![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 563
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Viser bare det jeg har sagt mange ganger, at selv de døde gjør en jobb. Darwin, som i dette eksempelet, er tilstedet i fullt monn.
![]() -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Alldeles herlig. Kjennere vil fryde seg over 1970-tallsklassikeren "Wings", der 10-15 hoppere til herlig klassisk pianomusikk klatrer ut på vingen og taket på en gammel Beech 18 (?), før de løper av en etter en. Sistemann fra taket får et lite klask. Slik er det. Og den som har vært Rear-rear-floater, hengende utenfor standarddøren på en DC-3 i 12 000 fots høyde etter kun to-tre fingre på venstrehånden og tuppen på en sko, mens seks andre stabler ut på utsiden av den samme døren, vet hva å henge fast for dear life betyr.
Det er sagt at dersom det å sitte i en cockpit er å fly, er det å styre en båt det samme som å svømme. Why fall man small? Skies call, that's all! Fallskjerm grunnkurs kan tas i de fleste norske fallskjermklubber, til pris ca kr 3500 - 5000. Aksellerert Fritt Fall (AFF) finnes i de større klubbene, til en noe høyere kostnad. Tandemhopp kan sammenliknes med å kjøre barnebergogdalbane mens man ønsker å kjøre rallycross. Ut av godstolen, folkens, og finn selv ut hvorfor fuglene kvitrer!
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 563
|
![]() Quote:
WORD!!! Jeg flyr fallskjermfly for Bodø flyklubb og har tapt et veddemål som sier at jeg MÅ ta fallskjermkurs...... Ikke at jeg gleder meg, men... Du lever jo enda, så det ka da ikke være SÅ farlig..... eller????...... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Noe nytt fra MO'L? Jeg betaler heller full pris og blir med flyet ned.Det får være grenser for hvor billige biletter folk skal akseptere!
![]()
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
På 1920-tallet ble "det siste" i flysikkerhet og den største oppdagelsen siden fallskjermen brukt om "nødsetet" i passasjerfly. Ved brann ombord, vingebrudd eller andre dramatiske hendelser, ville mannskapet dra i "en spak" i cockpit. Armlenene på stolene (spring loaded) ville sprette opp, man tok armene inni dem som en vest, og kroket igjen foran. Når alle hadde gjort dette, dro flygerne i spak nummer to, og gulvet forsvant under hvert sete. Man satt nemlig på en luke. Man datt ned, og en lineutløst fallskjerm åpnet seg. Passasjerene dalte fredelig ned i vinternatten/jungelen/Stillehavet eller hvor man måtte befinne seg, mens flyet i passasjerløs bedagelighet nå kunne fortsette å havarere.
Av en rekke - i ettertid - forståelige grunner slo dette konseptet aldri helt an, selv om en kanskje kan si at utskytningssetet var en fjern (og 20 år senere) variant av dette. Har en original brosjyre om dette et sted, men husker ikke i farten hva systemet heter. Og det verste en fallskjermhopper vet? Å måtte være med flyet ned igjen av en eller annen grunn... Og hvorfor hoppe ut fra et fly som virker? Fordi døren er åpen, vel!
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Piloter syke av å fly S-92 | Jens W | Flyforum | 21 | 11-02-2011 13:00 |
Syke Fokkere igjen? | Wiggo Hovde | Flyforum | 2 | 26-10-2009 21:06 |
American crew syke av mikromat? | Isbamse | Flyforum | 0 | 16-04-2009 10:55 |
Syke Fokker 50? | midnat | Flyforum | 4 | 10-02-2008 16:18 |
Syke Fokkere | HVI | Flyforum | 14 | 08-03-2006 10:05 |