Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-03-2007, 18:01   #1
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default T2

Skal stå klar i 2012
Planlegging av ny passasjerterminal (Terminal 2) er i gang. Til å lede dette arbeidet, som er forventet å ta to år, har OSL engasjert Kjell-Arne Sakshaug.

Sakshaug har vært knyttet til Oslo Lufthavn siden 1991 som avdelingssjef og områdedirektør med ansvarsområder som planlegging, prosjektering, flytting og de siste årene med ansvar for flyplassutvikling. Han er utdannet sivilingeniør fra Arizona i 1985 og har forøvrig luftfartserfaring fra Transportøkonomisk institutt, Fjellanger Widerøe AS og Luftfartsverket.

Den enorme veksten i antall flypassasjerer de senere årene har avdekket behovet for en ny passasjerterminal. Den nye terminalen planlegges ferdig i 2012 etter to år med plan- og prosjekteringsarbeide og deretter tre år med bygging.
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2007, 18:04   #2
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: T2

Vet du om de opprinnelige planene med 37 nye gater m/broer, samt ytterligere remote parking er opprettholdt?
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2007, 18:09   #3
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: T2

nope. Hentet inof fra Hangar.no
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2007, 19:28   #4
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Re: T2

Ja, raske til å prosjektere er vi ikke i dette landet!! Hvis den veksten OSL har fortsetter vil flyplassen være for liten om ca ett år, så byggearbeidet burde vært i gang allerede!!
amatør is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2007, 20:01   #5
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: T2

Quote:
Originally posted by amatør

Ja, raske til å prosjektere er vi ikke i dette landet!! Hvis den veksten OSL har fortsetter vil flyplassen være for liten om ca ett år, så byggearbeidet burde vært i gang allerede!!
Lydmuren ble allerede brutt på ettersommeren i fjor - designgrensen for nåværende OSL er 17 millioner passasjerer pr. år.

Hvor ille det kan bli på OSL før det blir bedre, kan lett illustreres ved denne tallrekken som viser passasjerantallet ved utgangen av 2011 ved forskjellige prosentvise gjennomsnittsvekst:

2% = 19,5 millioner
3% = 20,5 millioner
4% = 21,5 millioner
5% = 22,6 millioner
6% = 23,7 millioner
7% = 24,8 millioner
8% = 26,0 millioner
9% = 27,2 millioner
10% = 28,5 millioner

Med andre ord ved utgangen av 2011 kan passasjerantallet ligge mellom 15% og 67% over det dagens OSL var designet for ... snakker vi her om trange forhold de kommende fem årene?
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2007, 20:08   #6
OSLflyer
ScanFlyer Silver
 
OSLflyer's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo syd
Posts: 643
Default Re: T2

Quote:
Originally posted by LN-KGL

Quote:
Originally posted by amatør

Ja, raske til å prosjektere er vi ikke i dette landet!! Hvis den veksten OSL har fortsetter vil flyplassen være for liten om ca ett år, så byggearbeidet burde vært i gang allerede!!
Lydmuren ble allerede brutt på ettersommeren i fjor - designgrensen for nåværende OSL er 17 millioner passasjerer pr. år.

Hvor ille det kan bli på OSL før det blir bedre, kan lett illustreres ved denne tallrekken som viser passasjerantallet ved utgangen av 2011 ved forskjellige prosentvise gjennomsnittsvekst:

2% = 19,5 millioner
3% = 20,5 millioner
4% = 21,5 millioner
5% = 22,6 millioner
6% = 23,7 millioner
7% = 24,8 millioner
8% = 26,0 millioner
9% = 27,2 millioner
10% = 28,5 millioner

Med andre ord ved utgangen av 2011 kan passasjerantallet ligge mellom 15% og 67% over det dagens OSL var designet for ... snakker vi her om trange forhold de kommende fem årene?
Da er det godt å ha tilgang til Fast Track og Lounge
__________________
...og også RYGflyer
OSLflyer is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2007, 20:22   #7
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,219
Default Re: T2

Det blir improvisering det Kurt.....

Det samme blir gjort de siste årene på FBU der paxgrensen vel var LANGT under det det var det siste året, på rundt 13 mill vel?

