Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-10-2006, 01:07   #1
salmon-air
ScanFlyer Silver
 
salmon-air's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 563
Default Syke SYKE folk!!

salmon-air is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2006, 03:30   #2
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Syke SYKE folk!!

Viser bare det jeg har sagt mange ganger, at selv de døde gjør en jobb. Darwin, som i dette eksempelet, er tilstedet i fullt monn.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2006, 03:31   #3
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Friske, friske folk!

Alldeles herlig. Kjennere vil fryde seg over 1970-tallsklassikeren "Wings", der 10-15 hoppere til herlig klassisk pianomusikk klatrer ut på vingen og taket på en gammel Beech 18 (?), før de løper av en etter en. Sistemann fra taket får et lite klask. Slik er det. Og den som har vært Rear-rear-floater, hengende utenfor standarddøren på en DC-3 i 12 000 fots høyde etter kun to-tre fingre på venstrehånden og tuppen på en sko, mens seks andre stabler ut på utsiden av den samme døren, vet hva å henge fast for dear life betyr.

Det er sagt at dersom det å sitte i en cockpit er å fly, er det å styre en båt det samme som å svømme.

Why fall man small?
Skies call, that's all!

Fallskjerm grunnkurs kan tas i de fleste norske fallskjermklubber, til pris ca kr 3500 - 5000.
Aksellerert Fritt Fall (AFF) finnes i de større klubbene, til en noe høyere kostnad.
Tandemhopp kan sammenliknes med å kjøre barnebergogdalbane mens man ønsker å kjøre rallycross.

Ut av godstolen, folkens, og finn selv ut hvorfor fuglene kvitrer!
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2006, 09:35   #4
salmon-air
ScanFlyer Silver
 
salmon-air's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 563
Default Re: Syke SYKE folk!!

Quote:
Originally posted by Jumper G5

Alldeles herlig. Kjennere vil fryde seg over 1970-tallsklassikeren "Wings", der 10-15 hoppere til herlig klassisk pianomusikk klatrer ut på vingen og taket på en gammel Beech 18 (?), før de løper av en etter en. Sistemann fra taket får et lite klask. Slik er det. Og den som har vært Rear-rear-floater, hengende utenfor standarddøren på en DC-3 i 12 000 fots høyde etter kun to-tre fingre på venstrehånden og tuppen på en sko, mens seks andre stabler ut på utsiden av den samme døren, vet hva å henge fast for dear life betyr.

Det er sagt at dersom det å sitte i en cockpit er å fly, er det å styre en båt det samme som å svømme.

Why fall man small?
Skies call, that's all!

Fallskjerm grunnkurs kan tas i de fleste norske fallskjermklubber, til pris ca kr 3500 - 5000.
Aksellerert Fritt Fall (AFF) finnes i de større klubbene, til en noe høyere kostnad.
Tandemhopp kan sammenliknes med å kjøre barnebergogdalbane mens man ønsker å kjøre rallycross.

Ut av godstolen, folkens, og finn selv ut hvorfor fuglene kvitrer!

WORD!!!

Jeg flyr fallskjermfly for Bodø flyklubb og har tapt et veddemål som sier at jeg MÅ ta fallskjermkurs...... Ikke at jeg gleder meg, men...

Du lever jo enda, så det ka da ikke være SÅ farlig..... eller????......
salmon-air is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2006, 09:41   #5
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Syke SYKE folk!!

Noe nytt fra MO'L? Jeg betaler heller full pris og blir med flyet ned.Det får være grenser for hvor billige biletter folk skal akseptere!
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2006, 11:37   #6
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Syke SYKE folk!!

På 1920-tallet ble "det siste" i flysikkerhet og den største oppdagelsen siden fallskjermen brukt om "nødsetet" i passasjerfly. Ved brann ombord, vingebrudd eller andre dramatiske hendelser, ville mannskapet dra i "en spak" i cockpit. Armlenene på stolene (spring loaded) ville sprette opp, man tok armene inni dem som en vest, og kroket igjen foran. Når alle hadde gjort dette, dro flygerne i spak nummer to, og gulvet forsvant under hvert sete. Man satt nemlig på en luke. Man datt ned, og en lineutløst fallskjerm åpnet seg. Passasjerene dalte fredelig ned i vinternatten/jungelen/Stillehavet eller hvor man måtte befinne seg, mens flyet i passasjerløs bedagelighet nå kunne fortsette å havarere.
Av en rekke - i ettertid - forståelige grunner slo dette konseptet aldri helt an, selv om en kanskje kan si at utskytningssetet var en fjern (og 20 år senere) variant av dette. Har en original brosjyre om dette et sted, men husker ikke i farten hva systemet heter.

Og det verste en fallskjermhopper vet? Å måtte være med flyet ned igjen av en eller annen grunn...
Og hvorfor hoppe ut fra et fly som virker? Fordi døren er åpen, vel!
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Piloter syke av å fly S-92 Jens W Flyforum 21 11-02-2011 13:00
Syke Fokkere igjen? Wiggo Hovde Flyforum 2 26-10-2009 21:06
American crew syke av mikromat? Isbamse Flyforum 0 16-04-2009 10:55
Syke Fokker 50? midnat Flyforum 4 10-02-2008 16:18
Syke Fokkere HVI Flyforum 14 08-03-2006 10:05


All times are GMT +2. The time now is 06:17.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.