Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-10-2007, 17:59   #1
Whatever
ScanFlyer Blue
 
Whatever's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 121
Default Bakkeutstyr

Heisann. Dette blir min første tråd etter en lang stund som tilskuer på dette forumet.

Jeg har nettopp vært på Gardermoen og som den flyintressert jeg er stod jeg jo slevfølgelig og kikket i vinduene på stuerne og bakkemannskapet. Jeg vet jo at alt med fly er sinnsykt dyrt. Så det jeg lurte på var hvor mye koster alt bakkeutstyret som brukes på flyplasser. Hvem er forhandlere for slikt utstyr?

-Pushback traktorer
-Båndbiler
-Bagasjevogner
-Container lastere
-Slike stag som er mellom traktor og fly
+++

Noen som er i besittelse av slik info?
Whatever is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2007, 19:43   #2
rampen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 992
Default Re: Bakkeutstyr

Quote:
Originally posted by Whatever

Heisann. Dette blir min første tråd etter en lang stund som tilskuer på dette forumet.

Jeg har nettopp vært på Gardermoen og som den flyintressert jeg er stod jeg jo slevfølgelig og kikket i vinduene på stuerne og bakkemannskapet. Jeg vet jo at alt med fly er sinnsykt dyrt. Så det jeg lurte på var hvor mye koster alt bakkeutstyret som brukes på flyplasser. Hvem er forhandlere for slikt utstyr?

-Pushback traktorer
-Båndbiler
-Bagasjevogner
-Container lastere
-Slike stag som er mellom traktor og fly
+++

Noen som er i besittelse av slik info?
forskjellige leverandører, men ofte blir dette kjøp av andre handlingselskaper som har utstyr til overs. Mulag er vel en av leverandørene.. Men hva i all verden skal du med slike opplysninger?
rampen is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2007, 19:49   #3
N2630B
ScanFlyer Blue
 
N2630B's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 430
Default Re: Bakkeutstyr

Bagasjetrallene fikk jeg høre at leies av OSL, men den er jeg litt usikker på.
Og pushbacker og TBL'er kommer jo helt ann på størrelse av fly osv, hva en trenger.
Er mange forskjellige leverandører og mange forskjellige størrelser på div. utstyr..
N2630B is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2007, 19:52   #4
Kingstone
Ops Manager
 
Kingstone's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Tjøme
Posts: 295
Default Re: Bakkeutstyr

Douglas er en ganske stor leverandør
__________________
Mvh
Thorbjørn Kongsteien-Ottesen
Kingstone is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2007, 19:55   #5
Whatever
ScanFlyer Blue
 
Whatever's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 121
Default Re: Bakkeutstyr

Skal ingenting med de opplysningene. Jeg bare lurer.
Whatever is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2007, 21:02   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,471
Default Re: Bakkeutstyr

For eksempel:

http://www.fmctechnologies.com/AirportEquipmentServices.aspx

http://www.waesg.com/

... eller soek paa Google etter utstyr du er interessert i. Det er et stort marked for baade brukt og nytt utstyr.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2007, 21:07   #7
Whatever
ScanFlyer Blue
 
Whatever's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 121
Default Re: Bakkeutstyr

Finner ingen priser.
Whatever is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2007, 22:22   #8
rampen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 992
Default Re: Bakkeutstyr

Quote:
Originally posted by Whatever

Finner ingen priser.
Skal du overta NAS på osl???
rampen is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2007, 00:13   #9
spitfire
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 301
Default Re: Bakkeutstyr

i 1995 kjøpte BU prototypene til Kalmar TBL 180 fra fabrikken de kostet ca 1 mill pr stk.
en liten bagvogn kostet da rundt 15000 pr stk.
500000 for en liten Nissan toalettbil
1 mill for en 10 år gammel elepant my avisingsbil
ca 1.mill for en 10 år gammel SCHOPF pushback på 18 tonn med stag
ca 500000 for en solid el trekker, husker ikke navnet med de veier 5 tonn

ca 700 for et par vernesko med ståltå

Ca 60000 dollar for ei 737 lasteromsdør

Det er dyrt å starte opp nytt. Du får følge gutta her inne sitt råd om å kjøpe brukt, hvis du kan.
spitfire is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2007, 00:51   #10
TUC
Escaping the blue box
 
TUC's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 332
Default Re: Bakkeutstyr

Quote:
Originally posted by LN-RRL
SGS, Servisair (eller hva de heter nå om dagen) og Northport (eller hva de heter nå om dagen...) har en trallepool, hvor de eier et visst antall hver (aner ikke totalt antall eller fordeling). NP hadde ikke helt tatt dette i betraktning da de startet opp, og hadde derfor ingen -INGEN- traller ved oppstart...
__________________
Just got out of the blue box
TUC is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2007, 00:56   #11
N2630B
ScanFlyer Blue
 
N2630B's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 430
Default Re: Bakkeutstyr

Quote:
Originally posted by TUC

Quote:
Originally posted by LN-RRL
SGS, Servisair (eller hva de heter nå om dagen) og Northport (eller hva de heter nå om dagen...) har en trallepool, hvor de eier et visst antall hver (aner ikke totalt antall eller fordeling). NP hadde ikke helt tatt dette i betraktning da de startet opp, og hadde derfor ingen -INGEN- traller ved oppstart...
Ja, det var noe sånn jeg trodde det var, men fikk høre av en tidligere kollega at trallene var leid inn av OSL.
Men hørte også da jeg startet at NP hadde prøvd å merke trallene sine i starten, men ga for opp
N2630B is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2007, 00:59   #12
TUC
Escaping the blue box
 
