![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,550
|
![]()
Da har jeg begynt å åpne gamle permer og scannet litt fra FBU.
Siden bildene er sortert etter flytypetype, kommer det i denne omgang B727 og B737. Kvaliteten er nok litt så som så, både på scanningen og bildene. Jeg har kun scannet dem med automatisk unsharp mask, og ikke gjort noe etterarbeide. De seneste årstallene må tas med en klype salt, siden jeg etter hvert av en eller annen grunn gikk bort fra å skrive årstall i albumet! Vi starter med noen 727`ere, som jo ikke var den mest dominerende typen på FBU: ![]() Air France gikk over fra Caravelle til B727-200, som her er foreviget i 1980. ![]() ![]() FI opererte med både -100 og -200 modellen av B727. Her fra henholdsvis 1981 og 1985. ![]() Før Airbusene kom, kunne vi se LH sine B727 på FBU. Så hopper vi over til B737, som det var maange flere av! ![]() Dette var tatt i -84 - mon tro hvor det roret kom fra? Kunne ligne LH-farge. ![]() Her har vi kakkerlakkmaskinen, som kom hjem med eksotiske gjester etter utleie til TACA (1985). ![]() BA B737-200 i sine første farger i 1985. ![]() En liten Pan Am 737, som vel skulle kom fra LHR med folk matet inn fra diverse flighter på LHR i 1986! ![]() Braatens sommerfly lyste opp i flere versjoner over flere år. Dette er knipset i -88. ![]() Så vidt jeg husker hadde ikke KLM noen egne B737-200. Jeg tror de som var i deres farger, som dette, var innleid fra Transavia (1988). ![]() Mitt første bilde av BU B737-400, i 1989 ![]() -og her er første bilde av BU B737-500. LN-BRC var jeg så heldig å få fly med første dagen hun var i rute (1990)! ![]() British Airways, med reklamekampanje for "Worlds Biggest Offer" i 1990 ![]() Elendig bilde, men det viser Norway Airlines i Air Europe farger. Her på vei mot militærterminalen (1990). ![]() LN-SUZ har jo også tydeligvis vært leid ut- men hvor, det vet jeg ikke. Bildet er fra -92. ![]() Nok et Sommerfly. Denne gang en -500, fotografert i 1992. ![]() Olympiaflyet ble foreviget i 1995. Last edited by VC-10; 09-09-2008 at 22:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,550
|
![]()
...og her kommer de siste bildene:
![]() Falkon Aviation flyr antageligvis for BU her i 1995. ![]() Denne tror jeg tilhørte Icelandair (ex LH kanskje?). Legg merke til hush-kit (97). ![]() Drillos var så heldige å få en "egen" maskin (98). Og til slutt var det mitt første bilde av Braathens B737-700! ![]() Ja - det var det jeg orket i dag. En dag seinere er jeg plutselig tilbake med bilder fra et nytt album. ![]() Last edited by VC-10; 10-09-2008 at 08:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
|
![]() Quote:
![]() ![]() Ovenstående (og søstermaskinen som var identisk) ble operert av Air Atlanta for LH Cargo. De endte her borte etterhvert og jeg så dem i Seattle fra tid til annen .. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Collector
![]() Join Date: Nov 2006
Posts: 796
|
![]()
Bravo, MER, MER
__________________
Odd Viking: OY-DDO - DC3 OY-KNC - DC7 LN-MOG - DC8 SE-DGO - F28 |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]()
Kjempefine bilder, VC-10 !!!
![]() AF gikk over ra Caravelle til B727 i 1981, men B727 var fast minst en gang i uka, på søndager stort sett fra midten på ´70-tallet. LN-SUI fra 1984 er en perle!! Dette har jeg ikke sett før. "Kakkerlakken" i 1985/86 var ikke en BU-maskin som kom tilbake, men en ex TACA maskin de leiet fra Boeing etter at den første 767´en LN-SUV ble levert tilbake til Boeing. Men fargerik og fin var den, utenpå : ![]() BA 1985 i de nye Landor-fargene, dette var de andre fargene for B737-200 hos BA. De første egne ble levert i 1980. N197JQ i 1988 var det aller første sommerflyet! ![]() PH-TVR var som du skriver, innleid fra Transavia. Flott bilde av LN-BRC!!!!! har du datoen for første dag i rute? LN-SUZ hadde vært hos VASP Air Atlanta overtok de 2 B737-200F som LH Cargo hadde og så overførte til German Cargo, før de tok dem tilbake igjen. Solgte dem ca 1992, de var å se på FBU helt til siste dag! G-MSKC har mellom-skemaet som noen få fly bar våren 1997 før Presentasjonen av BA World Colours 10. juni 1997. Men dette bildet er ikke fra FBU ![]() Takk skal du ha!!!!! Veldig inspirerende at både du og LN-MOW deler av arkivet, Jeg kommer tilbake med noen etter som det nærmer seg 10 år siden dørene lukket for siste gang.
