![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,477
|
![]()
http://www.havkom.se/virtupload/reports/rl2007_23.pdf
Sammanfattning Flygplanet, en Boeing 747 SP, hade landat på Stockholm/Arlanda flygplats efter en reguljärflygning från Damaskus. Vid intaxningen mot parkeringsbryggan vägleddes piloterna om avstånd och avvikelser i sida av information på en ljustavla på terminalbyggnaden. Ljustavlan programmerades av en operatör från det aktuella handlingbolaget. Hon hade inhämtat information om den ankommande flygplanstypen från flygplatsens datasystem, där typkoden 74L var angiven. Hon var inte bekant med den specifika koden, men utgick från att det var en vanlig Boeing 747, vilket även hennes kollegor trodde. Vid operatörspanelen i brygghuset programmerade hon in B 747, efter att ha valt bort det första versionsalternativet som var B 747 SP. Anledningen till att 747 SP låg först bland versionerna var att det tidigare hänt olyckor på Arlanda när fel version lagts in på ljustavlan. En vanlig B747 är längre än en SP-version, innebärande att den parkerar betydligt längre fram. Datasystemet läser med laser av frontprofilen på flygplanet för att verifiera att rätt typ är inlagd. Vissa platser på Arlanda har även versioner av detta system där skillnad mellan versioner av samma flygplanstyp (B747 – B747SP) kan avläsas. Denna modifiering var dock inte införd vid den aktuella parkeringsplatsen. När flygplanet taxade in mot parkeringsplatsen indikerade ljustavlan enligt dataloggen typversionen B 747. Befälhavaren uppgav i intervju att han tidigare upplevt att ljustavlor visat B 747, men att detta ändå var korrekt för en B 747 SP. Operatören övervakade intaxningen visuellt och när hon insåg att flygplanet kom oroväckande nära brygghuset tryckte hon in nödstoppet. Detta visade sig dock redan vara aktiverat av markpersonalen på rampen. Flygplanets vänstra vinge träffade undersidan på brygghuset samtidigt som ljustavlan indikerade ”STOP” och ett stort hål revs upp på vingens ovansida. Inga människor skadades vid olyckan. Olyckan orsakades av otillräckliga utbildningsprogram och bristfällig säkerhetssstyrning avseende gateoperatörernas hantering av dockningssystemen. Bidragande var att tidigare påpekade säkerhetsbrister inte åtgärdats. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Den siste MD-11 rapporten? | RJon | TripReports | 21 | 08-04-2015 16:21 |
Lite hål i regs | Savipix | Register- og ATC-Forum | 2 | 10-04-2010 21:26 |
Rapporten som forsvant... | EB | TripReports | 5 | 01-10-2009 19:33 |
Så var LN-WDA rapporten fra 19.05.2004 klar | sail4fun | Flyforum | 2 | 29-11-2007 10:14 |
AA-Crash, Flight 587, rapporten klar | Blubird | Flyforum | 0 | 27-10-2004 13:07 |