Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-11-2007, 13:50   #1
learjet
oversheriffmester

Global Moderator
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
Default Klinte til på vingen

Les historien hos Romerikets Blad

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2007, 14:02   #2
seatsniffer
ScanFlyer Blue
 
seatsniffer's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 348
Default Re: Klinte til på vingen

Quote:
Bruun påpeker at en flyvinge er konstruert for å tåle tung belastning.
Jeg synes denn var ganske så vittig jeg
__________________
life is rough - so you gotta be tough
seatsniffer is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2007, 14:06   #3
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,118
Default Re: Klinte til på vingen

Dette var da en søt høstagurk.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2007, 14:20   #4
Olebno
ScanFlyer Gold
 
Olebno's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BOO/ENBO
Posts: 1,373
Default Re: Klinte til på vingen

Agurk er tydeligvis blitt en "helårs-grønnsak"
__________________
Ole Bjørn Jensen
Olebno is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2007, 18:28   #5
Fly high
ScanFlyer Gold
 
Fly high's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
Default Re: Klinte til på vingen

Skyldes klimaendringene ...

Fly high is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2007, 18:55   #6
hurvert
ScanFlyer Silver
 
hurvert's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 888
Default Re: Klinte til på vingen

Tror mer det var en test av rømningsveier siden de brukte nødutgangen
__________________
LA2TUA

hurvert is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2007, 18:59   #7
anders320
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
Default Re: Klinte til på vingen

Haha. Dette var en søt sak da =P

Men åpne nødutgangene? Er det bare å åpne nødutgangene og lukke de som det passer seg? Akkurat som en flydør?
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2007, 21:49   #8
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Klinte til på vingen

Denne kommentaren var den mest treffende:

Quote:
I vår tid, med en angiver med mobilkamera i hvert vindu og på hvert gatehjørne, er det nesten ingenting som forbauser mer. Dette er et av de mest tøvete og meningsløse oppslag jeg har sett. Det er forøvrig merkelig at man forsøker å få en kommentar fra flyselskapet på dette. 1. Intet lov/regelbrudd 2. Ingen sikkerhetsrisiko Kanskje den flyplassansatte ved OSL heller skal begynne å gjøre jobben sin enn å fare rundt med vås,vrøvl samt forsøk på å være paparazzi!
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2007, 21:55   #9
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Klinte til på vingen

Quote:
Originally posted by LN-KOG

Denne kommentaren var den mest treffende:

Quote:
I vår tid, med en angiver med mobilkamera i hvert vindu og på hvert gatehjørne, er det nesten ingenting som forbauser mer. Dette er et av de mest tøvete og meningsløse oppslag jeg har sett. Det er forøvrig merkelig at man forsøker å få en kommentar fra flyselskapet på dette. 1. Intet lov/regelbrudd 2. Ingen sikkerhetsrisiko Kanskje den flyplassansatte ved OSL heller skal begynne å gjøre jobben sin enn å fare rundt med vås,vrøvl samt forsøk på å være paparazzi!
Enig! Mange oppslag i det siste med f.eks. bussjåfører som prater i mobilen og politi som parkerer på fortau. Kritikkverdig, selvsagt - men ikke viktig nok til å kjøre store saker i media - dette kommer jo opp bare pga at noen har tatt mobilbilder. En vemmelig utvikling. Snart er vi i alle hengt ut i underholdningsjournalistikken

For øvrig: Er det ikke mer oppsiktsvekkende at crew går ut på vingen gjennom nødutgangen for å sole seg enn at de kliner?
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2007, 22:01   #10
Canopy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 160
Default Re: Klinte til på vingen

Quote:
Originally posted by andeik

Haha. Dette var en søt sak da =P

Men åpne nødutgangene? Er det bare å åpne nødutgangene og lukke de som det passer seg? Akkurat som en flydør?
Jepp.. bruker nødutgangen når vi skal på vingen!!
Canopy is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2007, 22:37   #11
Trash2000
ScanFlyer Blue
 
Trash2000's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Kristiansand
Posts: 319
Default Re: Klinte til på vingen

Tross alt...

Alternativet er vel at flypersonellet må ut av flyplassen. Dette medfører tur gjennom nirvana, hell**** og det som verre er i forbindelse med crew-slusene.

Da er det kanskje like greit å ta pausen på vingen. Bedre å bli mistenkt for å bryte regler i lokalavisa enn å bli mistenkt for å være terrorist foran Mr. UberVekter i slusa, vel?
Trash2000 is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2007, 22:40   #12
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Re: Klinte til på vingen

Jeg vet at jeg løfter tråden ved å skrive dette, men er det noe som helst mulighet for at denne tråden nå snart kan avgå en stille død????????
Dette er det mest IDIOTISKE jeg noen gang har sett i media, rett og slett UFATTELIG at noen gidder å bry seg i det hele tatt!!!
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2007, 23:00   #13
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Klinte til på vingen

Quote:
Originally posted by LN-KOG

Denne kommentaren var den mest treffende:

