![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Posts: 172
|
![]()
Det går rykter internt i SAS gruppen at Q400 skal fordeles på Air Baltic, Blue 1 og Widerøe. Så dette kan bli spennende. Høres lit fjærnt ut men man vet aldri.
Ingen røyk uten ild, heter det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Hva mener du med fordeles? At de Q400 som SAS har operert frem til i dag skal fordeles mellom de nevnte selskaper?
Herlig med en bransje som er bygget på rykter ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Posts: 172
|
![]() Quote:
Etter at WF Bodø teknisk er ferdige med overhale dem, skal de fordeles. WF 50%, BT 30% rest til Blue 1. Men sikkert bare dårlige rykter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,299
|
![]()
....og så skal Widerøe, Air Baltic og Blue 1 operere dagens SAS Q400 ruter?
Det skulle tatt seg ut! hehe! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
|
![]()
Og hvem sa at Widerøe ikke kom til å fly Q400 igjen??
Håper det er hold i ryktene slik at vi får flyene opp i lufta igjen raskt!! E!
__________________
:: Egil :: wias HQ |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]()
Ja, denne stakkaren begynner å bli lei av å stå på bakken nå tror jeg...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: ENGM/Råholt
Posts: 1,977
|
![]()
Og det vil i tilfelle ikke komme til å bli slått opp i media... Neida, ikke i det hele tatt.. Gleder meg til de overskriftene.
![]() Last edited by Madman; 12-11-2007 at 01:15. Reason: tasteleif |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Det eneste som er fakta i hvert fall at at Widerøe er i ferd med å modifisere alle SAS sine Q400 sammen med teknikere fra Bombardier - i Bodø
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: ENGM/Råholt
Posts: 1,977
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
![]() Q400 har vært mislykket for SAS helt siden innføringen, og beslutningen om å kutte ut hele flåten skyldes ikke utelukkende ulykkene SAS har hatt i høst, men den totale erfaringen har med flytypen. Ulykkene har vært dråpen som fikk begeret til å renne over og det har også tidligere vært diskutert i SAS om de skulle kvitte seg med alle Q400. SAS trenger dessuten en rendyrket propelloperatør i regionalmarkedet. Widerøe har bevist at de kan dette, både økonomisk og teknisk sett. Har SAS råd til å la Widerøe ikke få fortsette med Q400? Q400 har riktignok fått seg en knekk i det danske markedet og overfor danske pax, men det er nok mer SAS+Q400 som de opplever er problemet og ikke nødvendigvis WF+Q400. Det er jo ingen andre enn SAS som har hatt disse problemene. Widerøe klarer jo å operere Q400 rundt samme tekniske regularitet som sine 100/300-maskiner. Og se litt på realiteten. Det finnes ingen konkurrent til dagens Q400. ATR er uaktuelt. Så hva skal WF gjøre? Innføre jetmaskiner? Jeg tror ikke det, selv om det er en reell mulighet for det. Grunnen er som allerede nevnt at SAS bør ha en rendyrket propelloperatør som tar seg av markedet med ruter under 2 timer. Ved bruk av Q400 som gir dette gode penger til både WF og SAS. Dersom WF skulle få jet, så er jeg redd SAS fortsatt blir et konsern med mange selskaper som konkurrerer for mye i samme marked, for WF vil umulig klare å tjene penger med dagens rutestruktur bare ved å bytte ut Q400 med jet. Da er man nødt til å fly et helt annet rutenett hvor det er mulig å gjøre penger på regionaljet. WF kommer aldri til å få ekspandere "villt og uhemmet" som de kan gjøre med Q400, uten at det blir i konkurranse med andre SAS-selskaper. Det er problem, og også hovedforklaringen på hvorfor WF er nødt til å fortsette med Q400. Og fortsetter WF bare som et kjedelig selskap med Dash8-100/300, så er jeg redd pax automatisk forsvinner til konkurrentene som flyr raskere og mer moderne maskiner i samme klasse. Det blir å skyte seg selv i foten, og SAS vil se at pengene går til konkurrentene i stedet for i egen lomme. Så spørsmålet er om SAS har råd til å la være å gi WF tilbake Q400 ![]() Jeg tror det er null problem å få pax til å forstå hvorfor det gjøres, og at det gjøres på en sikkerhetmessig god måte. Pax vet jo ellers sjelden hvilken flytype de flyr, og enda mindre hvilket selskap de flyr ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,565
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]()
Widerøe er jo verdens beste på Q400, med best regularitet av alle brukerene, skal man tro Bombardier...
