Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 29-10-2004, 07:55   #1
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Default Sterling vil fusjonere...

Sterling leverte pene tall for 3. kvartal og leverer tilbake to fly førstkommende mandag etter å ha leiet dem en stund. I Aftenposten kan du lese mer om en fordobling (må være tøfft) av oljeprisen fra i fjor sommer til nå... Prisene har i samme priode ikke gått nevneverdig opp...snarere tvert i mot. Nå må lavprisseslkapene fusjonere...sier sjefen i Sterling.

Vet de da hva de gjør? I en fusjonsprosess så blir det mye fokus internt...og da kan SAS Braathens f.eks sette inn ekstra midler mot kunden...
EB is online now   Reply With Quote
Old 29-10-2004, 09:59   #2
DY
ScanFlyer Dusty

Default Replying to Topic 'Sterling vil fusjonere...'

Quote:
Originally posted by EB

Sterling leverte pene tall for 3. kvartal og leverer tilbake to fly førstkommende mandag etter å ha leiet dem en stund. I Aftenposten kan du lese mer om en fordobling (må være tøfft) av oljeprisen fra i fjor sommer til nå... Prisene har i samme priode ikke gått nevneverdig opp...snarere tvert i mot. Nå må lavprisseslkapene fusjonere...sier sjefen i Sterling.

Vet de da hva de gjør? I en fusjonsprosess så blir det mye fokus internt...og da kan SAS Braathens f.eks sette inn ekstra midler mot kunden...
Fusjon er kanskje ikke det dummeste, og fokus blir jo litt endret mens dette skjer. Men tviler på at SASBraathens (som forresten ennå ikke er blitt enige med sine egne ansatte) klarer å sete inn så mye ekstra midler mot (eller kanskje det burde stå "for") kundene. Eneste måtte være gjennomgående innsjekk/bagsjehåndtering, men ved en evt fusjon med Sterling så vil mest sannsynligvis det nye selskapet også få dette vil jeg tro. Spennende tider i alle fall.
DY is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2004, 10:26   #3
Isbamse
ScanFlyer Molded

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article360562.ece

Blir spennende å se hvem de go' blunker til. Noen som kan snike seg inn i systemene og sjekke om Kjosern har væert mye i Køben i det siste?
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2004, 10:49   #4
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Når de ikke i dag driver med gjennomgående innsjekk...så blir det vel ikke så mye mer av dette i fremtiden. Hvis de da ikke legger lavprisfilosofien på hylla og begynner å likne konkurrentene mer og mer...

At SAS Braathens som nå har et kostanadsfokus og fokus på nyheter vil ha en fordel av at flere konkurrenter setter seg ned for å se på "innsiden" av sine egne selskaper her hever over en hver tvil... Fusjoner er IKKE kundevennlig det første året...
Old 29-10-2004, 11:08   #5
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally posted by EB

Når de ikke i dag driver med gjennomgående innsjekk...så blir det vel ikke så mye mer av dette i fremtiden. Hvis de da ikke legger lavprisfilosofien på hylla og begynner å likne konkurrentene mer og mer......
Har hele tiden trodd Sterling hadde gjennomgående innsjekk på CPH (altså om man resite fra OSL og skal via CPH til f.eks BCN), men da har jeg tatt feil.
Old 29-10-2004, 11:20   #6
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Sterling har gjennomgående innsjekk, og jeg er overbevist om at Sterling+Norwegian er en super match.

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2004, 11:25   #7
BEF
ScanFlyer Blue

BEF's Avatar

Quote:
Fusjoner er IKKE kundevennlig det første året...
Fusjonering er vel strengt tatt ikke kundevennlig i det hele tatt?
Mindre konkurranse, større internfokus fremfor kunde og produktfokus, etc....

Mulig det bør skje noe med lavprisselskapene, men for all del; La nå Sterling seile sin egen sjø!". Uansett; ikke bland det danske rakkelverket der inn i noen norske selskaper. Uff og huff og skrekk og gru!!!

Det er deilig å være norsk i Danmark, men det er overhodet ikke deilig å være norsk i et dansk firma!!!

