![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Mar 2011
|
![]()
Er det noen andre enn meg som har en (sannsynligvis uoppnåelig) drøm/håp om å besøke alle verdens underverker i løpet av livet? Eller faktisk har gjennomført noen av disse listene? Det finnes jo flere lister, men for meg er det fire av dem som jeg synes er mest interessante.
Antikkens syv underverker - ifølge Herodotus og Callimachus (en gang mellom år 484-240 f.kr) Kheopspyramiden i Giza - Egypt Kolossen på Rhodos - Hellas Babylons hengende hager i Ninive - Irak Fyrtårnet i Alexandria - Egypt Mausoleet i Halikarnassos - Tyrkia Zevsstatuen i Olympia - Hellas Artemis-tempelet i Efesos - Tyrkia Her er det jo dessverre kun Kheopspyramiden som fremdeles eksisterer den dag i dag, men for de andre stedene vil man da kunne besøke stedet der de stod. Middelalderens syv underverker Kom el Shoqafa-katakomben - Alexandria, Egypt Stonehenge - England Colosseum - Italia Den kinesiske mur - Kina Hagia Sofia - Tyrkia Det skjeve tårnet i Pisa - Italia Porselentårnet i Nanjing - Kina De moderne syv underverker - ifølge New7Wonders Foundation år 2001 Den kinesiske mur - Kina Petra - Jordan Kristusstatuen - Brasil Machu Picchu - Peru Chichen Itza - Mexico Colosseum - Italia Taj Mahal - India Verdens syv naturskapte underverker - ifølge CNN 1997 Aurora (i våre sirkler kjent som nordlys) - mot Arktis og Antarktis Grand Canyon - Arizona, USA Great Barrier Reef - Queensland, Australia Guanabara Bay - Rio de Janeiro, Brasil Mount Everest - Kina og Nepal Parícutin - Mexico Victoria Falls - Zambia og Zimbabwe For min egen har jeg til nå følgende: Kolossen på Rhodos - Hellas Den kinesiske mur - Kina Det skjeve tårnet i Pisa - Italia Taj Mahal - India Grand Canyon - Arizona, USA |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Free Luigi
|
![]()
Sliter med å ta det skjeve tårnet i Pisa som et underverk. Da er de norske stavkirkene (for eksempel) mer underverk, selv Nidarosdomen, men det blir vel mye vestlige hvite gamle menn sittende i sentrale europa som definerer de listene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Øh… Stonehenge er omkring 3000- 3500 år gammelt og derfor langt
tidligere end middelalderen! Jeg synes ikke, at det skæve tårn i Pisa er et underværk, netop fordi det er skævt ![]() kompleks, med dåbskapel, domkirke og gravplads, Campo dei Miracoli. Hele pladsen bør inkluderes, hvis vi skal tale om et underværk, IMHO. Edit: Golden gate bridge kunne muligvis tælle med som et moderne, man made underværk! Du kan selvfølgelig sige, at den “ kun” er en hængebro, men det var en stor bedrift at bygge den i 1930rne. Med sin orangerøde farve falder den meget fint ind i det omgivende landskab! Last edited by oy-viv; 19-06-2024 at 21:48. Reason: add. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg tipper at den Middelalder-listen dreier seg mest om hva som var mest kjent i Europa på den tiden. Åpenbart at mye annet heller burde vært på listen, men jeg tok den med da jeg syns den inneholder flere spennende reisemål.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Middelalderen (ca. år 500 -1500 , efter hvem man spø’r!). Måske så man bare Stonehenge som en “ bunke sten” ? Den historiske forståelse og anskuelse kommer vel først efter Oplysningstiden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det kan godt være, ja.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Har ikke målrettet oppsøkt disse, men som konsekvens av mye reising over hele verden har jeg sett alle de syv moderne underverkene + Kheops-pyramiden i Giza, den kinesiske mur og Stonehenge mm
Listen over naturunderverkene kjente jeg ikke til, men har sett nordlys, Grand Canyon, Great Barrier Reef, Guanabara Bay og Mount Everest. Noe jeg har sett som jeg mener burde vært på listen er Ankor Wat. Burde vært på listen over 7 moderne underverk, framfor Kristus-statuen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]() Quote:
Melder også min skepsis til pizzatårnet. Har vært der og stemmer i at det i så fall er mange andre som heller burde vært der. Anywhoooo. Har rukket nevnte pizzatårn, Great Barrier Reef, Aurora og Grand Canyon. Ah, også Colloseum, Hagia Sofia og den Kinesiske Mur.
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Noen ligger jo i områder som har vært preget av ustabile forhold i lengre perioder.
Av de antikke har jeg vært på steder der disse stod: Kolossen på Rhodos (nøyaktig posisjon er det ikke helt enighet om) Zevsstatuen i Olympia Av de middelalderske: Stonehenge (dog mye eldre enn middelalderen) Colosseum Den kinesiske mur Hagia Sophia De moderne(noen overlapper med de middelalderske): Den kinesiske mur Petra Kristusstatuen i Rio Machu Picchu Colosseum Naturskapte: Aurora Great Barrier Reef Guanamara Hva som skal være med blir det aldri enighet om. Jeg har ikke vært i Pisa, bare nesten, men av bilder kunne jeg tenke meg langt mer imponerende steder jeg har besøkt både i og utenfor Italia som Markuskirken og Dogepalasset i Venezia og Peterskirken i Roma/Vatikanet og Palmyra i Syria. Sistnevnet ble dessverre delvis ødelagt under borgerkrigen i landet. Jeg vil uansett tro at tårnet i Pisa er verdt et besøk. Jeg får ta en tur til Egypt, da kan man få krysset av flere. Sent from my iPhone using Tapatalk
Upcoming flights: MAI ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N Last edited by jb1; 20-06-2024 at 21:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Minareten i Jam, som er et mye mer interessant skjevt tårn enn det i Pisa, står på min liste: https://no.wikipedia.org/wiki/Minareten_i_Jam
Ikke bare er den høyere, men også minst like gammel og litt mindre etnosentrisk. Vanskeligere å komme seg dit da - men Turkish flyr til Kabul. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
God søndag fra null syv syv syv | EB | Flyforum | 13 | 11-03-2024 05:31 |
Glad søndag fra null syv syv syv | EB | Flyforum | 10 | 03-03-2024 16:01 |
Syv flypassasjerer skadet etter kraftig turbulens | Hpkris | Småprat | 7 | 08-01-2012 22:50 |
Flesland bygger for syv mill. passasjerer. | Hickok | Flyforum | 4 | 23-07-2009 17:52 |
199 kr. til syv destinasjoner | FlightDeck | Reiseforum | 0 | 05-03-2009 18:46 |