![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Lillestrøm
Posts: 4,391
|
![]()
Ser på radaren her nå at denne landet akkurat på OSL. Ikke noe uvanlig akkurat det, men har aldri sett at "snuta" på en korean kan løftes opp?
Noen som vet om det er vanlig på alle sammen, eller bare på noen enkelte maskiner? Airbus 330. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Snuta kan løftes på spesialbygde fraktere - men ikke ombygde tidligere passasjervarianter.
Sjekk følgende på å identifisere dette - winglets og kort øverste dekk, ja
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Lillestrøm
Posts: 4,391
|
![]()
Veldig bra LN-KGL, den forklarte veldig bra.
Airbus 330. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Men står ikke BCF for Boeing Converted Freighter og har flydd som passasjerfly tidligere? Det var ikke uten grunn at jeg benyttet OG mellom de to betingelsene kort topp OG winglets.
Forøvrig kan det nevnes at snuteåpning har det vært siden tidenes begynnelse til 747en. Den var opprinnelig tiltenkt rollen som frakter for US Air Force, men tapte mot C-5.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Et bilde sier mer en tusen ord, men når man IKKE ser på bildet ...
![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
Generellt så er vel alle med (F) betegnelsen "ekte" fraktere med nesedør og uten passasjervinduer, mens (SF), (AF) eller BCF er ombygget som denne med blendede vinduer.
SCD står for Side Cargo Door og er brukt om begge kategorier.. C betyr vel convertible og kunne veksle mellom å være frakter og pass. fly. Denne var den eneste som kunne ha både nesedør og passasjervinduer, som denne M er kombier med fast vegg mellom passasjerer og frakt. Disse har passasjerer foran, og frakt bak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
![]() Og så har en faktisk også 747F uten SCD ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,916
|
![]()
747F er vel også den "egentlige" 747 da den opprinnelig var et forslag som fraktmaskin til USAF, men Juan Trippe fikk overbevist Boeing at den kunne brukes til noe annet også
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]()
Vil dette si at alle Korean B747F's som er her hos oss, som har winglets og kort 2. etasje, faktisk KAN åpne nesa? Hmm, er mulig jeg er i feriemodus og ikke får igang de små grå idag
![]()
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
ENGM RAMP: ja, alle freightere fra KE med kort upper deck har nesedør. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]()
Takk Brendas...
Da er det sikkert kun pga mangel på plass som gjør at de alltid laster via siden og ikke foran..... Vel vel, godt det bir bedre for de da når vi får 171 som ny oppstillingsplass
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
Morten, jeg har sett ett par ganger at de bruker nesa til lasting. Kommer vel an på hva slags last dem har ellers.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]()
Her ser dere hvordan Boeing sin CX-HLS så ut:
![]() Det er ikke så mye mer enn nesa og motorene som ligner trekkene 747 har. Nevnte at det fantes noen 747F uten SCD. Såvidt jeg vet er det kun fire 747F som er levert uten døra på siden, og det er msn 21486, 21487, 21507 og 21514, alle levert til Iran Air Force (senere brukt av Iran Air og så Saha Airlines) som 747-2J9F. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Collector
![]() Join Date: Nov 2006
Posts: 796
|
![]()
Såvidt jeg erindrer var det en konkurranse mellom Boeing og Lockheed om å levere nye transportfly til forsvaret. Lockheed vant med sin C-5 Galaxy, og Boeing brukte så konseptet til å videreutvikle 747'en.
__________________
Odd Viking: OY-DDO - DC3 OY-KNC - DC7 LN-MOG - DC8 SE-DGO - F28 |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2006
Location: Nannestad
Posts: 4,767
|
![]()
Skilleveggen i combimaskinen er ikke fast, men kan flyttes etter behov. Ombyggingen (flytting av skillevegg) er beregnet til å ta 65 timer. Det er ikke bare å flytte en vegg, kjøkken, toaletter, håndbagasjehyller, paneler, tepper og el.anlegg må flyttes på.
Ganske så tungvindt løsning. http://www.airliners.net/open.file/1150250/M/ http://www.airliners.net/open.file/0246537/M/
__________________
MVH Stein Olsen http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/ Det finnes alltid en god grunn til å se på fly ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2007
Posts: 348
|
![]()
SAS-jumboene i den liveryen er fantastisk!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Denne var ny... | Marius_S | Flyforum | 1 | 17-04-2008 22:16 |
Aj.. Denne var flau.. | Concorde | Flyforum | 5 | 08-05-2007 13:44 |
Denne var close... | Marius_S | Flyforum | 1 | 04-02-2006 18:29 |
Denne var jo fin: | Concorde | Flyforum | 2 | 25-01-2006 01:01 |
Denne var ny | Airbus 330 | Flyforum | 6 | 24-10-2005 10:11 |