![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
|
![]()
Går det mod slutten ?
http://epn.dk/finans/pengeinstitutte...cle1239044.ece Godt nok er det europæiske aktiemarked blodrødt for tiden, men det er tydeligt nu at FL Group har gamblet og tabt
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry). |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Bjørn Kjos - hvordan er cash-reservene?
Se opp for svette islendinger som vil selge aksjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Synd at det skulle gå sånn med et stolt historisk selskap, men den islandske cowboyfilmen må gå mot en slutt....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,577
|
![]()
Det går mot fullstendig bank og investeringskollaps på Island.
Ingen grunn til at DY skal kjøpe noe med Sterling merkevare enda. Det er bare å sitte stille og vente på hva som skjer og eventuellt henvende seg til lessorene av Sterlings fly for å overta disse. Pilotene i Sterling vil da kunne få jobb i DY . "Dessene" står i kø i hele Skandinavia for å få jobb så det er intet problem. Personlig tviler jeg på levedyktigheten til Sterling. De er i høy grad avhengig av cashflow. Dersom egenkapitalen tørker opp og cashflowen blir marginal begynner lessorene å røre på seg og kaller leiene i "default". Da kan det fort gå feil vei for selskapet. I det lengste håper jeg det går greit for Sterling , dog er det noen meget svarte skyer på horisonten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
|
![]()
Ikke helt on topic og dog alligevel !
Dette var et markant skridt og tage ![]() Den amerikanske centralbank sænker renten med 0,75% i et hug ! http://borsen.dk/finans/nyhed/124430/
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry). |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Håper i alle fall at NB holder til det har bragt meg trygt til BLL i April....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,577
|
![]() Quote:
Unntaket er dersom man kjøper via en turoperatør som er tilknyttet reisegarantifondet. Da har man i det minste en mulighet til å få pengene tilbake om NB går over ende. Som BU662 sier i en annen tråd; Han gir dem ut året å leve. Jeg gir dem ut August 2008. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
|
![]() Quote:
Går de konk, er det kurator der fordeler evt. overskydende midler om du indgiver begæring til boet om tilbagebetaling.
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
That depends. Har du en forsikring som dekker det tilknyttet kortet så kan den dekke det.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
Påfaldende tavshed fra både NB og Baugur her, synes jeg....
Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,917
|
![]()
Skal de stase på Norsk innenriks uten oppstartkapital? Høres vanskelig ut spør du meg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
, Satser på at de holder over sommer'n , men til BLL var det fristende pga pris, men det får bli med det ene forsøket, så får jeg også fløyet med de før 3 2 1 ...gone
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,097
|
![]()
"Jeg" har også booket en tur med dem i Juni, men for min del så er jeg villig til å ofte den delen av arven og at det blir Lufthansa istedet. Når de går dunken tør jeg ikke spå da islandske finanser ikke alltid er like oversiktlige, men jeg ser for en en plutselig konkurs!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
|
![]()
Nå har faktisk vg en sak på dem og jeg siterer: !Det er paragraf 8 i kredittkjøpsloven som sier at du kan stille de samme kravene til kredittkortselskapet som til selgeren."
I følge vg skal dette ha fungert når fly me gikk konkurs i sommer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2005
Posts: 221
|
![]()
Fikk dette svaret hos Forbrukerrådet (lang tekst nedenunder), ang. at selger har gått konkurs, og at man har handlet med kredittkort. Kort fortalt er det slik at man først skal rette kravet til konkursboet, og hvis dette ikke fører fram er kredittyter ansvarlig.
Dette svarte Forbrukerrådet meg på mail: "Du kan forsøke å rette et krav etter kredittkjøpsloven § 8. Forbrukerrådet har på sine hjemmesider utarbeidet faktainformasjon om kriteriene for når og hvordan du kan rette et krav etter kredittkjøpsloven § 8. Paragraf 8 i kredittkjøpsloven gjør det mulig å fremme pengekrav mot kredittyter dersom du har kjøpt en mangelfull vare eller tjeneste på kreditt. Men for at du skal kunne rette et krav til kredittyter etter kredittkjøpsloven § 8, må følgende fire momenter være innfridd: 1. Du må ha handlet på kreditt 2. Du må ha handlet hos en næringsdrivende 3. Det må foreligge en feil eller mangel ved varen eller tjenesten som du har kjøpt 4. Du må ha forsøkt å løse saken hos selger først Er disse fire momentene oppfylt kan du: 5. Klage til kredittyter 1. Du må ha handlet på kreditt Rent praktisk vil det si at du ikke bruker av dine egne, oppsparte midler, men kjøper for lånte penger. Det er tilfellet når du handler med kredittkort. Kredittkort er et kort som ikke er knyttet opp til noen konto, men hvor du har en forhåndsinnvilget kredittramme du kan benytte. Du får jevnlig tilsendt faktura, hvor du kan velge om du vil betale hele beløpet, eller om du bare vil betale det i flere porsjoner. I sistnevnte tilfelle vil du betale renter på det utestående beløpet. I Norge er det som regel et kort du har fått gjennom en avtale med en bank eller finansinstitusjon, og som er tilknyttet et internasjonalt betalingsnettverk, som for eksempel Mastercard. Hvis du har fått innvilget en kreditt på lønnskontoen din, og hele beløpet til det aktuelle kjøpet går av denne kreditten, og ikke av det du har innestående, er det også et kredittkjøp. I dette tilfellet er det altså ikke et kredittkort det er snakk om, men et vanlig debetkort knyttet til lønnskontoen din, men hvor du bruker av en forhåndsinnvilget kreditt. Det er viktig å understreke at dersom du for eksempel tar opp et forbrukslån, og bruker av disse pengene til å kjøpe varer eller tjenester med kontanter eller fra lønnskontoen din, er det ikke et kredittkjøp, og du har dermed ingen krav i henhold til kredittkjøpsloven § 8. Men dersom selger ved kjøpet formidler et lån fra en tredjemann til dekning av kjøpesummen, vil det være et kredittkjøp. 