De jeg personlig håper på er at prosjektgruppen finner frem en HOLDBAR løsning slik at vi kan få laget oppstillingsplassene hurtigst mulig. Men da igjen er vi avhengige av å ha plasser å busse pax'en FRA, hvilket vi ikke har så mye av idag......

I tillegg vil jeg anta at det meste av mindre fly på utlandssiden, slik som WF med Dash-8, QI med CRJ'er fra sommeren, BA/SUS med D328'ene, KF med Avro'ene, SN med Avro'ene, AY med E-jets, LH med CRJ'er etc vil bli mer eller mindre konstant busset de neste årene...
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2007, 20:33   #8
learjet
oversheriffmester

Global Moderator
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
Default Re: T2

Bussgatene på utland bygges jo ut om dagen, hvordan blir de? Tenker da på plassen ved hver gate, ant gatereader etc Når feks AF har bussgate så er det ikke morsomt å jobbe med over 100 pax på en gate som er tilpasset det halve.

ENGM RAMP du har vel kanskje noe på dette??

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2007, 20:36   #9
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,219
Default Re: T2

Nei de bygges ikke ut i det hele tatt er jeg redd....

Det er varemottaket som skal utvides det....
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2007, 20:39   #10
learjet
oversheriffmester

Global Moderator
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
Default Re: T2

Og vi som trodde vil skulle få bedre plass når det er bussgate med AF..


S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2007, 20:41   #11
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,219
Default Re: T2

haha bussing med AF? Det skjer ikke ofte!

__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2007, 20:44   #12
learjet
oversheriffmester

Global Moderator
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
Default Re: T2

Lenge siden nå, men i fjor sommer hadde vi MYE. Er litt redd for at det kan skje igjen til sommeren (eller før....) Og det er ganske kjipt med bussgate og mye pax :-)
learjet is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2007, 21:29   #13
Chainly
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 126
Default Re: T2

Hvis samme vekst fortsetter utover året, tror jeg alle aktører vil få en utfordring utover sommeren med mye charterfly(ekstra flybevegelser), samt masse pax.

Tror nok en og annen catch kan komme her og der..

Bussing av AF tror jeg aldri jeg har opplevd, men var med på BA på 18X ifjor engang.. Crewet virket veldig fornøyd med den løsningen.. i tordenvær og regn..

Men jeg er enig noen som skrev her, at hadde man planlagt ting litt tidligere, hadde man sluppet og improvisere her og der i fremtiden..


Rune
Chainly is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2007, 21:44   #14
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,219
Default Re: T2

hehe, bussingen med AF i fjor sommer hadde en HELT klar årsak, såpass kan jeg si

Det var straff det,....
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2007, 21:45   #15
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: T2

... sånn går'e når ikke skippern vil "gi bort" gaten med dårlig SLOT, ja..
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2007, 21:47   #16
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,232
Default Re: T2

Quote:
Originally posted by Chainly

Men jeg er enig noen som skrev her, at hadde man planlagt ting litt tidligere, hadde man sluppet og improvisere her og der i fremtiden..
Planlegge? Hva er det?

Nei, her på berget holdes vi oss til skippertakmetoden som vi alltid har gjort
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 14-03-2007, 21:52   #17
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,219
Default Re: T2

Planlagt har vi alltid gjort men problemet er jo at vi skal ALLTID planlegge sååå fprbaska seeent....

Aldri ligge noen år i forkant.....Jeg kan ikke fatte hvorfor ikke dette har begynt for et par år siden!

:clap
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2007, 21:59   #18
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: T2

Quote:
Originally posted by ENGM RAMP

haha bussing med AF? Det skjer ikke ofte!
Hmm, så at jeg ble busset til morgenavgangen med AF i oktober var egentlig "flaks"?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2007, 22:57   #19
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: T2

Quote:
Originally posted by amatør

Ja, raske til å prosjektere er vi ikke i dette landet!!
Så där brukar det låta i Sverige också. Norge är inte på något sätt exceptionellt. Det finns positiva sidor av att projekteringstiden är lång - då ökar chanserna att det blir bra och väl genomfört. Sen finns det ju gränser. Här i Stockholm har en viss motorväg som nu ser ut att äntligen bli av planerats sedan 1950-talet.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2007, 23:07   #20
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,219
Default Re: T2

hehe Dag, det tilfellet i Oktober gjaldt det samme, men straffen var ikke sååå lang som ifjor

__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 19:45.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.