TUC's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 332
Default Re: Bakkeutstyr

Alle 20?
__________________
Just got out of the blue box
TUC is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2007, 01:04   #13
Whatever
ScanFlyer Blue
 
Whatever's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 121
Default Re: Bakkeutstyr

Hehe nei jeg skal ikke starte opp noe handlingselskap.
Whatever is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2007, 01:05   #14
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: Bakkeutstyr

Hvor mye kosster en highloader?
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2007, 17:28   #15
spitfire
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 301
Default Re: Bakkeutstyr

Mener å huske at Braathens bakkeutstyrsavd i SVG fant en brukt i Tyskland til oss i BOO til ca 1,5 mill uten dollier. Det var på den tia vi ble kjøpt og slaktet av SAS så det ble aldri noe av det.
spitfire is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2007, 22:27   #16
PAS
ScanFlyer Blue
 
PAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 91
Default Re: Bakkeutstyr

Bakkeutstyret er dyrt...

24.000,- for 1 tralle.
1,2 mill for Kalmar stagpushback 16 tonner.
2,4 mill for en Kalmar tauepushback. (TBL 190)
ca. 900.000,- for en trapp.
ca 400.000,- for ett bånd.
ca 700.000 for en trekker.
Loadere koster alt fra 1 til 6 mill avhengig av størrelse.
De-icing biler er fra 2 mill og oppover.
Dollies har jeg ikke peiling på hva koster.....

Alt utstyret avhenger selvsagt av hva slags ekstrautstyr man vil ha med, og det begynner å bli mye. I Norge bør man selvsagt ha utstyr som er "winterised" (vinterutstyrt).
Ac utstyrsleverandører har man feks. Kalmar, AMSS, Westergaard, Houchin, Trepel, Steeltrack, Douglas, Rofan, Sigma, og mange mange flere.

Løp og kjøp............
PAS is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2007, 22:45   #17
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Bakkeutstyr

Quote:
Originally posted by PAS

Bakkeutstyret er dyrt...

24.000,- for 1 tralle.
1,2 mill for Kalmar stagpushback 16 tonner.
2,4 mill for en Kalmar tauepushback. (TBL 190)
ca. 900.000,- for en trapp.
ca 400.000,- for ett bånd.
ca 700.000 for en trekker.
Loadere koster alt fra 1 til 6 mill avhengig av størrelse.
De-icing biler er fra 2 mill og oppover.
Dollies har jeg ikke peiling på hva koster.....

Alt utstyret avhenger selvsagt av hva slags ekstrautstyr man vil ha med, og det begynner å bli mye. I Norge bør man selvsagt ha utstyr som er "winterised" (vinterutstyrt).
Ac utstyrsleverandører har man feks. Kalmar, AMSS, Westergaard, Houchin, Trepel, Steeltrack, Douglas, Rofan, Sigma, og mange mange flere.

Løp og kjøp............
Ikke rart at handlingselskapene TAPER PENGER i Norge -ikke et flyselskap gidder å betale mere enn en pose peanøtter pr fly

Alle firmaer innen gurmemat, handling osv går med røde tall/minus på OSL - jo for at AVINOR og OSL tar seg skikkelig betalt for bruk av tjenestene.

Så du som jobber for handling, matprogram, vask/renhold, deicing, fuel, renovasjon, security, renhold på flyplassen, osv - føler du deg trygg i jobben til enhver tid, eller føler du maset på tilbud, anbud, kortere tid osv

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2007, 22:46   #18
Whatever
ScanFlyer Blue
 
Whatever's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 121
Default Re: Bakkeutstyr

Quote:
Originally posted by PAS

Bakkeutstyret er dyrt...

24.000,- for 1 tralle.
1,2 mill for Kalmar stagpushback 16 tonner.
2,4 mill for en Kalmar tauepushback. (TBL 190)
ca. 900.000,- for en trapp.
ca 400.000,- for ett bånd.
ca 700.000 for en trekker.
Loadere koster alt fra 1 til 6 mill avhengig av størrelse.
De-icing biler er fra 2 mill og oppover.
Dollies har jeg ikke peiling på hva koster.....

Alt utstyret avhenger selvsagt av hva slags ekstrautstyr man vil ha med, og det begynner å bli mye. I Norge bør man selvsagt ha utstyr som er "winterised" (vinterutstyrt).
Ac utstyrsleverandører har man feks. Kalmar, AMSS, Westergaard, Houchin, Trepel, Steeltrack, Douglas, Rofan, Sigma, og mange mange flere.

Løp og kjøp............
Trur desverre ikke lommeboken strekker til.
Whatever is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2007, 23:02   #19
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: Bakkeutstyr

Ikke alle handlingselskap som har røde tall flyradar.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2007, 23:37   #20
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Bakkeutstyr

Quote:
Originally posted by PAS


De-icing biler er fra 2 mill og oppover.
Det var jo en fin pris...
De 10 år gamle Elephant My'ene våre gikk vel for rundt millionen pr. stk, om jeg husker rett, mens to nye Elephant Beta kom på rundt 9 mill, uten radio/cd-spiller...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	img_2566.jpg
Views:	303
Size:	128.4 KB
ID:	6255  
KennethGS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian kjøper bakkeutstyr. MartinL Flyforum 47 06-09-2009 14:19


All times are GMT +2. The time now is 00:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.