2. Du må ha handlet hos en næringsdrivende Varen eller tjenesten som du klager på må du ha kjøpt som privatperson fra en næringsdrivende. Kjøper du fra en annen privatperson gjelder ikke kredittkjøpsloven § 8. Bestemmelsen gjelder heller ikke når det er en næringsdrivende som kjøper fra en annen næringsdrivende. 3. Det må foreligge en feil eller mangel ved varen eller tjenesten som du har kjøpt Du må ha en reell grunn for å kunne klage. Dette kan være kontraktsrettslige feil mellom deg og selger, som for eksempel at varen/tjenesten er forsinket, at den ikke blir levert eller at den har mangler. Det kan også være en feil ved innholdet i avtalen eller ved måten avtalen kom i stand på, slik at avtalen må anses som ugyldig. Et annet eksempel er dersom selgeren ikke lar deg benytte deg av angreretten din, som gjelder blant annet ved kjøp på internett. Dersom selger skulle blir slått konkurs slik at han ikke er i stand til å betale tilbake det han skylder, kommer også bestemmelsen i kredittkjøpsloven til anvendelse. 4. Du må ha forsøkt å løse saken hos selger først Du må først rette kravet ditt mot selger eller tjenesteyter. Dette må skje innenfor vanlige reklamasjonsfrister. Forbrukerrådet anbefaler å reklamere skriftlig så snart som mulig etter at du oppdaget årsaken til klagen. Ved kjøp av ting er det alltid tilstrekkelig å reklamere innen to måneder, jfr forbrukerkjøpsloven. Vi anbefaler at man du i klagen til selger gjør oppmerksom på at du vil vurdere sak mot kredittyter dersom selger ikke gjør opp. Dette vil legge press på selgerne til å følge regelverket. Kommer du ingen vei i forhold til selger, for eksempel at han ikke svarer, nekter å godta din reklamasjon eller at han rett og slett er gått konkurs, kan du rette det samme kravet overfor kredittyter. 5. Rette en klage til kredittyter Dersom selger ikke svarer eller svarer negativt, kan du som kjøper rette krav mot kredittyter. Du må reklamere til kredittyter så snart som mulig etter at du ble klar over at forholdet ikke vil bli ordnet av selger. Det er praktiske grunner til at lovgiver har bestemt at kjøper først skal forsøke å ordne opp med selger, før krav rettes mot kredittyter. Kravet ditt overfor kredittyter må være sammenfallende med kravet du har overfor selger, og kan kun være pengekrav. Kredittyters ansvar er beløpsmessig oppad begrenset til kjøpesummen. Du bør klage skriftlig, og legge ved nødvendig dokumentasjon, for eksempel kopier av kvitteringer og tidligere korrespondanse med selger. Hvem er ansvarlig? Kredittyter er ansvarlig og skal motta klagen. Kredittyteren er den bank eller finansinstitusjon som har innrømmet deg kreditt. Rent praktisk vil kredittyter som regel være det selskap som har utstedt kredittkortet. Det står vanligvis på selve kortet hvem som har utstedet kortet og er kredittyter. Har du for eksempel et Nordea Mastercard, er Nordea kredittyter. Har du et Dinerskort eller et Eurocard er Europay kredittyter. VISA og Mastercard er eksempler på globale betalingsnettverk som fasiliterer kjøp på tvers av landegrenser, på Internett osv. De er bindeleddet mellom brukerstedet (den du kjøper varen eller tjenesten fra) og banken eller finansieringsinstitusjonen som du har inngått en avtale om kort med. Maestro og Cirrus er andre betalingsnettverk, begge er kun knyttet opp til debetkort. I Norge er de aller fleste VISA-kort debetkort." |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
|
![]()
OK, kunne se ud til at Norsk og Dansk lov er lidt <> på dette punkt.
Læste dette på FDM-travel forleden. Hvilken finansiel beskyttelse har de rejsende når de rejser med et selskab, der har stoppet operationerne? I Danmark er man omfattet af forbruger lovgivningen, der beskytter de rejsende når de har købt en pakkerejse. Ud over det er der ingen beskyttelse når et selskab går i betalingsstandsning eller går konkurs. I visse tilfælde påtager andre selskaber forpligtelserne og mod gebyr accepterer billetterne. I USA er der rent faktisk større beskyttelse og er rejsen inden for 60 dage efter konkursen er øvrige selskaber forpligtet til at acceptere de rejsende når de har plads og kan blot opkræve 25$ hver vej. Her er også reglen om at hvis rejsen er på kreditkort og inden for 60 dage kan den rejsende nægte at betale. Derfor har American Express nægtet at betale North West Airlines 65 millioner $ de skylder dem, selv om selskabet fortsat flyver.
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry). |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
|
![]()
Det har vel ligget i kortene en stund at FL group ikke visste helt hva de ønsker å drive med...
__________________
ThomAAs Flying the Norwegian way ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ny JP Spotter Group? | flyKSU | Flyforum | 17 | 12-11-2007 18:12 |
FL Group utsetter børsnotering av Icelandair Group | CK | Flyforum | 1 | 21-07-2006 19:30 |
FL Group ut av easyJet | CK | Flyforum | 3 | 05-04-2006 10:15 |
Visioner FL Group | Jan | Flyforum | 1 | 06-01-2006 12:33 |
OT Hurtigruten group | SAJblue | Flyforum | 13 | 04-12-2005 15:10 |