Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-01-2025, 16:04   #1
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

OBB 5 Julestemning i Thailand

På tide med en liten rapport fra juleferien – ikke helt revolusjonerende, men kanskje litt nytt. Jeg lager fremdeles prinsipielt ikke reporter fra jobb-turer så det blir nok litt blogg.

Vi var relativt tidlig ute med bookingen av juleferien, og det virker som var passe lurt. Det virker som det var et svært sterkt trykk på Thailand denne julen og det ble temmelig fort fullbooket og stivt priset. Planene var også Thailand i fjor jul, men da backet vi ut på grunn av prisene. En hyggelig fyr her på forumet tipset om at SAS kom greit ut hvis man ble noen dager og svosj så var 17 dager booket og da med SAS som valg av våpen. Angrer fint lite på dette da vi skjønte at det hadde vært en laaaaang jul hjemme.

Alt var så dyrt allikevel så det ble booket Business til BKK og Economy hjem – noe som FruSud (egentlig litt enig) mente vi burde ha gjort på hjemturen eller begge veier. Fikk hjelp av litt høyere makter og i november fikk vi utrolig nok snudd hele billetten så den 25 timer lange hjemreisen ble litt mer comfy.
Merkelig å reise så sent på kvelden (avgang Oslo 2100 og CPH 2300). Massiv maxi-taxi kom som den skulle og Gardemoen var deilig stille… Trodde loungen skulle være full av familier, men det var hele hjørnet vårt ledig og man kunne dempe pulsen etter et hissig oppløp de siste dagene på kontoret.
Kortflighten ikke noe dramatisk, CPH loungen også stille med nydelige terteskjell og blanc de blanc musserende.. Trenger ikke mer enn dette.
Boardingen var preget av mye edelt metall, men vi kom oss om bord etterhvert. Etter mye A330 med SAS for tiden ser man hvor deilig denne 350en er.. Den er jo bedre på alle områder bortsette fra 2 seterene i monkey da.

Vi (jeg) hadde forhåndsbestilt en halvflaske Charles Heidsieck til den meget hyggelige summen 299,-. Detter er en virkelig god champagne, og styler jo litt opp baki fjerde klasse på flyet. Den ble servert lunken med plastkopper.. Jeg spurte pent om glass (noe de ville umiddelbart ha gjort på LH til en Senator), men det sa de at de ikke hadde. Da var det egentlig en ganske kjedelig sak. Fru Sud tok en slurk så gikk resten i boet.
Så bare lett oppsummert om denne ganske lange flighten i economy:

Positivt:
- Veldig gode seter og god plass
- Ufattelig stille maskin (selv bak vingen)
- Bra skjermer og nå ganske mye beder utvalg i filmer.
- Deilig luft om bord.

Negativt:
- Det var ikke puter på economy – helt sjukt for en så lang flight og et latterlig lite teppe (tynt som f)
- Virkelig ille mat, en rett og den var grusom vegetar. En meget lett vegetar-frokost før landing.
- Ekstremt ekle toaletter (Det er ikke SAS sin skyld men folkeskikken ombord). Det var såpass ille at man rydder opp der inne så ikke de etter deg tror det er deg som har lekt uteligger. Den ene gangen kom det en flyvertinne før meg. Men hun bare kikket inn og sprayet en eller annen spray, men null rydding eller fylle opp papir.

Resten av familien sov, og jeg dro vel på en fem timer selv, så egentlig en udramatisk tur. Bare synd de skal sparer på de små tingene når selve flymaskinene allerede har kostet skjorta.
Imigration i BKK gikk smooth og transporten stod klarr når vi komn ut med koffertene. Tror vi satt i bilen ca 10 minutter før flyet egentlig skulle ha landet.. Så var det Bangkok.. mmmm

Ble flere bilder på returen.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	01.jpg
Views:	1635
Size:	112.3 KB
ID:	55673   Click image for larger version

Name:	02.jpg
Views:	1644
Size:	135.8 KB
ID:	55674   Click image for larger version

Name:	03.jpg
Views:	1618
Size:	84.0 KB
ID:	55675   Click image for larger version

Name:	04.jpg
Views:	1609
Size:	86.5 KB
ID:	55676   Click image for larger version

Name:	05.jpg
Views:	1619
Size:	117.1 KB
ID:	55677  

Name:	06.jpg
Views:	885
Size:	190.1 KB
ID:	55678  

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2025, 14:51   #2
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Default Re: Julestemning i Thailand

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Vi (jeg) hadde forhåndsbestilt en halvflaske Charles Heidsieck til den meget hyggelige summen 299,-. Detter er en virkelig god champagne, og styler jo litt opp baki fjerde klasse på flyet. Den ble servert lunken med plastkopper.. Jeg spurte pent om glass (noe de ville umiddelbart ha gjort på LH til en Senator), men det sa de at de ikke hadde.

