Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-01-2008, 22:24   #1
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,477
Sverige Nosbrygga slog hål i vingen på 747SP, rapporten klar

http://www.havkom.se/virtupload/reports/rl2007_23.pdf


Sammanfattning
Flygplanet, en Boeing 747 SP, hade landat på Stockholm/Arlanda flygplats
efter en reguljärflygning från Damaskus. Vid intaxningen mot parkeringsbryggan
vägleddes piloterna om avstånd och avvikelser i sida av information
på en ljustavla på terminalbyggnaden. Ljustavlan programmerades av
en operatör från det aktuella handlingbolaget. Hon hade inhämtat information
om den ankommande flygplanstypen från flygplatsens datasystem, där
typkoden 74L var angiven. Hon var inte bekant med den specifika koden,
men utgick från att det var en vanlig Boeing 747, vilket även hennes kollegor
trodde.
Vid operatörspanelen i brygghuset programmerade hon in B 747, efter
att ha valt bort det första versionsalternativet som var B 747 SP. Anledningen
till att 747 SP låg först bland versionerna var att det tidigare hänt olyckor
på Arlanda när fel version lagts in på ljustavlan. En vanlig B747 är längre än
en SP-version, innebärande att den parkerar betydligt längre fram. Datasystemet
läser med laser av frontprofilen på flygplanet för att verifiera att rätt
typ är inlagd. Vissa platser på Arlanda har även versioner av detta system
där skillnad mellan versioner av samma flygplanstyp (B747 – B747SP) kan
avläsas. Denna modifiering var dock inte införd vid den aktuella parkeringsplatsen.
När flygplanet taxade in mot parkeringsplatsen indikerade ljustavlan enligt
dataloggen typversionen B 747. Befälhavaren uppgav i intervju att han
tidigare upplevt att ljustavlor visat B 747, men att detta ändå var korrekt för
en B 747 SP. Operatören övervakade intaxningen visuellt och när hon insåg
att flygplanet kom oroväckande nära brygghuset tryckte hon in nödstoppet.
Detta visade sig dock redan vara aktiverat av markpersonalen på rampen.
Flygplanets vänstra vinge träffade undersidan på brygghuset samtidigt som
ljustavlan indikerade ”STOP” och ett stort hål revs upp på vingens ovansida.
Inga människor skadades vid olyckan.
Olyckan orsakades av otillräckliga utbildningsprogram och bristfällig säkerhetssstyrning
avseende gateoperatörernas hantering av dockningssystemen.
Bidragande var att tidigare påpekade säkerhetsbrister inte åtgärdats.
Savipix is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Den siste MD-11 rapporten? RJon TripReports 21 08-04-2015 16:21
Lite hål i regs Savipix Register- og ATC-Forum 2 10-04-2010 21:26
Rapporten som forsvant... EB TripReports 5 01-10-2009 19:33
Så var LN-WDA rapporten fra 19.05.2004 klar sail4fun Flyforum 2 29-11-2007 10:14
AA-Crash, Flight 587, rapporten klar Blubird Flyforum 0 27-10-2004 13:07


All times are GMT +2. The time now is 12:48.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.