFred View Post
Jeg er helt enig med MartinL. Og litt uenig med de andre som sier at du bare kan refundere.
Du har helt rett, du ... men det skader ikke å prøve å være litt praktisk.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2008, 18:19   #10
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Elendig kundehåndtering av Norwegian

Jeg hadde faktisk en booking med DY som også ble endret - dog kun med 20 minutter, så det kan jeg godt leve med, så fremt de faktisk går på tid... Ut i fra den mailen jeg fikk fra DY om dette, virker det som om det var "helt greit" å bytte flight, og jeg forstod det også som om destinasjonen kunne endres - men dette er kanskje galt? Eventuelt at du kunne endre destinasjon mot pristillegg minus gebyr?
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2008, 19:03   #11
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Elendig kundehåndtering av Norwegian

Joda, jeg er enig med MartinL, det har selvsagt vaert MYE bedre og utrolig enkelt for DYs kundeservice og hjulpet til her. (tilbydt aa avbestille og bruke kreditt mot ny billett slik at kunden slipper all hazzle). Slik holder jo DY pengene innenfor huset og kan til og med TJENE mer paa ny destinasjon.

Men naar det ikke gaar er jo refundering greit og da faar jo Martin muligheten til aa si takk for sist til disse bertene
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2008, 20:01   #12
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Elendig kundehåndtering av Norwegian

Er det prisforskjell mellom betalt billettpris og ønsket (ny) destinasjon?
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2008, 20:57   #13
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Elendig kundehåndtering av Norwegian

I prinsippet kunne MarinL kansellert og bestilt på nytt selvsagt, men dette er fryktelig klønete håndtert av Norwegian's kundesenter. Her kunne man enkelt gjort en liten innsats og hjulpet kunden, men i stedet velger man å gjemme seg bak byråkratiske og rigide regler. Her bør kanskje noen på kundesenteret deres få et kurs i kundeservice, vet at Mercuri har mange gode slike kurs.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2008, 21:25   #14
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Elendig kundehåndtering av Norwegian

"Du skal alltid hjem..."
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2008, 21:55   #15
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Elendig kundehåndtering av Norwegian

hehe, slapp av, det blir tur. Ingen fare med det, men jeg er svært prinsippfast og mener jeg her tar opp en sak på veiene av mange, ikke nødvendig vis meg selv. For hvor mange er det egentlig som opplever dette og som sitter på den kunnskaps databasen som vi her på forumet har om muligheter, rettigheter og begrensninger i forhold til slike situasjoner?


Dere peker alle på vesentlige ting, men slik jeg ser det er det fortsatt uavklarte spørsmål.
Norwegian spesifiserer ikke dette i sine vilkår. Da kan de etter min mening heller ikke benytte dette som et argument. Dessuten hva er en edring av avgangstider? Er det en endring eller en kansellering?

Klart jeg kan mase om å få refundert billettene, men dette er ikke mulig online i vår reservasjon. Dette handler om prinsipper og jeg blir opriktig lei meg når jeg ser at man heller bruker tid og krefter på å gjøre missfonøyde kunder enda mer frustrert fremfor å tilrettelegge og gjøre omfanget av endringen minst mulig.

Dessuten hva er kostnaden for Norwegian å tilrettelegge for dette (gebyrfritt) å dermed minske omfanget av endringene fremfor kostnaden av å ha svært missfonøyde kunder med spolert ferie og et dårlig intrykk av selskapet?

Jeg håper jaggu noen i Norwegian leser dette her, for jeg blir opriktig lei når jeg konstater at det faktisk praktiseres slik. Her har de en gylden mulighet til å snu noe negativt til noe positivt
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2008, 22:01   #16
goaul
Newcomer
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 30
Default Re: Elendig kundehåndtering av Norwegian

Jeg vil jo fortsatt hevde at det er relevant fra/til destinasjon som ville blitt endret da... Skjønner dem vis det er snakk om f.eks endringer til Paris å du vil heller ta en Dubai
goaul is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2008, 22:04   #17
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Elendig kundehåndtering av Norwegian

Det burde forsåvidt ikke spille noen rolle da jeg selv stiller meg villig til å betale mellomlegget til en eventuell ny destinasjon.

Men for å svare på ditt spørsmål. Budapest/Praha er ikke den største forskjellen!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2008, 22:09   #18
goaul
Newcomer
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 30
Default Re: Elendig kundehåndtering av Norwegian

Da er jeg helt enig med deg! Burde ikke være et problem, og det er for dårlig!
goaul is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2008, 00:16   #19
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,914
Default Re: Elendig kundehåndtering av Norwegian

Burde jo bare endret destinasjonen istedenfor å leite etter paragrafer en kan følge til punkt og prikke...
DY husk : Sikkerhet, punktlighet, Service

Last edited by MountainDew; 02-10-2008 at 00:21.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2008, 00:57   #20
BGO
TurbopropFlyer
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 545
Default Re: Elendig kundehåndtering av Norwegian

Jar har vært veldig positiv til Norwegien etter at de startet for fuldt å gi SAS konkuranse for noen år siden, men må si at de skuffer gang på gang. Jeg mener at frustrasjonen til MartinL er helt på sin plass. Og det er med bekymring jeg legger merke til disse "blemmene" Norwegian gjør i forhold til kundebehandling. Det virker til tider lite gjennomtenkt og man kan lett få inntrykk av at det for Norwegian sin del er viktigere å følge reglene enn å sørge for fornøyde kunder, tiltross for at det vil koste de svært lite eller ingenting.
Tror dette kan ha med at kundebehandlerene hos Norwegian har svært lite spillerom og er gitt få muligheter av ledelsen til å "tenke praktisk". Får inntrykk av ad den jeg prater med er en ung skoleelev som sitter på andre siden og slavisk følger et til tider firkantet regelverk. De har nok reglene på sin side de aller fleste gangene folk klager, men jeg oppfatter ikke Norwegian som en servicebedrift på lik linje med mange andre flyselskaper.
Har selv opplevd det jeg vil kalle dårlig service hos Norwegian og "glansbildet" er nok ikke så flott lengre. Det har vært direkte årsak til at jeg har valgt andre selskaper, selv om Norwegian var billigst, dersom prisforsjellen ikke har vært for stor. Tror (og håper) at også andre gjør det valget, for det er vel bare det som kan få Norwegian til å forbedre seg.
__________________
[url=http://www.ringlogistics.no/]Ring Logistics[/url]
BGO is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Drømmeferien til USA gikk i vasken: - Elendig service av Norwegian LN-TIB Småprat 52 21-07-2014 22:59
Elendig resultat fra Continental LN-TIB Flyforum 1 17-07-2008 17:40
Elendig bagasjeoppfølging av BA Farmer Flyforum 19 24-05-2008 17:58
-Elendig kostnadsbombe Trety Flyforum 3 14-11-2007 15:57


All times are GMT +2. The time now is 10:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.