![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Nei, men om FD&CA har nye sko det merker de....
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=188717 Utstyrt med bomber og kniver skal hele åtte av ni testpersoner ha sluppet gjennom sikkerhetssjekken på Gardermoen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2006
Posts: 161
|
![]()
Blir det ny sikkerhetssjekk for alle pass. som kommer fra OSL nå? Pax fra CPH hadde det jo slik en stund etter at testpersoner gikk gjennom sikkerhetskontrollen med ulovlige gjenstander.
Edit: Hadde jeg lest artikkelen først så hadde jeg fått svar på spørsmålet !! ::Busted:: Last edited by snag; 07-12-2007 at 09:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
|
![]()
Jo Kobro viste ingen ting om testen som skapte uro blant Addeco ansatte på Gardermoen. Har det blitt gjennomført tilsyn er det Luftfartsilsynet som må si noe om det. Her er det kilder som har tipset pressen om noe, tilsynet har nok hat en test men kan følgelig ikke si noe om den. VG kilden nevner at det er stor gjennomtrekk i Addecco. I mine naive øyne stinker dette av lønnsforhandlingstaktikk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,051
|
![]() Quote:
Nå hadde vel det stort sett vært de samme ansatte uansett hvem som har ansvaret for kontrollen. Og inkompetanse er minst like mye utbredt i det offentlige som i det private, om ikke mer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
Tror dette handler mer om begrensninger i utstyret og ikke så mye personellsvikt. Er vel rett og slett vanskelig å avdekke endel ting med tilgjengelig utstyr = falsk trygghet = spill for galleriet (som vi allerede visste)...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Litt fristende å bare kommentere med "det var da ingen bombe".
Dagbladet avsluter med "I mars neste år overtar vekterselskapet G4S ansvaret for sikkerhetskontrollen på Gardermoen. " Jaja, da blir vel alt så mye bedre? Enig med andeik, det er kanskje på tide å revurdere anbudssystemet. Kanskje det burde stilles krav til lønn osv.? Hilsen, Laurenz |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Om det blir bedre eller ikke får vi se, men G4S er ihvertfall et selskap med erfaring av sikkerthetsarbeid. Jeg blir skeptisk når jeg ser "Adecco" uansett hvilken bransje det er snakk om.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
En skandale enkelt og greit, sånn går det når kvisete, frekke og umodne fjortiser skal stå i sikkerhetskontrollen. Med fare for generalisering angående de ansatte men alle burde se at dette er for dumt.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,452
|
![]()
Vel - IMHO er det et par tiltak som maa innfoeres foer man kan skryte paa seg et 'vanntett' system ...
Det ene er at skal man lage et vanntett system, maa alle klaer av, alle bagger aapnes og toemmes, alle laptoper skrus aapne, likedan med alle iPod'er, kamera og andre elektroniske apparater. Likeledes maa kontrollen av de ansatte (inkl crew) gjoeres likedan, man maa forby mekanikere aa ta med verktoey paa rampen, fjerne brannoekser i cockpit og isskraper i kjoereteoy paa rampen. Alternativt forby andre materialer enn skumgummi. Det andre er at de ansatte maa paalegges treaarig utdannelse foer de slippes loes i sikkerhetskontrollene. Etter endt utdannelse maa de det foerste aaret ta diverse speiderproever under oppsyn av en erfaren kontrolloer foer de slippes loes paa egenhaand. Men selvfoelgelig er intet av dette realistisk. Med dagens utstyr og bruk av menneskelige sanser, er det ikke realistisk aa tro at man kan stoppe alt som passerer gjennom av ulovlige gjenstander. Grundig opplaering og erfaring er viktige hjelpemidler, men etter hva jeg hoerer og leser er begge deler mangelvare paa OSL. Uansett vil det alltid vaere et element av 'risiko' innebygget og maalet maa vaere aa redusere det elementet til et minimum. Jeg har ingen tro paa at det er mulig aa eliminere det totalt. Men det kan synes som at det er rom for forbedringer uansett .. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Adecco ønsker enda mer intim kontroll. Fra Dagsrevyen:
Hovedtillitsvalgt for sikkerhetskontrollørene på Gardermoen tar til orde for mer intime kontroller for å unngå at farlige gjenstander slipper gjennom sikkerhetskontrollen. Hovedtillitsvalgt Svein Engelstad, Adecco, forteller at den ene kniven lå i BH, en annen i en truse. På en BH kan det pipe uansett. For å være 100 prosent sikker må man bruke hendene og begynne med en mye strengere kontroll, sier han. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Send over TSA, da blir det orden på sakene
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
|
![]()
Det er vel tilsynet som ønsker den nye kropps scanneren!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Vektere OSL | Skyhigh | Flyforum | 18 | 27-11-2009 22:55 |
Sersjant oppdaget drivstofflekkasje fra fly | Desk pilot | Flyforum | 1 | 19-05-2009 11:38 |
man blir oppdaget | krølle | Flyforum | 1 | 30-10-2007 00:00 |
Døde på fly - ble ikke oppdaget | TG923 | Flyforum | 3 | 23-05-2006 23:39 |
USA Today har oppdaget codeshare | LN-MOW | Flyforum | 4 | 24-01-2006 11:46 |