Quote:
I vår tid, med en angiver med mobilkamera i hvert vindu og på hvert gatehjørne, er det nesten ingenting som forbauser mer. Dette er et av de mest tøvete og meningsløse oppslag jeg har sett. Det er forøvrig merkelig at man forsøker å få en kommentar fra flyselskapet på dette. 1. Intet lov/regelbrudd 2. Ingen sikkerhetsrisiko Kanskje den flyplassansatte ved OSL heller skal begynne å gjøre jobben sin enn å fare rundt med vås,vrøvl samt forsøk på å være paparazzi!
Dette er litt OT, men samtidig en ganske viktig oppfølging av det du sier om angiver på hvert hjørne. Les noen godt gjennomtenkte ord her:

http://www.schneier.com/blog/archives/2007/11/the_war_on_the.html

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2007, 02:10   #14
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: Klinte til på vingen

Quote:
Originally posted by andeik

Haha. Dette var en søt sak da =P

Men åpne nødutgangene? Er det bare å åpne nødutgangene og lukke de som det passer seg? Akkurat som en flydør?
Som min kollega Canopy skriver, så benytter vi nødutgangene når vi jobber på vingen.

Det er omtrent som en vanlig dør - litt avhengig av flytype.
På MD80 eller 737CG taes hele døren bort og det kan være litt klorete
og tungt å få den på plass, på en 737NG derimot er døren hengslet i topp,
og det er en grei sak å få den igjen. Kan være litt tricky å få igjen den lille
klaffen i bunn, men det er kun teknikk.

Ellers er det eneste jeg merker meg, at de har sko på seg.
Boeing anbefaler ikke akkurat at man har sko på seg når man går på vingen,
og vi er pålagt i henhold til vår MOE å benytte noe vi kaller "Boeing-sokker"
hvis vi skal gå på vingen. MD80 derimot er jo overkill bygget, så den har det
ikke så mye å si - bortsett fra at man lager merker på vingen.
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2007, 11:15   #15
ThomAAs
ScanFlyer Molded
 
ThomAAs's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
Default Re: Klinte til på vingen

Man må jo bare være litt forsiktig på A320. For der er det jo sklie på OW exit. Og den blåses om du åpner vinduet...
__________________
ThomAAs
Flying the Norwegian way
ThomAAs is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2007, 11:23   #16
Balle Chlorin
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 371
Default Re: Klinte til på vingen

De skal jo bare prise seg lykkelige over at ikke Airport Patrol kom kjørende en tur forbi og oppdaget at de beveget seg ute uten refleksvest..... Da ville det nok blitt bakoversveis og lange ører tenker jeg
Balle Chlorin is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2007, 12:09   #17
anders320
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
Default Re: Klinte til på vingen

Quote:
Originally posted by Speedbird

Det er omtrent som en vanlig dør - litt avhengig av flytype.
På MD80 eller 737CG taes hele døren bort og det kan være litt klorete
og tungt å få den på plass, på en 737NG derimot er døren hengslet i topp,
og det er en grei sak å få den igjen. Kan være litt tricky å få igjen den lille
klaffen i bunn, men det er kun teknikk.
Fett! Har alltid hatt lyst til å åpne opp en nødutgang bare for å se hvordan det funker Men tror kanskje det blir litt trøbbel/forsinkelse om jeg skulle ha gjort det!
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2007, 21:40   #18
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Klinte til på vingen

Quote:
Originally posted by andeik

Quote:
Originally posted by Speedbird

Det er omtrent som en vanlig dør - litt avhengig av flytype.
På MD80 eller 737CG taes hele døren bort og det kan være litt klorete
og tungt å få den på plass, på en 737NG derimot er døren hengslet i topp,
og det er en grei sak å få den igjen. Kan være litt tricky å få igjen den lille
klaffen i bunn, men det er kun teknikk.
Fett! Har alltid hatt lyst til å åpne opp en nødutgang bare for å se hvordan det funker Men tror kanskje det blir litt trøbbel/forsinkelse om jeg skulle ha gjort det!
Neste gang du sitter ved en nødutgang på en 737NG spør flyvertinnen om hun kan vise deg hvordan den funker.

Eller kanskje Speedbird kan lage en undervisningsvideo om emnet?
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2007, 22:53   #19
anders320
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
Default Re: Klinte til på vingen

Hadde faktisk vært litt morsomt å se! Har alltid lurt litt på akkurat det!

Men det jeg er _ganske_ redd for er at jeg skal tabbe meg ut en gang i lufta. Er en veldig klåfingret person, så jeg har flg. spørsmål: Vil nødutgangen åpne seg i lufta? :P
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2007, 23:00   #20
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Klinte til på vingen

Kommer ann på flytype og hvilken dør du forsøker på. Men de fleste vil heldigvis ikke kunne åpnes så lenge det er overtrykk i kabinen. Men det finnes desverre noen unntak.

LN-TAL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Blue Islands under vingen til Flybe RJon Flyforum 1 12-01-2016 11:32
360* view fra vingen til et sjøfly! LN-HFH Bilder & foto 3 04-06-2015 22:43
Is/rim på vingen. Cessna182 Flyteknisk forum 7 20-12-2011 10:45
Brakett på vingen til bl. a 737 gilera Flyteknisk forum 16 27-10-2010 18:12
Kondens over vingen... atck Flyforum 0 20-06-2006 19:32


All times are GMT +2. The time now is 22:57.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.