For de som spekulerer i at Kjoser'n reiser til CPH om dagen, så tror jeg heller man skal se etter om han reiser en del østover om dagen (ikke så veldig langt øst).

BEF is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2004, 11:26   #8
Isbamse
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by CK

Sterling har gjennomgående innsjekk, og jeg er overbevist om at Sterling+Norwegian er en super match.
Jeg også! (intet nytt her). Men hva vil da skje med selskapsstrategien? Vil de beholde gjennomgående innsjekk? Støørling har, mens Nårvigsjn synes det er for dyrt. DY har sterkt fokus på bizpax, mens NB primært er et fritidsreiseselskap. (Som riktignok matcher perfekt med DY sine sol&sommer-ruter). Hva med flyene? At det blir Sterling som felles selskapsnavn er nokså opplagt - kan'ke ha "Real Norwegian" i Danmark! - og røde fly, men blir det exit 733 og inn 73G? Kan bli fin mix av flåtestørrelse.

Og hva med selskapskulturen? Noen som vet om forskjeller der som kan rote til? Og (fordi det er halloween og dere skal bli redde): HVa med ansiennitetslistene??
Old 29-10-2004, 11:39   #9
BEF
ScanFlyer Blue

BEF's Avatar

Quote:
Originally posted by CK
Det må du gjerne tro og mene....

Men du er tydeligvis ikke klar over alle forskjellene selskapene i mellom...

Jeg kan jeg godt skjønne at for dere i statseide SAS, kan alt annet enn SAS se litt svart-hvitt ut, og at alt annet enn SAS er "same sh.... different name". Men så simpelt er det desverre ikke. Det nytter nok ikke å ta en Statoil eller en Telenor her. (Støtte opp om andres fusjoneringer og endringer for siden å kjøpe opp eller sørge for at konkurransen blir mindre eller svakere.)

En av svakhetene til SAS i mange-mange år har vært og er den flerenasjonale sammensetningen i selskapet. Det er ingen hemmelighet at Dansker stort sett ikke er godt likt som arbeidsledere eller bedriftsledere for norske eller svenske arbeidstakere. Jeg skjønner godt at du, med flere, kunne se for deg en sammenslåing av Ryanair-aktige Sterling og det helprivate Norwegian, men jeg mistenker muligens at dette heller er et ønske om at det skal gå nedover, ut og hjem for de to respektive selskaper. For det VIL gå åt "Dunndass" hvis en slik sammenslåing skulle bli reelt. Jeg skjønner ikke hvorfor du har hengt deg så opp i denne "Sterling + Norwegian"? Det er da andre selskaper som ærlig talt burde tale for en sammenslåing lenge før det?
Old 29-10-2004, 11:49   #10
Isbamse
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by BEF

Det er ingen hemmelighet at Dansker stort sett ikke er godt likt som arbeidsledere eller bedriftsledere for norske eller svenske arbeidstakere. Jeg skjønner godt at du, med flere, kunne se for deg en sammenslåing av Ryanair-aktige Sterling og det helprivate Norwegian, men jeg mistenker muligens at dette heller er et ønske om at det skal gå nedover, ut og hjem for de to respektive selskaper.
Sterling=Ryanair????? Såvidt jeg vet kan NB geografi, ihvertfall. Og er dessuten også helt privateid.

Har du mer konkrete eksempler på disse kulturforskjellene? Strategimessig mener jeg at DY+NB er fin match, men er helt enig med deg i at kulturforskjeller kan lage trøbbel.
Old 29-10-2004, 12:11   #11
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally posted by BEF

Quote:
Fusjoner er IKKE kundevennlig det første året...
Fusjonering er vel strengt tatt ikke kundevennlig i det hele tatt?
Mindre konkurranse, større internfokus fremfor kunde og produktfokus, etc....

Mulig det bør skje noe med lavprisselskapene, men for all del; La nå Sterling seile sin egen sjø!". Uansett; ikke bland det danske rakkelverket der inn i noen norske selskaper. Uff og huff og skrekk og gru!!!

Det er deilig å være norsk i Danmark, men det er overhodet ikke deilig å være norsk i et dansk firma!!!