- Ekstremt ekle toaletter (Det er ikke SAS sin skyld men folkeskikken ombord). Det var såpass ille at man rydder opp der inne så ikke de etter deg tror det er deg som har lekt uteligger. Den ene gangen kom det en flyvertinne før meg. Men hun bare kikket inn og sprayet en eller annen spray, men null rydding eller fylle opp papir.
At de i de hele tatt får seg til i utgangspunktet å ikke servere den champagnen med glass er jo tåpelig. At de ikke skjønner at de skal finne frem noen glass når en kunde som har betalt for en champagne spør er jo helt borti natta.

Det er så fasinerende hvordan folk bare ikke gidder. Kikke inn på toalettet, konstatere at her er det skittent også gå videre????? Vi får skylde på generasjon Z (eller gamler budeier, stryk det som ikke passer).
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2025, 18:56   #3
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
At de i de hele tatt får seg til i utgangspunktet å ikke servere den champagnen med glass er jo tåpelig. At de ikke skjønner at de skal finne frem noen glass når en kunde som har betalt for en champagne spør er jo helt borti natta.

Det er så fasinerende hvordan folk bare ikke gidder. Kikke inn på toalettet, konstatere at her er det skittent også gå videre????? Vi får skylde på generasjon Z (eller gamler budeier, stryk det som ikke passer).
100% enig, når en kjøper Champagne 🍾 burde produktet inkludere glass og avkjølt. En burde ikke engang behøve å spørre om glass.

Å holde toalettene rene burde være en rutine, husker jeg satt på klapp sete ved Toalettene på Air France 747-400 SFO-CDG back in the day og der ble renholdet hvert kvarter gjennom hele flighten - unntatt under servering. Jo lenger en venter med aa rengjøre jo værre blir jo jobben.
Old 15-01-2025, 20:14   #4
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Da jeg businessifiserte economyopplevelsen til mamsen og meg i høst med SAS til ORD, og bestilte halvflaska Charles Heidsieck slik som Sud her gjorde, så dukket det opp både to fine Orreforsglass og to poser nøtter, og med et vennlig smil om vi feira noe på turen.

Fin rapport så langt! Keep it coming!
Old 15-01-2025, 21:01   #5
B747-8
ScanFlyer Crusty

Quote:
Vi (jeg) hadde forhåndsbestilt en halvflaske Charles Heidsieck til den meget hyggelige summen 299,-. Detter er en virkelig god champagne, og styler jo litt opp baki fjerde klasse på flyet. Den ble servert lunken med plastkopper.. Jeg spurte pent om glass, men det sa de at de ikke hadde.
Det er ikke sant. De har glass på flyet.
Kan du ikke sende en klage til SAS og høre hva de svarer?
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2025, 04:17   #6
tdb
ScanFlyer Silver

tdb's Avatar

Rutinene er at det aldri skal tilbys glass på økonomi. Kun plastikk. Så har man fått glass glass er det brudd på rutiner..

Sent from my iPhone using Tapatalk
Old 16-01-2025, 07:14   #7
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by tdb View Post
Rutinene er at det aldri skal tilbys glass på økonomi. Kun plastikk. Så har man fått glass glass er det brudd på rutiner..

Da må rutinen oppdateres, er ikke verre enn det.
Old 16-01-2025, 08:51   #8
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Jeg håper ikke at det kom ut som massiv furting - men regner med Lufthansa også har rutiner, men de vipper fort opp et glass til en god kunde. Jeg har fått glass før på monkey selv uten edle bobler. I gamle dager så husker jeg at på short haul (når de hadde glass på Extra/Biz) så fikk du stort sett glass når du kjøpte den god gamle Nicolas Feuillatte.

Men.. regler er regler - det er jeg jo enig i. Men det kunne vært en del av denne "upgrade" pakken, og de kunne lagt flasken sammen med smøret og rødvinen - for det holder stort sett 2 grader

Old 16-01-2025, 12:11   #9
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Så var det Bangkok da.. For en deilig, deilig by.. Var der første gang i 1997 – da var den også deilig, men nå i tillegg kan man får storby på steroider og mat og shopping som kan vanskelig overgås.