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,550
|
![]() Quote:
![]() Kan vel kanskje se ut som om den der står på en av de ytre A-utgangene på CPH?! Jeg fjerner dette bildet fra tråden! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,550
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]() Quote:
Og det var ikke min mening at du skulle fjerne bildet av BA/Maersk-flyet... Bare ville si at det var tatt et annet sted. Og akkurat den har nok ikke vært på FBU.
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,550
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 263
|
![]()
Flotte bilder.
Har vært på FBU 2 ganger. Som hjertebarn ble det mange turer til Rikshospitalet i Pilestredet. og en gang på vei hjem svingte vi innom FBU. Husker ikke så mye fra dengang, men jeg husker vi stod høyt oppe utenfor bilen og så, mener jeg, ned på flyene. Trodde lenge at vi stoppet i en lomme på E18, men det var vel helst et parkeringshus eller noe slikt. Den andre gangen var da forestillingen "STOMP" gikk i SAS- hangaren i......ja, `99? Mener det var året etter nedleggelsen. Frode! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,344
|
![]()
"Kakkerlakken" i 1985/86 var ikke en BU-maskin som kom tilbake, men en ex TACA maskin de leiet fra Boeing etter at den første 767´en LN-SUV ble levert tilbake til Boeing. Men fargerik og fin var den, utenpå :
![]() Ble det ikke et bytte med LN-SUV da?? Mener å huske at -SUV begynte å fly for TACA etter at den ble tilbakeført til Boeing. Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,477
|
![]()
Fina bilder!
Folk klagar på att det är mycket 737 på OSL nu. Tycker FBU verkar ha haft mer ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]()
FBU hadde mange 737´er i forskjellige farger! Men så hadde de også mange DC-9´er
![]() Nå om dagen er det nok langt fler 737´er, men ikke så ulike.
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,362
|
![]()
Dette var julaften... AF med 727 var ofte transportmiddelet hjem fra CPH.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,577
|
![]()
Flott gjensyn med FBU.
Mye fine bilder . Bildet av Norway Airlines 733 må være tatt etter 1.mai 1991. Maskinen ble hentet av undertegnede 28. april samme år på LGW etter å ha vært tatt i arrest i forbindelse med Air Europe konkursen i kjølevannet av Gulf-krigen. Etter å ha kranglet med administratorene som håndterte Air Europe boet , betalt regninger til Eurocontrol og diverse landingsavgifter som heftet maskinene samt refinansiert leieavtalen fergefløy vi denne maskinen til SVG før den ble satt i trafikk noen dager etter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,344
|
![]()
Kjempebra og kjempeartig. Det er alltid godt å plukke gamle minner fra FBU frem igjen. jeg hadde noen kommentarer/svar på noen av dine spørsmål, men Fellowship'en har allerede svart ut alt sammen (som vanlig ;-)))).
Takk skal du ha nok en gang! Espen hilser |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Location: Hurdal/Gjøvik
Posts: 1,399
|
![]()
Virkelig flotte bilder
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Great Pictures VC-10!!!
Does it happen you took some of them on slides and maybe have some spare slides? In case, contact me please via PM, I am sure we can hammer out a deal. Do you have good pics of LN-BRM in Sommerflyet 1991 cs ? I would be interested in seeing some of those - really rare - livery.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fornebubilder 2 | VC-10 | Flyhistorisk forum | 27 | 24-11-2009 22:23 |
Fornebubilder | LN-KOG | Bilder & foto | 14 | 13-10-2007 11:06 |