Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-08-2007, 10:37   #1
Airbus 330
ScanFlyer Dusty
 
Airbus 330's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Lillestrøm
Posts: 4,391
Default Denne her var ny.

Ser på radaren her nå at denne landet akkurat på OSL. Ikke noe uvanlig akkurat det, men har aldri sett at "snuta" på en korean kan løftes opp?
Noen som vet om det er vanlig på alle sammen, eller bare på noen enkelte maskiner?

Airbus 330.
Airbus 330 is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2007, 10:48   #2
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Denne her var ny.

Snuta kan løftes på spesialbygde fraktere - men ikke ombygde tidligere passasjervarianter.

Sjekk følgende på å identifisere dette - winglets og kort øverste dekk, ja
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	GreatWallCheck.jpg
Views:	8
Size:	59.8 KB
ID:	5657  
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2007, 10:52   #3
Airbus 330
ScanFlyer Dusty
 
Airbus 330's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Lillestrøm
Posts: 4,391
Default Re: Denne her var ny.

Veldig bra LN-KGL, den forklarte veldig bra.

Airbus 330.
Airbus 330 is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2007, 10:57   #4
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Denne her var ny.

Quote:
Originally posted by LN-KGL

Snuta kan løftes på spesialbygde fraktere - men ikke ombygde tidligere passasjervarianter.

Sjekk følgende på å identifisere dette - winglets og kort øverste dekk, ja
Winglets er nå ikke riktig ting å se på dersom en skal skille en spesialbygd freighter og en converted freighter fra hverandre, da både 747-400F/SCD og 747-400BCF har winglets, men bare den første har et kort upper deck og nose door.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2007, 11:02   #5
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Denne her var ny.

Men står ikke BCF for Boeing Converted Freighter og har flydd som passasjerfly tidligere? Det var ikke uten grunn at jeg benyttet OG mellom de to betingelsene kort topp OG winglets.

Forøvrig kan det nevnes at snuteåpning har det vært siden tidenes begynnelse til 747en. Den var opprinnelig tiltenkt rollen som frakter for US Air Force, men tapte mot C-5.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2007, 11:05   #6
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Denne her var ny.

Quote:
Originally posted by LN-KGL
Men står ikke BCF for Boeing Converted Freighter og har flydd som passasjerfly tidligere?
Korrekt.

Quote:
Originally posted by LN-KGL
Det var ikke uten grunn at jeg benyttet OG mellom de to betingelsene kort topp OG winglets.
Du skrev:
Quote:
Snuta kan løftes på spesialbygde fraktere - men ikke ombygde tidligere passasjervarianter.

Sjekk følgende på å identifisere dette - winglets og kort øverste dekk, ja
og da skjønte jeg det slik at du forklarte hvordan en kunne skille en 747-400F og en 747-400BCF fra hverandre.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2007, 11:09   #7
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Denne her var ny.

Et bilde sier mer en tusen ord, men når man IKKE ser på bildet ...
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2007, 12:23   #8
LN-SEK
ScanFlyer Gold
 
LN-SEK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
Default Re: Denne her var ny.

Generellt så er vel alle med (F) betegnelsen "ekte" fraktere med nesedør og uten passasjervinduer, mens (SF), (AF) eller BCF er ombygget som denne med blendede vinduer.

SCD står for Side Cargo Door og er brukt om begge kategorier..

C betyr vel convertible og kunne veksle mellom å være frakter og pass. fly. Denne var den eneste som kunne ha både nesedør og passasjervinduer, som denne

M er kombier med fast vegg mellom passasjerer og frakt. Disse har passasjerer foran, og frakt bak.
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2007, 12:38   #9
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Denne her var ny.

Quote:
Originally posted by LN-SEK
SCD står for Side Cargo Door og er brukt om begge kategorier..

C betyr vel convertible og kunne veksle mellom å være frakter og pass. fly. Denne var sen eneste som kunne ha både nesedør og passasjervinduer, som denne

M er kombier med fast vegg mellom passasjerer og frakt.
Korrekt

Og så har en faktisk også 747F uten SCD Noen som greier å finne bilder av disse maskinene?
brendas is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2007, 12:41   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,916
Default Re: Denne her var ny.

747F er vel også den "egentlige" 747 da den opprinnelig var et forslag som fraktmaskin til USAF, men Juan Trippe fikk overbevist Boeing at den kunne brukes til noe annet også
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2007, 13:07   #11
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Re: Denne her var ny.