Hotellet falt på Chatrium Riverside som kom heldigst ut med reviews og beliggenhet kontra pris. Vi ønsket suite som tok hele familien da det er litt trist å våkne opp på hvert sitt rom på selveste julaften. Vi tok en 130 kvm riverview club suite med to soverom og to bad. Jeg trives best ved elven når jeg er i Bangkok da man føler at man har litt ro å komme tilbake til etter kaoset. Hotellet leverte virkelig, men på godt og vondt var det ikke den tunge Peninsula luksusen. Svært god service i alle ledd, meget god frokost og et fantastisk pool område med et 35 meter langt basseng.

Det vi rakk på fire dager var masse god mat (Jacks Bar https://bk.asia-city.com/nightlife/b...club/jacks-bar og Michelin sjappa Phra Nakhon var virkelige vinnere https://capellahotels.com/en/capella...ng/phra-nakhon), full sightseeing med egen longtail båt, vill shopping på Icon Siam (sjukeste mallen vi har vært på.. Selv om man ikke liker shopping), masse gåturer og ekte streetfood fra scooter osv.. Tror ikke man kan nyte Bangkok særlig mer en dette på fire dager.

Tok ca 2 timer før vi la HQSE på hylla og kastet oss på noen skikkelig slitne TukTuker /De trehjulingene som Bangkok virkelig kan)

Været i Bangkok i desember var ganske overraskende … 100% klar himmel, under 30 om dagen og nesten «kjølige» 22 grader om kvelden.

Det er vel få byer som frotjener klisjeen "kontrastenes by" mer enn denne.

Attached Thumbnails

Views:	659
Size:	42.4 KB
ID:	55684   Click image for larger version

Views:	666
Size:	74.9 KB
ID:	55685   Click image for larger version

Views:	677
Size:	107.9 KB
ID:	55686   Click image for larger version

Name:	04.jpg
Views:	662
Size:	119.6 KB
ID:	55687   Click image for larger version

Name:	05.jpg
Views:	665
Size:	137.6 KB
ID:	55688  

Name:	06.jpg
Views:	652
Size:	104.1 KB
ID:	55689   Click image for larger version

Name:	07.jpg
Views:	664
Size:	123.7 KB
ID:	55690   Click image for larger version

Name:	08.jpg
Views:	675
Size:	146.0 KB
ID:	55691   Click image for larger version

Name:	09.jpg
Views:	669
Size:	250.9 KB
ID:	55692   Click image for larger version

Name:	12.jpg
Views:	668
Size:	107.1 KB
ID:	55693  

Name:	11.jpg
Views:	670
Size:	181.7 KB
ID:	55694  

Old 16-01-2025, 17:21   #10
TriStar
ScanFlyer Crusty

TriStar's Avatar

Herlig! Kjenner jeg gleder meg litt ekstra til Bangkok nå. Snaue 5 uker til avreise Litt usikker på om jeg skal introdusere Icon Siam til fruen…
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2025, 08:54   #11
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Herlig! Kjenner jeg gleder meg litt ekstra til Bangkok nå. Snaue 5 uker til avreise Litt usikker på om jeg skal introdusere Icon Siam til fruen…
Ha ha.. Det som faktisk skjedde er at senteret blir så voldsomt at de glemmer å shoppe.. Bare en warning - De serverer ikke øl til lunsjen der grunnet de nye lokale alkoholreglene..

Old 17-01-2025, 09:49   #12
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Ha ha.. Det som faktisk skjedde er at senteret blir så voldsomt at de glemmer å shoppe.. Bare en warning - De serverer ikke øl til lunsjen der grunnet de nye lokale alkoholreglene..

Hehe de alkoholreglene i Thailand er noe for seg selv. Det er vel et sånt vindu midt på dagen hvor det er forbudt, veldig weird.
Hypern is online now   Reply With Quote
Old 17-01-2025, 13:48   #13
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Hehe de alkoholreglene i Thailand er noe for seg selv. Det er vel et sånt vindu midt på dagen hvor det er forbudt, veldig weird.
Egentlig ikke så dumt. Poenget med loven var vel å unngå påvirkede lastebilsjåfører eller noe.
Old 17-01-2025, 14:27   #14
TriStar
ScanFlyer Crusty

TriStar's Avatar

Quote:
Egentlig ikke så dumt. Poenget med loven var vel å unngå påvirkede lastebilsjåfører eller noe.

