Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-12-2006, 12:29   #1
putzmeister
ScanFlyer Dusty
 
putzmeister's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Nannestad
Posts: 4,767
Default Tilbakeblikk

http://www.airliners.net/open.file/0180115/M/ Disse var ikke så lenge i drift for SAS og Scanair. Hvorfor ikke?
__________________
MVH Stein Olsen

http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/

Det finnes alltid en god grunn til å se på fly
putzmeister is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2006, 13:39   #2
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
Default Re: Tilbakeblikk

Maskinen har jo holdt seg i Skandinavia helt frem til slutten av 2001, nærmere bestemt fløyet for Premiair. Den står forøvrig lagret i Istanbul for tiden, og ser slik ut...:

TC-OYC
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2006, 14:03   #3
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Tilbakeblikk

Quote:
Originally posted by putzmeister

http://www.airliners.net/open.file/0180115/M/ Disse var ikke så lenge i drift for SAS og Scanair. Hvorfor ikke?
SAS kjøpte opprinnelig flyene (4 stk) på et uheldig tidspunkt, og de passet overhodet ikke inn i SAS sitt trafikkopplegg, de hadde for stor passasjerkapasitet og SAS fikk ikke utnyttet fraktkapasiteten.

I Scanair fløy flyene i lengre tid, og jeg har selv faktisk fløyet med 3 av dem, bortsett fra OY-KAA, mener den het "Stig Viking". Akkurat det flyet ble leiet ut til Malaysian og endte sine dager i en sump i Malaysia, krasjet før landing.

JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2006, 15:41   #4
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,418
Default Re: Tilbakeblikk

Vakker i dragedesignen...:clap
EB is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2006, 21:45   #5
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Tilbakeblikk

Quote:
Originally posted by JetBlue
SAS kjøpte opprinnelig flyene (4 stk) på et uheldig tidspunkt, og de passet overhodet ikke inn i SAS sitt trafikkopplegg, de hadde for stor passasjerkapasitet og SAS fikk ikke utnyttet fraktkapasiteten.
Var ikke disse også utstyrt for mellomdistanse, med fære toaletter og lavere MTOW/rekkevidde?
brendas is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2006, 21:50   #6
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,929
Default Re: Tilbakeblikk

Korrekt, de ble levert uten en av tankene, men fikk disse installert for at de skulle bli lettere aa selge.....

Maskinen som endte i sumpen i Malaysia, var ogsaa paa den siste flighten for MAS, det var et SAS Crew paa flyplassen som skulle fly den hjem Skandinavia....alle ombord overlevde, kom seg ut i tide foer maskinen brant opp
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tilbakeblikk... Trety Flyforum 3 10-03-2007 08:30
Tilbakeblikk... EB Flyforum 3 24-02-2007 13:26
Tilbakeblikk Concorde Flyforum 0 10-02-2007 17:13
Tilbakeblikk....... putzmeister Flyforum 3 26-01-2007 11:50
Yet another tilbakeblikk LN-MOW Flyforum 0 28-12-2006 15:12


All times are GMT +2. The time now is 06:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.