Det står jo litt i kontrast til at SAS har parkert alle Q400'ene til Widerøe, fordi SAS har slitt med regulariteten... ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
SAS sjefen har jo gått helt klart ut i media og sat at Q400 ikke lenger skal brukes av SAS og deres datterselskaper (les WF). Bryter han det "løftet" så begynner tiltroen til han å synke til et lavmål. Han annonserte for en stund siden at Sas Norge skulle ta over CPH ruten. Det ble det inge ting av
![]() Dessuten å eskportere sine problemer til datterselskapene er en skarp undervurdering av sin egen tilbringertjeneste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,962
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,565
|
![]() Quote:
Ja , jeg har nå nylig reist med SK1461 og 1456 2 ganger og det var 73G begge ganger , LN-TUF og norske mannskaper. Har lagt merke til at siste dager så står det (BU) i parantes bak enkelte rutenummer på SAS.no sine sider når man bestiller billett. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,325
|
![]()
Skjønner ikke forskjellen på at SAS flyr eller ikke Q400 og/eller at datterselskapene flyr eller ikke flyr Q400... Blir nok en jobb for pressekontaktene i hele SAS gruppen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 187
|
![]()
Mats pratade ju om "Q400 NG (Next Generation)" som en möjlighet för SAS gruppen under presskonferensen förra veckan (med anledning Q3 resultatet). När en journalist frågade om detta verkligen var ett realistiskt alternativ, och om kunden kommer bry sig om det är "vanlig" eller "NG"?! Mats svarade att för Sverige och Danmark är inte Q400 realistiskt, och där behövs det något annat. Men han verkade exkludera Norge medvetet.
Min egen teori, byggt på SAS egna utlåtanden, är att SAS gruppen INTE kommer att använda Q400 i DK och SE (ej heller operated av andra inom SAS gruppen), men att de kommer tillbaka till Wideröe i modifierad form. Jag vill också påpeka det Mats poängterar HELA tiden. Detta var ett kommersiellt beslut! De kunde inte fortsätta med Q400 som det var nu. Det finns inte förtroende hos kunder och crew för modellen efter alla problem (helt från start 2000 poängterade han) och därför gjorde man beslutet. Det handlar inte nödvändigtvis om planets duglighet eller inte, kommersiellt gick det inte att fortsätta! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
|
![]()
paer, jeg tror du har ganske så rett. Og jeg tror nok at det kan være noe i ryktene her. Hvorfor? Som flere har påpekt her så har det gått ganske greit med Q400 i WF, og de kunne tenke seg å få dem tilbake. Mediakjøret rundt sikkerheten har ikke vært like ille her som i Sverige og Danmark. Og (correct me if I'm wrong - dere som jobber ute på stasjonene til WF) norske passasjerer har ikke vært like motvillige til å fly Q400 som i DK og SE. Noe som da åpner for at de fleste blir fornøyd. WF får fly igjen, kanskje man øker antallet fly i WF og muligheter for ekspansjon... SAS DK og SE får noe nytt (kanskje jet) og alle passasjerene er relativt happy. Norske aviser vil nok skrive noen spaltemeter, men vi nordmenn glemmer fort.
Just my to cents S |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,367
|
![]()
Jeg synes at det ikke høres helt urealistisk ut. Men jeg synes oppmerksomheten rundt Q400 i Norge blir litt undervurdert. Hvis disse flyene blir "dumpet" i Norge og til Widerøe, mens SE og DK får nye fly, er ikke det akkurat noe som kommer til å gå upåaktet hjem her, og det bidrar ikke akkurat til å dempe inntrykket av at Norge har tredjeprioritet i SAS. Men la oss for all del ta dette når det evt. kommer.
Men jeg skal like å se den informasjonssjefen som skal forklare i Norge at dette ikke er fly som svensker og dansker kan/vil fly, men de er helt trygge. ![]()
__________________
Neste flyvning: 01.02.2025: OSL-LHR (SK) 04.02.2025: LHR-OSL (SK) 02.03.2025: OSL-AGP (DY) 05.03.2025: AGP-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS skal fly Kongsberg Gruppen | FlightDeck | Flyforum | 4 | 07-07-2010 00:06 |
SAS Gruppen øker | CK | Flyforum | 7 | 07-10-2005 14:24 |
Foerenklad administration i SAS gruppen | Savipix | Flyforum | 0 | 01-06-2005 14:25 |
B767 leased in till SAS gruppen? | Savipix | Flyforum | 2 | 04-05-2005 17:30 |
SAS Gruppen frem 2% i desember | CK | Flyforum | 1 | 12-01-2005 08:03 |