![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2006
|
![]()
La merke til at det på SKN var rettet en blåaktig, konsentrert lysstråle rett opp i lufta noen minutter før flyene fra BOO og TOS skulle lande i ettermidag. Det var litt sludd i luften og det pågikk feiing av rullebanen. Jeg tippet at dette enten var en form for måling av sikt, eller et signal til innkommende fly om at rullebanen er stengt. Jeg tipper at det første er riktig. Eller er jeg helt på vidda?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Er en laserstråle som måler skyhøyde/dekket. Kan være vanskelig å se dem i finvær, men under rette forhold som sludd/snø så kan man se slike stråler på mange plasser.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Det er nok en lyskaster til å måle skyhøyden med ja. Nyere utstyr benytter laser, men eldre utgaver er kun vanlig lys.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2006
|
![]()
Lysstrålen jeg så var nok både for tykk og hadde for stor spredning til å være en (konsentrert) laserstråle. Det så mest ut som en sånn lyskaster som utesteder o.l. bruker for å tiltrekke seg oppmerksomhet, bare at den stod stille.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
For en del år siden prøvde jeg å legge et papirark med form som en flaggermus (batman-signalet) oppå en slik lyskaster for å se om det ble synlig i skyene. (Cielometer? på HMR). La det oppå... men nei. Det var vel et litt dømt prosjekt med tanke på lys-difraksjon og annet man fikk lære om noen år etter.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fuktig i været | RJon | Bilder & foto | 3 | 16-09-2015 12:25 |
Fin PAX vekst for SKN og ANX | grindstein | Flyforum | 2 | 21-05-2012 21:28 |
SKN-BOO-OSL 14April | grindstein | TripReports | 4 | 25-05-2009 10:31 |
SKN-TOS-OSL-CPH 5. des? | blazius | Flyforum | 1 | 06-04-2008 03:57 |