Vil dette si at alle Korean B747F's som er her hos oss, som har winglets og kort 2. etasje, faktisk KAN åpne nesa? Hmm, er mulig jeg er i feriemodus og ikke får igang de små grå idag
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2007, 13:15   #12
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Denne her var ny.

Quote:
Originally posted by Someone
747F er vel også den "egentlige" 747 da den opprinnelig var et forslag som fraktmaskin til USAF,
Ikke riktig. Boeing sitt forslag til en heavy lifter til USAF, der Lockheed vant med sin C-5, lignet ikke på 747, jeg skal grave opp et bilde når jeg kommer hjem, så skal dere få se.

ENGM RAMP: ja, alle freightere fra KE med kort upper deck har nesedør.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2007, 13:29   #13
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Re: Denne her var ny.

Takk Brendas...

Da er det sikkert kun pga mangel på plass som gjør at de alltid laster via siden og ikke foran.....

Vel vel, godt det bir bedre for de da når vi får 171 som ny oppstillingsplass

__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2007, 13:37   #14
LN-SEK
ScanFlyer Gold
 
LN-SEK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
Default Re: Denne her var ny.

Morten, jeg har sett ett par ganger at de bruker nesa til lasting. Kommer vel an på hva slags last dem har ellers.
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2007, 17:12   #15
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Denne her var ny.

Her ser dere hvordan Boeing sin CX-HLS så ut:

Det er ikke så mye mer enn nesa og motorene som ligner trekkene 747 har.

Nevnte at det fantes noen 747F uten SCD. Såvidt jeg vet er det kun fire 747F som er levert uten døra på siden, og det er msn 21486, 21487, 21507 og 21514, alle levert til Iran Air Force (senere brukt av Iran Air og så Saha Airlines) som 747-2J9F.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2007, 21:36   #16
LN-SEK
ScanFlyer Gold
 
LN-SEK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
Default Re: Denne her var ny.

Oooooog, her er 21487 !

Brendas, det ser virkelig ut som den har nesedør, men ikke sidedør.
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2007, 21:39   #17
hmm273
Collector
 
hmm273's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 796
Default Re: Denne her var ny.

Såvidt jeg erindrer var det en konkurranse mellom Boeing og Lockheed om å levere nye transportfly til forsvaret. Lockheed vant med sin C-5 Galaxy, og Boeing brukte så konseptet til å videreutvikle 747'en.
__________________
Odd Viking:
OY-DDO - DC3
OY-KNC - DC7
LN-MOG - DC8
SE-DGO - F28
hmm273 is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2007, 22:37   #18
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Denne her var ny.

Quote:
Originally posted by LN-SEK
Brendas, det ser virkelig ut som den har nesedør, men ikke sidedør.
Heh, ja, jeg tuller ikke vettu Du ser det også tydelig på andre bilder av denne maskinen og dens søstre.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2007, 10:26   #19
putzmeister
ScanFlyer Dusty
 
putzmeister's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Nannestad
Posts: 4,767
Default Re: Denne her var ny.

Skilleveggen i combimaskinen er ikke fast, men kan flyttes etter behov. Ombyggingen (flytting av skillevegg) er beregnet til å ta 65 timer. Det er ikke bare å flytte en vegg, kjøkken, toaletter, håndbagasjehyller, paneler, tepper og el.anlegg må flyttes på.
Ganske så tungvindt løsning.
http://www.airliners.net/open.file/1150250/M/
http://www.airliners.net/open.file/0246537/M/
__________________
MVH Stein Olsen

http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/

Det finnes alltid en god grunn til å se på fly
putzmeister is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2007, 11:35   #20
seatsniffer
ScanFlyer Blue
 
seatsniffer's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 348
Default Re: Denne her var ny.

SAS-jumboene i den liveryen er fantastisk!
__________________
life is rough - so you gotta be tough
seatsniffer is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Denne var ny... Marius_S Flyforum 1 17-04-2008 22:16
Aj.. Denne var flau.. Concorde Flyforum 5 08-05-2007 13:44
Denne var close... Marius_S Flyforum 1 04-02-2006 18:29
Denne var jo fin: Concorde Flyforum 2 25-01-2006 01:01
Denne var ny Airbus 330 Flyforum 6 24-10-2005 10:11


All times are GMT +2. The time now is 23:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.