Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-09-2007, 21:16   #1
ENTO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 526
Default Widerøe, sparer penger !

Hørte en fortelle at Widerøes flighter mellom Torp og Køben... ikke lenger går rett syd, men etter avgang Torp dreier de venstre og går ned over Sverige. Da unngår de å bruke Oslo upper control 118.875. Dvs etter avgang er det Farris approach 134.050 og deretter over til Malmø ctr 124.400. Er det virkelig så mye penger å spare på å unngå en controlenhet ?
ENTO is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2007, 21:37   #2
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
Default Re: Widerøe, sparer penger !

Sparer de virkelig noe vesentlig på å komme seg inn i svensk territorium fort nok til at det kan skje direkte fra Farris?

Jeg har forresten lenge lurt på hvorfor i all verden Torptrafikken skulle via dansk territorium (via Trano) når trafikken fra Gardermoen (og tidligere Fornebu) alltid har gått over Sverige helt ned til CPH approach.
__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner
GF1 is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2007, 08:16   #3
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Widerøe, sparer penger !

med problemene vi har hatt i norsk sektor m.h.t. bemanning etc, er det kanskje like greit å bruke svensk luftrom, så er man kanskjje sikrere på å få gjennomført flygninger (når ikke flyene har teknisk...)
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2007, 09:11   #4
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Widerøe, sparer penger !

Det er et tett luftrom over Østlandet, og enda tettere rundt CPH, hvor mye av det nødvendige innflygingsluftrommet ligger over Sverige. Derfor har som oftest de vanlige SID'ene fra OSL retning CPH gått langs eller over den svenske østkysten, og ned mot innflygingsfixet "SVEDA" hvor STAR'en inn til CPH overtar. En vanlig Airway fra CPH til OSL går gjerne lengre vest. Så det trenger ikke å ha med ATC å gjøre, det er rett og slett for å ha en fast flow-retning ut av OSL og inn til CPH. Forøvrig var militæret til tider satt inn som brukere av luftrommet i Skagerak, men etter nedleggelse av skvadronene på Rygge og Ängelholm er det ikke så mange storbrukere der lengre.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Sparer 70% drivstoff Trety Flyforum 8 16-10-2012 15:17
Widerøe tjener mer penger Someone Flyforum 1 10-11-2010 16:24
Virgin sparer fuel... CK Flyforum 30 12-03-2008 11:02


All times are GMT +2. The time now is 18:07.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.