For de som spekulerer i at Kjoser'n reiser til CPH om dagen, så tror jeg heller man skal se etter om han reiser en del østover om dagen (ikke så veldig langt øst).

Men Sterling er jo norsk...trodde det var eid av en nordmann, men med hovedkontor i København.
Old 29-10-2004, 15:34   #12
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Jeg mente også at Sterling var norsk... Sjefen vil kanskje ha noen yngre vertinner enn BEF og med større splitt i uniformen enn den BEF bruker - men han er likvel 100% norsk.

Om Sterling eller FlyNordic (for det er vel det de heter nå) er den beste partneren er det ingen som vet. Om det blir sistnevnte så blir det finsk sjef i Norwegian og det er heller kanskje ingen drøm...

Old 29-10-2004, 15:52   #13
DY
ScanFlyer Dusty

Finner er vel ikke så ille....
Heller ikke svensker eller dansker...det vel dem som har jobbet i SAS i årenes løp.
Old 29-10-2004, 15:55   #14
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Dansker, finner, svensker. europeere er som oss nordmenn først og fremst individer. Du finner positive og negative sider ved alle... Språket gjør samarbeidet lettere innen skandinavia enn f.eks med Finland. Selv har jeg kollegaer i alle nordiske land og da er engelsk offisielt språk...(...neppe på grunn av noen dansker eller svensker!)
Old 29-10-2004, 16:01   #15
DY
ScanFlyer Dusty

Egenskaper til en leder tror jeg er viktigere enn om hun snakker norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Old 29-10-2004, 16:01   #16
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Norwegian trenger penger - det er helt klart. Jeg vurdrer å kjøpe litt NAS-aksjer på spekk. De kommer til å bli kjøpt, det er jeg overbevist om. De har kommet langt i NOrge, tatt en STOR jafs av de markedene de flyr og de har fått mange lojale kunder. En godbit en ethvert flyselskap. Deres problem er nå - som de alltid har vært - at de er veldig lavt kapitalisert, og det er skummetl når du driver flyselskap. Cash is king! Og det er snrt ikke mer igjen i kassen til Norwegian - that's an unfortunate fact.

Om det er Sterling, eller flynordic (eller noen helt andre) som blir beileren får tiden vise, men grunnen til at jeg anser Sterling som et godt match er at de to selskapene har kompleterende rutenett. DY har fokus på businesstrafikk innenriks, og noen feriedestinasjoner i Europa, Sterling har primært feriedestinasjoner (pluss OSL-CPH som er feed til egne ruter + noe business). Sammen får de en god miks av leisure og business, og i sommermånedene - når businessen er lav på norsk innenriks - kan flyene sendes til Middelhavet. Dessuten flyr de begge 737

flynordic+Norwegian har den fordelen at de kjenner hverandre godt fra samarbeidet på OSL-ARN, og deres forretningsmodell er ganske lik. Fly i peak på høyfrekvente områder med stor forretningstrafikk. Hvilken glede de to kan ha av hverandre - bortsett fra OSL-ARN - er imidlertid liten, da ingen av dem tar transfer-pax, og de to rutenettene ikke komplementerer hverandre. De gjør hver sin greie i hvert sitt marked.

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2004, 16:06   #17
DY
ScanFlyer Dusty

Enig med CK ang Nordic airlink og Sterling. Rutemessig kan det ved første øyekast virke som om Sterling og Norwegian utfyller hverandre best.
Old 29-10-2004, 16:16   #18
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Positive med en Sterling variant at de har best erfaring i og drive flyselskap...dansker eller ei!
Old 29-10-2004, 16:46   #19
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Litt enig med BEF at Sterling er litt Ryanair-aktige. De er ikke mors beste barn når det gjelder villedende markedsføring, de har blant annet misbrukt garantibegrepet, og Beavais/Tille er IKKE Paris...
Old 29-10-2004, 16:55   #20
BEF
ScanFlyer Blue

BEF's Avatar

...og i går var Norwegian en av vinnerne på Oslo Børs.

Så aksjene bør du nok kjøpe snart!

Reply

Posting Rules