Ikke helt, det var for å unngå at skoleelever og studenter skulle bli fristet til å drikke alkohol etter endt skoletid. Og ellers praktiseres loven ofte litt romslig…
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2025, 09:50   #15
tdb
ScanFlyer Silver

tdb's Avatar

Default Julestemning i Thailand

Ikke lov å selge alkohol melllom 14-17, men skjenking er fortsatt tillatt.

Old 17-01-2025, 12:25   #16
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by tdb View Post
Ikke lov å selge alkohol melllom 14-17, men skjenking er fortsatt tillatt.

Stemmer... Så "tørr lunsj" så lenge man ikke bor på hotell med spesiell bevilgning.

Old 17-01-2025, 14:22   #17
SK384
ScanFlyer Crusty

SK384's Avatar

Quote:
Stemmer... Så "tørr lunsj" så lenge man ikke bor på hotell med spesiell bevilgning.
Eller så kan du ta lunchen før klokken 14.
Old 28-01-2025, 06:40   #18
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Nå synes jeg Sud må skrive mer snart, jeg trenger det for planlegging av vinterferien.
Old 28-01-2025, 08:33   #19
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Nå synes jeg Sud må skrive mer snart, jeg trenger det for planlegging av vinterferien.
Sorry... kule varmt her. Har utkastet klart og smeller inn etterpå. Det gjör vondt å skrive da man savner jo litt dette med hvit strand og iskald øl.

Old 28-01-2025, 10:22   #20
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Så var det videre til ekte ferie og dette på selveste første juledag. Det er alltid noe rart med å forlate Bangkok som ofte ar da fra kaos til paradis for vårt tilfelle – og man savner kaoset allerede litt på flyplassen. Nok en forhåndsbestilt van var der når den skulle og kostet 35USD som ikke var ille. Denne var dog ganske sliten og stinket bensin, men vi var fremme uten drama og på riktig terminal.

Etter 5 mail (de svarer faktisk fort og greit) med Thai så hadde jeg gitt opp å legge inn Senator statuen til kona, og arvingene hadde jeg gitt opp da det var 18 års grense på status match osv. Men på BKK var dette t fint lite problem og det var *Gold service hele veien fra innsjekk, tag og rett inn på loungen. Innmari rart å være på BKK igjen og mange minner fra pre-COVID. Disse lounge damene hadde null problem med å slippe inn 4 ekstra på dette ene stakkarslige kortet og vi gled inn på en god gammel Thai lounge. Domestic loungene til Thai er helt alkoholfrie og det er jo faktisk litt deilig da jeg helt sikkert hadde pælmet innpå et par Chang «bare fordi det går an og er gratis». Går man lengst inn i loungen så havner man faktisk på en lys deilig "vinterhave" hvor man sitter helt alene.

Boardingen er de flinke på i Thailand og det er temmelig klart hvem som er gull og at de skal pokker meg inn først. Ikke alle no-gull som liker det, men sånn er det. Deilig med disse setenummere på Thai hvor ca midt på flyet på denne vesle A320en er rad 47. Klientellet her var lissom de som verden glemte med alt fra iranere, saudiere til russere – greie folk, men et par av de som her litt lite kustus på arvingene.

Virkelig artig å fly domestic Thai igjen (for en nerd, for de fire andre en kort A320 flight med litt penere flyvertinner). De serverte en liten goodie bag med en kakebit (som var av en eller merkelig grunn skikkelig god, selv for undertegnede som sjelden spiser søtt kliss). Null alkohol her også som sikkert er greit. Tenker på gamle dager hvor denne ruten kunne by på alt fra 747 og 777 til A300.. Det var eksotisk det..

Bildene fra vingene viser Hua Hin fra luften (tror jeg), den deilige innflyvningen til HKT og en sliten nydelig russer på vei hjem til Moskva. Fra landing til vi satt i bestilt van (denne var litt finere og sjåføren hadde litt Thai aktig uniform) tok vel 18 minutter. I Asia har de denne merkelige formeningen om at priority bagasje skal leveres raskt og ikke minst først. De 30 minuttene til hotellet er en opplevelse i seg selv med alt fra vakker natur, halvnakne russere til mopedulykker (guffent).

Attached Thumbnails

Views:	1186
Size:	181.2 KB
ID:	55783   Click image for larger version

Views:	1186
Size:	212.5 KB
ID:	55784   Click image for larger version

Views:	1187